• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bära klocka på gymmet?

Håller klockan för Everest klarar den en amatör på gymmet 😀
Så sant! 👍
Mina klockor, allt från vintage till expyn har varit ute på äventyr betydligt värre än gymet!
Grottkrypnkng, skogsarbete och däcksbyte!
Enda gången jag pajat en klocka var när jag avisade en gatubrunn med järnspett!
Då hoppade minutväxeln ur på min galma (då) oservade Lanco!
Min gamla chef brukade ligga under sin
C3: a Corvette och banka med en Nautilus på armen!

Den urmakare jag köpte min Tissot från sa att en automat inte bör användas vid explosiva rörelser som t ex. när man slår en drive. Skidåkning i lagom takt är dock inget problem. Ej heller minigolf, och jag kan inte se att marklyft normalt skulle vara ett problem.
Sådana rekommendationer är ju lätta att förstå att dom finns.

Men är det någon i praktiken som lyckats ha sönder sin klocka vid t.ex. golf eller andra mer eller mindre "normala" användningar? Att man kan tappa den eller nåt och ha oturen att den går sönder känns väl inte så märkligt. Men vid vanlig användning??

Men är det någon i praktiken som lyckats ha sönder sin klocka vid t.ex. golf eller andra mer eller mindre "normala" användningar? Att man kan tappa den eller nåt och ha oturen att den går sönder känns väl inte så märkligt. Men vid vanlig användning??
Skulle undvika att använda en vanlig klocka vid golf eller te x tennis skulle jag undvika dem (om den inte är gjord för att klara det). På gymmet blir det apple watch.

Min uris säger att nyservade klockor tål väldigt omild behandling!
De är ju faktiskt gjorda för att användas!
Kolla på @Affe , mig och @jabla !
Däremot har jag klockor som används med viss försiktighet pga att det är svårt/ omöjligt att få fram ett nytt plexi eller annan reservdel. Pappas gamla Certina vill jag inte skrapa mot något, då kan färgfläckarna på boetten försvinna, hemskt! 😩

Alltid på.
IMG_20170202_193742.jpg
Saknar is på gymmet.

Jag loggar alla mina träningspass på min Garmin 245, både löpning och gym.
Supersmidigt att kunna logga set, reps och vikt direkt på klockan och ha allting samlat på samma enhet/ställe.

Sedan kör jag uppföljningen i Garmin Connect emellanåt och justerar om klocka ex tror mina chins var bänkpress

Ni som inte bär klockor hur bär ni er åt för att hålla koll på setvilan?
Har inte kunnat se för min träning att setvilan korrelerar till resultat. Vilar ungefär en minut, ibland blir det säkert 45 sek och ibland säkert 1:45. Styr vilan mest utefter hur bråttom jag har att träna och för det duger det fint med analoga klockan på väggen.

Har inte kunnat se för min träning att setvilan korrelerar till resultat. Vilar ungefär en minut, ibland blir det säkert 45 sek och ibland säkert 1:45. Styr vilan mest utefter hur bråttom jag har att träna och för det duger det fint med analoga klockan på väggen.
Jag höftar bara setvilan, också beroende på hur bråttom jag har, och framförallt hur jobbigt det är. :)

Om vi ska nörda ordentligt, finns det någon klocka som är den PERFEKTA setvila klockan? Alla digitala och smarta klockor undantaget.

Ok, alla är vi olika. Jag föredrar 1:30 - 4 min. Annars lyfter jag ju färre reps med samma vikt.

Kör själv en Casio F91w på gymmet, om jag inte glömt ta av det jag bär till vardags först: då kan det bli lite vad som.

Ok, alla är vi olika. Jag föredrar 1:30 - 4 min. Annars lyfter jag ju färre reps med samma vikt.
Gissar att du är starkare än mig och då är det helt i linje med en studie jag läste för ett par år sen:
Conclusion: The current literature shows that robust gains in muscular strength can be achieved even with short RIs (< 60 s). However, it seems that longer duration RIs (> 2 min) are required to maximize strength gains in resistance-trained individuals. With regard to untrained individuals, it seems that short to moderate RIs (60-120 s) are sufficient for maximizing muscular strength gains.

Min styrketräning är mer komplement till min löpning så för min del är lite anerobisk effekt bättre för mig än snarare absolut max styrka.

Gissar att du är starkare än mig och då är det helt i linje med en studie jag läste för ett par år sen:
Conclusion: The current literature shows that robust gains in muscular strength can be achieved even with short RIs (< 60 s). However, it seems that longer duration RIs (> 2 min) are required to maximize strength gains in resistance-trained individuals. With regard to untrained individuals, it seems that short to moderate RIs (60-120 s) are sufficient for maximizing muscular strength gains.

Min styrketräning är mer komplement till min löpning så för min del är lite anerobisk effekt bättre för mig än snarare absolut max styrka.

Med ultrakort set vila blir det nog nästan som hiit.

Själv kör jag aldrig klocka på gymmet, Jan Emanuel däremot rockade sin diamanstsprängda DJ på gymmet i veckan… Sköna kontraster!😅
2CD1A3FF-1D1E-4EB5-A251-C37F2BA9647F.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp