• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bära klocka på gymmet?

Alltid g-shock. Använder bara tidtagaren för att ta tid på pauser mellan sets. Gissar på att mekaniska klockor kan skadas av de starka vibrationer vid tex marklyft mm.

På samma ämne, hur resonerar ni kring ringar?

Jag har två släta guldringar, förlovning o vigsel. När jag var hos en guldsmed så lät jag polera upp dom. Hon menade på att man självklart skulle ta av sig ringarna på t.ex. gymmet då dom slits hårt. Hon menade på att många äldre har problemet att deras ringar har slitits ner i materialet så det är fullt rimligt att ta av dom vid vissa aktiviteter.

Jag kan förstå det i sak, stämmer säkert. Men inget jag nånsin har ägnat någon tanke faktiskt, ringarna bara sitter ju där.

Hur gör ni?

Jag har två släta guldringar, förlovning o vigsel. När jag var hos en guldsmed så lät jag polera upp dom. Hon menade på att man självklart skulle ta av sig ringarna på t.ex. gymmet då dom slits hårt. Hon menade på att många äldre har problemet att deras ringar har slitits ner i materialet så det är fullt rimligt att ta av dom vid vissa aktiviteter.

Jag kan förstå det i sak, stämmer säkert. Men inget jag nånsin har ägnat någon tanke faktiskt, ringarna bara sitter ju där.

Hur gör ni?
Har faktiskt börjat ta av min vigselring då jag repade sönder förlovningsringen på gymmet😅

Senast ändrad:
Sällan eller aldrig. Haft det några gånger. Har ingen nytta av klocka när jag gymmar. Är väl inga konstigheter att ha klocka på sig dock, så j*vla vild behöver man väl inte vara? :D

Hur gör ni?
Man ska 5 ha titan ringar av samma sort, lite som Homer med sina kläder 😂 wear and tear. Undra vad frugan tycker om detta 🤔

Hur gör ni?
Känns väldigt obekvämt, speciellt med hantlar. Tar alltid av mig ringen

Jag gymmar mycket, alltid med klocka på och jag har aldrig repat den. Jag skulle väl kanske inte använda en dressare men det beror mer på att jag tycker det inte går ihop rent estetiskt.

Vigselringen sitter också där den sitter. Den är ju såklart repig och eländig men är precis som klockan en del av min personlighet.

Hur gör ni?

Lämnar ringarna hemma.

Glömmer alltid att ta av mig den så brukar få hänga med, enda gången den får vila en stund är när straps behövs vid mark

Hur gör ni?

Själv brukar jag ta av vigselringen, men slarvade lite förra hösten och skadade mig istället på den. Så det är också en aspekt. Brukar vara noga m att ta av den de dagar jag kör marklyft, men körde ett lite lättare pass och orkade inte ta av ringen. Mycket dumt så här i efterhand, klämde senan i vänster ringfinger mot ringen och fortfarande bekymmer m smärta och orörlighet i fingret ett år senare 🤦‍♂️ Kan i dagsläget inte ens få på mig ringen efter jag skadade mig, så har fått gå utan den i ett år. Någon tendinit är väl diagnosen, men lite oklart vad bästa behandling är dock. Blir mycket sakta bättre , men har som sagt haft problem i ett år...

Klocka däremot har jag gärna på mig för p hålla lite koll på setvilan. Men gärna då min Casio digitalare för 200 spänn.

Brukade annars knyta vigselringen i snöret som håller upp byxorna, snabbt och praktiskt. Sitter bra m en ordentlig rosett bara.

Då är det lugnt!
Men håller med!
Det är ju svårt att sno en klocka på armen! 😎
Ska man hårdra det så bör man ju då även ha den på in i duschen. Annars är ju den uppenbara risken att någon spanar in den i gymmet och plockar den i skåpet när man är i duschen.

Brukar inte duscha med klockan, men lär ju inte spela nån roll ibland antar jag. Tänker såklart på att den kan sunka sig med schampo, fett, hudavlagringar osv.

Alltid g-shock. Använder bara tidtagaren för att ta tid på pauser mellan sets. Gissar på att mekaniska klockor kan skadas av de starka vibrationer vid tex marklyft mm.

troligtvis😂 beror på hur aggressivt man funkar vikten i marken😉

Just marklyft är dåligt exempel, även om det dunkar när (om) man släpper vikterna är det inte möe av den energin som går över till din kropp.
Om Nadal kan spela tvåhands-backhand med en Richard Mille runt handleden så...... 😉
...så innebär det ändå att en klocka kan begränsa rörlighet i handleder och störa i tunga pressövningar.

• Like
Reactions: C-J
Beror nog på hur seriöst man tränar och till vilket syfte. Remmar och lindor används ofta för att eliminera svaga punkter när syftet är att kunna överbelasta en viss muskelgrupp.

Klocka på handleden försvårar användning av ovan hjälpmedel därav tar jag av klockan.

Ska man hårdra det så bör man ju då även ha den på in i duschen. Annars är ju den uppenbara risken att någon spanar in den i gymmet och plockar den i skåpet när man är i duschen.

Brukar inte duscha med klockan, men lär ju inte spela nån roll ibland antar jag. Tänker såklart på att den kan sunka sig med schampo, fett, hudavlagringar osv.
Klart man duschar med klockan!
Moderna packningar tar inte skada av tvål och schampo.
Bra att få bort salter och annat äckel från kroppen!

Håller klockan för Everest klarar den en amatör på gymmet 😀

Bilagor

• 827A1114-B854-4E39-B9A8-B517D04BFE44.jpeg
    827A1114-B854-4E39-B9A8-B517D04BFE44.jpeg
    508.5 KB · Visningar: 8

Hur gör ni?
Jag har alltid min ring på mig oavsett aktivitet och har haft det varje dag i snart 10 år. Mest för att det är väldigt svårt att få den av och på och märker inte att den sitter där längre. Att den slits är det nog ingen tvekan om. Den ser fortfarande fin ut, men den har tryckts ihop lite vid marklyft eller chins så år inte helt rund längre 🙂

Jag lägger aldrig ifrån mig klockan på ställen det finns risk att den blir stulen så har jag den på mig sitter den kvar tills jag kommer hem. Lämna den i skåpet på gymmet är nog det dummaste man kan göra imo oavsett om det är 5 min eller 2 timmar. Väldigt lätt att den blir stulen och stor risk att du inte får en krona i ersättning från försäkringsbolaget.

Jag är så klantig att jag skulle kunna krossa klockan mellan vikter och kroppen om den låg i fickan! 🤣
När jag körde fria vikter, och vilade hantlarna på benen, så hade jag pouchen med klockan under träningsbänken, just för att undvika kross.
Kan såklart bli tråkigt om man glömmer den där, så det kanske inte är en bra taktik för de som är glömska :)

Tillbaka
Topp