• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Lolle

Panerai
Hur ser eran konstellation med kort ut om man får fråga?

Anledningen att jag frågar är för att jag velar på hur jag ska tänka.

Vi har i dagens läge inget kreditkort utan vanligt bankkort via LF och kommer ha kvar detta pga vissa förmåner.

Reser kanske 5-6 ggr/år i jobbet och 1-2 ggr/år privat så är ingen värsting på något sätt.

Ett Amex Gold eller SAS Amex premium lockar men tveksam om de ställen vi har störst utgifter hos accepterar Amex vilket skulle vara bra för att faktiskt komma upp i en del poäng. För oss är det bränsle på Ingo, mat på Lidl/lokal Ica plus onlineshopping som vore mest intressant att få bonus på. Småköp har jag ändå kvar vårt vanliga Visakort till.

Samtidigt så lockar det att få tillgång till flygplatslounge som Amex Gold ger där 4 ggr/år räcker gott för de gånger jag är på flygplatsen längre stunder.

Hur tänker ni andra, Amex gold eller glömma lounge och köra på SAS Amex premium? Alternativt ska man då satsa på SAS Master Card eller Ikanokort? Preem har jag inte någon lämplig station här i våra trakter.
 

alfons

Cartier
Hur ser eran konstellation med kort ut om man får fråga?

Anledningen att jag frågar är för att jag velar på hur jag ska tänka.

Vi har i dagens läge inget kreditkort utan vanligt bankkort via LF och kommer ha kvar detta pga vissa förmåner.

Reser kanske 5-6 ggr/år i jobbet och 1-2 ggr/år privat så är ingen värsting på något sätt.

Ett Amex Gold eller SAS Amex premium lockar men tveksam om de ställen vi har störst utgifter hos accepterar Amex vilket skulle vara bra för att faktiskt komma upp i en del poäng. För oss är det bränsle på Ingo, mat på Lidl/lokal Ica plus onlineshopping som vore mest intressant att få bonus på. Småköp har jag ändå kvar vårt vanliga Visakort till.

Samtidigt så lockar det att få tillgång till flygplatslounge som Amex Gold ger där 4 ggr/år räcker gott för de gånger jag är på flygplatsen längre stunder.

Hur tänker ni andra, Amex gold eller glömma lounge och köra på SAS Amex premium? Alternativt ska man då satsa på SAS Master Card eller Ikanokort? Preem har jag inte någon lämplig station här i våra trakter.


Jag kör på uppsättningen Amex SAS Premium + SAS Mastercard och tar samtliga kostnader på dessa kort. Det gör det möjligt för min del att resa gratis var eller vart annat år inom och utanför Europa med respektive. Får man ihop ett par resor med Star Alliance så kommer ju lounge access via EBB silver/guld/diamond (vilket du bör klara med 5-6 resor i jobbet + de privata).. Upplever att de flesta ställen i dagens samhälle tar amex, och jag bor i Malmö.. Använder sällan Mastercard.

Min personliga åsikt är att amex gold är onödigt, den årsavgift man betalar är enbart för priority pass då poängen är nästintill oanvändbara, då kan man likväl betala de 300kr det kostar att komma åt loungerna... Har haft Amex platinum ett par år, men gått över till ovan nämnd kombination och anser att det är det mest fördelaktiga om man tycker om att resa. Dock får man ju anpassa sig lite och helst resa med Star Alliance i den mån det går.
 

Lolle

Panerai
Det är just det att häruppe så är det fler som inte tar Amex. Ingen av de 2 Ica jag handlar mest på tar det, inte heller Lidl eller Ingo. Just bränsle kan jag ta på faktura och betala fakturan men då mot en avgift.

Så jag velar just om jag ska gå på Amex eller Mastercard men hur mkt sämre är villkoren poängmässigt på MasterCard?
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Det är just det att häruppe så är det fler som inte tar Amex. Ingen av de 2 Ica jag handlar mest på tar det, inte heller Lidl eller Ingo. Just bränsle kan jag ta på faktura och betala fakturan men då mot en avgift.

Så jag velar just om jag ska gå på Amex eller Mastercard men hur mkt sämre är villkoren poängmässigt på MasterCard?
På mastercardet får du 10 poäng per 100kr spenderat. Dock har du inte möjligheten med en 2-4-1 voucher att nyttja vid poängresa.
 

alfons

Cartier
Det är just det att häruppe så är det fler som inte tar Amex. Ingen av de 2 Ica jag handlar mest på tar det, inte heller Lidl eller Ingo. Just bränsle kan jag ta på faktura och betala fakturan men då mot en avgift.

Så jag velar just om jag ska gå på Amex eller Mastercard men hur mkt sämre är villkoren poängmässigt på MasterCard?
Just Premiumkorter ger 15 poäng/100kr och Mastercard 10 poäng/100kr. Däremot har ju Amex sina 2-4-1 vouchers vilket är väldigt lukrativt. Spenderar du 150 000kr/år så får du en voucher som innebär att du får boka en resa till halva poängpriset, dvs du kan åka till USA t/r för ca 20 000poäng/person.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur ser eran konstellation med kort ut om man får fråga?

Anledningen att jag frågar är för att jag velar på hur jag ska tänka.

Vi har i dagens läge inget kreditkort utan vanligt bankkort via LF och kommer ha kvar detta pga vissa förmåner.

Reser kanske 5-6 ggr/år i jobbet och 1-2 ggr/år privat så är ingen värsting på något sätt.

Ett Amex Gold eller SAS Amex premium lockar men tveksam om de ställen vi har störst utgifter hos accepterar Amex vilket skulle vara bra för att faktiskt komma upp i en del poäng. För oss är det bränsle på Ingo, mat på Lidl/lokal Ica plus onlineshopping som vore mest intressant att få bonus på. Småköp har jag ändå kvar vårt vanliga Visakort till.

Samtidigt så lockar det att få tillgång till flygplatslounge som Amex Gold ger där 4 ggr/år räcker gott för de gånger jag är på flygplatsen längre stunder.

Hur tänker ni andra, Amex gold eller glömma lounge och köra på SAS Amex premium? Alternativt ska man då satsa på SAS Master Card eller Ikanokort? Preem har jag inte någon lämplig station här i våra trakter.

Jag tankar aldrig på Preem med mitt Preem-kort. Istället tankar jag på ST1 och Ingo med Preem-kortet. Billigare så.
 

Veratio

Cartier
Nu ska vi se. Jag har funderat starkt på ett SAS American Express Elite nu sista dagarna. Är det någon som vet hur länge bonusen på invite gäller? Har en kompis som också vill ha ett bonuskort. Tänker, om man får en invite av någon här på forumet, ansöker om kort, blir godkänd, bjuder in min kompis och så får jag bonus direkt? Någon som vet om det är praktiskt genomförbart?

Har några ytterligare funderingar.

Kan man sätta in pengar på ett Elite kort så man har ett saldo på det, så man inte behöver använda krediten? Jobbar på Kronofogden och gillar inte att handla på kredit.

Om man köper för 150 000 kr på ett kalenderår, får man en 2-4-1 voucher. Det står på Amex hemsida att man kan använda den: "EuroBonus-resa till 50 % poängrabatt med SAS ”Bästa pris” eller Star Alliance för upp till två personer". Det innebär att man kan åka på endast poäng, inte poäng + pengar, eller hur?

Vi har rest oerhört mycket privat sista åren, samt att jag åker upp till mina lite skröpliga föräldrar på poäng några gånger per år redan nu, så jag tror att det här kan vara vettigt för mig.

Ursäkta noobfrågorna!
 

alfons

Cartier
Nu ska vi se. Jag har funderat starkt på ett SAS American Express Elite nu sista dagarna. Är det någon som vet hur länge bonusen på invite gäller? Har en kompis som också vill ha ett bonuskort. Tänker, om man får en invite av någon här på forumet, ansöker om kort, blir godkänd, bjuder in min kompis och så får jag bonus direkt? Någon som vet om det är praktiskt genomförbart?

Har några ytterligare funderingar.

Kan man sätta in pengar på ett Elite kort så man har ett saldo på det, så man inte behöver använda krediten? Jobbar på Kronofogden och gillar inte att handla på kredit.

Om man köper för 150 000 kr på ett kalenderår, får man en 2-4-1 voucher. Det står på Amex hemsida att man kan använda den: "EuroBonus-resa till 50 % poängrabatt med SAS ”Bästa pris” eller Star Alliance för upp till två personer". Det innebär att man kan åka på endast poäng, inte poäng + pengar, eller hur?

Vi har rest oerhört mycket privat sista åren, samt att jag åker upp till mina lite skröpliga föräldrar på poäng några gånger per år redan nu, så jag tror att det här kan vara vettigt för mig.

Ursäkta noobfrågorna!

DU har PM!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
kör:
SAS EB MC guld för resor och hotell för EB poäng
HB platinum för kickback på övriga inköp
Shell MC resp. OKQ8/volvia för rabatt på drivmedel
 

Makkanxd

Rolex
vi studenter som inte spenderar flera 100k om året, är det onödigt för oss att tex skaffa SAS eb. Kör ett vanligt mastercard från Handelsbanken för tillfället.
Reser mycket, kanske 5 gånger i månaden sas/norwegian inrikes om det spelar någon roll. Synpunkter ? :)

Edit: tänkte även om man inte gör så stora köp ofta så kanske det blir litegrann i längden om man kör nögot kort från SAS som ger poäng per 100 kr handlat. Har för mig att SJ har något liknande
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
någon som vet om man kan nyttja 2-4-1 om man köper biljett för EB och cash? samt var man ringer för att boka biljetter om man vill ringa... finns inte tillräcklit med EB-biletter till resmålet, så får ev köpa ordinarie till vår unge...
 

BOTL

Panerai
någon som vet om man kan nyttja 2-4-1 om man köper biljett för EB och cash? samt var man ringer för att boka biljetter om man vill ringa... finns inte tillräcklit med EB-biletter till resmålet, så får ev köpa ordinarie till vår unge...

2-4-1 är det enbart poäng som gäller. Bokningen för dessa biljetter är enbart på engelska

Kontakt till Tallinn där man bokar resorna med sin 2-4-1 voucher
Telefonnummer: 018-480 91 67
Öppettider: 9-17
 

Jooiie

Omega
Bumpar denna tråden.

Hade det stora nöjet att få mitt kort kapat förra veckan i och med senaste tjänsteresan till USA. Swedbank upptäckte det själva (gissningsvis genom transaktioner i USA och Sverige med för tight tidsspann emellan) så på så sätt har jag oddsen på min sida. Dock så märkte man fort hur beroende man är av det där lilla plastkortet, speciellt i ett land som Sverige som strävar efter kontantlöst. Till råge på detta fast i Åre på en skidweekend, tur man har generösa kompisar och Swish. o_O

Hur som haver, funderar på att skaffa ett kort bara för att ha som backup, eventuellt att ta lite resekostnader och kanske drivmedel för att komma åt vissa förmåner. Antingen så skaffar jag ett extrakort kopplat direkt till banken eller så kör jag på kredit, lutar mot det senaste. Reser tillräckligt med jobbet för att få EB Gold då vi enbart flyger med Star Alliance så samlar på mig en del EB-poäng men det kan man ju inte ha för mycket av, resa är alltid kul. Funderar på MasterCard EB, bor i en liten stad och vad jag har sett så accepterar inte många Amex här som kanske hade varit ett roligare val. Eller ska man kanske gå på ett kort från en bensinmack, vad tror ni passar mig bäst? Är långt ifrån insatt i denna djungel och har bara ögnat igenom tråden en del. På hemmaplan tankar jag enbart på 7-11/Shell då de är de enda som erbjuder 98+ som min bil vill ha.

//J
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråden.

Hade det stora nöjet att få mitt kort kapat förra veckan i och med senaste tjänsteresan till USA. Swedbank upptäckte det själva (gissningsvis genom transaktioner i USA och Sverige med för tight tidsspann emellan) så på så sätt har jag oddsen på min sida. Dock så märkte man fort hur beroende man är av det där lilla plastkortet, speciellt i ett land som Sverige som strävar efter kontantlöst. Till råge på detta fast i Åre på en skidweekend, tur man har generösa kompisar och Swish. o_O

Hur som haver, funderar på att skaffa ett kort bara för att ha som backup, eventuellt att ta lite resekostnader och kanske drivmedel för att komma åt vissa förmåner. Antingen så skaffar jag ett extrakort kopplat direkt till banken eller så kör jag på kredit, lutar mot det senaste. Reser tillräckligt med jobbet för att få EB Gold då vi enbart flyger med Star Alliance så samlar på mig en del EB-poäng men det kan man ju inte ha för mycket av, resa är alltid kul. Funderar på MasterCard EB, bor i en liten stad och vad jag har sett så accepterar inte många Amex här som kanske hade varit ett roligare val. Eller ska man kanske gå på ett kort från en bensinmack, vad tror ni passar mig bäst? Är långt ifrån insatt i denna djungel och har bara ögnat igenom tråden en del. På hemmaplan tankar jag enbart på 7-11/Shell då de är de enda som erbjuder 98+ som min bil vill ha.

//J

Låter väl som att MC EB skulle kunna passa om det godkänns på fler ställen än American Express.

Edit: kolla isf om någon kan bjuda in dig då det brukar ge en del extra poäng.
 
vi studenter som inte spenderar flera 100k om året, är det onödigt för oss att tex skaffa SAS eb. Kör ett vanligt mastercard från Handelsbanken för tillfället.
Reser mycket, kanske 5 gånger i månaden sas/norwegian inrikes om det spelar någon roll. Synpunkter ? :)

Edit: tänkte även om man inte gör så stora köp ofta så kanske det blir litegrann i längden om man kör nögot kort från SAS som ger poäng per 100 kr handlat. Har för mig att SJ har något liknande

Student och kör Norwegian mastercard. 1% på alla inköp konverterat till NOK, när du bokar biljetten delbetalar du bara med poängen (inga bränsleavgifter eller dyl som med SAS). 0kr för kortet och inga dolda avgifter. Dock måste du ju använda poängen på Norwegian.

Skulle boka en bonusresa med SAS, skatter och avgifter var högre än vad resan kostade med andra bolag. Dock värt med 2-4-1 och flyga business/first...får bli efter studierna.
 

joca

Patek
2-Faktor
Någon som är haj på att boka resor med 2-4-1?
Tänkte boka med Thai Airways, är det ringa till Tallin som gäller?

Har kikat på Uniteds sida men verkar rätt stökigt?
 

BOTL

Panerai
Tack!
Var det ~250d innan avresa som biljetter släpps eller har jag fått det om bakfoten?
Tänkte försöka boka december 2017 är det för långt i framtiden?
Enklast är att ringa Tallin så får du se direkt. Skulle rekommendera att du flyger från Frankfurt/Paris/London så ni får åka i nya A380. ABSOLUT värt en extra mellanlandning.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Yes, så 95k poäng för t o r för en person eller 190k för två i första klass då :)
Det måste väl ändå vara 95k för två? 2 for 1 tänker jag, sist jag kollade var det 100k för SAS till Nordamerika/Asien för Business? men slog mig aldrig att man kan boka med andra star alliance för poängen, trodde det endast var SAS:
 
Topp