• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Har jag skrivit att det blev sämre? Jag skrev värdelös, lika dåligt som innan. Inga förbättringar vad jag kunde se. Har jag missat något?
Haha - varför skaffade du det från första början då? Och vem har sagt att det skulle komma förbättringar med de nya reglerna? Att du förväntar dig det (eller hoppas eller vad du nu gör) är ju inget som SAS tar hänsyn till direkt... Kanske bättre att uppgradera eller skaffa annat kort?

Har jag skrivit att det blev sämre? Jag skrev värdelös, lika dåligt som innan. Inga förbättringar vad jag kunde se. Har jag missat något?

Sitter man med Amex Classic så är man nog helt fel ute ändå.
Jag gissar att du har hört rykten, men förstår inte riktigt helt vad som är så dåligt, men posta ska du.

Ge några alternativ som är bättre?

• Like
Reactions: SWC
Kommer bli ännu enklare att behålla guld nu för en som flyger en del. Riktigt gött!
Kommer krävas mer flygande än tidigare så enklare lär det inte bli.
Men mervärde för dom som flyger in sin status med mindre folk i loungerna och en smidigare prio-boarding.

Men mervärde för dom som flyger in sin status med mindre folk i loungerna och en smidigare prio-boarding.
Såg nu att det var 50% bonuspoäng och inte levelpoäng. Så nu kommer vi inte ens få 25% extra levelpoäng som guld och diamond? Det är fan ganska värdelöst isf.

Såg nu att det var 50% bonuspoäng och inte levelpoäng. Så nu kommer vi inte ens få 25% extra levelpoäng som guld och diamond? Det är fan ganska värdelöst isf.

Korrekt. Mer bonuspoäng men mindre nivå poäng med flyg oavsett status.

Sådant har man sett till att ordna för länge sedan…även om Diamond kanske blir knepigare

Bilagor

• IMG_1140.png
    IMG_1140.png
    63.6 KB · Visningar: 11
Har idag ett SAS Amex Premium men skulle vilja ha ett kort som ger oss tillgång till lounger och funderar på att komplettera med ett Amex Platinum och just nu låter det nästan för bra för att vara sant, vet inte om jag missar något? Är det någon som kör den här kombinationen? Tolkar det som att jag kan få ett extrakort, vilket min fru då får. Sen kan vi då ta med våra två barn in på lounger när vi reser. Vi får 6 restaurangbesök som ska vara värt upp till 7000 kr per år och samtidigt har jag hittat ett erbjudande där man kan få poäng till ett värde av 6 000 kr, när man ansöker om kortet, som man kan dra av på kommande fakturor. Stämmer ovan tänker jag att det är perfekt att testa ett år för att utvärdera. Tänker då primärt använda SAS AMEX för att samla EBB men nyttja platinumkortet för förmåner och betala resor/hyrbil för att få de bästa försäkringarna.

Har idag ett SAS Amex Premium men skulle vilja ha ett kort som ger oss tillgång till lounger och funderar på att komplettera med ett Amex Platinum och just nu låter det nästan för bra för att vara sant, vet inte om jag missar något? Är det någon som kör den här kombinationen? Tolkar det som att jag kan få ett extrakort, vilket min fru då får. Sen kan vi då ta med våra två barn in på lounger när vi reser. Vi får 6 restaurangbesök som ska vara värt upp till 7000 kr per år och samtidigt har jag hittat ett erbjudande där man kan få poäng till ett värde av 6 000 kr, när man ansöker om kortet, som man kan dra av på kommande fakturor. Stämmer ovan tänker jag att det är perfekt att testa ett år för att utvärdera. Tänker då primärt använda SAS AMEX för att samla EBB men nyttja platinumkortet för förmåner och betala resor/hyrbil för att få de bästa försäkringarna.

Jag har ett flertal olika kort jag använder för olika ändamål.
Platinum för mig är absolut värt då jag förmodligen tjänar in hela årsavgiften endast på Pontus Arlanda samt försäkringar som är riktigt bra.
Dining By Amex har jag ej provat då jag hellre väljer restaurang själv och vill välja fritt från meny.
Med det nya tilläget Points Plus då du får 8x poängen för köp utomlands blir Amex poängen mer attraktivt igen.
Osäker på vilken kampanj där man får poäng till ett värde av 6k? Har endast sett 1000000 poäng vid sign-up som bäst (motsvarar 2800kr)

Jag har ett flertal olika kort jag använder för olika ändamål.
Platinum för mig är absolut värt då jag förmodligen tjänar in hela årsavgiften endast på Pontus Arlanda samt försäkringar som är riktigt bra.
Dining By Amex har jag ej provat då jag hellre väljer restaurang själv och vill välja fritt från meny.
Med det nya tilläget Points Plus då du får 8x poängen för köp utomlands blir Amex poängen mer attraktivt igen.
Osäker på vilken kampanj där man får poäng till ett värde av 6k? Har endast sett 1000000 poäng vid sign-up som bäst (motsvarar 2800kr)

Är man ofta på Arlanda så är Platinum riktigt bra.
Personligen så är jag på Arlanda 2ggr/vecka, men alldeles för lite tid för att göra ett besök på Pontus och dessutom boendes för långt ifrån de rätta restaurangerna, så för min del är det pengar i sjön.
Annars ett riktigt bra kort beroende på om man kan utnyttja förmånerna.

Personligen så är jag på Arlanda 2ggr/vecka, men alldeles för lite tid för att göra ett besök på Pontus och dessutom boendes för långt ifrån de rätta restaurangerna, så för min del är det pengar i sjön.

Ja värdet är helt klart bäst om man är bosatt i Stockholm.

Ja värdet är helt klart bäst om man är bosatt i Stockholm.

Tappade bollen här men tack för era svar Ej bosatt i Stockholm men Göteborg.

Ser att det nu uppgraderat kampanjen till 1500k poäng så tänker att det är ett bra läge att testa. Har någon en värvningslänk så tar jag den gärna härifrån.

• Like
Ja, personligen förstår jag inte folk som kämpar på alla möjliga sätt för att få guld på alla sätt förutom att flyga.
Vad fan ska man med guldkort till om man flyger 1 gång per år?
När jag flög mycket i jobbet under en period hade jag SAS diamond och var väldigt nära Pandion. Men som du säger bara värt om man flyger mycket och med star alliance. Utanför det har du nästan inga fördelar med de högre nivåerna.

När jag flög mycket i jobbet under en period hade jag SAS diamond och var väldigt nära Pandion. Men som du säger bara värt om man flyger mycket och med star alliance. Utanför det har du nästan inga fördelar med de högre nivåerna.

Hur vet du att du var nära Pandion?

För att min kollega fick det och han var typ 5 business flighter mer än mig med sas och vi haft korten ungefär lika och fick Diamond ungefär samtidigt .

Ok.
Pandion inbjudningar känns mer slumpade då jag vet fler som har det och har väldigt olika resemönster med allt från kort pendling ARN-AES till folk som flyger mer sällan men alltid med full-flex biljett i C-klass.

Ok.
Pandion inbjudningar känns mer slumpade då jag vet fler som har det och har väldigt olika resemönster med allt från kort pendling ARN-AES till folk som flyger mer sällan men alltid med full-flex biljett i C-klass.

Det ligger nog en eller annan formel bakom det hela. Finns en del som fixar pandion på inrikes och en del som får genom longhaul i C och då bör det nog vara på SAS.
Spend är nog värt mycket.

Personligen så flyger jag mycket men nästan bara uteslutande i Eco och Pandion lär jag nog inte bli på det. Spend mellan 150.000 och 200.000kr/år håller nog inte till finstatus.
Diamond sedan start däremot och i år kanske jag kommer upp i 160 flygningar eller liknande.

Det är väl begränsning på antal Pandion som delas ut och därav är det en flytande gräns.

• Like
Tillbaka
Topp