• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Det ligger nog en eller annan formel bakom det hela. Finns en del som fixar pandion på inrikes och en del som får genom longhaul i C och då bör det nog vara på SAS.
Spend är nog värt mycket.

Personligen så flyger jag mycket men nästan bara uteslutande i Eco och Pandion lär jag nog inte bli på det. Spend mellan 150.000 och 200.000kr/år håller nog inte till finstatus.
Diamond sedan start däremot och i år kanske jag kommer upp i 160 flygningar eller liknande.

Det är väl begränsning på antal Pandion som delas ut och därav är det en flytande gräns.

Minns inte om det var ca 2000 Pandion medlemmar jag hörde tidigare. Men full-flex biljetter och endast med SAS är genomgående på dom som jag vet har det.

Pandion delas ut på personlig bedömning baserat på hur värdefull man är som kund till SAS. Dvs även om du reser mycket med familj etc. Så det går inte att jämföra. Har två tidigare kollegor som har (hade) EBP med väldigt olika resemönster.

Pandion delas ut på personlig bedömning baserat på hur värdefull man är som kund till SAS. Dvs även om du reser mycket med familj etc. Så det går inte att jämföra. Har två tidigare kollegor som har (hade) EBP med väldigt olika resemönster.

Är Pandion verkligen nåt särskilt eller en lite bättre diamant? Har en vän i USA som har motsv. hos United och det är en jäkla massa lull lull. Bla hämtar de honom och kör honom till sina long-hauls. (Inte alltid men emellanåt). Han får typ alltid uppgraderingar och så vidare.

Är Pandion verkligen nåt särskilt eller en lite bättre diamant? Har en vän i USA som har motsv. hos United och det är en jäkla massa lull lull. Bla hämtar de honom och kör honom till sina long-hauls. (Inte alltid men emellanåt). Han får typ alltid uppgraderingar och så vidare.

Ingen större skillnad. Fler uppgraderingar än Diamond.

Jag sitter och försöker lista ut om det är bättre att ha ett svart amex kort än sas amex korten? Känns som man litar blint på 2 för 1 kuponger när man i själva verket kan ha svarta kortet och lösa in membership rewards poäng på samarbetspartners ?

Jag sitter och försöker lista ut om det är bättre att ha ett svart amex kort än sas amex korten? Känns som man litar blint på 2 för 1 kuponger när man i själva verket kan ha svarta kortet och lösa in membership rewards poäng på samarbetspartners ?

Om det ”svarta” syftas på centurion så ingår ett elite-kort i dealen. Så du får det ”bästa av två världar”

Jag menade platinum kortet, mitt misstag. Vi dödliga har en bild av att platinum är det svarta haha

Haha fattar!

Såhär: om din intjäning av poäng främst syftar till att boka flygresor i business så billigt som möjligt så skulle jag säga Elite. Du kan sannolikt skrapa ihop en per år för dig plus barn. (Beroende på spend, inbjudningar osv).

Om du vill ha ett livsstilskort så är platinum bättre. Du får ett gäng middagar (gratis), lounger, några event, och lite annat. Deras nya förmåner ska dessutom lanseras inom kort. Poängen däremot är mindre värda. Du behöver ackumulera rätt många för att de ska ge något för flyg, hotell osv. Men som du säger så kan de växlas mot andra partners utanför SAS/Skyteam.

Wow, stort tack för svaret. Lärde mig mer än all googling på senaste två timmar haha.

Ja, syftet är mest för att boka business billigare och unna sig kanske lite finare hotell här och där.

Wow, stort tack för svaret. Lärde mig mer än all googling på senaste två timmar haha.

Ja, syftet är mest för att boka business billigare och unna sig kanske lite finare hotell här och där.

Så jag framförallt använder poängen. Tar flygbiljetterna på poäng och lägger mer på hotell. Blir en helt annan semester för betydligt mindre pengar…

Haha fattar!

Såhär: om din intjäning av poäng främst syftar till att boka flygresor i business så billigt som möjligt så skulle jag säga Elite. Du kan sannolikt skrapa ihop en per år för dig plus barn. (Beroende på spend, inbjudningar osv).

Om du vill ha ett livsstilskort så är platinum bättre. Du får ett gäng middagar (gratis), lounger, några event, och lite annat. Deras nya förmåner ska dessutom lanseras inom kort. Poängen däremot är mindre värda. Du behöver ackumulera rätt många för att de ska ge något för flyg, hotell osv. Men som du säger så kan de växlas mot andra partners utanför SAS/Skyteam.
Jag har under många år kört SAS-korten och upplevt att det varit svårt att göra av med poängen. Många resor bokas med andra flygbolag utanför alliansen bara på grund av flygets tid och datum. Utöver det upplever jag att bonusbiljetterna ofta försvinner väldigt fort. Jag kan tänka mig att det fungerar bättre om man har ett helt öppet sinne för destination och kan boka med god framförhållning.

Bytte nu istället till Platinum och ser fram emot att kunna använda poängen till lite allt möjligt, även om poängvärdet är lägre. Ovanpå det alla andra förmåner som lounge och fast track, vilket jag värderar högt.

Jag har under många år kört SAS-korten och upplevt att det varit svårt att göra av med poängen. Många resor bokas med andra flygbolag utanför alliansen bara på grund av flygets tid och datum. Utöver det upplever jag att bonusbiljetterna ofta försvinner väldigt fort. Jag kan tänka mig att det fungerar bättre om man har ett helt öppet sinne för destination och kan boka med god framförhållning.
Det låter som du inte förstår systemet.
Hur söker du efter resor och från var samt till?

Bytte nu istället till Platinum och ser fram emot att kunna använda poängen till lite allt möjligt, även om poängvärdet är lägre. Ovanpå det alla andra förmåner som lounge och fast track, vilket jag värderar högt.

Reser du ensam eller med familj?

Det är väl kanske inte direktflyg till alla destinationer alla dagar om året, men jag lyckas åtminstone att boka biljetter varje år.
Tråkigt nog fick jag en ekonomibiljett hem en gång då det inte gick att få 3 business biljetter på hemresan. Annars får jag alltid till business.

Ibland är det en liten utmaning. Men med bevakning och någorlunda flexibilitet så brukar det gå bra.

Historiskt har jag bokat nästan alla poängresor med SA snarare än SAS. Men det beror mest på att de platser jag velat åka till inte har SAS poängresor (Thailand och Mexico framförallt). Och jag har varit relativt flexibel med datum, men jag tycker nog framförhållning är viktigare än det.

Historiskt har jag bokat nästan alla poängresor med SA snarare än SAS. Men det beror mest på att de platser jag velat åka till inte har SAS poängresor (Thailand och Mexico framförallt). Och jag har varit relativt flexibel med datum, men jag tycker nog framförhållning är viktigare än det.

Fast ibland kan det släppas relativt tätt inpå.

Det låter som du inte förstår systemet.
Hur söker du efter resor och från var samt till?

Jag använder sökfunktionen hos SAS, både egna biljetter men också *A. Vid några tillfällen har jag använt mig av folks egenknackade sidor som exempelvis Awardhacks. Jag säger inte att det aldrig går att hitta biljetter, men jag upplever att det är svårt då och då.

Reser du ensam eller med familj?

Det är väl kanske inte direktflyg till alla destinationer alla dagar om året, men jag lyckas åtminstone att boka biljetter varje år.
Tråkigt nog fick jag en ekonomibiljett hem en gång då det inte gick att få 3 business biljetter på hemresan. Annars får jag alltid till business.

Ibland är det en liten utmaning. Men med bevakning och någorlunda flexibilitet så brukar det gå bra.

Det varierar, men jag tror att det som krävs är just ett stort mått av flexibilitet, som du säger.

Har också upplevt största framgången via *A

Fast ibland kan det släppas relativt tätt inpå.

Förutsätter viss bevakning, vilket man kanske skulle kunna bli bättre på. Finns det några bra verktyg för det?

Jag använder sökfunktionen hos SAS, både egna biljetter men också *A. Vid några tillfällen har jag använt mig av folks egenknackade sidor som exempelvis Awardhacks. Jag säger inte att det aldrig går att hitta biljetter, men jag upplever att det är svårt då och då.

Det varierar, men jag tror att det som krävs är just ett stort mått av flexibilitet, som du säger.

Har också upplevt största framgången via *A

Förutsätter viss bevakning, vilket man kanske skulle kunna bli bättre på. Finns det några bra verktyg för det?

För bevakning har jag använt awardfares och awarhacks

Någon som har koll på skillnaden i amexpoäng och eurobonuspoäng. Signar du upp på ett platinum får du 1.5m amexpoäng, medan elite ger 45k eurobonus. Gissar att de inte kan översättas rakt av?

Växlingskursen är väl 1/29?
Ja, det stämmer ju faktiskt.
Har alltid avfärdat Platinum som kort för poängintjäning till EB, men som kampanjpoäng så är det ju riktigt bra, men efter det tar det stop. Efter det så är det väl typ 1/7 som man tjänar i jämförelse med Elite.

Är man således ute efter lite snabbare poäng så är Platinum bättre, även om de extra 7.000 poängen inte kan kompensera för en 2-4-1 som egentligen gör dessa 45.000 poäng till 90.000 poäng.

Behöver man 52.000 poäng till något så funkar Platinum, behöver man mer så är Elite bättre om man inte utnyttjar Platinums andra förmåner.

Ja, det stämmer ju faktiskt.
Har alltid avfärdat Platinum som kort för poängintjäning till EB, men som kampanjpoäng så är det ju riktigt bra, men efter det tar det stop. Efter det så är det väl typ 1/7 som man tjänar i jämförelse med Elite.

Är man således ute efter lite snabbare poäng så är Platinum bättre, även om de extra 7.000 poängen inte kan kompensera för en 2-4-1 som egentligen gör dessa 45.000 poäng till 90.000 poäng.

Behöver man 52.000 poäng till något så funkar Platinum, behöver man mer så är Elite bättre om man inte utnyttjar Platinums andra förmåner.

Jag har båda korten. Med points plus och en del utlandsspend så är det betydligt mer attraktivt idag än tidigare.

Jag har båda korten. Med points plus och en del utlandsspend så är det betydligt mer attraktivt idag än tidigare.

Ja, så länge man kan utnyttja förmånerna så är det ok. Personligen så har jag noll nytta av Platinum, men det beror ju helt på hur och var jag lever.
Det samma gäller när folk undrar om dom ska skaffa SAS Amex. Mitt råd är att om deras naturliga levnadsmönster passar in och man i tillägg flyger mer och spenderar mer än medelsvensson, så är det ok med SAS Amex premium eller Elite. Om man inte gör det så är det ganska bortkastat.

Med ett Platinum så hade jag kunnat utnyttja Pontus på ARN. Det tråkiga är att jag är där väldigt tidigt på morgonen för en mellanlandning och på kvällarna så har jag ca 40 minuters mellanlandning. Där jag bor så finns det inga fördelar alls med Platinum.

Platinum har däremot riktigt bra försäkringar på resor.

• Like
Reactions: SWC
Tänkte att denna tråden är rätt ställe och ställ frågan ☺️
Är främst ute efter o föra över valuta utan förlust. Sedan är lounge acces välkommet o samla bäst/riktiga poäng för uppgradering med familjen på semestern är ett plus.
Revolut har sin lösning till något lägre pris.
AmX sitt, lite dyrare.
Tacksam för input 🙏

Tänkte att denna tråden är rätt ställe och ställ frågan ☺️
Är främst ute efter o föra över valuta utan förlust. Sedan är lounge acces välkommet o samla bäst/riktiga poäng för uppgradering med familjen på semestern är ett plus.
Revolut har sin lösning till något lägre pris.
AmX sitt, lite dyrare.
Tacksam för input 🙏
Förstår inte helt, är du ute efter att föra över valuta så är väl ett valutakonto hos banken det absolut enklaste och bästa? Jag arbetar i ett annat land (och får därmed betalt i annan valuta) och kör det upplägget. Eller vad är det jag missar?

Är riktigt sugen på att uppnå guldstatus på SAS - och nu har det kommit ett referral-erbjudande som innebär att det är möjligt. Så om någon tänkt skaffa Amex EB Elite får ni gärna dra ett DM till mig. Då uppnår vi båda automatiskt guldstatus. Och innan drevet drar igång: givetvis skänker jag en peng till BCF i samband med detta.

1725960458945.png

Och för er som vill uppgradera till det lite billigare kortet SAS Amex Premium så har ni hela 30.000 bonuspoäng som ni kan få genom referral länk av mig, släng iväg ett DM så har vi båda en gratis europa resa lagom till höste😉
Donerar också en peng till BCF❤️

IMG_0466.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp