Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bästa kreditkortet för förmåner?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mps, 13 december 2015.

1. BOTL

BOTL Brons

Från:
    Gefle
    Så gjorde jag. funkade skitbra.

Bikinigubben gillar detta.
  2. Tjabo

Tjabo Brons

Åh fan. Finns bara Tokyo, Hongkong, Shanghai och Peking i hela sydostasien.

Är det värt att dra nån av dem ovan med business för att köra ett connecting på 3,5h till slutdestination? Restiden är nästan samma Ska tilläggas. (+2h)

3. maartyn

maartyn Titan

Nej, jag hade inte gjort det. Kanske om man planerar in stopp, men inte med korta byten. En genomgående biljett med Star Alliance kostar 165' EB-poäng till Asien och du slipper risken för missade byten med separata biljetter. Tillgängligheten på business awards med SAS är också tämligen skral jämfört med Star Alliance.

Vad gäller destinationer så har SAS en del nya långdistansplan beställda som kommer börja levereras inom ett år. Mycket talar väl för att man kommer att behålla de (nyrenoverade) gamla planen ett tag till och därmed även utöka antalet destinationer...

jarrebarre99 gillar detta.
  4. BOTL

BOTL Brons

Från:
    Gefle
    Så fort du inte kör SAS hela vägen får du betala enligt star*

Tjabo gillar detta.
  5. Tjabo

Tjabo Brons

Problemet är att jag bara har 100k EB idag. Kanske kommer ha 120-130k när resan ska bokas. Och att boka med poäng + pengar är väl inte så smart?

6. maartyn

maartyn Titan

Nej, då räcker det inte. Fortsätt spara, revidera resan eller se till att ha en försäkring som ersätter missad anslutning om du ändå vill gambla (tänk på att även bagage måste hämtas ut, tullas, checkas igen, ny säkerhetskontroll osv med separata biljetter).
    Poäng + pengar är mycket dyrare, det är en vanlig biljett (ingen award) som du delbetalar med poäng. 2-4-1-voucher gäller inte etc.

7. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Har kvalificeringsperiod till 30 juni på EB.

Är det idiotiskt att signa för ett SAS Amex Elite då idag, dvs drygt 3 mån innan kvalperioden är slut?

Har drygt 18k poäng bara.

8. maartyn

maartyn Titan

Om du har chans att nå guld den här perioden, signa nu. Annars kan du vänta om du hellre vill ha poängen i början på perioden. Egentligen spelar det ingen roll senare eftersom poängen kommer samma tid varje år. Undvik att signa precis vid brytdatum för din kvalificeringsperiod eftersom det exakta datumet för poängen kan diffa några veckor från år till år.

Intjäningen mot 2-4-1-vouchern räknas från 1/1 till 31/2, helt oberoende av ditt Eurobonus-år.

BOTL gillar detta.
  9. Golbica

Golbica Titan

Finns det kort som ej tar ut valutapåslag om man köper en vara via internet i tex EUro?

När jag handlar i utländsk valuta stämmer aldrig beloppen som dras om jag kollar på valuta växlingen på tex valuta.se valutaomväxling.se etc

Why?

10. zippan

zippan Brons Friends Of KS

Finns en hel del.

https://www.google.com/search?q=kre...nt=ms-unknown&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Det är kreditgivarens växlingskurs som gäller.

Golbica gillar detta.
  11. BOTL

BOTL Brons

Från:
    Gefle
    Forex vet jag, säkert fler om du googlar.

Golbica gillar detta.
  12. Marquise

Marquise Titan

Från:
    Moderlandet
    Klarnas nya kort kostar ingenting och har inget valutapåslag, kan kopplas till bankkonto.

Golbica och Tjabo gillar detta.
  13. Hutti

Hutti Titan

Från:
    Malmö
    Hur hittar man hur mycket man spenderat hittils med sitt AMEX för kalenderåret? Tidigare hittade jag det på fakturan men inte längre?

BOTL, Tjabo och Marioo gillar detta.
  14. maartyn

maartyn Titan

Klicka på "Saldo Eurobonus-poäng" när du är inloggad via hemsidan, sen står det i fet stil i spalten till höger.
    Ibland har saldo-knappen försvunnit, men den kommer alltid tillbaka lite senare.

FC St. Pauli och BOTL gillar detta.
  15. Hutti

Hutti Titan

Från:
    Malmö
    Tack för det! Uppe i 50k hittills, i år ska jag lösa en 2-4-1 :)

joca och maartyn gillar detta.
  16. Bergaren

Bergaren Brons

Någon som har SJ-mastercard och kan svara på hur mycket poäng man får för vanliga inköp? :)

17. zippan

Bergaren gillar detta.
  18. evki

evki Silver

Finns det något kreditkort som funkar med Apple Pay?

19. alfons

alfons Titan

Amex o Nordea (samtliga kort) vad jag vet!

evki gillar detta.
  20. Empa

Empa Brons

Klarna, Bunq och Revolut ska ha det också.

evki gillar detta.
  21. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Väntar på någon poängrabatt till Luleå nu i slutet av sommaren, SAS har haft en sån de sista två åren.

Kan man använda Mastercards "upgrade" när man bokar poängresa på rabatt? Någon som har koll?

22. zippan

Menar du Fly Premium? Om ja, ja det kan du.

Veratio gillar detta.
  23. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Så hette det ja! Tack för hjälpen, kanon att veta. Då väntar jag lite till. :)

24. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Nu kom den! 40 % poängrabatt med SAS på inrikesresor.

Boka från och med imorgon, 2019-04-16, till 2019-04-22. Res mellan 2019-05-01 till 2019-08-31. Rätt sweet! Ska boka imorgon bitti!

25. -SC-

-SC- Titan Premium

Nån som fått sitt Amex Platinum Metal än? Nöjd med kvalitén? Det vanliga plastkortet tappade ju färgen på siffror/bokstäver rätt snabbt.
    Mitt skulle komma om ca 10 dagar.

alfons gillar detta.
  26. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Sas Plus tur och retur till Luleå från Malmö, ordinarie 20 000 poäng, nu 6 000 poäng. Smutt, smutt!!

27. maartyn

maartyn Titan

Fick mitt igår. Namn och CVV graverat på framsidan i metall. Baksidan är i plast med kortnumret lätt upphöjt, kommer nog inte slitas lika snabbt. Om jag är nöjd med kvaliten? Tja, det är väl lite premium, men det är ju fortfarande bara ett betalkort...
    Hoppas dock mer på att man utökar förmånerna och att den 10% höjda årsavgiften inte bara finansierar metallkorten.

28. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Någon fortfarande har en aktiv Billhop värvninglänk-kod? Avslutade mitt Billhop för ett tag sen så bör kunna gå med igen.

29. maartyn

maartyn Titan

Billhop har avslutat värvningskampanjen sedan ett någon månad.

30. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Från annat håll ;)

Kan meddela att det fortfarande fungerar att få bonus.
    Jag hade en värvningslänk som hette https://secure.billhop.com/r/abcde
    Klickar man på länken så får man ett svar att kampanjen är avslutad.

Om man däremot när man registrerar ett konto anger koden i länken dvs abcde som refereringskod så får båda bonus som vanligt. Testade senast igår.