• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

demondave

Rolex
Fin (tror jag) EB-kampanj nu på Samsung Qled om men ändå ska byta TV. Gäller till den 31:e hos Samsung.

Då kan min 11 år gamla Sony få gå i pension :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har skaffat ett SAS Amex Elite, och det är ju väldigt vettigt när man lägger ut en del pengar på flyg&hotell i jobbet.

Däremot inser man ju att det fortsatt är många ställen som inte tar Amex. Kanske värt att komplettera med något kort som ger poäng.
 

Lolle

Panerai
Har skaffat ett SAS Amex Elite, och det är ju väldigt vettigt när man lägger ut en del pengar på flyg&hotell i jobbet.

Däremot inser man ju att det fortsatt är många ställen som inte tar Amex. Kanske värt att komplettera med något kort som ger poäng.
Kombinationen med Sas Amex (Elite eller premium beror på spend och annat) plus en SAS Mastercard tycker jag är en bra uppsättning.
 

Smartin

Omega
Bör nog ha en hel del poäng på kontot innan man har någon riktig nytta av Elite. Dock så ger ju Elite några poäng mer än Premium.
Jag kan tycka att de 20.000 nivågrundande poängen täcker en bra bit av årsavgiften, bara poängen är ju en t/r inom norden. Plus extra förmåner som silvermedlem och snabbare resa till guld och diamant :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag kan tycka att de 20.000 nivågrundande poängen täcker en bra bit av årsavgiften, bara poängen är ju en t/r inom norden. Plus extra förmåner som silvermedlem och snabbare resa till guld och diamant :)

Dessa nivågrundande poängen får du inte använda till bonusbiljetter. Dessa är endast statusgrundande. Kolla in ditt konto och bli besviken

Det beror helt på hur mycket man flyger.
Själv har jag Lifetime Gold och några statusgrundande poäng är alltså ingenting som jag bryr mig om. Jag lyckas dessutom alltid kvala in till Diamond sedan dom startade med Diamond, så....
Reser man ensam så är det ok med Elite, tar man med familjen på två st biz eller first, varje år, så lär man åtminstone behöva plocka in 330.000 extrapoäng varje år för att utnyttja 2st vouchers (biz) och 450.000 poäng i First.

Du ska ha en hel del flyg och spend på Elitekortet om du ska utnyttja det till fullo med 2 vouchers.
Elit funkar för mig typ vart 3:e år om jag inte blåser upp mina poäng på ett tag.
Då man bör ha en hel del flyg, så är nog inte dessa 20k statusgrundande poängen så viktiga.
 

Smartin

Omega
Dessa nivågrundande poängen får du inte använda till bonusbiljetter. Dessa är endast statusgrundande. Kolla in ditt konto och bli besviken

Det beror helt på hur mycket man flyger.
Själv har jag Lifetime Gold och några statusgrundande poäng är alltså ingenting som jag bryr mig om. Jag lyckas dessutom alltid kvala in till Diamond sedan dom startade med Diamond, så....
Reser man ensam så är det ok med Elite, tar man med familjen på två st biz eller first, varje år, så lär man åtminstone behöva plocka in 330.000 extrapoäng varje år för att utnyttja 2st vouchers (biz) och 450.000 poäng i First.

Du ska ha en hel del flyg och spend på Elitekortet om du ska utnyttja det till fullo med 2 vouchers.
Elit funkar för mig typ vart 3:e år om jag inte blåser upp mina poäng på ett tag.
Då man bör ha en hel del flyg, så är nog inte dessa 20k statusgrundande poängen så viktiga.
Nu blir jag riktigt besviken på amex, trodde de gick att använda till bonusresor.
Reser man så mycket att man blir diamantmedlem så är det givetvis enbart spenden som spelar roll :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nu blir jag riktigt besviken på amex, trodde de gick att använda till bonusresor.
Reser man så mycket att man blir diamantmedlem så är det givetvis enbart spenden som spelar roll :)

Då en First class kostar 225.000poäng så behöver man håva in 450.000p för att använda bägge vouchers om man är två personer som flyger.
Är man 3 personer så behöver man 900.000p per år. Det går ju om man sprättar typ 3 miljoner med sitt elitkort varje år. Eller 2 miljoner och flyger in 300.000p.
Flyger man biz så kan du gångra poängen och stålarna med 0,73.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
SAS business är ju bara 100.000 poäng t/r. Dessutom halva priset två gånger om året.

Försök få dig en resa i business till Hongkong eller Tokyo.
Går du på Star Alliance så blir utbudet mycket större och bättre.

Reser man ensam så är det lugnt med vouchers, reser man typ 3 pers så blåser man fort poängen.

Själv har jag blåst en bit över 700.000p de senaste två åren. Det går fort om man är två. Fortare om man är 3, då vouchern inte kan användas på person nummer 3
 

Smartin

Omega
Försök få dig en resa i business till Hongkong eller Tokyo.
Går du på Star Alliance så blir utbudet mycket större och bättre.

Reser man ensam så är det lugnt med vouchers, reser man typ 3 pers så blåser man fort poängen.

Själv har jag blåst en bit över 700.000p de senaste två åren. Det går fort om man är två. Fortare om man är 3, då vouchern inte kan användas på person nummer 3
Ja det krävs lite framförhållning eftersom att de är ytterst limiterade per flight. Men uppgradera på Arn har inte varit några problem på mina senaste resor till USA, 35.000 per biljett.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja det krävs lite framförhållning eftersom att de är ytterst limiterade per flight. Men uppgradera på Arn har inte varit några problem på mina senaste resor till USA, 35.000 per biljett.

Fast det hjälper ju inte Amex Elite till.
Mitt tips är att det inte är någon mening att köra med Amex Elite om man inte har nog poäng för familjen att åka två turer i Biz eller First och kan utnyttja bägge vouchers.
Samtidigt så bör man tajma in en spend på 300.000kr, för annars så når man inte upp till dubbla vouchers.
För egen del så har jag bara privatekonomin som ”drabbar” mitt kort, så det behövs rätt många köp med Amex.

Som sagt. Vettigare med Premium för de mesta och för de flesta. Man kan ju kombinera med MC och boka eko och flyga biz också, men allt är beroende på om man flyger ensam på semestern eller om man är typ 3st. Då blir det fort svårt.
 

Smartin

Omega
Fast det hjälper ju inte Amex Elite till.
Mitt tips är att det inte är någon mening att köra med Amex Elite om man inte har nog poäng för familjen att åka två turer i Biz eller First och kan utnyttja bägge vouchers.
Samtidigt så bör man tajma in en spend på 300.000kr, för annars så når man inte upp till dubbla vouchers.
För egen del så har jag bara privatekonomin som ”drabbar” mitt kort, så det behövs rätt många köp med Amex.

Som sagt. Vettigare med Premium för de mesta och för de flesta. Man kan ju kombinera med MC och boka eko och flyga biz också, men allt är beroende på om man flyger ensam på semestern eller om man är typ 3st. Då blir det fort svårt.
Men måste man inte ha en väldigt hög spend på MC för att få biz till ekonomipris?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Men måste man inte ha en väldigt hög spend på MC för att få biz till ekonomipris?

Du måste ha en väldigt hög spend på Amex för att få biz til halva poängpriset....om du inte flyger mycket.
Jag har för mig att det är 200.000p som ska skrapas ihop. Dock så är tillgängligheten på biljetterna inte bättre.

Som sagt. Jag rekommenderar Amex Premium för de som har lagomt (typ 250k) med poäng och spenderar minimum 150.000kr det året man uppnår dessa poäng som man behöver.

Har man 400k poäng och vet att man kommer att blåsa 300.000kr på kortet så kan man gå över på Elit. Då bör man även ha tid att utnyttja dessa vouchers.
 
Topp