• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

ante_77

Cartier
2-Faktor
Om sambon och jag spenderar 180 000.- om året. Finns något värde i att skaffa SAS amex? Eller är det för lite för att ge något?
Om det är värt, vilket av korten ska man ta?

Ja, det är helt klar värde i det och man kan dessutom utnyttja en del poängintjänings trix.
Det kanske inte genererar en biljett i First varje år till Honolulu om man inte flyger en del i tillägg till vanlig spend, men du och din fru lär åtminstone kunna dra en rätt ordentlig resa varannat år.
Känner du för lite fler poäng och anser att4k per år är ok så kan du helt klart köra Elit, annars håller premium även om det ger lite färre poäng.
Oavsett vilket så bör du inte ansöka själv på nätet utan ta det via en invite. Se till att skaffa ett Eurobinuskonto på SAS innan detta.
 

Ejnork

Cartier
Tack för era svar, verkar vara premium som gäller då.

Tänkte ta ett extrakort till sambon, kan hennes nuvarande egna eurobonus poäng på något sätt läggas in? Eller måste vi betala för överföring då?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
om jag och sambon har en spend på ca 400-500k/år vad är lämpligaste kreditkortet enl. experterna? reser en del men inte överdrivet, jag kanske har 5-10 resor inom norden per år och sedan har vi nog 2-3 semesterresor inom Europa/USA per år.

har idag re:member för att dom har 1% cashback vilket känns vettigt någonstans. men har inte lagt för mycket tanke i detta...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
om jag och sambon har en spend på ca 400-500k/år vad är lämpligaste kreditkortet enl. experterna? reser en del men inte överdrivet, jag kanske har 5-10 resor inom norden per år och sedan har vi nog 2-3 semesterresor inom Europa/USA per år.

har idag re:member för att dom har 1% cashback vilket känns vettigt någonstans. men har inte lagt för mycket tanke i detta...
Jag hade absolut satsat på ett AMEX, antingen Premium eller Elite beroende på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga på själva kortet. Givetvis får du fler poäng per krona på Elite-kortet men det är ju också dyrare.
 

Veratio

Cartier
Nu när den här tråden kom upp igen, tänkte bara fråga.

Bjuder jag in min sambo nu, hur länge måste hon ha kvar sitt Amex för att vi ska få behålla korten? Och hur stor var spend-kravet? Tre månader och 15 000 kr eller något sånt?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag hade absolut satsat på ett AMEX, antingen Premium eller Elite beroende på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga på själva kortet. Givetvis får du fler poäng per krona på Elite-kortet men det är ju också dyrare.
ok! men om man inte utnyttjar den extra 2-för-1 resan som elite ger, så är det mer värt med premium... har jag rätt i det?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu när den här tråden kom upp igen, tänkte bara fråga.

Bjuder jag in min sambo nu, hur länge måste hon ha kvar sitt Amex för att vi ska få behålla korten? Och hur stor var spend-kravet? Tre månader och 15 000 kr eller något sånt?
Antar att du menar poängen? Om det är Premium får hon poängen när hon spenderat 15k, och hon har max tre månader på sig.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
ok! men om man inte utnyttjar den extra 2-för-1 resan som elite ger, så är det mer värt med premium... har jag rätt i det?
Även Premium ger 2-för-1 - skillnaden är poängen per 100:-. Premium ger 15 poäng/100:- och Elite ger 20 poäng/100:-.

...och givetvis ska du utnyttja vouchern och ta med frun på en bättre semester :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
om jag och sambon har en spend på ca 400-500k/år vad är lämpligaste kreditkortet enl. experterna? reser en del men inte överdrivet, jag kanske har 5-10 resor inom norden per år och sedan har vi nog 2-3 semesterresor inom Europa/USA per år.

har idag re:member för att dom har 1% cashback vilket känns vettigt någonstans. men har inte lagt för mycket tanke i detta...

400-500k så låter Amex Elit som ett bra alternativ, beroende på hur många EB poäng ni har. Och då via invite och inte söka själv. Då trillar det in en bra sudd med poäng på EB kontot.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ah, missade ditt "extra" där. :) Jag nöjer mig med en voucher och de fem extra poängen per hundring motiverar då inte mig att köra på ett Elite. Men det är såklart individuellt.

Riktigt tänkt. Men har du en massa poäng på EB kontot så kan det vara bra att utnyttja 2 vouchers. Det är dock en sak man får överväga själv.
Annars premium och även den via invite
 

maartyn

Omega
Bara jag som funderar på att byta SAS amex elite & sas mc till Premium på båda?
Det är upplägget jag kör. Det är sweetspoten för mig men det beror ju på hur du vill resa och hur mycket poäng du har resp. drar in. Om du inte kommer upp i högsta FlyPremium-nivå (och nyttjar den förmånen) kan jag tycka att SAS MCP är för dyrt till exempel.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Sant. Men poängen håller ganska länge, så man kan alltid börja med ett Premium och ta det därifrån.

Ja,poängen håller 5 år. Men har man en hög med poäng som håller på att gå ut, så kan det vara en idé med Elite. Det är svårt att ge några ”spot on” råd, då man inte har översikt på detaljer hos folk. Men jag räknar med att de flesta på det här forumet har koll på deras egna situation och egentligen bara behöver lite input.
Själv har jag tömt mitt EB konto på ca 750.000p de senaste 1,5 åren. Nu har jag ingen brådska med innebrändes poäng då jag kör med ”lifetime” så länge jag behåller min diamondstatus.
Känner dock en del folk som tycker att dom har för få vouchers, men då trillar det in ganska stora summor med poäng varje månad. 1 Elit och 1 Premium räcker inte till för att utnyttja poängen maximalt.
 

JB_XII

Rolex
Antar att du menar poängen? Om det är Premium får hon poängen när hon spenderat 15k, och hon har max tre månader på sig.

Läggs poängen ihop då? Dvs. för hushållet?
Ex. jag får ihop 30.000 poäng på mitt kort och hon får ihop 20.000 på sitt kort. Vi får en 2-4-1 voucher. Kan vi då boka en resa med den vouchern som kostar 50.000 poäng?
 
Topp