• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Då du flyger med bolag som bara har gratis dryck i eco, så har du fel kort. SAS har en hel del flygningar som inte har gratis dryck.
Flyger du med Lufthansa så bör du ha Miles & More då det är mest fördelaktigt. Problemet är väl då att man inte får någon 2-4-1....eller kanske dom har något samarbete med någon kortleverantör.
Som sagt, det beror på ens egna situation. Har man poäng för att utnyttja en dubbel 2-4-1 så kan man lika gärna köra på med Elite för att uppnå Diamond, saknar man några få legs, så kan man dessutom ta något okynnesflyg.

Som sagt, allt beror på den sitsen man sitter i. Dumt för övrigt av SAS att ha ett kort som du inte behöver...typ.
Håller inte riktigt med om det du skriver.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Till er som har koll på SAS Amex Eurobonus:
Kanske en dum fråga.. men kom upp i 150k spend förra veckan och undrar således hur och när jag får 2-4-1 vouchern? Någon som kan upplysa mig?
Du lär se den när du loggar in på SAS.se och sök på en bonusbiljett. Då får du alternativet att använda din voucher om den är registrerad.
Typ så här (på telefonen)

03E950DF-75B5-4E2D-BA8F-79E761D0E645.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ett SAS Mastercard premium idag. Spenderar typ 150- 180k om året på kortet.
Målet är att flyga för poängen.

Reser inget i jobbet längre. Jag tänker att ett Amex hade varit bättre. Så ett vanligt SAS SAS Mastercard för ställen som inte tar Amex och ett Amex.

  • Skall jag köra på Amex premium eller Elite?

Jag tänker Elite spontant för fler poäng per krona. Dock kostar det 4 lakan. Men jag kommer förmodligen inte upp i 300k spend för att trigga två vouchers med dagens livsstil och arbete.

Jag vill inte ha massa inbjudningar i dagsläget.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har ett SAS Mastercard premium idag. Spenderar typ 150- 180k om året på kortet.
Målet är att flyga för poängen.

Reser inget i jobbet längre. Jag tänker att ett Amex hade varit bättre. Så ett vanligt SAS SAS Mastercard för ställen som inte tar Amex och ett Amex.

  • Skall jag köra på Amex premium eller Elite?

Jag tänker Elite spontant för fler poäng per krona. Dock kostar det 4 lakan. Men jag kommer förmodligen inte upp i 300k spend för att trigga två vouchers med dagens livsstil och arbete.

Jag vill inte ha massa inbjudningar i dagsläget.
4800 för elite nu
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett SAS Mastercard premium idag. Spenderar typ 150- 180k om året på kortet.
Målet är att flyga för poängen.

Reser inget i jobbet längre. Jag tänker att ett Amex hade varit bättre. Så ett vanligt SAS SAS Mastercard för ställen som inte tar Amex och ett Amex.

  • Skall jag köra på Amex premium eller Elite?

Jag tänker Elite spontant för fler poäng per krona. Dock kostar det 4 lakan. Men jag kommer förmodligen inte upp i 300k spend för att trigga två vouchers med dagens livsstil och arbete.

Jag vill inte ha massa inbjudningar i dagsläget.

Jag har båda korten i dagsläget med Premium som back-up där dom inte accepterar Amex.
Och för att besvara din fråga hade jag nog valt Elite då du får mest poäng för din spend.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är Eurobonus Shop ett skämt eller är det jag som missuppfattat något?
De har tex en kamera (Panasonic Lumix DMC-TZ200) som kostar lite drygt 7.000:- i butik.
Den vill de ha 259.000 poäng för!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag har ett SAS Mastercard premium idag. Spenderar typ 150- 180k om året på kortet.
Målet är att flyga för poängen.

Reser inget i jobbet längre. Jag tänker att ett Amex hade varit bättre. Så ett vanligt SAS SAS Mastercard för ställen som inte tar Amex och ett Amex.

  • Skall jag köra på Amex premium eller Elite?

Jag tänker Elite spontant för fler poäng per krona. Dock kostar det 4 lakan. Men jag kommer förmodligen inte upp i 300k spend för att trigga två vouchers med dagens livsstil och arbete.

Jag vill inte ha massa inbjudningar i dagsläget.

Hur många poäng har du och när går poängen ut?
Det kanske inte ens är en idé med Amex Premium.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Typ 50k som går ut 2023 tidigast. En del längre.

vad har du för reseplaner?
Bäst utdelning är att flyga i business. Flest möjligheter finns på övriga Star Alliance bolag.
Du bör minimum skrapa ihop 165.000p (om ni är två) eller 82.500p om du är ensam för att öka möjligheterna med olika destinationer.
Att boka Hong Kong eller Tokyo är knepigt via SAS, dom biljetterna ryker fort och är man två som åker så blir det genast mycket svårare med SAS. Då finns ANA, LH, Thai, Astana och andra bolag till hands.
Ett premium för dig är perfekt. Elit är pengar i sjön.
Själv har jag bägge korten, men det är en annan femma.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
vad har du för reseplaner?
Bäst utdelning är att flyga i business. Flest möjligheter finns på övriga Star Alliance bolag.
Du bör minimum skrapa ihop 165.000p (om ni är två) eller 82.500p om du är ensam för att öka möjligheterna med olika destinationer.
Att boka Hong Kong eller Tokyo är knepigt via SAS, dom biljetterna ryker fort och är man två som åker så blir det genast mycket svårare med SAS. Då finns ANA, LH, Thai, Astana och andra bolag till hands.
Ett premium för dig är perfekt. Elit är pengar i sjön.
Själv har jag bägge korten, men det är en annan femma.
Planer att när det finns tillräckligt med poäng att resa affärsklass med tjejen. Så 165k poäng.

Blir att skaffa ett Amex Premium och nedgradera mitt SAS premium till world.

Tack allesammans för input.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
nu jävlar gäller det!!
nu ska jag säga upp mitt goldamex och skaffa ett Sas EBkort, har 200k points på goldamexet, ska föra över skiten till EB, men bästa EBkortet, boka resor, uppgradera, resa nice, lounge access osv, har amex och eb samma app? vart finns dessa sasaffärer där man kan göra sweet deals ibland?

hit a brother up, jag klarar mig med gratiskortet eller steget över,
 

JB_XII

Rolex
nu jävlar gäller det!!
nu ska jag säga upp mitt goldamex och skaffa ett Sas EBkort, har 200k points på goldamexet, ska föra över skiten till EB, men bästa EBkortet, boka resor, uppgradera, resa nice, lounge access osv, har amex och eb samma app? vart finns dessa sasaffärer där man kan göra sweet deals ibland?

hit a brother up, jag klarar mig med gratiskortet eller steget över,

Amex har en app för att hålla koll på alla köp.
Rekommenderar också ett MC där du kan betala på ställen som inte tar Amex. Där finns också en App för att hålla koll samt se din EB poäng.

Finns en del tricks och ställen man kan handla på för att jaga poäng har jag lärt mig.

Du bör klara dig fint med Amex SAS Premium kortet.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
nu jävlar gäller det!!
nu ska jag säga upp mitt goldamex och skaffa ett Sas EBkort, har 200k points på goldamexet, ska föra över skiten till EB, men bästa EBkortet, boka resor, uppgradera, resa nice, lounge access osv, har amex och eb samma app? vart finns dessa sasaffärer där man kan göra sweet deals ibland?

hit a brother up, jag klarar mig med gratiskortet eller steget över,

Se bara till att få en invite (du har nog tonvis med PM).
Amex Premium bör du börja med.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Se bara till att få en invite (du har nog tonvis med PM).
Amex Premium bör du börja med.
Hoppas folk inte är så pinsamma att dom PM:ar och vill bjuda in. Och om de är så pinsamma, hoppas att de erbjuder sig att lägga en rejält slant till BCF.
nu jävlar gäller det!!
nu ska jag säga upp mitt goldamex och skaffa ett Sas EBkort, har 200k points på goldamexet, ska föra över skiten till EB, men bästa EBkortet, boka resor, uppgradera, resa nice, lounge access osv, har amex och eb samma app? vart finns dessa sasaffärer där man kan göra sweet deals ibland?

hit a brother up, jag klarar mig med gratiskortet eller steget över,
Gratiskortet har bara 10p/100kr. Jag hade kört SAS Amex Premium.
 
Senast ändrad:

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
ingen har skickat en inbjudan än.. DOCK vill jag ha svar på alla frågor först, som jag frågade väldigt luddigt.. fastrack, uppgradring, lounge, sasshop, samma app som Amexappen?, se sina bokade flygbiljetter osv?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
ingen har skickat en inbjudan än.. DOCK vill jag ha svar på alla frågor först, som jag frågade väldigt luddigt.. fastrack, uppgradring, lounge, sasshop, samma app som Amexappen?, se sina bokade flygbiljetter osv?
Vad är det för frågor du ställer då?

Vet inte om det är samma app. Jag har nån där jag ser saldo, transaktioner, fakturor m.m samt en som heter "Experiences" där man får möjlighet till förtur på typ Peter Jöback-biljetter. Ser inga bokade flygbiljetter någonstans.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
I all välmening - vore det inte enklare att läsa på respektive korts webbsida? Allt du frågar efter finns enkelt tillgängligt...
nej, eftersom allt står det där, det står bara "specar" hur många p per krona, vilket för mig är helt ointressant, jag vill veta hard fakta vad man kan göra när man har kortet, sas är jävligt dåliga på att förklara dessa grejer.
vad är möjligt att göra med kortet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
nej, eftersom allt står det där, det står bara "specar" hur många p per krona, vilket för mig är helt ointressant, jag vill veta hard fakta vad man kan göra när man har kortet, sas är jävligt dåliga på att förklara dessa grejer.
vad är möjligt att göra med kortet.
Du får inga direkta fördelar med ett SAS Amex.

Det dyraste, Elite, ger dig 20k statuspoäng hos SAS vilket tar dig nära de 45k poäng som behövs för att bli guldmedlem och få fast track, lounger osv.
 

JB_XII

Rolex
nej, eftersom allt står det där, det står bara "specar" hur många p per krona, vilket för mig är helt ointressant, jag vill veta hard fakta vad man kan göra när man har kortet, sas är jävligt dåliga på att förklara dessa grejer.
vad är möjligt att göra med kortet.

Skulle väl säga som så här:

Vanliga EB Mastercard (300:-/år): om man bara vill ha ett kreditkort och istället för 50:- i matcheckar så kan man samla poäng i egen takt som man kan utnyttja till någon enklare resa i framtiden. 10p per 100:-

Amex SAS Premium (100:-/mån): Samma som Mastercard fast här har du chansen på 2-4-1 vouchern om du når 150 000:- i spend på ett kalenderår. Ger dessutom lite mer poäng än Mastercard. 15p per 100:-.

Amex SAS Elite (400:-/mån): samma som Premium men ger dig 20k statuspoäng och därmed närmare guldmedlem vilket är gött om man flyger en del. T.ex. en hel del inrikes i tjänsten.
Ger dessutom 20p per 100:-

Kortsammanfattning av vilket EB-kort du skall ha :)
 
Topp