• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Första storhandlingen på Coop. SATAN va dyra de är....den stora Coopbutiken är dyrare än vår lilla Ica närbutik. Ska get det en chans.....absurda påslag på vissa saker faktiskt, inte konstigt att de tappar kunder.
Dom går väl hårt ur på reklamen nu att dom prismatchar? Då är det väl inga problem ( förutom jobbigt och hålla på)
Undviker gärna Willys endast för dess tveksamma klientel.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Någon som har tid att förklara fördelen med att lyfta MedMera-poängen till EB?

Vet bara att 10.000 MedMera-poäng ger en 100:- värdecheck på Coop.

För att växlingskvoten är riktigt bra. Ju mer man handlar, ju fler poäng får du ju per krona. Hade en runda i höstas när vi fick 5 poäng per krona. Det innebar alltså 50 (500 Coop-poäng omvandlat till EB) + 15 (EB genom AMEX) = 65 EB per spenderad hundring på Coop. Inte illa.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För att växlingskvoten är riktigt bra. Ju mer man handlar, ju fler poäng får du ju per krona. Hade en runda i höstas när vi fick 5 poäng per krona. Det innebar alltså 50 (500 Coop-poäng omvandlat till EB) + 15 (EB genom AMEX) = 65 EB per spenderad hundring på Coop. Inte illa.
Och innan det snittar du 2,1 coop-poäng, right? Vilket du just nu växlar till 1260 EB-poäng + 750 för SAS Amex Premium spenderingen, vilket gör att man landar på ganska exakt 2000 EB-poäng per månad och 24 000 per år.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det finns ingen trevlig tjänst där man kan lägga in vilka kort man har och se vad man får för olika poäng beroende på vart man handlar?
 

Timmen

Omega
Tjenare Eb gurus.
Funderar på att byta mitt Coop till ett annat kort som mitt primära kreditkort. Valet står mellan amex premium eller SAS Mastercard premium
Skillnaden som jag förstår det är att Mastercard ger mig 12000 nivågrundande poäng om året vilket amex inte gör. Välkomstpoäng och kostnad är ungefär samma. Amex funkar kanske inte överallt?
Jag har ca 5-7 flygningar i jobbet per år. Hälften inrikes och hälften i Europa. Är silvermedlem idag.
https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard-premium/

https://www.americanexpress.com/se/formaner/extrakort/?intlink=se-se-bd-saspremium-suppcard

Blir ett extra kort till frun sår hon också samlar poäng hoppas jag? Har läst om båda korten flera gånger men kan inte komma fram till vad som är bäst. Lär gå över 150 000/år vissa år men inte alltid , klockberoende går i vågor...
Hjälp mig välja. Tack
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare Eb gurus.
Funderar på att byta mitt Coop till ett annat kort som mitt primära kreditkort. Valet står mellan amex premium eller SAS Mastercard premium
Skillnaden som jag förstår det är att Mastercard ger mig 12000 nivågrundande poäng om året vilket amex inte gör. Välkomstpoäng och kostnad är ungefär samma. Amex funkar kanske inte överallt?
Jag har ca 5-7 flygningar i jobbet per år. Hälften inrikes och hälften i Europa. Är silvermedlem idag.
https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard-premium/

https://www.americanexpress.com/se/formaner/extrakort/?intlink=se-se-bd-saspremium-suppcard

Blir ett extra kort till frun sår hon också samlar poäng hoppas jag? Har läst om båda korten flera gånger men kan inte komma fram till vad som är bäst. Lär gå över 150 000/år vissa år men inte alltid , klockberoende går i vågor...
Hjälp mig välja. Tack
Återigen. Det beror helt på vad du vill få ut av kortet.

Om jag gissar så vill du ha poäng att flyga för. Då tycker jag du skaffar Amex Eurobonus Premium och SAS Mastercard World som backup. Står massor om det i tråden ovan. Vill du inte få ut maximalt med poäng för att flyga awardresor med star alliance. Kör på Mastercard Premium så får du åtminstone flyga Plus ut i världen för priset av GO med SAS.
 

Timmen

Omega
Tack för svar. Känns som amex ligger nära till hands. De 12000 nivågrundande poängen på Mastercard premium är inte värt att välja över amex? Sen är frågan om frugan ska ha ett eget kort eller ett extrakort?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar. Känns som amex ligger nära till hands. De 12000 nivågrundande poängen på Mastercard premium är inte värt att välja över amex? Sen är frågan om frugan ska ha ett eget kort eller ett extrakort?
Du behöver fundera på vad det är du vill ha ut av ett eller flera kreditkort. Sen är det enklare att välja.

Läs tråden är en bra början. Finns massor av info, framförallt de senaste månaderna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för svar. Känns som amex ligger nära till hands. De 12000 nivågrundande poängen på Mastercard premium är inte värt att välja över amex? Sen är frågan om frugan ska ha ett eget kort eller ett extrakort?
Bestäm dig för vad du vill ha ut av det hela.

Amex ger en 50% rabatt på poängresor vid 150k spend, MC ger 12k statusgrundande poäng (1000 per månad, om man ska vara noga).
 

zeke_varg

Omega
Mauritius/Seychellerna verkar vara bra värde för eurobonuspoängen vad jag fattar. Värdet uppstår om man vill kuska business el First/spenderad krona. Åka standardstol innebär lite billigare med poäng jämfört m kr då det ändå är bränsleskatter som kickar in vid poängköp..?

Ni proffs som kan det här..


business 45000p/enkel resa. 360.000p för 4.st. Jag som har amex sas preminumkortet kan fixa 50% efter 150k spend/2pers. Den räcker 1 år. Förutsatt att jag år1 och år 2 fixar spend 150k, finns det då en möjlig tidsperiod att använda två vochers samtidigt (förutsatt att voucher två kommer in innan 1an har passerat 12månader)?

Kan jag förvänta mig att jag kommer över en resa till Seychellerna/Mauritius vid bokning 10månader före planerad resa?

2 vuxna 2 barn

Är jag ute och cyklar i mitt tänk? Förutsättning är givetvis att jag har 180.000p vid bokning.
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Mauritius/Seychellerna verkar vara bra värde för eurobonuspoängen vad jag fattar. Värdet uppstår om man vill kuska business el First/spenderad krona. Åka standardstol innebär lite billigare med poäng jämfört m kr då det ändå är bränsleskatter som kickar in vid poängköp..?

Ni proffs som kan det här..


business 45000p/enkel resa. 360.000p för 4.st. Jag som har amex sas preminumkortet kan fixa 50% efter 150k spend/2pers. Den räcker 1 år. Förutsatt att jag år1 och år 2 fixar spend 150k, finns det då en möjlig tidsperiod att använda två vochers samtidigt (förutsatt att voucher två kommer in innan 1an har passerat 12månader)?

Kan jag tänka med tror ni att jag kommer över en resa till Seychellerna/Mauritius vid bokning 10månader före planerad resa?

2 vuxna 2 barn

Är jag ute och cyklar i mitt tänk? Förutsättning är givetvis att jag har 180.000p vid bokning.

svar ja på den.
Bra om man triggar bonusen fort det andra året
 

JB_XII

Rolex
Mauritius/Seychellerna verkar vara bra värde för eurobonuspoängen vad jag fattar. Värdet uppstår om man vill kuska business el First/spenderad krona. Åka standardstol innebär lite billigare med poäng jämfört m kr då det ändå är bränsleskatter som kickar in vid poängköp..?

Ni proffs som kan det här..


business 45000p/enkel resa. 360.000p för 4.st. Jag som har amex sas preminumkortet kan fixa 50% efter 150k spend/2pers. Den räcker 1 år. Förutsatt att jag år1 och år 2 fixar spend 150k, finns det då en möjlig tidsperiod att använda två vochers samtidigt (förutsatt att voucher två kommer in innan 1an har passerat 12månader)?

Kan jag förvänta mig att jag kommer över en resa till Seychellerna/Mauritius vid bokning 10månader före planerad resa?

2 vuxna 2 barn

Är jag ute och cyklar i mitt tänk? Förutsättning är givetvis att jag har 180.000p vid bokning.


svar ja på den.
Bra om man triggar bonusen fort det andra året

Precis, och som @ante_77 säger så är det bra att trigga den så snart det är möjligt för att enklare få/hitta biljetter.

Jag vet inte hur gamla barnen är och rätta mig om jag har fel, men under en viss ålder så flyger de för 50% av poängen iallafall tror jag.
 

zeke_varg

Omega
..det var mycket ”tjoho” och ”fuck” när jag sökte på barnrabatterna. Seychellerna går med turkich.


Vill man resa i Business Class eller högre så är tumregeln att flygbolagen initialt endast släpper två bonusplatser per flygning.


. Inom Star Alliance släpper flygbolagen Avianca, Singapore Airlines, Thai Airways, Turkish Airlines och Swiss International Airlines fler än två bonusplatser i Business Class på flygningar när dessa går till försäljning.



SAS EuroBonus erbjuder barnrabatt på bonusresor bokade på SAS egna flygningar. Barn i åldrarna 2-11 år betalar 50% av vuxenpriset i poäng, medan spädbarn under två år reser gratis eller mot en låg avgift under förutsättning att barnet reser i förälders knä.


På bonusresor med Star Alliance partners erbjuds ingen barnrabatt på poängpriset, utan vuxenpris gäller för barn mellan 2-11 år. För spädbarn gäller samma regler och prissättning på Star Alliance som för SAS.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tjena, borderline till off-topic men:

Har bokat en resa för familjen med Eurobonus i business.
Den blev delad på 2 mellanlandningar på vägen ut vilket var fine. Men den ena mellanlandningen tidigarelades så jag skulle missat den. Fick då boka om till en betydligt sämre resa.

Ursprunglig resa: Sthlm-Ldn-Toronto-Cancun (Dreamliner alla long legs)
Nu: Sthlm-AMS-Toronto-Cancun (Asgammal Boeing alla sträckor).

Ringde sas och försöker hitta en ny lösning men det finns ingenting varken dagen innan, samma eller dagen efter. De sa: "du kan ringa med jämna mellanrum och hoppas på avbokningar".

Är det någon som har en bättre lösning? Eller är det bara att bita i det sura äpplet att mina 130k + voucher slösas på skruttplan och 19h i flygplan. (ist för 15).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tjena, borderline till off-topic men:

Har bokat en resa för familjen med Eurobonus i business.
Den blev delad på 2 mellanlandningar på vägen ut vilket var fine. Men den ena mellanlandningen tidigarelades så jag skulle missat den. Fick då boka om till en betydligt sämre resa.

Ursprunglig resa: Sthlm-Ldn-Toronto-Cancun (Dreamliner alla long legs)
Nu: Sthlm-AMS-Toronto-Cancun (Asgammal Boeing alla sträckor).

Ringde sas och försöker hitta en ny lösning men det finns ingenting varken dagen innan, samma eller dagen efter. De sa: "du kan ringa med jämna mellanrum och hoppas på avbokningar".

Är det någon som har en bättre lösning? Eller är det bara att bita i det sura äpplet att mina 130k + voucher slösas på skruttplan och 19h i flygplan. (ist för 15).
Mer specifikt, vad är det för bolag och plan?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tjena, borderline till off-topic men:

Har bokat en resa för familjen med Eurobonus i business.
Den blev delad på 2 mellanlandningar på vägen ut vilket var fine. Men den ena mellanlandningen tidigarelades så jag skulle missat den. Fick då boka om till en betydligt sämre resa.

Ursprunglig resa: Sthlm-Ldn-Toronto-Cancun (Dreamliner alla long legs)
Nu: Sthlm-AMS-Toronto-Cancun (Asgammal Boeing alla sträckor).

Ringde sas och försöker hitta en ny lösning men det finns ingenting varken dagen innan, samma eller dagen efter. De sa: "du kan ringa med jämna mellanrum och hoppas på avbokningar".

Är det någon som har en bättre lösning? Eller är det bara att bita i det sura äpplet att mina 130k + voucher slösas på skruttplan och 19h i flygplan. (ist för 15).
Av nyfikenhet då det börjar va dags för mig att boka en business resa för familjen, hur många är ni i familjen? (Har läst att det oftast bara släpps 2 business platser i taget för bonuspoäng?)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Av nyfikenhet då det börjar va dags för mig att boka en business resa för familjen, hur många är ni i familjen? (Har läst att det oftast bara släpps 2 business platser i taget för bonuspoäng?)

3. Men en är ett spädbarn så det blir lite special. (Spädbarn räknas inte på samma sätt).
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena, borderline till off-topic men:

Har bokat en resa för familjen med Eurobonus i business.
Den blev delad på 2 mellanlandningar på vägen ut vilket var fine. Men den ena mellanlandningen tidigarelades så jag skulle missat den. Fick då boka om till en betydligt sämre resa.

Ursprunglig resa: Sthlm-Ldn-Toronto-Cancun (Dreamliner alla long legs)
Nu: Sthlm-AMS-Toronto-Cancun (Asgammal Boeing alla sträckor).

Ringde sas och försöker hitta en ny lösning men det finns ingenting varken dagen innan, samma eller dagen efter. De sa: "du kan ringa med jämna mellanrum och hoppas på avbokningar".

Är det någon som har en bättre lösning? Eller är det bara att bita i det sura äpplet att mina 130k + voucher slösas på skruttplan och 19h i flygplan. (ist för 15).
Det är tyvärr bara att göra som agenten sa till dig om det är då du vill åka. Du kan ju själv gå in och söka och hålla kolla på Uniteds. Finns några andra som även funkar.
 
Topp