• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

SAS MC Premium ger 1000 statuspoäng (går ej att använda, räknas bara mot högre nivå) per månad, mer poäng per krona och bra värde med Fly Premium om du drar du in över 200000 EB-poäng per år (allt räknas, även bilhyror etc.) och vill resa longhaul i Business.

Diners har utgått och blev riktigt kass efter försämringarna.

Amex Premium för 1000kr/år (500 första året + 12000p sign-up-bonus om du blir värvad) ger dig en 50% poängrabatt på valfri resa med SAS eller Star Alliance OM du kommer upp i 150000kr spend per år. En resa i Business ToR med SAS för 2 pers kostar då 100000p till USA eller Asien, och några hundralappar i skatter och avgifter. Det är riktigt bra värde (om man hittar tillgänglighet, man får vara lite flexibel)!

Att samla poäng med SAS lönar sig dock bäst om man faktiskt vill resa till USA eller Asien någon gång per år. Har man inget intresse av det så finns andra Amex-kort där du samlar Amex-rewardspoäng som du kan växla in till olika t.ex. hotellprogram. Även till dessa lönar det sig att bli värvad. Amex Platinum ger Priority Pass och en hel del annat,

Extrakort ingår med dessa Amex-kort, kostar 95kr per år tror jag med MC.

Sweet spoten vad gäller värde ligger dock på Amex SAS Premium tycker jag, men allt hänger ju på vad du vill göra med poängen.
Tack, har två barn utöver frugan så tror inte Alex vouchern ger något. 150k låter mycket just nu, ligger runt 9-10k/månad på MC men Amex är inte lika gångbart.

Tror mest värderat är kickback, rese och självrisk eliminering vid vulgära och lounge är ju kul. Ser inget som verkar möta alla dessa

Tack, har två barn utöver frugan så tror inte Alex vouchern ger något. 150k låter mycket just nu, ligger runt 9-10k/månad på MC men Amex är inte lika gångbart.

Tror mest värderat är kickback, rese och självrisk eliminering vid vulgära och lounge är ju kul. Ser inget som verkar möta alla dessa
Inte av AMEX-korten i så fall, skulle vara Blue Cashback Card i så fall men årsavgift på 420kr (gratis första året + 420kr cashback om du blir värvaad) för 1,25% cashback vettetusan om jag tycker är värt besväret.
De billigare kreditkorten tycker jag sällan har bättre reseförsäkring än hemförsäkring + bankkort.
Billigaste Priority Pass är nog med Eurocard Platinum som du nämnde. Dåligt värde dock som sagt om man inte reser mycket och inte kan bygga status eller åker lågprisbolag.
Andra kreditkort på marknaden med förmåner inriktat mot annat än resande har jag inte lika bra koll på, kanske någon annan kan fylla i.

@maartyn
Läste lite om kortet. Kalla mig gärna paranoid, men om jag fattat rätt så...
-Du får bonus 1 ggr per år om du fortfarande är medlem. Med detta kan man ge sig f.n på att utbetalningen beräknas ske några veckor efter att du haft kortet i ett år.
M.a.o måste du betala 420 för nästa år för att få bonusen ifrån förra året.
-Never ending story.
Eller ?

@maartyn
Läste lite om kortet. Kalla mig gärna paranoid, men om jag fattat rätt så...
-Du får bonus 1 ggr per år om du fortfarande är medlem. Med detta kan man ge sig f.n på att utbetalningen beräknas ske några veckor efter att du haft kortet i ett år.
M.a.o måste du betala 420 för nästa år för att få bonusen ifrån förra året.
-Never ending story.
Eller ?
Det verkar stämma, säger du upp kortet innan din intjänade cashback under året betalas ut så förverkas den.
Ska man säga upp kortet så gör man det lämpligtvis dagen efter man har fått cashbacken (och kanske spenderat den, cashbacken betalas inte ut i kontanter till bankkonto, utan krediteras ditt Amex-konto), då återbetalar Amex återstående betald årsavgift (men eventuell intjänad cashback från din "årsdag" förverkas).
Mer info här: https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/villkor/Cashback.pdf
och här (punkt 2.3c): https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/BlueCashback_Medlemsvillkor.pdf
Fortfarande inget kanonkort tycker jag.

Nån som jämfört SAS Amex premium med Eurocard Platinum när det gäller reseförsäkring? Vilken försäkring är bäst?

Eurobonus poängrabatt på resor inom Sverige, Norden, Europa på 30 %.
Eurobonus poängrabatt på resor till USA på 20 %.

Boka senast 27 november och flyg mellan 8 januari till 31 mars.

Brukar alltid boka en hemresa Malmö - Luleå för 7 000 poäng när det går. Är gratis att avboka om inte resan blir av och då har man en resa bokad till en bättre kurs.

När/Om man bokar en business-class resa till t.ex. USA för bonus poäng har man avbokningsmöjligheter så man får tillbaka poängen då ifall man får förhinder?

Alltså, nu har jag fått min 2-4-1. Men jag har bara 35k poäng. Då kan jag inte använda checken (för att resan måste betalas med poäng? Och det är typ 60k poäng, minst).

Det är ju helt värdelöst? Eller har jag missat nåt?

Alltså, nu har jag fått min 2-4-1. Men jag har bara 35k poäng. Då kan jag inte använda checken (för att resan måste betalas med poäng? Och det är typ 60k poäng, minst).

Det är oklart vad du menar. Jag antar att du menar att billigaste SAS longhaul kostar 60000p? Du kan använda vouchern på vilken poängresa med SAS du vill, från 6000p för en enkel inrikes (3000p med voucher). Dina 35000p räcker till en ToR i ekonomiklass till USA eller Asien, däremot har jag för mig att SAS hemsida buggar och säger att du har för lite poäng om du inte har minst ”ordinarie poäng”. Ring in om du vill boka den. Eller spara 15000p till för Business.
Se tabell: https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller

Det är oklart vad du menar. Jag antar att du menar att billigaste SAS longhaul kostar 60000p? Du kan använda vouchern på vilken poängresa med SAS du vill, från 6000p för en enkel inrikes (3000p med voucher). Dina 35000p räcker till en ToR i ekonomiklass till USA eller Asien, däremot har jag för mig att SAS hemsida buggar och säger att du har för lite poäng om du inte har minst ”ordinarie poäng”. Ring in om du vill boka den. Eller spara 15000p till för Business.
Se tabell: https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller
Går ju även att köpa till poäng om det saknas några till den resan man tänker sig. Har för mig att det kostar 200:-/1000 poäng.

Den är ju också giltig i 2 år, tidigare var det bara 1år. Bara fortsätta samla poäng sen så brukar den andra vouchern trilla in :)

Jag löste det genom att betala den ena biljetten med poäng och den andra med cash. Blir knepigt om du inte väljer platser men det ingår i SAS plus så det känns ändå ok! :)

Jag har just nu ett Sas eurobonus mastercard, om jag byter till Amex Mastercard - hur överförs poängen?
Någon som även har koll på om Amex har något erbjudande just nu att om jag spenderar x inom 3 månader så får jag x poäng?

TACK :)

Jag har just nu ett Sas eurobonus mastercard, om jag byter till Amex Mastercard - hur överförs poängen?
Någon som även har koll på om Amex har något erbjudande just nu att om jag spenderar x inom 3 månader så får jag x poäng?

Poängen ligger kvar på ditt Eurobonus, så det behöver du inte oroa dig av. Du kan ha både MC och Amex, allting samlar till samma konto, ditt SAS Eurobonus. Amex har inget erbjudande just nu :)

Enda erbjudandet Amex har är om du blir värvad. Då får du 12000p efter 15000kr spend t.ex. om du väljer Premiumkortet. Amex är dock inget Mastercard, men det har du säkert koll på.
Mer info: https://www.americanexpress.com/se/content/mgm/mgmer/sas/terms-and-conditions.html

AmEx-Platinum-forside.jpg

Finns detta kort bara i Norge?

Nej, inte längre någon inkomstgräns. Platinum kostar 6tkr per år och Elite 4tkr, platinum har lite fler fördelar men sämre EB-intjäning.

Jaha, men då är Platinum helt världelöst för en sån som jag då mao (som bara vill samla poäng billigast möjligt).

Behåller mitt vanliga Amex sas eurobonus tills vidare då.

Tänkte skaffa SAS AmEx Premium efter ett års uppehåll. Om någon ber snällt eller skickar en fin klocka kan ni få bjuda in :)

En snabb fråga:

Jag skaffade Amex Sas Premium för ett tag sedan och det fungerar mycket bra. När jag loggar in på Amex sida så står det att det gjorts en "autosweep" av mina Eurobonus poäng på Amex, som skulle flyttas till mitt SAS Eurobonus konto.

Det har gått ett bra tag nu sedan Autosweepen gjordes och poängen är inte på SAS-kontot ännu. Hur lång tid brukar en sådan autosweep ta?

Tillbaka
Topp