• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Välkommen in i fighten att försöka boka bonusresa till Sydafrika med Star Alliance. :D Hållt på några månader.

Jag har ett grått sas amex. Svågern hade ett sas eb silver. Vad har de gjort som inte jag har? Förstod det som att de inte fått det pga mycket resande.

Jag har ett grått sas amex. Svågern hade ett sas eb silver. Vad har de gjort som inte jag har? Förstod det som att de inte fått det pga mycket resande.

Hur länge har din svåger haft sitt kort? Amex bytte design samt upplägg på samtliga Eurobonuskort för knappt två år sedan. Nu för tiden är det kreditkort där status inte syns (member, silver, guld, diamond, pandion). För att bli silver ska man resa 10 enkelresor per år. Kan dock vara så att han inte är silver längre men ändå har kvar samma kort då det inte passerat sitt exp-date.

Hur länge har din svåger haft sitt kort? Amex bytte design samt upplägg på samtliga Eurobonuskort för knappt två år sedan. Nu för tiden är det kreditkort där status inte syns (member, silver, guld, diamond, pandion). För att bli silver ska man resa 10 enkelresor per år. Kan dock vara så att han inte är silver längre men ändå har kvar samma kort då det inte passerat sitt exp-date.
Så skulle det kunna vara. Skall kolla upp det.

Välkommen in i fighten att försöka boka bonusresa till Sydafrika med Star Alliance. :D Hållt på några månader.

Jag lyckades! T.o.m business. Åker i November. Men jag fick hänga på låset. När jag bokade så var det Austrian & Ethiopian som hade businessbiljetter att erbjuda på poäng.

Skänkt en liten slant till BCF som tack för förtroendet att jag fick bjuda in, igen. Jag kommer att leva efter följande exempel, eftersom att det inte går att härleda vem man bjuder in så skänker jag en slant för varje person som bekräftat att de använt min invite, om det sedan går igenom med amex eller ej kommer jag inte efterforska.

Det kan ju ta upp till ett par veckor innan poängen hamnar på kontot men såhär tänker jag i alla fall och hoppas det är OK med admin.

I övrigt, för den som inte är sugen på Eurobonuspoäng kör Amex just nu en sommarkampanj på deras guldkort som kan vara värt att checka in.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-05-14 kl. 18.12.41.png
    Skärmavbild 2018-05-14 kl. 18.12.41.png
    16.4 KB · Visningar: 2
Någon som har använt sig av bensinkortet ST1 och kan göra ett utlåtande? Förutom att man kan betala med Apple pay?

Har nu ett AMEX SAS Eurobonus Premium kort, men har även ett existerande SAS-konto (med tillhörande EB-nummer).
Förstår inte riktigt hur kopplingen mellan dessa två görs? Sker det per automatik? Blir inte klok av att söka runt i varken Amex- eller Sas-siterna.

Alltså, anger jag nu mitt SAS EB-nummer vid bokning - kommer jag att få förmåner som om bokningen hade gjorts via mitt amex?

Har nu ett AMEX SAS Eurobonus Premium kort, men har även ett existerande SAS-konto (med tillhörande EB-nummer).
Förstår inte riktigt hur kopplingen mellan dessa två görs? Sker det per automatik? Blir inte klok av att söka runt i varken Amex- eller Sas-siterna.

Alltså, anger jag nu mitt SAS EB-nummer vid bokning - kommer jag att få förmåner som om bokningen hade gjorts via mitt amex?

Kopplingen sker automatiskt och en gång per månad, oftast i mitten, förs poäng över från Amex till SAS. Det är hos SAS poängen lagras. Vad gäller förmåner så antar jag att du syftar på försäkring osv, och ja det ingår då du betalar en resa med kortet. Vad tänkte du annars på för förmåner?

Kopplingen sker automatiskt och en gång per månad, oftast i mitten, förs poäng över från Amex till SAS. Det är hos SAS poängen lagras. Vad gäller förmåner så antar jag att du syftar på försäkring osv, och ja det ingår då du betalar en resa med kortet. Vad tänkte du annars på för förmåner?
Snyggt, tack! Nu använder jag alltså mitt EB-nummer när jag bokar via SAS och inte mitt amex (som inte har ett EB-nummer vad jag kan se). Förutom betalningar som självklart sker med amex.
Då får man även 15 poäng per 100kr etc.

Tillägg: Det är snurrigt med tanken på att SAS inte kan identifiera mitt AMEX kort utan vill att jag beställer ett Eurobonus kort. Ska det vara så? Vilken djungel :D

Senast ändrad:
Snyggt, tack! Nu använder jag alltså mitt EB-nummer när jag bokar via SAS och inte mitt amex (som inte har ett EB-nummer vad jag kan se). Förutom betalningar som självklart sker med amex.
Då får man även 15 poäng per 100kr etc.

Tillägg: Det är snurrigt med tanken på att SAS inte kan identifiera mitt AMEX kort utan vill att jag beställer ett Eurobonus kort. Ska det vara så? Vilken djungel :D

Såhär, du tjänat Eurobonuspoäng genom att använda ett Amex EB-kort. När du bokar flygbiljetter via SAS så får du poäng för att du spenderar pengar (15/100kr) och sedan Eurobonuspoäng när du flyger själva resan.

Du har ett Amex kortnummer som du kan använda för betalningar på internet och identifierar ditt kort. Detta nummer har i sig inget med SAS eller Eurobonus att göra. Du har också ett Eurobonusnummer som finns registrerat hos SAS och du kan hitta det på ditt Eurobonuskort alternativt när du loggar in på ditt Eurobonuskonto via sas.se. SAS kan inte se ditt Amexnummer och har ingen info om detta, dock kan amex se ditt EB-nummer eftersom att ditt kreditkort är kopplat till Eurobonus. Hänger du med? Annars får jag förtydliga :)

Tack alla för invite! Den personen som jag tog hans invite kommer skänka pengar till BF och jag lovar bjuda honom på en öl eller drink på en GTG i framtiden :)

2-4-1 är det enbart poäng som gäller. Bokningen för dessa biljetter är enbart på engelska

Kontakt till Tallinn där man bokar resorna med sin 2-4-1 voucher
Telefonnummer: 018-480 91 67
Öppettider: 9-17
Får man tillbaks 241 om man avbokar via appen eller webben? Eller måste man ringa?

Nej, du får tillbaka den automatiskt och direkt. Vouchern är ingen fysisk sak. Brevet du får är bara information om att du nått spenderigen.
Senast jag var i kontakt med Tallin sa dom att för att 241 ska återlösas måste man kontakta dom. Möjligt att det är annorlunda om man bokat själv på SAS hemsida, har man bokat annat Star Alliance-bolag genom Tallin måste biljetten avbokas genom dom.

Tillbaka
Topp