• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Verkar vara EXAKT samma nu. Får inte in sista sträckan. Men skit i det, från MIA eller ORD till CUN kan jag pynta kontant.
Men då återstår min nästa fråga. Eftersom jag ALDRIG i hela helvete igen flyger med United (hade en mardrömsflygning med dem från NyC som slutade i nödlandning). Vilka är vettiga att flyga med?
Jag skulle försöka få till en bokning till MIA med SAS direkt från Stockholm i första hand och via ORD i andra hand. Sedan skulle jag ta det flyg som passar bäst tidsmässigt vidare. Tänk på att du inte har en genomgående biljett och kan därför inte räkna med någon hjälp om ena eller andra flyget blir försenat.

Verkar vara EXAKT samma nu. Får inte in sista sträckan. Men skit i det, från MIA eller ORD till CUN kan jag pynta kontant.
Men då återstår min nästa fråga. Eftersom jag ALDRIG i hela helvete igen flyger med United (hade en mardrömsflygning med dem från NyC som slutade i nödlandning). Vilka är vettiga att flyga med?
Ring Tallin när du har din 2-4-1 så hjälper de dig. Förslagsvis checka via Uniteds hemsida efter award flights för att ha lite kött på benen när du ringer.. Ska du köpa sista benet med poäng så finns det väll en del att flyga med.. Annars kan det nog bli svårt om du ska åka vidare inom Star Alliance.

Har läst en hel del negativa recensioner och kritik på deras facebook sida. Har ni tips på vad man bör tänka på som ny användare? Exempelvis så verkar det som att ifall man betalar in 99% av skulden, så måste man betala ränta på 100% av summan, istället för 1% av den "resterande" skulden.

Även att e-fakturor visar minsta beloppet man ska betala in, och inte hur mycket man har som skuld. Verkar som detta är något man kan åtgärda med ett samtal till banken/Amex?

Har läst en hel del negativa recensioner och kritik på deras facebook sida. Har ni tips på vad man bör tänka på som ny användare? Exempelvis så verkar det som att ifall man betalar in 99% av skulden, så måste man betala ränta på 100% av summan, istället för 1% av den "resterande" skulden.

Även att e-fakturor visar minsta beloppet man ska betala in, och inte hur mycket man har som skuld. Verkar som detta är något man kan åtgärda med ett samtal till banken/Amex?
Missar man betala pga bankstrul eller liknande blir det direkt väldigt dyrt. Råkat ur för det en gång, men jag fick tillbaks räntan på nästa räkning efter att ha pratat med nån kundtjänstchef och hotat att säga upp kortet.
Ber man kundtjänst kan de fixa e-faktura och hela beloppet så det bara är att godkänna beloppet.

Det stämmer att vid e-faktura så drar de minsta beloppet. Har en kompis som råkade ut för det vilket är ganska tråkigt.. Men annars måste jag säga att amex är suveräna. När det kommer till kundservice kommer man alltid fram inom 5 min och blir man skimmad löser dem det direkt. Otroligt bra!

Fick precis mail om att Norwegian ändrar så att man bara får poäng på allt upp till 100’. Därefter bara på livsmedel och drivmedel, typ. Rätt värdelöst.

Det stämmer att vid e-faktura så drar de minsta beloppet. Har en kompis som råkade ut för det vilket är ganska tråkigt.. Men annars måste jag säga att amex är suveräna. När det kommer till kundservice kommer man alltid fram inom 5 min och blir man skimmad löser dem det direkt. Otroligt bra!

Har e-faktura på mitt Amex premium idag och får alltid aktuella skulden att betala och inget minimibelopp. Smidigt och aldrig några extra avgifter. Har inte haft kontakt med kundtjänst om det heller.

Vad menar du att de skulle fakturera för om han hade betalkort?

Amex har ju två erbjudanden, kreditkort och betalkort. Deras "egna" dvs blue, gold, platinum och centurion är inga kreditkort utan betal. Det innebär att du ackumulerar upp en skuld varje månad som ska betalas i sin helhet.

Med deras kreditkort kan du välja att skjuta upp din betalning eftersom att du har en kredit att "spela" med.

Amex har ju två erbjudanden, kreditkort och betalkort. Deras "egna" dvs blue, gold, platinum och centurion är inga kreditkort utan betal. Det innebär att du ackumulerar upp en skuld varje månad som ska betalas i sin helhet.

Med deras kreditkort kan du välja att skjuta upp din betalning eftersom att du har en kredit att "spela" med.
Även äldre Sas eurobonus Amex premium kan vara betalkort :)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1itRy_0UEqaBTvRHOfaxbRxU0r-PI8_vXt37IdEG0_oA/edit?usp=sharing

Gjorde ett litet excelark när jag skulle räkna lite på de olika korten. Detta då jag tycker excel är skoj och ville lära mig att använda det bättre (vet att det finns ett till på businessclass).

Se till att ändra zoomningen från 100% till 75%. Har låst dokumentet så att det endast går att ändra de gröna fälten. Är det något som är fel eller något ni tycker bör ändras, säg det så ska jag försöka fixa det!

Första fakturan, måste man betala den via brevet eller kan man göra det via appen? Är inte hemma på min folkbokföringsadress under sommaren.

Och när brukar den komma?

Edit: Ansökte om E-faktura nu så skitsamma.

Senast ändrad:
Har ju varit en del prat om vad det kostar i poäng och skatter när man bokar. Så här blev det för en resa som jag precis bokat med 2-4-1.
2 personer Arlanda-Frankfurt-Bangkok Bangkok-Paris-Arlanda med Thaiairways i business.
140.000 poäng och 6.900kr
Tyvärr fanns det inga biljetter på direktflyget och ett ännu större tyvärr är att jag inte kommer kunna utnyttja biljetten för jag behöver köpa en tredje biljett (ej på poäng) och Thaiairways tillåter inte den resruten. Hoppas nu att det dyker upp en retur via Frankfurt (som funkar med den tredje biljetten), eller ännu hellre att de släpper på direktflyget.

Som jämförelse kostar billigaste businessbiljetten med direktflyget 24.000 kr/st och via Frankfurt 32.000 kr/st.

Har ju varit en del prat om vad det kostar i poäng och skatter när man bokar. Så här blev det för en resa som jag precis bokat med 2-4-1.
2 personer Arlanda-Frankfurt-Bangkok Bangkok-Paris-Arlanda med Thaiairways i business.
Tyvärr fanns det inga biljetter på direktflyget och ett ännu större tyvärr är att jag inte kommer kunna utnyttja biljetten för jag behöver köpa en tredje biljett (ej på poäng) och Thaiairways tillåter inte den resruten. Hoppas nu att det dyker upp en retur via Frankfurt (som funkar med den tredje biljetten), eller ännu hellre att de släpper på direktflyget.

Som jämförelse kostar billigaste businessbiljetten med direktflyget 24.000 kr/st och via Frankfurt 32.000 kr/st.
Skaffa konto på expertflyer.com så kan du lägga in bevakningar på önskade rutter samt söka helt fritt på bonusbiljetter.

Edit: just sträckan arn-fra-bkk / bkk-fra-arn är väl en av de som är kända för tillgänglighet när det gäller bonusbiljetter så det öppnar säkert upp sig.

Skaffa konto på expertflyer.com så kan du lägga in bevakningar på önskade rutter samt söka helt fritt på bonusbiljetter.

Edit: just sträckan arn-fra-bkk / bkk-fra-arn är väl en av de som är kända för tillgänglighet när det gäller bonusbiljetter så det öppnar säkert upp sig.
Älskar det "amerikanska" formatet på dessa websidor, känns som ett högstadieprojekt :D

Kör du Basic eller premium på expertflyer?

Kör du Basic eller premium på expertflyer?
Kör premium när jag aktivit letar efter en specifik resa. 99USD/år alt 10USD/mån är lätt värt det om man gör en resa om året.

Edit: Finns ju dessutom så mycket mer man kan göra än att bara leta bonusresor. Jag flyger en hel del i jobbet och använder andra funktioner såsom säten osv

Bra shoutat!

Jag bidrar:
Åkte till Maldiverna i Business med Turkish Airlines innan de höjde priserna (dvs november förra året).
Använde 2-4-1 och åkte 2 personer. Flög Arlanda - Istanbul - Male och samma rutt hem. Kostade 120 000 poäng och 5600 (kan ha varit 5800) kronor i skatter och avgifter :)

Som jämförelse kostade samma resa 74 000 eller om det var 78 000 samma rutt samma flygbolag samma datum/tid :)

Någon som vet om det finns lista över vilka ställen concierge via falck har? Förstått det som att alla concierge kör via Falck förutom Amex

Bra shoutat!

Jag bidrar:
Åkte till Maldiverna i Business med Turkish Airlines innan de höjde priserna (dvs november förra året).
Använde 2-4-1 och åkte 2 personer. Flög Arlanda - Istanbul - Male och samma rutt hem. Kostade 120 000 poäng och 5600 (kan ha varit 5800) kronor i skatter och avgifter :)

Som jämförelse kostade samma resa 74 000 eller om det var 78 000 samma rutt samma flygbolag samma datum/tid :)

Precis den jag satsar på nästa voucher. Använde senaste till att boka Tokyo i Business så får ta det nästa år när jag lovat frun att få åka fint.
Vad menar du med höjde priserna? Mer poäng? Bokade du då via Tallinn? Hotell inga problem att synka & fixa flyg/båt ut? Tusen frågor märker du ;-)

Precis den jag satsar på nästa voucher. Använde senaste till att boka Tokyo i Business så får ta det nästa år när jag lovat frun att få åka fint.
Vad menar du med höjde priserna? Mer poäng? Bokade du då via Tallinn? Hotell inga problem att synka & fixa flyg/båt ut? Tusen frågor märker du ;-)
Nu kostar väl business-resorna 140-150k om jag förstått det rätt för liknande resa. Kan ha fel men tror att de kostar mer nu?

Nej absolut inga problem. Bokade faktiskt hotell via ving.se (hittade ett hotel på hotels.com och det var anslutet till Ving så bokade via VING). Då var det obligatoriskt att boka till Transfer för 2900/person vilket då var från MALE (inrikesflyg) till en annan ö och sedan 5 minuter med båt så det var väldigt smidigt :)

Kanske skulle ni byta namn på tråden till Amex-tråden...?;)
Maken till reklamkampanj...och dessutom gratis har väl Amex aldrig sett maken till...

Tillbaka
Topp