donpasta
Silver
Tror besvikelsen grundar sig i din förväntan på kortet.
Vad hade du förväntat dig?
När jag kollade upp så missade jag växlingen mot amex poäng till sas poäng hur mycket mindre poängen var värda på sas kontra amex
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror besvikelsen grundar sig i din förväntan på kortet.
Vad hade du förväntat dig?
Ah. Fullt legitim anledning då!När jag kollade upp så missade jag växlingen mot amex poäng till sas poäng hur mycket mindre poängen var värda på sas kontra amex
Haft Amex innan, och håller helt med dig.Måste säga att om du inte reser väldigt mycket så var Amex SAS Premium en besvikelse och växlingen av amex poäng till SAS poäng var inte så bra som jag uppfattat. Jag bytte till ett Amex guld kort istället. Men reser du massa så är säkert SAS Amex bättre
De få ställen som inte tar Amex är enligt min erfarenhet bara små kiosker och liknande. Jag bor inte i huvudstaden.Haft Amex innan, och håller helt med dig.
Blev inte amex när nytt kort inskaffades den här gången heller eftersom jag inte tycker att det fungerar bra på det stora hela.
Valde Eurocard Platinum p g a att det accepteras mer frekvent än amex, vilket innebär att jag inte behöver ha två olika kort för att klara mig.
Jag gjorde precis samma byte. Tycker att den bekvämligheten slår systemet med 2-4-1, som är mer bökigt än flexibelt.Haft Amex innan, och håller helt med dig.
Blev inte amex när nytt kort inskaffades den här gången heller eftersom jag inte tycker att det fungerar bra på det stora hela.
Valde Eurocard Platinum p g a att det accepteras mer frekvent än amex, vilket innebär att jag inte behöver ha två olika kort för att klara mig.
Min sambos far har Amex och bjuder ofta på restaurang när han är på besök. Jag har varit med om att Amexkortet nekats otroligt många gånger, så jag kan med bestämdhet säga att det är väldigt många fler ställen än några små kiosker.De få ställen som inte tar Amex är enligt min erfarenhet bara små kiosker och liknande. Jag bor inte i huvudstaden.
Man behöver ändå två kort, något många inte tänker på är att det andra kortet behövs för att ta ut kontanter de få tillfällen det behövs. Amex påslag för kontantuttag är saftigt så därför behövs det andra kortet.
Jag tycker Amex har funkat bra. Bortsett från signupbonus etc så blir det ändå mkt poäng och vouchers. En bonusresa för 2 om året till USA och då har vi absolut ingen överdriven konsumtion.
Kortet jag pratar om i inlägget ovan skall användas i arbetet. Då är det inte bekvämt att behöva ha två kort för att klara sig.De få ställen som inte tar Amex är enligt min erfarenhet bara små kiosker och liknande. Jag bor inte i huvudstaden.
Man behöver ändå två kort, något många inte tänker på är att det andra kortet behövs för att ta ut kontanter de få tillfällen det behövs. Amex påslag för kontantuttag är saftigt så därför behövs det andra kortet.
Jag tycker Amex har funkat bra. Bortsett från signupbonus etc så blir det ändå mkt poäng och vouchers. En bonusresa för 2 om året till USA och då har vi absolut ingen överdriven konsumtion.
Aha, restauranbranschen ”borde” ju acceptera kortet tycker man. Kanske en slump att de restauranger jag besöker brukar acceptera kortet.Min sambos far har Amex och bjuder ofta på restaurang när han är på besök. Jag har varit med om att Amexkortet nekats otroligt många gånger, så jag kan med bestämdhet säga att det är väldigt många fler ställen än några små kiosker.
OK, jobbigt att få två fakturor om det är inom bolaget etc. Vilka rewards/perks finns med MC?Kortet jag pratar om i inlägget ovan skall användas i arbetet. Då är det inte bekvämt att behöva ha två kort för att klara sig.
Min erfarenhet är inte att Amex accepteras överallt, utan att det finns flertalet näringsidkare som nekar Amex, men accepterar Mastercard.
Det gör det enklare för mig, så valet var relativt självklart.
Visst, om man lyckas tajma in några av de relativt få datumen man kan boka med poäng.Bara en sån där gratisresa till USA/Asien i Business för 90k EBB motsvarar ju rätt mkt i SEK.
Absolut är tillgängligheten på dessa flighter lägre, men ändå inte omöjligt att boka. Beror väl lite på hur mkt man kan styra sin arbetstid också.Visst, om man lyckas tajma in några av de relativt få datumen man kan boka med poäng.
Är man ute i god tid brukar det gå att ordna ganska enkelt om man är flexibel med dagarnaVisst, om man lyckas tajma in några av de relativt få datumen man kan boka med poäng.
Japp, kommer specificerad räkning varje månad som vanligt.Vad somliga verkar klassa som "vanlig" konsumtion för att varje år kunna resa en 1 klass resa till USA/Asien varje år... ja det är nog inte vanligt konsumtion för jag tycker jag lägger mycket på mitt amex men jag kommer inte i närhet till det om jag skall slå ut det på 1 år...
En fråga till er som kör med Eurocard får ni en räkning varje månads slut med som Amex som ni sen betalar?
Högtider med 2-4-1 brukar vara tightKollade lite flyg runt jul (m. Poäng). Det var rätt, eh, utplockat ...
Kollade du på SAS enbart eller med tallin (star alliance) också? Vart vill du åka? Hur många pers?Kollade lite flyg runt jul (m. Poäng). Det var rätt, eh, utplockat ...
Kollade du på SAS enbart eller med tallin (star alliance) också? Vart vill du åka? Hur många pers?
JaKostar det mer poäng att boka bonusresa (EB 2-4-1) med övriga bolag inom Star Alliance än med SAS?
Tittade snabbt och hittade tex ARN-SGN(Ho chi minh) den 25/12. 2 pers i business (verkar även finnas economy dock inte hundra då jag inte brukar leta efter dom biljetterna på united) med 35h flygtid pga lång layover, det får man väl dock räkna med tyvärr när det är lite "nära inpå".Jag kollade via länkarna som erbjudits i denna tråd.
Sökte faktiskt på allt som var varmt
2 pers. Åker gärna på juldagen t.ex (som många inte gör).
Har kollat lite på SAS Classic kortet då jag och frugan i stort sett bara reser inom Europa.
Det kommer bli en resa per år ungefär.
Är det värt att skaffa det?
Får man ett tvillingkort så man kan ha varsitt?
Hur länge kan man spara sin ”gratisresa”? Vi kommer spendera strax över 100k på ett år med det kortet. Vi reser på sommaren och är ju inge kul om man måste resa i december.
Hur stor är valmöjligheten med ”gratisresan”? Verkar som om man inte kan välja att resa vart man vill för resorna vekar ta slut?
Går det att betala online med kortet utan några avgifter?
Är väldigt grön på det här med kreditkort, all info välkomnas![]()
Tack för snabbt svarExtra kort ingår kostnadsfritt, så ni kan samla poäng tillsammans
Från att du får vouchern, halva priset rabatten, så har du innevarande år samt hela nästa år på dig att boka. Biljetter blir tillgängliga på SAS hemsida i regel 330 dagar innan avresa så är man tidig brukar det finnas gott om alternativ. Är man dock ute i sista minuten kan det bli svårare, vilket är förståligt. Till exempel så har jag en resa inbokad till Vietnam över jul och nyår, den bokade jag i maj. Business för två.
Jag betalar med mitt kort online och har inte märkt av några extra avgifter.
Nyckeln till att nå upp i bonuspoängen sen är att vara alert på erbjudanden etc. Till exempel så brukar avis köra en bra kampanj på hyrbilar. 10k poäng för varje tre dagarshyra. Personligen har jag då valt att boka upp ett antal bilar till den lägsta kostnaden och sen inte hämtat ut dom, man kan se det som att jag köper poängen egentligen. I år har jag på det sättet ”köpt” 100k eurobonuspoäng för motsvarande lite drygt 7000kr. 100k poäng tar mig i business nästan världen över med SAS + plus skatt på några hundringar.
Har du fler frågor är det bara hojta.
Tack för snabbt svar
Gick in lite snabbt och kollade vad en resa till Milano för 2pers kostade i poäng, SAS go kostade 60.000poäng och SAS plus 100.000poäng.
Med 50%vouchern landar det på 30-50k poäng, vilket vi aldrig kommer att komma upp i, går det då att lägga till pengar för att betala resan eller gäller rabatten bara om man betalar med 100% poäng?
Är rätt säker på att vi inte kommer nyttja erbjudande m.m för att samla extra poäng. Tanken med kortet är att betala gemensamma utgifter, mat, hushållsartiklar, resturangbesök, presenter/julklappar m.m
Har kollat lite på SAS Classic kortet då jag och frugan i stort sett bara reser inom Europa.
Det kommer bli en resa per år ungefär.
Är det värt att skaffa det?
Får man ett tvillingkort så man kan ha varsitt?
Hur länge kan man spara sin ”gratisresa”? Vi kommer spendera strax över 100k på ett år med det kortet. Vi reser på sommaren och är ju inge kul om man måste resa i december.
Hur stor är valmöjligheten med ”gratisresan”? Verkar som om man inte kan välja att resa vart man vill för resorna vekar ta slut?
Går det att betala online med kortet utan några avgifter?
Är väldigt grön på det här med kreditkort, all info välkomnas![]()