• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

hejsam

Patek
2-Faktor
Om jag ej har 150k spend / år och inte är så intressserad av resor eller att jaga poäng, amex går då bort helt antar jag.
Jag vill bara ha cashback eller något jag använder, drivmedel/mat.

Vad är det bästa jag kan få? Har idag everydaycard som ger 1% cashback på alla köp samt lite erbjudande då och då, det är gtatis.
Men vill gärna ha något som ger mer än 1%.
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Jag har i dagsläget ett Amex och har skrapat ihop lite poäng. Har dock inte så bra koll på korten (Amex, SAS osv) och hur man nyttjar dessa bäst (alltså poängen). Jag har i dagsläget ca 1.600.000 poäng. Det jag vill nyttja dessa till är för flygbiljetter, men vad är då smartast? Använda dessa hos Amex eller byta till nåt av SAS amex korten för att ta det genom EB? Det är ju historiska poäng så då får jag väl inte ta del av deras fördelaktiga voucher?
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har i dagsläget ett Amex och har skrapat ihop lite poäng. Har dock inte så bra koll på korten (Amex, SAS osv) och hur man nyttjar dessa bäst (alltså poängen). Jag har i dagsläget ca 1.600.000 poäng. Det jag vill nyttja dessa till är för flygbiljetter, men vad är då smartast? Använda dessa hos Amex eller byta till nåt av SAS amex korten för att ta det genom EB? Det är ju historiska poäng så då får jag väl inte ta del av deras fördelaktiga fördelaktiga voucher?
Vad är det för kort du har?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag har i dagsläget ett Amex och har skrapat ihop lite poäng. Har dock inte så bra koll på korten (Amex, SAS osv) och hur man nyttjar dessa bäst (alltså poängen). Jag har i dagsläget ca 1.600.000 poäng. Det jag vill nyttja dessa till är för flygbiljetter, men vad är då smartast? Använda dessa hos Amex eller byta till nåt av SAS amex korten för att ta det genom EB? Det är ju historiska poäng så då får jag väl inte ta del av deras fördelaktiga voucher?
Som du säger får du tyvärr ingen voucher för poängen i efterhand. Däremot kan du
1. Skapa ett SAS EB konto om du inte redan gjort det
2. Ta dina Amex-poäng och växla in till EB. Kursen är inte den bästa, men dina poäng borde ge ca 133 000 EB poäng.
3. Teckna ett Amex SAS EB och fortsätt samla
4. Ev komma upp i 150k spend för din voucher.
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Som du säger får du tyvärr ingen voucher för poängen i efterhand. Däremot kan du
1. Skapa ett SAS EB konto om du inte redan gjort det
2. Ta dina Amex-poäng och växla in till EB. Kursen är inte den bästa, men dina poäng borde ge ca 133 000 EB poäng.
3. Teckna ett Amex SAS EB och fortsätt samla
4. Ev komma upp i 150k spend för din voucher.
Tack för svar!
SAS EB konto har jag (med några få tusen poäng på).
Det ser ut som att jag får ut lite mer av mina poäng om jag tar ut dem nu genom Amex rewards.
Men byter jag till Amex SAS EB och kommer upp i 150k spend så är det såklart fördelaktigt att ha fört över dessa 133 000 EB poängen (eller hur mycket det nu skulle bli).
 

joca

Patek
2-Faktor
Tack för svar!
SAS EB konto har jag (med några få tusen poäng på).
Det ser ut som att jag får ut lite mer av mina poäng om jag tar ut dem nu genom Amex rewards.
Men byter jag till Amex SAS EB och kommer upp i 150k spend så är det såklart fördelaktigt att ha fört över dessa 133 000 EB poängen (eller hur mycket det nu skulle bli).
Beror ju på vad du vill ha ut av dina poäng såklart, vad får du för 1.6m amex-poäng jämfört med 133k EB-poäng? :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack för svar!
SAS EB konto har jag (med några få tusen poäng på).
Det ser ut som att jag får ut lite mer av mina poäng om jag tar ut dem nu genom Amex rewards.
Men byter jag till Amex SAS EB och kommer upp i 150k spend så är det såklart fördelaktigt att ha fört över dessa 133 000 EB poängen (eller hur mycket det nu skulle bli).

Så länge man har en plan eller ett mål, så är det lättare att veta hur man ska göra.
Har du tänkt planera in någon resa nästa år eller året efter?
Om svaret är "Ja" så kanske du bör växla in Amex poängen till EB och satsa på 150k i spend under nästa år.

Om svaret är "Nej" så vet jag faktiskt inte
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Beror ju på vad du vill ha ut av dina poäng såklart, vad får du för 1.6m amex-poäng jämfört med 133k EB-poäng? :)

Så länge man har en plan eller ett mål, så är det lättare att veta hur man ska göra.
Har du tänkt planera in någon resa nästa år eller året efter?
Om svaret är "Ja" så kanske du bör växla in Amex poängen till EB och satsa på 150k i spend under nästa år.

Om svaret är "Nej" så vet jag faktiskt inte

Tack för svar båda! Och ja så är det, just nu skulle jag få ut mer av poängen hos Amex, dock så är det troligtvis nästa år som jag planerar för denna resa. Så det kanske är att växla in poängen och sedan satsa på 150k i spend som är det bästa.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är tydligen så. Själv har jag alltid max några hundringar på mitt bankkort och det utifall att butiken inte tar Amex. Jag behöver nästan aldrig använda det bankkortet.

Chrono24 har en 2%-avgift på Amex, ingen på MasterCard... Dealbreaker... ;)

Det sagt - jag har själv SAS AmEx men inte SAS MasterCard, har kört Norwegian i många år men tänkte byta nu.

Hur går jag bäst tillväga - finns det några gratispoäng att tjäna någonstans. Tyckte jag läste någonstans att man kunde invita sambon/frum och hon sedan invita tillbaka och det bara rasade in poäng.. Funkar det fortfarande?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Chrono24 har en 2%-avgift på Amex, ingen på MasterCard... Dealbreaker... ;)

Det sagt - jag har själv SAS AmEx men inte SAS MasterCard, har kört Norwegian i många år men tänkte byta nu.

Hur går jag bäst tillväga - finns det några gratispoäng att tjäna någonstans. Tyckte jag läste någonstans att man kunde invita sambon/frum och hon sedan invita tillbaka och det bara rasade in poäng.. Funkar det fortfarande?

Ja, ta en invite åt din fru, säg upp ditt egna kort, vänta ett halvår och sedan bjuder hon in dig.
Hon går givetvis med i EB och så kör ni med pointsharing.
När ni har nog med poäng så ser ni till att blåsa 150k på ett av amexkorten för att få eran 2-4-1
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ja, ta en invite åt din fru, säg upp ditt egna kort, vänta ett halvår och sedan bjuder hon in dig.
Hon går givetvis med i EB och så kör ni med pointsharing.
När ni har nog med poäng så ser ni till att blåsa 150k på ett av amexkorten för att få eran 2-4-1
OK, så inviten fram och tillbaka gäller bara AmEx? Ingen invite med poäng på MasterCard-korten?

Har fått en 2-4-1 på AmExet redan, nu handlar det om att få poäng på C24-köpen... :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hur gör jag "inviten"? Sitter och letar på SAS Eurobonus sidan men hittar inget.. Från AmEx?

Hmm.

Jag är dålig på att förklara, så jag tar jobbdatorn och tar en bild.
Bry dig inte om att det står 12.000p i belöning. Det är för att jag på mitt vanliga kort kör premium.
101DE9F8-E204-4B0C-B560-7FE1B20B0917.jpeg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
OK, så inviten fram och tillbaka gäller bara AmEx? Ingen invite med poäng på MasterCard-korten?

Har fått en 2-4-1 på AmExet redan, nu handlar det om att få poäng på C24-köpen... :)

Ärligt talat så vet jag inte hur det är med Mastercard. Jag har inte brytt mig om att lägga ner energi på det, mer än att se att jag inte har något behov av det.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det absolut enklaste sättet (om ni inte har point-sharing så ordna det på sas.se):
1) Bjud in din respektive till ett Premium-kort - genererar 12k poäng till dig.
2) Spendera 15k på det nya kortet - genererar 12k till din respektive.
3) Din respektive bjuder in dig till ett Elite-kort - genererar 18k till hen.
4) Spendera 15k på det kortet - genererar 18k till dig.
5) Säg upp båda korten och återgå till det normala - alltså ett kort med (vad jag förmodar) ett extrakort. Poängen behåller ni. Helt plötsligt har ni genererat 60k poäng.

Sen finns det massor av andra knep: Handla på Coop (gärna med Amex) och byt in dina Coop-poäng mot EB-poäng, Skaffa elavtal med Fortum och få 10k poäng direkt och 250 poäng i månaden, gå via onlineshopping.flysas.se och generera extrapoäng vid onlineköp, etc.

Ja, ta en invite åt din fru, säg upp ditt egna kort, vänta ett halvår och sedan bjuder hon in dig.
Hon går givetvis med i EB och så kör ni med pointsharing.
När ni har nog med poäng så ser ni till att blåsa 150k på ett av amexkorten för att få eran 2-4-1

OK, så inviten fram och tillbaka gäller bara AmEx? Ingen invite med poäng på MasterCard-korten?

Har fått en 2-4-1 på AmExet redan, nu handlar det om att få poäng på C24-köpen... :)
Nej, säg inte upp ditt eget kort - det är onödigt. Kolla mitt citat ovan.
 

Ejnork

Cartier
Om sambon och jag spenderar 180 000.- om året. Finns något värde i att skaffa SAS amex? Eller är det för lite för att ge något?
Om det är värt, vilket av korten ska man ta?
 
Topp