• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

245000 MR poäng blir 20 416 EB poäng.
Knappt värt det.
Så jag hade behållit dem och inväntat en bra kampanj eller en bra tillfälle att använda dem direkt.
Eller omvandlat dem när det behövs då det kanske fattas 20k poäng till en business class biljett.
vi snackar typ 200lax svenska kronor, HAHA.. Amex gold är verkligen ett skitkort.

tack, men det går att "bygga" upp också antar jag?

Tänker du ”bygga” upp poäng?
Jodå, det går.
Mycket hänger på ens resevanor och shoppingvanor.
Ett elit kan vara ok för den som vill ha guldkort och flyger ganska lite (behöver man guldkort då) eller den som är beredd att betala ganska många kronor för 5 extra poäng per 100kr. Givetvis så kan man vara poängsugen och i tillägg få sig ett guldkort.
Sedan kan elite vara bra om man har en massa poäng och vet att man kommer att göra av med 300.000kr på ett kalenderår.

Vilket kort man väljer beror helt på ens egna vanor...eller om man har tänkt byta sina vanor mot andra vanor.
Elite brukar jag rekommendera till folk som åtminstone flyger sig upp till Silverstatus och har en massa poäng...och gör av med 300.000kr. Annars är Premium ett vettigare val.

jag är en vanligare flygnisse, 2 resor per år om jag ska vara realistisk, men vill gärna ha lite "guldkant" då när jag reser, men lounge och annat :)

Hmm...det är svårt att säga
Om du får lounge eller inte. Har du longhaul i ”vettig” klass och Amex elite så går det.
Hur många poäng får du per år. Det gäller att du får 25.000p. Du kan inte shoppa dig till ett guldkort, det ska flygas in.

jag är en vanligare flygnisse, 2 resor per år om jag ska vara realistisk, men vill gärna ha lite "guldkant" då när jag reser, men lounge och annat :)
Okej, då låter det som att du har tre alternativ:
1. Köp business-biljetter
2. Samla poäng och uppgradera dina economy-biljetter (ca 40k EB poäng enkel väg på long haul SAS, dock bud så inget garanterat)
3. Utgå från ARN och skaffa ett Amex Platinum som ger fast track & inträde till Pontus-loungen.

2. Samla poäng och uppgradera dina economy-biljetter (ca 40k EB poäng enkel väg på long haul SAS, dock bud så inget garanterat)
3. Utgå från ARN och skaffa ett Amex Platinum som ger fast track & inträde till Pontus-loungen.
Eller 4. Skaffa ett annat kort med Priority pass och få inträde till lounger i alla fall

Ja, Platinum ger ju Pontus lounge och säkert en och annan lounge runt om i världen.
Prioritypass ger fler möjligheter.
Man bör ha en plan innan man börjar med korten. Vad är syftet? Resa? Annat?

Dags att skaffa AmEx igen inför nytt år och ny voucher. Har haft 9 månaders uppehåll så det borde gå att få bonus igen.

Tänkte köra på ett Premium, någon som vill bjuda in? :)

Amex Gold ger ju priority class lounger , men tycker inte kortet ger mig något längre, jag betalar fortfarande med det men...

För dina två flygresor per år så känns det ju bortkastat. Men...en business biljett kostar en hel del mer än en ekonomibiljett, så på det sättet är ju kortet betalt...så länge man inte har hunnit boarda.
SAS/AMEX ger dig möjligheten att flyga Biz eller First och en First med LH via Frankfurt är aldrig fel.

Dilemma:
Har två vouchers varav ena förfaller vid årsskiftet, men bara 200k poäng.

Ska man låta ena bränna inne eller köra en ”billig” trip till typ NY i eco för 60k poäng?

Dilemma:
Har två vouchers varav ena förfaller vid årsskiftet, men bara 200k poäng.

Ska man låta ena bränna inne eller köra en ”billig” trip till typ NY i eco för 60k poäng?
En kompis till mig överlät sin voucher till någon annan, via ett reseforum, och fick poäng i utbyte. Vet inte om man fortfarande kan göra så men det är kanske en idé att utforska?

Tillbaka
Topp