• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Ska tio dagar till USA i slutet av Mars. Är det värt att hitta något kort som inte har valutaväxlingsavgiftern? Annars har jag Amex och MC Eurobonus.

Samtidigt är det fler poäng i annan valuta med MC Eurobonus. Värt att ta i beaktning om du behöver poäng.
Sant - men 10 000:- i spend ger 500 poäng extra och kostar 200:- i valutaväxlingsavgift. Jag kan köpa 1000 poäng för 200:- så mer fördelaktigt att köpa poängen isf.

Är det fortfarande amex sas + eurobonus som gäller? Jag gillar i terorin bonussystemet men det blir dyrare och dyrare i samma takt som det blir svårare och svårare att hitta bonusresor. Börjar ruttna lite på hela upplägget. Kollade SHB premium för lounge access osv men i övrigt verkar det kortet ganska kass. Skulle hellre samla poäng på BA än SAS (som på brittiska Amex) men det tillåts man inte göra som svensk.

Några tips om annat att kolla på?

Är det fortfarande amex sas + eurobonus som gäller? Jag gillar i terorin bonussystemet men det blir dyrare och dyrare i samma takt som det blir svårare och svårare att hitta bonusresor. Börjar ruttna lite på hela upplägget. Kollade SHB premium för lounge access osv men i övrigt verkar det kortet ganska kass. Skulle hellre samla poäng på BA än SAS (som på brittiska Amex) men det tillåts man inte göra som svensk.

Några tips om annat att kolla på?

Ruttnade också lite för ett par år sedan så kör bara Amex Platinum nu. Funkar bra, framförallt om man kan nå guldnivå med flygbolaget "of choice" oavsett.

Hur är loungen på Arlanda som man får tillgång till genom Amex Gold (Priority Pass)?
Det beror på vilken terminal du syftar på. Både T5 och T2 har ett riktigt trist matutbud. Dock är väl T5 OK nu efter renoveringen (endast besökt SAS senaste åren på T5). T2 är fräsch men som sagt. Maten är inte kul.

Edit: Skaffa ett Amex Platinum istället och häng på Pontus/Amex loungen.

Senast ändrad:
Hur är loungen på Arlanda som man får tillgång till genom Amex Gold (Priority Pass)?
Rätt oduglig tyvärr. Maten är katastrof, vinet är motsvarande billigaste du kan köpa i närmaste boardershop, toaletterna har varit äckliga de gångerna jag varit där.
Amex loungen är bästa loungen på T5, SAS tvåa och Peal (priority pass) trea. Rätt stora steg mellan alla tre.
Annars om man ska resa för att fira något skulle jag slå ett slag för Arlanda VIP service.

Det beror på vilken terminal du syftar på. Både T5 och T2 har ett riktigt trist matutbud. Dock är väl T5 OK nu efter renoveringen (endast besökt SAS senaste åren på T5). T2 är fräsch men som sagt. Maten är inte kul.

Edit: Skaffa ett Amex Platinum istället och häng på Pontus/Amex loungen.
Inte värt att betala 650kr/mån med tanke på hur sällan jag reser. Hade varit något ifall det hade ingått en/två besök på Pontus årligen genom Gold...

Rätt oduglig tyvärr. Maten är katastrof, vinet är motsvarande billigaste du kan köpa i närmaste boardershop, toaletterna har varit äckliga de gångerna jag varit där.
Amex loungen är bästa loungen på T5, SAS tvåa och Peal (priority pass) trea. Rätt stora steg mellan alla tre.
Annars om man ska resa för att fira något skulle jag slå ett slag för Arlanda VIP service.

Finns ju dessutom två nya Amex-lounger.
Den bästa loungen jag besökt måste jag säga. Gillar att beställa från en meny, att maten håller asbra nivå och att det är lugnt.
Ätit både lunch och frukost där några ggr.

Finns ju dessutom två nya Amex-lounger.
Den bästa loungen jag besökt måste jag säga. Gillar att beställa från en meny, att maten håller asbra nivå och att det är lugnt.
Ätit både lunch och frukost där några ggr.
Bra lounge för mat och dryck, men inte direkt för övrigt loungehäng

Bra lounge för mat och dryck, men inte direkt för övrigt loungehäng

Nej, jag har rest mest i tjänsten iofs. Men även tagit med familjen en gång.
Men absolut, det är ju mer som en schysst restaurang (bara varit på den till vänster upp för trappan). Finns ju dock en soffgrupp med bord där.

Åker mycket via Bromma och har då sett att den loungen accepterar Swedbank Platinum och Eurocard Platinum och funderar därför för att skaffa något av dessa. Någon som har kännedom om något av dessa är att föredra? Priset är ju detsamma vad jag kan se.

Åker mycket via Bromma och har då sett att den loungen accepterar Swedbank Platinum och Eurocard Platinum och funderar därför för att skaffa något av dessa. Någon som har kännedom om något av dessa är att föredra? Priset är ju detsamma vad jag kan se.
Sitter hellre utanför än i den loungen om jag ska vara ärlig.

Var i Pearl lounge T2 ARN i morse. Brödet mögligt, i övrigt fräscht så jag var där strax efter öppning
IMG_0872.jpeg

Testa att betala dig in i loungen en gång först för att avgöra om det är värt det. Du får gratis kaffe och en sittplats men inte så mycket mer…

Testa att betala dig in i loungen en gång först för att avgöra om det är värt det. Du får gratis kaffe och en sittplats men inte så mycket mer…
Swedbanks är obegränsat antal fria besök med loungkey. Eurocard har 10.

Sitter hellre utanför än i den loungen om jag ska vara ärlig.
Tack för svar, låter ju inte så lovande men bra idé att betala in sig en gång som test. Får göra det och sedan utvärdera 👍

Tillbaka
Topp