• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

men typ lokala pizzerian, frisören, och restaurangbesöken då?
Restaurang absolut. Pizzeria förmodligen inte och frisör kanske. Men de stora inköpen gör du knappast på pizzerian eller frisören.
Fråga på varje ställe nästa vecka du handlar något.

Jag kör kanske 90% av mina beräkningar på Amex.

Restaurang absolut. Pizzeria förmodligen inte och frisör kanske. Men de stora inköpen gör du knappast på pizzerian eller frisören.
Fråga på varje ställe nästa vecka du handlar något.

Jag kör kanske 90% av mina beräkningar på Amex.

Vettiga klockbutiker tar Amex. Ica, Coop och Willys tar Amex. Clas Ohlson, Jula och Kjell tar Amex, de flesta bensinstationer tar Amex.

I de tillfällen Amex inte accepteras så betalar jag med Mastercard.

Tjena!
Jag är sugen på att skaffa SAS American Express och tanken är då att jag och sambon ska ha varsitt kort och göra alla våra inköp på det.
Frågan är dock om det finns något smidigt sätt att dela upp utgifterna så att man ser vad som har inhandlats på mitt kort och vad som har inhandlats på hennes kort?
Antingen i en app eller när man får själva fakturan.

Tjena!
Jag är sugen på att skaffa SAS American Express och tanken är då att jag och sambon ska ha varsitt kort och göra alla våra inköp på det.
Frågan är dock om det finns något smidigt sätt att dela upp utgifterna så att man ser vad som har inhandlats på mitt kort och vad som har inhandlats på hennes kort?

Det är uppdelat både i app och på faktura.

Tjena!
Bra deal att skaffa Amex med inbjudan just nu.

Inköpen är uppdelade på fakturan. Extrakortsinnehavaren ser sina egna köp i appen.

Ouppdaterade terminaler.
Hörde av Webhallen att dom inte tar blipp på Amex pga "säkerheten". Dom har som policy att man måste verifiera med PIN så man kan "säkerställa" att kortinnehavaren har gjort köpet. Vet inte om andra har samma policy kring Amex. Att man måste verifiera köpet med PIN, vilket gör blipp betalningar obrukbart..

Hörde av Webhallen att dom inte tar blipp på Amex pga "säkerheten". Dom har som policy att man måste verifiera med PIN så man kan "säkerställa" att kortinnehavaren har gjort köpet. Vet inte om andra har samma policy kring Amex. Att man måste verifiera köpet med PIN, vilket gör blipp betalningar obrukbart..
Det är absolut inte alla som gör så, skulle vilja säga att det är en kraftig minoritet. Min egen empiri säger att i 90% av alla terminaler blippar jag bara.

Kampanjen där man får 100 000 EB poäng om man blir inbjuden till Amex EB Elite pågår fram till 9/10. PMa om nån vill ha en inbjudan. Donerar en slant till BCF för varje invite.

Vet att det är kampanj på inbjudningar just nu men om jag har ett elite kort och vill bjuda in en vän till premium så hittar jag ingen länk till det?

Funkar det inte/ger det inget?

Vet att det är kampanj på inbjudningar just nu men om jag har ett elite kort och vill bjuda in en vän till premium så hittar jag ingen länk till det?

Funkar det inte/ger det inget?

30k poäng vill jag minnas.
* Edit stämmer 60k om Elite 30k Premium.

Att tänka på är att den du bjuder in måste spendera minst 45k för att få poäng bonusen.

Verkar vara enligt ovan som @StarMan skriver tydligen. Amex supporten sa att elite bara kan bjuda in till elite. Så var det inte förut, känns ju lite sådär..
Bara elite och vanliga Amex platinum enligt supporten och länken jag kan generera :/

Då har dom ändrat sedan förra veckan när min sambo bjöd in någon på jobbet.
Inte ändrat i FAQ heller?

*Edit Personen sambo bjöd in kunde endast välja mellan Elite och Platinum.

Då har dom ändrat sedan förra veckan när min sambo bjöd in någon på jobbet.
Inte ändrat i FAQ heller?

*Edit Personen sambo bjöd in kunde endast välja mellan Elite och Platinum.
Sjukt oklart. Såhär skrev dom och min ref länk är lixom låst. Går bara välja elite eller Platinum

In that case you can only refer for SAS elite card. You do not have option to refer for SAS Premium card.

Det går att bjuda in uppåt men inte nedåt, dvs Premium kan bjuda in till Elite men inte tvärtom. Det är iaf vad jag har kunnat läsa mig till.

Håller på o kollar hyrbil för en resa i costa rica. Jävlar vilken röra med försäkringar. Jag har Amex premium. Finns det nåt värde att kliva upp en nivå på amex för att undvika någon/några av dessa kostnader? Jag fattar att de kan försöka hustla på en extra ändå men man ska printa ut från amex lite ”garantier” att man har försäkring på hyrbilen.

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png

Håller på o kollar hyrbil för en resa i costa rica. Jävlar vilken röra med försäkringar. Jag har Amex premium. Finns det nåt värde att kliva upp en nivå på amex för att undvika någon/några av dessa kostnader? Jag fattar att de kan försöka hustla på en extra ändå men man ska printa ut från amex lite ”garantier” att man har försäkring på hyrbilen.

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png
Hyrbilsfirman kunde inte bry sig mindre vad du har för egna försäkringar.
Läs villkoren för ditt kort, är du nöjd så är det bara att hyra. Utan hyrbilsfirmans uppförsäljning.

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png

Elite har nog. platinum har i alla fall

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png
Har inte hyrt bil i Costa Rica men är generellt skeptisk till random små okända hyrbilsfirmor. Avis/hertz/budget & co är aldrig ngt jidder, medan man har hört en del skräckhistorier om mindre seriösa småfirmor.

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png
Vi har Elitekortet och var hyfsat glada för det i somras. Vår hyrbil blev påbackad vid två olika tillfällen och hyrbilsfirman plockade ut en självrisk per skadetillfälle. Bara att hosta upp och vända sig till Amex när jag kom hem. De löste det hela på tre dagar och pengarna kom tillbaka på kontot utan större konstigheter. Sjukt värt det.

IMG_6277.png
IMG_6276.png

IMG_6278.png
Hej, jag använder bland annat norwegian som täcker självrisk upp till 20k, se https://www.banknorwegian.se/forsakringar/sjalvriskforsakring-hyrbil/

Tillbaka
Topp