• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa mekaniska dykarklockan i produktion?

Sinn är ju lite småkul och prisvärd.

FiOfx6V.jpg

(lånad bild)

Iofs ett flygarur på bilden ;)

Skulle faktiskt vara beredd att säga just din JLC, men frågan är om man kan kalla den dykklocka då den "bara" har WR på 10atm...?
För övrigt tycker jag detta är en intressant kommentar och jag har sett det flera gånger på KS: "Det är ingen riktig dykare eftersom den bara är tät till 100 m"

Nu kommer jag orera lite och det är inte riktat mot dig personligen @Aboynamedsue

När någonsin behöver någon förutom profissionella dykare en klocka som klarar mer än 100 m?
Många pratar om att de vill ha marginaler etc och jag lovar att de fresta fritidsdykare har nog med marginaler i en klocka som klarar 100 m.
Att tillverkarna är fega och inte säger att nåt under 200 m klarar dykning hjälper ju inte saken heller.

Det känns viktigare att ha skruvad krona än att klockan klarar 5000 m djup (eller är heliumtät etc). Inte för att en icke skruvad krona behöver vara otät, när man låter den vara ifred, utan för att man då inte riskerar att röra på kronan som kan innebära läckage när klockan är nedsänkt i vatten.

För övrigt tycker jag detta är en intressant kommentar och jag har sett det flera gånger på KS: "Det är ingen riktig dykare eftersom den bara är tät till 100 m"

Nu kommer jag orera lite och det är inte riktat mot dig personligen @Aboynamedsue

När någonsin behöver någon förutom profissionella dykare en klocka som klarar mer än 100 m?
Många pratar om att de vill ha marginaler etc och jag lovar att de fresta fritidsdykare har nog med marginaler i en klocka som klarar 100 m.
Att tillverkarna är fega och inte säger att nåt under 200 m klarar dykning hjälper ju inte saken heller.

Det känns viktigare att ha skruvad krona än att klockan klarar 5000 m djup (eller är heliumtät etc). Inte för att en icke skruvad krona behöver vara otät, när man låter den vara ifred, utan för att man då inte riskerar att röra på kronan som kan innebära läckage när klockan är nedsänkt i vatten.
Men 100m är väl en siffra som gäller när man sitter helt stilla där 100 meter nere på botten? I själva verket så är ju vattentäthet ett mått på vilket tryck klockan klarar av. Det är ju inte samma sak att sitta helt still 100 meter ner i stilla vatten som att åka racer längst fram på en torped 10 meter under ytan. Vilket som utövar mest tryck på klockan är jag för måndagstrött för att räkna ut...

Det finns en vattentäthetstråd här någonstans som säkert har alla svar, men den är jag också för måndagstrött för att googla fram... :)

Borde alltså vara fritt fram att dyka med en Datejust! :D

Fyller på lite.

ISO 6425 säger ju som sagt 100m med en marginal på 25% vid trycktest, alltså 125m.

1953 sattes kravet på den klocka som brukar räknas som den första dykarklockan, Blancpain Fifty Fathoms till 50 famnar, alltså 91,44m. Anledningen att man satte just det kravet var att dykare inte rekommenderades dyka djupare. Så... Kommer du dyka djupare än 100m? Knappast troligt.

Men 100m är väl en siffra som gäller när man sitter helt stilla där 100 meter nere på botten? I själva verket så är ju vattentäthet ett mått på vilket tryck klockan klarar av. Det är ju inte samma sak att sitta helt still 100 meter ner i stilla vatten som att åka racer längst fram på en torped 10 meter under ytan. Vilket som utövar mest tryck på klockan är jag för måndagstrött för att räkna ut...

Det finns en vattentäthetstråd här någonstans som säkert har alla svar, men den är jag också för måndagstrött för att googla fram... :)
Det dynamiska trycket av dina rörelser är försumbart. Största risken är väl att du slår i saker med armen. Men då ska jag ställa frågan: hur ofta är en fritidsdykare på mer än 50 m, eller 40 m? Du har marginalerna redan där.

Åker du på en torped på 10 m djup så du får ett så stort dynamiskt tryck att klockan börjar läcka skulle jag nog vara mer orolig för din hud än klockan.

Pratar vi mättnadsdykning då du faktiskt är nere på 70, 100 eller 120 m kan du givetvis behöva lite mer täthet än 100 m.

Borde alltså vara fritt fram att dyka med en Datejust! :D
Jupp om du inte är i behov av ringen och ger fan i att röra kronan (DJns krona är väl inte skruvad om jag minns rätt).

Helt opartiskt säger jag Pelagos. 500m wr, grym lume, heliumventil och enda klockan vars länk är anpassad för tryckskillnaderna som djupet leder till. Dessutom kommer den med gummistrap med dykarförlängning som standard.

upload_2016-5-29_22-46-36.png
Lägger också min röst på Pelan! Just spännet, och att man får extra gummiband med dykarförlängning, samt att det är lume i bezeln på ett grymt sätt gör att den verkligen känns som att den är gjord för att dyka. Helt klart fantastisk! Tyvärr tycker jag den blir för hög till kostym så den har bytts ut mot en Sub, men Pelagosen drar nog det längre strået som dykare :)
image.jpeg
image.jpeg

Jag är väll inget jättestort fan av Tag men om man bortser från Seamaster, PO, Submariner, Seadweller och så vidare så tycker jag denna är rätt sjyst, inte så pjåkig!
image.jpeg

Jag tycker nog inte en kronograf passar som dykarklocka. Utöver att funktionen är helt meningslös under vattnet, går inte att pilla med tidtagning down undah, så gör det urtavlan svårare att läsa.

Pelagos är väl ganska given tror jag. Otroligt lättläst tavla, bra dykarextension, robust, bra urverk.

Jag tycker nog inte en kronograf passar som dykarklocka. Utöver att funktionen är helt meningslös under vattnet, går inte att pilla med tidtagning down undah, så gör det urtavlan svårare att läsa.

Pelagos är väl ganska given tror jag. Otroligt lättläst tavla, bra dykarextension, robust, bra urverk.

A blog to watch om Bathyscaphen;

Unlike most divers with chronographs requiring the chronograph pushers to to be screwed down or the user to not operate while submerged, this Blancpain comes ready to allow you to take as many measurements under water, up to 300 meters, without fear of causing any harm to the watch

A blog to watch om Bathyscaphen;

Unlike most divers with chronographs requiring the chronograph pushers to to be screwed down or the user to not operate while submerged, this Blancpain comes ready to allow you to take as many measurements under water, up to 300 meters, without fear of causing any harm to the watch
Nu menade jag inte att klockan skulle ta skada av det, mer att det inte är så praktiskt att avläsa små subdials under vatten. Men jag kan ha fel :)

Nu menade jag inte att klockan skulle ta skada av det, mer att det inte är så praktiskt att avläsa små subdials under vatten. Men jag kan ha fel :)

Du hade ju helt rätt gällande de flesta kronografer, bara någon på Blancpain som är extra anal kring användbarheten. Älskar sånt, även om jag aaaaldrig kommer ha någon praktisk nytta av det :D

Läsbarheten är nog si och så, helt klart. Dyker inte, men räknar med att det finns en anledning till att Sinn U1/UX osv ser ut som dom gör, löjligt övertydliga på ett kul sätt.

Oris Depth Gauge ( chrono och icke chrono)
http://www.oris.ch/en/watches/oris-aquis-depth-gauge-chronograph/01-774-7708-4154-set-rs

http://www.oris.ch/en/watches/oris-aquis-depth-gauge/01-733-7675-4754-set-rs

Oris Prodriver-modellerna(bokstavlingen feta :D)
http://www.oris.ch/en/collections/oris-prodiver

Oris Aquis Titan Chronograph
http://www.oris.ch/en/watches/oris-aquis-titan-chronograph/01-674-7655-7253-07-4-26-34teb

Oris biased, you bet.
Tycker Oris håller bra kvalitet, deras klockor ser "unika" ut i mitt tycke och är relativt sett billiga. Gummibanden och länkarna är riktigt bra. Snabbjusteringen som finns till gummibanden är grymt. Flera av deras klockor används av professionella dykare så det borde vara ett bra betyg (lägger ingen värdering i det)

Senast ändrad:
Hörde jag någon nämna sjövarg stål? :D
Den verkar ta mig tusan tåla allt. Har blivit min jobb-beater och jag jobbar inte i så snälla miljöer men den tål massor med stryk. Och den är vattentät till 3000 meter.
200 meter är ju bara mesigt, haha.
photo_2.JPG

Sinn U1 hälsar och tackar för glada tillrop, men att det skulle vara den bästa mekaniska dykaren är jag inte så säker på.

Visserligen vattentäthet med extremt god marginal och ubåtsstål som gör att man kan brottas med ett stim av hammarhajar utan att det kommer vara så mycket som en skråma på klockan. Vet inte hur det är med just ISO, men den är ju kontrollerad efter allsköns olika standarder. Men avsaknaden av lume a'la Pelagos och att enkelt kunna justera länken gör att den inte når ända fram.

Sen att det är den överlägset hårdaste dykaren är en helt annan sak :)

IMG_20160530_101447.jpg

Jupp om du inte är i behov av ringen och ger fan i att röra kronan (DJns krona är väl inte skruvad om jag minns rätt).
Jorå, alla Oyster-Rolex har skruvad krona, inklusive DJ. Har den vettiga packningar och är trycktestad så borde man teoretiskt sett kunna dyka med en 50 år gammal DJ dessutom. ;)

SD4000.... Visserligen är den ganska tråkig... Safir... Keramik.. Livlös tavla...Utan lugholes.... etc etc..
Men, så sjuk bra och praktiskt ändå. Vill man ha en "riktig" dykarklocka som verkligen funkar på handleden (inte för topptung), så är SD4k en het kandidat.
Har fortfarande kvar min, och den stannar...

Visserligen inte i produktion men inte desto mindre trevlig. 1000m, lagom storlek på 44mm och titan som håller vikten nere. Tyvärr envisas Oris med alltför stora boetter i sina dykare för att falla mig i smaken (=passa armen) annars är ju pris/prestandan bra.
IMG_5090.JPG

16600
Klarar allt som finns i vardagen samt 1220 meter under ytan. Klassisk design men ändå betydligt rejälare än en vanlig sub. Den kommer aldrig få lämna.
image.jpeg

Edit. Inte i produktion. Tänkte inte på den.

Sinn U1 hälsar och tackar för glada tillrop, men att det skulle vara den bästa mekaniska dykaren är jag inte så säker på.

Visserligen vattentäthet med extremt god marginal och ubåtsstål som gör att man kan brottas med ett stim av hammarhajar utan att det kommer vara så mycket som en skråma på klockan. Vet inte hur det är med just ISO, men den är ju kontrollerad efter allsköns olika standarder. Men avsaknaden av lume a'la Pelagos och att enkelt kunna justera länken gör att den inte når ända fram.

Sen att det är den överlägset hårdaste dykaren är en helt annan sak :)

IMG_20160530_101447.jpg
Sinn kör ju DIN-standarder vilket bygger på ISO, så bra skit.

Tycker också folk missar målet lite, visst 17 måste det finns något som är bättre än en U1 eller en gammal 16600? Inget fel på klockorna såklart men det borde ju finnas något som bräcker dessa. Inte en enda Panerai har föreslagits heller vilket är lite märkligt.

Rolex Deepsea är så klart den ultimata klockan att dyka med. Den är dessutom snygg och dyr! :)

Sinn kör ju DIN-standarder vilket bygger på ISO, så bra skit.

Tycker också folk missar målet lite, visst 17 måste det finns något som är bättre än en U1 eller en gammal 16600? Inget fel på klockorna såklart men det borde ju finnas något som bräcker dessa. Inte en enda Panerai har föreslagits heller vilket är lite märkligt.

Parfymklockor skall man akta sig att blöta ner

Tillbaka
Topp