• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Vad är det för typ av jobb?
Något missljud på en av motorerna, Mercruiser V8a. Får in vatten under den andra, inte mycket men måste ses över. Samt att motorrummet skulle behöva en högtryckstvätt och kanske några till småsaker.

Men missljudet och vattnet är prio ett innan jag vågar åka ut så det inte är något allvarligt som blir värre om jag kör motorerna.

Något missljud på en av motorerna, Mercruiser V8a. Får in vatten under den andra, inte mycket men måste ses över. Samt att motorrummet skulle behöva en högtryckstvätt och kanske några till småsaker.

Men missljudet och vattnet är prio ett innan jag vågar åka ut så det inte är något allvarligt som blir värre om jag kör motorerna.
Vet tyvärr ingen. För dieselmotorjobb har jag använt en firma som jobbar med truckar. Det är samma motorer och de är inte lika hårt bokade. Kom med en hel verkstad i en buss. Helt suveränt!

Styrtappen på mercruiser är ett vanligt fel när det går in vatten under maskin.
Hade samma fel på en båt , tog ett tag innan jag hittade vart det kom från.

Någon som vet en bra båtmeck i Stockholmsområdet som har "flygande verkstad" det vill säga åker ut till kunden? Har en del jobb på båten som skulle behövas göras så fort som möjligt behöver hitta någon som kan ta det nu och inte om två till tre veckor.

Kolla med Dan Schelin på http://www.marinverkstan.se

Antar att de har shokat med jobb åtm fram till midsommar.
Men rekommenderas , gjort ett par jobb åt mig.

Kolla annars med Jonas på Österskärs marina.
Duktig mekaniker som jag anlitar.

Vart har du båten ?

Man ska inte polvända batterier när man kopplar in nya, gick mindre bra och och luktade lite bränt efteråt.
Men någon som vet var (i Sverige) man kan köpa såna här:

Skärmavbild 2015-06-03 kl. 19.27.00.png

Har letat som en galning men hittar bara att beställa från USA.

Man ska inte polvända batterier när man kopplar in nya, gick mindre bra och och luktade lite bränt efteråt.
Men någon som vet var (i Sverige) man kan köpa såna här:

Skärmavbild 2015-06-03 kl. 19.27.00.png

Har letat som en galning men hittar bara att beställa från USA.

De där kan du manuellt återställa btw, eller har de brunnit ?

Coolt, tackar. Du borde bli utnämnd till KS egna officiella båt-maistro :woot:

Edit: automatsäkring heter det ja, fan vad jag har svurit över att jag inte kommer på vad det heter på svenska.

Haha, den du har är väl på 150 A iofs men den där borde lira.

Vad har du för maskiner ?
5,7 ?

Vad lämnar startbatteriet för strömstyrka ?

Haha, den du har är väl på 150 A iofs men den där borde lira.

Vad har du för maskiner ?
5,7 ?

Vad lämnar startbatteriet för strömstyrka ?

5.0 mpi. Tänkte se över batteribanken och bytta de som är dåliga (har totalt 5 st) och fem nya 12v 105amp blir dyrt så provade med ett batteri som jag vet är bra och bytte med det som startar bland annat elverket. Tänkte inte på att de var spegelvända mot varandra. Så där sabbade jag något. Sedan när jag skulle gå hem så slog jag av gammal vana på batteriladdning och då smal det till nere i motorrummet och den där automatsäkring luktade bränd.

5.0 mpi. Tänkte se över batteribanken och bytta de som är dåliga (har totalt 5 st) och fem nya 12v 105amp blir dyrt så provade med ett batteri som jag vet är bra och bytte med det som startar bland annat elverket. Tänkte inte på att de var spegelvända mot varandra. Så där sabbade jag något. Sedan när jag skulle gå hem så slog jag av gammal vana på batteriladdning och då smal det till nere i motorrummet och den där automatsäkring luktade bränd.

Hmm ok vart sitter säkringen , vad bryter den ?
Sitter den mellan landström och batterier ?
Hjertmans och dessa säljer också säkringen .

http://www.seasea.se/el/panel_kontakter/säkringar

http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-813-814&sok=&id=16764&sortering=&listmall=1

Precis, de brukar sitta där eller i ans till spel eller bogprop.
Byt ut den så lirar det hoppas jag.
Vad är det för båt ?

En Doral Prestancia. Har tyvärr haft för mycket småstrul med den i år samt en avsaknad av bra väder så inte vart ute så mycket i vår. Om du skulle råka vara i vattnen runt Pampas marina så dra ett PM så kan jag bjuda på en öl som tack för hjälpen.

En Doral Prestancia. Har tyvärr haft för mycket småstrul med den i år samt en avsaknad av bra väder så inte vart ute så mycket i vår. Om du skulle råka vara i vattnen runt Pampas marina så dra ett PM så kan jag bjuda på en öl som tack för hjälpen.

Trist med strul, men det hör till dessvärre.

Hör absolut av mig om jag råkar hamna innanför slussarna :)
Lycka till.

Tillbaka
Topp