• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Försäkring hos Antlantica ligger på ca 6700:-, polaren har sin båt i en lada på landet, det kostar honom 2500:- per år.

Men som vanligt är det ju värdeminskningen som kostar mest pengar, även om båtar förefaller hålla sina värden relativt bra?!
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210

Finns i BR också om kapell räcker som tak.
 
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210

Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå ;)

Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
 
Senast ändrad:
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå ;)

Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
Hur dyrt det blir beror helt på vilka krav man har. Jag har numera en Crescent 465 med Yamaha 30 hk fyrtakt, en liten styrpulpet alltså. Den får ta sju personer och lufsar på i 20 knop utan problem (kanske strax under med 7 feta gubbar). Skulle funka som badbåt i Ekoln för en familj med småbarn. Servicedelar kostar ca 1500kr om man lyxar till det och byter bränslefilter, tändstift och anonder. Byter man bara olja i motor och växelhus blir det lite billigare. Jag tar upp/täcker och servar själv. Den står över vintern på syrrans tomt gratis (nåja, jag kanske passar deras ungar ibland). Försäkring ca 1000 kr/år. Den drar i princip ingenting så att köra upp 50L soppa blir en utmaning en sommar med dåligt väder.

Jag har många fina minnen från när jag var barn och vi båtsemestrade i en Solvigg 21 två vuxna och två barn, en vecka funkade bra. Jag var kanske inte jättesugen på den plasthinksliknande med sittring till toalett, men vi varvade hamnar med att lägga till vid nån ö. Båten hade ju spritkök, vattentank och liten diskho och kylvaror låg i medhavd box driven av 12V ciggutag. Dagens föräldrar kanske är för bekväma för sånt dock :)
 
Allt handlar ju om vad man vill ha och vad men vill lägga. Jag skulle dock även säga att det handlar om hur kunnig och villig du är att fixa/mecka. Köper du en äldre båt (spelar ingen roll vilken) så kommer du få laga och fixa saker. Köper du en ny/nyare slipper du en hel del av detta (förhoppningsvis). Det är i mångt och mycket precis som med bilar. Köper du en ny slipper du dyra reparationer, köper du en gammal måste du räkna med det och då är frågan om du gör det själv eller betalar någon annan för att göra det. Eller väljer man då helt enkelt en ny/nyare båt och betalar för lån istället..

En sak är dock säker, det är mycket dyrare att mecka/laga båt än bil!

Jag ligger efter med sjösättningen. Sen 2024....
Buster.jpg
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Det bästa är nog att hitta en fin båt med trasig motor där ägaren ledsnat, pruta järnet och sätta i en ny motor. Då har du förhoppningsvis en motor som inte behöver något annat än service i 10 år. Det är antagligen ingen bra affär om du tänkt ha båten en kort tid. Tyvärr tar folk som du säger bra betalt så länge sakerna är i funktionsdugligt men tveksamt skick.
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en

Gamla Penta dieslar i 2000 serien, 2001,2,3 för 1-3 cyl håller å andra sidan i princip hur länge som helst om de sköts. Och ingen elektronik som kan stöka till det.

Baserade på jordbruksmotorer som står och går på låga varv för att driva bevattningspumpar o dyl timme ut och timme in.

Hade en 2003 som gått 8-900 timmar, knappt inkörd ;-) men visst de bullrar och vibrerar en del jämfört med en nyare D1 el. D2.
 
Jag trodde aldrig jag skulle posta i denna tråd…. men tydligen vill ”vi” ha en liten båt.

Förutsättningarna är dock bra, vi har egen brygga vid huset så egentligen är det väl inte en orimlig tanke, närmast huset är det djupt men det finns en del grund och annat att köra på så stalltipset från grannarna verkar vara att köpa en lätt och enkel liten båt som inte går så värst djupt.

Syftet är egentligen att bara kunna ta sig ut på de närmaste lokala öarna och kanske fiska lite från båten.

En snabb sökning på Blocket gav dessa två träffar, synpunkter? Kanske inte just på dessa exemplar men modellerna som sådana, är det den typen av båt jag ska ha? Det finns ju en hel del lättskötta aluminiumbåtar också, det är kanske vettigare?

 
Jag trodde aldrig jag skulle posta i denna tråd…. men tydligen vill ”vi” ha en liten båt.

Förutsättningarna är dock bra, vi har egen brygga vid huset så egentligen är det väl inte en orimlig tanke, närmast huset är det djupt men det finns en del grund och annat att köra på så stalltipset från grannarna verkar vara att köpa en lätt och enkel liten båt som inte går så värst djupt.

Syftet är egentligen att bara kunna ta sig ut på de närmaste lokala öarna och kanske fiska lite från båten.

En snabb sökning på Blocket gav dessa två träffar, synpunkter? Kanske inte just på dessa exemplar men modellerna som sådana, är det den typen av båt jag ska ha? Det finns ju en hel del lättskötta aluminiumbåtar också, det är kanske vettigare?

Båtar är enkla plastbaljor. Det enda egentligen som har betydelse är motorn. Båda dessa har moderna motorer av god kvalitet.
Yamarin har fördelen att den kommer gå att sälja senare. Få söker aktivt på Manholm på Blocket är jag rädd.
 
Hej!

Aldrig ägt båt själv men har finns i familjen. Funderar nu på att köpa egen båt men vill gärna ha lite vägledning.
Vi är en familj med 3 barn, alla under 5 år och båten jag funderar på är en Axopar 24 för ca 650´. Lagom stor och utrymme för ungarna att dra sig undan solen.

1, Det verkar vara mycket jobb med båt, stämmer det? Eller pratas det bara på det sättet?
2, Vad gör ni med era motorbåtar? Jag har tillgång till Ekoln och vidare Mälaren. Åka ut och bada från båten?
3, Vill helst inte binda för mycket kapital i båten, funderar därför på att köpa den med 20% insats och låna resten från banken. Tänker en återbetalningstid om 10 år och kanske behålla båten 2-3 år. Dumt? Tänker att jag kanske kan gå jämt upp? Eller är det "vanliga" att båt cashas?
4, Jag har inte möjlighet att förvara vare sig trailer eller båten på land, är vinterförvaring dyrt?


Något annat att tänka på?!
Börja med nån mindre styrpulpet för att lära dig köra och lägga till + att se om båtliv är nåt för er.
Att köra båt och lägga till är inte som att parkera en bil. Bara att ställa sig vid nån sjömack i stockholms skärgård en solig julidag och titta på spektaklet när alla nya båtägare skall tanka.. 😄
Sen är fören på axopar extremt dumt designad och gör det svårt att lägga till på öar och badklippor.
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Ja det är en chansning att köpa 30-40 år gamla båtar. Men varför inte lägga ett bud som är rimligt på de båtar som legat till salu ett tag? Jag ser i vår klubb att gubbarna brukar vekna när "pärlan" varit till salu länge. Visst, en del blir sura när de får låga bud, men det är deras bekymmer
 
Ja det är en chansning att köpa 30-40 år gamla båtar. Men varför inte lägga ett bud som är rimligt på de båtar som legat till salu ett tag? Jag ser i vår klubb att gubbarna brukar vekna när "pärlan" varit till salu länge. Visst, en del blir sura när de får låga bud, men det är deras bekymmer
Jo, men jag antar att det beror på vilken uppfostran man fått? Jag vill inte vara oförskämd och jag vill inte att någon ska bli ledsen. Men du har nog rätt i att jag borde höra av mig och åka och titta, snacka och fråga. Branschen för nya grejer har blivit så dyr att det inte är värt att fräscha till dessa båtar som inte underhållits regelbundet. Tack, jag ska nog bli mer aktiv.
 
Jo, men jag antar att det beror på vilken uppfostran man fått? Jag vill inte vara oförskämd och jag vill inte att någon ska bli ledsen. Men du har nog rätt i att jag borde höra av mig och åka och titta, snacka och fråga. Branschen för nya grejer har blivit så dyr att det inte är värt att fräscha till dessa båtar som inte underhållits regelbundet. Tack, jag ska nog bli mer aktiv.
Man kan pruta artigt och påminna säljaren om vad det kostar med eventuella motorrenoveringar mm samt arbete. Alternativt fråga lite försynt om säljaren vill ta på sig ett lite längre funktionsansvar för motor och annan utrustning? De flesta säljare vill friskrivning sig för alla eventuella dolda fel och då får de nog acceptera att priset på en gammal båt blir därefter.
 
Man kan pruta artigt och påminna säljaren om vad det kostar med eventuella motorrenoveringar mm samt arbete. Alternativt fråga lite försynt om säljaren vill ta på sig ett lite längre funktionsansvar för motor och annan utrustning? De flesta säljare vill friskrivning sig för alla eventuella dolda fel och då får de nog acceptera att priset på en gammal båt blir därefter.
Jo, det finns många ”den går som en klocka” därute. Troligen är det så men hur länge? En ny motor i den storleksklassen 29-38 fot som jag letar i, kostar 100000-200000 kr om jag förstått det rätt. Jag vet att i min ålder har ca 10 år kvar när man orkar med. Därför letar jag redan nu efter ett objekt som är intressant för en kommande köpare om 10 år, utan att det ska kosta mig alltför mycket att göra henne säljbar.
 
Eftersom investeringar i gamla båtar inte lönar sig, i vart fall inte ekonomiskt hade jag letat efter en 80-90 tals kvalitetsbåt med nyare segel och motor om jag vore du. Samt viktigt, fly skruvade teakdäck som pesten, alt tokpruta. Det är bara en tidsfråga innan det går ner fukt i distansmaterialet i däcket och så får man riva upp hela sk*ten till en kostnad > båtens värde…. Spelar heller ingen större roll om det är balsa eller divinycell, oavsett vad säljaren säger, proceduren blir samma.
 
Eftersom investeringar i gamla båtar inte lönar sig, i vart fall inte ekonomiskt hade jag letat efter en 80-90 tals kvalitetsbåt med nyare segel och motor om jag vore du. Samt viktigt, fly skruvade teakdäck som pesten, alt tokpruta. Det är bara en tidsfråga innan det går ner fukt i distansmaterialet i däcket och så får man riva upp hela sk*ten till en kostnad > båtens värde…. Spelar heller ingen större roll om det är balsa eller divinycell, oavsett vad säljaren säger, proceduren blir samma.
Jag är inne på din linje. Tyvärr smalnar utbudet av betydligt med krav på nyare motor och segel. Det är en kamp mellan förnuftet och kärleken. Bra båt som man inte tycker om förtar hela upplevelsen. En fråga om teakdäck, är alla teakdäck skruvade eller finns det andra monteringsmetoder som inte skapar läckage?
 
Jag är inne på din linje. Tyvärr smalnar utbudet av betydligt med krav på nyare motor och segel. Det är en kamp mellan förnuftet och kärleken. Bra båt som man inte tycker om förtar hela upplevelsen. En fråga om teakdäck, är alla teakdäck skruvade eller finns det andra monteringsmetoder som inte skapar läckage?
Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagt :)

 
Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagt :)

Oj vad omodern.
 
Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagt :)

Den är såld. Men fin båt. En riktig västkustsbåt som tål havet. Det var något liknade jag seglade med från Göteborg till Skagern en gång i tiden. Men då var jag inte ens matros. Vi var ett gäng säljare som vunnit en tävling så finansbolaget hyrde båt med skeppare. Jag vet att jag kommer att segla ensamma dagsturer en del så den ska funka till det. Skulle jag följa min känsla fullt ut skulle den båten vara perfekt. Min farfar var fiskare på en ö nära Marstrand och jag har velat ha den på västkusten, men jag tror det realistiska är att den kommer att ligga runt Stockholm eller upp mot Hudiksvall och då lockar mer en sportigare båt. Smaragd med bra segel har jag tittat på men tror de blir för trånga, även om seglingen skulle vara suverän för att segla ensam i skärgården. En fråga, behöver man vara rädd för däck med balsaträ som distansmaterial? Jag tittade på en båt en gång som var alldeles mjuk i däcket när jag gick på det. Är divinicell bättre?
 
Tillbaka
Topp