AmatörerHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
AmatörerHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Undra om den inte klarar sig med lite repor bara. Kanske är annat med motorn dockHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210Försäkring hos Antlantica ligger på ca 6700:-, polaren har sin båt i en lada på landet, det kostar honom 2500:- per år.
Men som vanligt är det ju värdeminskningen som kostar mest pengar, även om båtar förefaller hålla sina värden relativt bra?!
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210
Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Hur dyrt det blir beror helt på vilka krav man har. Jag har numera en Crescent 465 med Yamaha 30 hk fyrtakt, en liten styrpulpet alltså. Den får ta sju personer och lufsar på i 20 knop utan problem (kanske strax under med 7 feta gubbar). Skulle funka som badbåt i Ekoln för en familj med småbarn. Servicedelar kostar ca 1500kr om man lyxar till det och byter bränslefilter, tändstift och anonder. Byter man bara olja i motor och växelhus blir det lite billigare. Jag tar upp/täcker och servar själv. Den står över vintern på syrrans tomt gratis (nåja, jag kanske passar deras ungar ibland). Försäkring ca 1000 kr/år. Den drar i princip ingenting så att köra upp 50L soppa blir en utmaning en sommar med dåligt väder.Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå
Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
Tack! Hör vad du säger. Men så fruktansvärt beige båt….Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210
Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Det bästa är nog att hitta en fin båt med trasig motor där ägaren ledsnat, pruta järnet och sätta i en ny motor. Då har du förhoppningsvis en motor som inte behöver något annat än service i 10 år. Det är antagligen ingen bra affär om du tänkt ha båten en kort tid. Tyvärr tar folk som du säger bra betalt så länge sakerna är i funktionsdugligt men tveksamt skick.Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en
Båtar är enkla plastbaljor. Det enda egentligen som har betydelse är motorn. Båda dessa har moderna motorer av god kvalitet.Jag trodde aldrig jag skulle posta i denna tråd…. men tydligen vill ”vi” ha en liten båt.
Förutsättningarna är dock bra, vi har egen brygga vid huset så egentligen är det väl inte en orimlig tanke, närmast huset är det djupt men det finns en del grund och annat att köra på så stalltipset från grannarna verkar vara att köpa en lätt och enkel liten båt som inte går så värst djupt.
Syftet är egentligen att bara kunna ta sig ut på de närmaste lokala öarna och kanske fiska lite från båten.
En snabb sökning på Blocket gav dessa två träffar, synpunkter? Kanske inte just på dessa exemplar men modellerna som sådana, är det den typen av båt jag ska ha? Det finns ju en hel del lättskötta aluminiumbåtar också, det är kanske vettigare?
![]()
Manholm 55 WA Yamaha F60 -04 säljes i Örebro | Blocket
89000 kr - Motorbåt - Örebro - Orustbyggd walkaround båt Båt ifrån -2005 och motor ifrån -2004 Kapell Dynor Solbädd Ekolod Yamaha F60 -2004 Fyrtakt Nyserva...www.blocket.se
![]()
Yamarin 5010 S med Yamaha F 50 fyrtakt säljes i Gullspång | Blocket
98000 kr - Motorbåt - Gullspång - Fin kvalitetsbåt från finska Yamarin 5010S-05 Självläns Styrpulpet med ruta Rostfri badstege Grabbräcken för lättare i oc...www.blocket.se
Börja med nån mindre styrpulpet för att lära dig köra och lägga till + att se om båtliv är nåt för er.Hej!
Aldrig ägt båt själv men har finns i familjen. Funderar nu på att köpa egen båt men vill gärna ha lite vägledning.
Vi är en familj med 3 barn, alla under 5 år och båten jag funderar på är en Axopar 24 för ca 650´. Lagom stor och utrymme för ungarna att dra sig undan solen.
1, Det verkar vara mycket jobb med båt, stämmer det? Eller pratas det bara på det sättet?
2, Vad gör ni med era motorbåtar? Jag har tillgång till Ekoln och vidare Mälaren. Åka ut och bada från båten?
3, Vill helst inte binda för mycket kapital i båten, funderar därför på att köpa den med 20% insats och låna resten från banken. Tänker en återbetalningstid om 10 år och kanske behålla båten 2-3 år. Dumt? Tänker att jag kanske kan gå jämt upp? Eller är det "vanliga" att båt cashas?
4, Jag har inte möjlighet att förvara vare sig trailer eller båten på land, är vinterförvaring dyrt?
Något annat att tänka på?!
Ja det är en chansning att köpa 30-40 år gamla båtar. Men varför inte lägga ett bud som är rimligt på de båtar som legat till salu ett tag? Jag ser i vår klubb att gubbarna brukar vekna när "pärlan" varit till salu länge. Visst, en del blir sura när de får låga bud, men det är deras bekymmerBra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Jo, men jag antar att det beror på vilken uppfostran man fått? Jag vill inte vara oförskämd och jag vill inte att någon ska bli ledsen. Men du har nog rätt i att jag borde höra av mig och åka och titta, snacka och fråga. Branschen för nya grejer har blivit så dyr att det inte är värt att fräscha till dessa båtar som inte underhållits regelbundet. Tack, jag ska nog bli mer aktiv.Ja det är en chansning att köpa 30-40 år gamla båtar. Men varför inte lägga ett bud som är rimligt på de båtar som legat till salu ett tag? Jag ser i vår klubb att gubbarna brukar vekna när "pärlan" varit till salu länge. Visst, en del blir sura när de får låga bud, men det är deras bekymmer
Man kan pruta artigt och påminna säljaren om vad det kostar med eventuella motorrenoveringar mm samt arbete. Alternativt fråga lite försynt om säljaren vill ta på sig ett lite längre funktionsansvar för motor och annan utrustning? De flesta säljare vill friskrivning sig för alla eventuella dolda fel och då får de nog acceptera att priset på en gammal båt blir därefter.Jo, men jag antar att det beror på vilken uppfostran man fått? Jag vill inte vara oförskämd och jag vill inte att någon ska bli ledsen. Men du har nog rätt i att jag borde höra av mig och åka och titta, snacka och fråga. Branschen för nya grejer har blivit så dyr att det inte är värt att fräscha till dessa båtar som inte underhållits regelbundet. Tack, jag ska nog bli mer aktiv.
Jo, det finns många ”den går som en klocka” därute. Troligen är det så men hur länge? En ny motor i den storleksklassen 29-38 fot som jag letar i, kostar 100000-200000 kr om jag förstått det rätt. Jag vet att i min ålder har ca 10 år kvar när man orkar med. Därför letar jag redan nu efter ett objekt som är intressant för en kommande köpare om 10 år, utan att det ska kosta mig alltför mycket att göra henne säljbar.Man kan pruta artigt och påminna säljaren om vad det kostar med eventuella motorrenoveringar mm samt arbete. Alternativt fråga lite försynt om säljaren vill ta på sig ett lite längre funktionsansvar för motor och annan utrustning? De flesta säljare vill friskrivning sig för alla eventuella dolda fel och då får de nog acceptera att priset på en gammal båt blir därefter.
Jag är inne på din linje. Tyvärr smalnar utbudet av betydligt med krav på nyare motor och segel. Det är en kamp mellan förnuftet och kärleken. Bra båt som man inte tycker om förtar hela upplevelsen. En fråga om teakdäck, är alla teakdäck skruvade eller finns det andra monteringsmetoder som inte skapar läckage?Eftersom investeringar i gamla båtar inte lönar sig, i vart fall inte ekonomiskt hade jag letat efter en 80-90 tals kvalitetsbåt med nyare segel och motor om jag vore du. Samt viktigt, fly skruvade teakdäck som pesten, alt tokpruta. Det är bara en tidsfråga innan det går ner fukt i distansmaterialet i däcket och så får man riva upp hela sk*ten till en kostnad > båtens värde…. Spelar heller ingen större roll om det är balsa eller divinycell, oavsett vad säljaren säger, proceduren blir samma.
Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagtJag är inne på din linje. Tyvärr smalnar utbudet av betydligt med krav på nyare motor och segel. Det är en kamp mellan förnuftet och kärleken. Bra båt som man inte tycker om förtar hela upplevelsen. En fråga om teakdäck, är alla teakdäck skruvade eller finns det andra monteringsmetoder som inte skapar läckage?
Oj vad omodern.Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagt
![]()
Forgus 37
Forgus 37 är en klassisk mittsittbrunnsbåt från Henån på Orust. Båten är i genomgående högsta Orust-kvalitet i ett koncept som flera varv på ön bevisat genom åren. Detta är nr 222 och har varit i samma ägarskap sedan den var "nästan ny" och uppdaterats med kunskap och känsla under åren.batagent.se
Absolut.Oj vad omodern.
Den är såld. Men fin båt. En riktig västkustsbåt som tål havet. Det var något liknade jag seglade med från Göteborg till Skagern en gång i tiden. Men då var jag inte ens matros. Vi var ett gäng säljare som vunnit en tävling så finansbolaget hyrde båt med skeppare. Jag vet att jag kommer att segla ensamma dagsturer en del så den ska funka till det. Skulle jag följa min känsla fullt ut skulle den båten vara perfekt. Min farfar var fiskare på en ö nära Marstrand och jag har velat ha den på västkusten, men jag tror det realistiska är att den kommer att ligga runt Stockholm eller upp mot Hudiksvall och då lockar mer en sportigare båt. Smaragd med bra segel har jag tittat på men tror de blir för trånga, även om seglingen skulle vara suverän för att segla ensam i skärgården. En fråga, behöver man vara rädd för däck med balsaträ som distansmaterial? Jag tittade på en båt en gång som var alldeles mjuk i däcket när jag gick på det. Är divinicell bättre?Här är ett exempel på en toppenbåt, väl underhållen och uppdaterad möjligen minus originalmotorn. Haft en själv - de håller, minst sagt
![]()
Forgus 37
Forgus 37 är en klassisk mittsittbrunnsbåt från Henån på Orust. Båten är i genomgående högsta Orust-kvalitet i ett koncept som flera varv på ön bevisat genom åren. Detta är nr 222 och har varit i samma ägarskap sedan den var "nästan ny" och uppdaterats med kunskap och känsla under åren.batagent.se