• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Båten kommer vara hemmahavande i Nynäshamn/Trosa skärgård och troligen förvaras större tid på trailer som det ser ut nu då den båtplats vi fått för stunden är rätt utsatt för väder och vind. Båtplatsen är obevakad men det finns bommar för att komma in och givetvis kommer inte trailerns stå med däck, kulhållare fastsatta när den inte används. DC är helt ute ur frågan då mor är delägare/båtplatsinnehavaren men jag tvivlar starkt på att hon någonsin kommer ge sig ut själv..

Jag mailade faktiskt IF som jag har nu till allt om kostnad men de blodsugarna (försäkringsbolag) har ju inte svarat...

Det är bara att begära in offerter av de aktuella bolagen.
Se till så att det inte är någon dedline när båten måste upp bara.
Tråkigt att få en skada om inte förs gäller .

Är det farten som till viss del drar upp priset om man generaliserar?
Är väl flera parametrar som spelar in.
Ju värre desto dyrare förstås.
Men hk brukar de vara noga att kolla upp.
Sen hur gammal man är och vart och hur båten skall förvaras.
Sen om man har nautisk kompetens är också något som har betydelse.

Jo det är nog som du säger. Dock en sak att ha skepparexamen (vilket vi alla har i familjen) och en annan att kunna föra sig på vattnet. Får ta och höra av mig igen till f-bolaget så man får ett hum men jag vet att Buster är dyra i förhållande till mycket annat.

Stort tack dock för lite fingervisningar.

Min plånbok saknade det inte men jag måste säga att jag saknar henne lite efter att jag sålde den i sommars.
IMG_0554.JPG

Här kommer en fråga med både viss klock- och sjökoppling som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Under långsegling med sjövakter har jag märkt att det behövs en bra väckarklocka som skakar liv i en på konstiga tider. Har använt mobilen och märkt att bara ljudalarmet inte räcker då det emellanåt kan vara en rätt hög ljudnivå runt omkring. Vibrationen som mobilen hade gjorde att det blev tryggare så jag körde ned luren i undertröjan och hade den över bröstet.

Nu är det ingen vidare lösning, inte minst för att mobilbatteriet behövs till annat.

Alltså, tar gärna emot tips på små smidiga, gärna vattentåliga larmklockor med vibration som skulle passa. En klocka med extrem volym är inte heller bra då jag inte vill väcka folk som har sitt sovpass när jag ska upp.

Vill helst inte ha en armbandsklocka (använder sub på nato som bruksklocka) men är ändå öppen för förslag om den nu är skitbra.

Hur gör ni?

Här kommer en fråga med både viss klock- och sjökoppling som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Under långsegling med sjövakter har jag märkt att det behövs en bra väckarklocka som skakar liv i en på konstiga tider. Har använt mobilen och märkt att bara ljudalarmet inte räcker då det emellanåt kan vara en rätt hög ljudnivå runt omkring. Vibrationen som mobilen hade gjorde att det blev tryggare så jag körde ned luren i undertröjan och hade den över bröstet.

Nu är det ingen vidare lösning, inte minst för att mobilbatteriet behövs till annat.

Alltså, tar gärna emot tips på små smidiga, gärna vattentåliga larmklockor med vibration som skulle passa. En klocka med extrem volym är inte heller bra då jag inte vill väcka folk som har sitt sovpass när jag ska upp.

Vill helst inte ha en armbandsklocka (använder sub på nato som bruksklocka) men är ändå öppen för förslag om den nu är skitbra.

Hur gör ni?

Vet inte riktigt hur långa vakter du gör. Är den inomhus eller utomhus?
Men det finns riktigt seriösa grejer. Oljetanker jag jobbar på har en kamera som tjuter om du sitter still i mer än 11 min tror jag. Men den kosta 25k tror jag och är kopplad till autopilot.
När jag fiskade så satt jag 12h+ vakter nätter bl.a. Då går det ett gäng koppar och även om det kanske inte är tillåtet så är tv och Playstation bra grejer. :)

Vet inte riktigt hur långa vakter du gör. Är den inomhus eller utomhus?
Men det finns riktigt seriösa grejer. Oljetanker jag jobbar på har en kamera som tjuter om du sitter still i mer än 11 min tror jag. Men den kosta 25k tror jag och är kopplad till autopilot.
När jag fiskade så satt jag 12h+ vakter nätter bl.a. Då går det ett gäng koppar och även om det kanske inte är tillåtet så är tv och Playstation bra grejer. :)

Hehe, nej det är lite väl seriöst. Sen menar jag inte att jag sover under själva vakten, utan att lyckas vakna när man sover under däck och ska avlösa den som styr. Knepigt när sömnbrist smyger sig på och det är sömn max ett par timmar i sträck som gäller.

Hur gör ni?
Fitbit aktivitetsband har så du kan sätta vibrationslarm och är vattentåliga. Bra batteritid i bandet, drar inget batteri från mobilen förutom vid synkning för ändring av tid. Det använder jag när jag inte kan använda ljudsignal.

Hehe, nej det är lite väl seriöst. Sen menar jag inte att jag sover under själva vakten, utan att lyckas vakna när man sover under däck och ska avlösa den som styr. Knepigt när sömnbrist smyger sig på och det är sömn max ett par timmar i sträck som gäller.
Man sover alltid som bäst på vakten. ;)
Just nu avsänder vi telefonen och nybryggt kaffe till nästa vakt byte.
I know körde en del 6 om 6 i två veckor. Gott sliten blir man av det iaf.

Hur gör ni?
Om man har en gammal mobil så kan man ta med den och ha den bara som väckarklocka, och ha den t ex innanför nattsärken. Batterierna håller länge om man stänger av alla då onödiga funktioner!

Skulle gärna ha en tålig kompakt reseväckarklocka med enklare vattenskydd och för maxbetyg även vibration. Svårt att hitta. Tänkte mig att nån outdoorsbutik säljer sånt men inte hittat ännu.

Besökte henne igår. Framsteg skönjas!
Nu fem lager epoxy, två lager lack samt slutligen klarlack. Därefter dags för maskinen att få sig en översyn och lätt trimning. Enda ekonomiska fördelen med omfattande renovering är att man slipper kostnaden för vinterförvaring ;)

Tillbaka
Topp