• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Kul att tråden vaknat till liv och att fler köper båt! Jag hämtade ut min från totalrenovering idag, nu in på kapelltvätt, motorgenomgång och varmförvaring :)

image.jpg
image.jpg
Så grymt läcker den blivit!! vill minnas att den var blå innan, är detta original färg eller har du valt att gå på ett fräsigare alternativ?

Fler bilder på pärlan vore kul! snacka om dröm att äga :)

Jag roddar med försäkring just nu, än så länge leder TH med hästlängder. Har ni några do or dont's att dela med er av?

Har haft Atlantica förr men de tar inte min nya pga över-motorisering..:cool:

Tusen tack, har velat ha en sedan jag var pojke :)

Inredningen är grym. Original-detaljer, massvis av teak samt nyligen omklädda säten bestyckade med Chris Craft-loggan. Självklart på original-underrede med CC-plåtarna :)

Det enda som är kvar till nästa år är att köpa en original-ratt, men det är dessvärre till priset av en hygglig DJ...
Hade jag ansträngt mig lite så hade jag sett bilder på inredningen innan frågan :)
Nu har jag sett dem och, joodu vad skall man säga ?
Mumma var ordet, kul att båten får fortsätta glänsa.
Snyggt .

Jag roddar med försäkring just nu, än så länge leder TH med hästlängder. Har ni några do or dont's att dela med er av?

Har haft Atlantica förr men de tar inte min nya pga över-motorisering..:cool:
Kolla under vilken tid båten får ligga i sjön .
Hur den måste vinterförvaras, på trailer eller inte, låst drag mm.
Vad hade förra ägaren för Fb med tanke på motorn ?

Så, nu en liten bild-serie. Nu är inredningen omklädd, ny 220-liters rostfri tank, nytt hydrauliskt styr-system, nytt integrerat släcksystem med sprinklers, och nu även omlackad. I vinter får motorn (Cheva 350, V8) sig en översyn med lätt trimning, all el dras om samt kapellet nyss inlämnat på tvätt samt impregnering. Snart tipptopp! (Dock inte enligt super-entusiaster) bifogar även en klock-relaterad bild på min lilla trio.

Gissa vilken slapp-länk som hänger på armen för att axla autentisk 70-tals roll? ;)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Så, nu en liten bild-serie. Nu är inredningen omklädd, ny 220-liters rostfri tank, nytt hydrauliskt styr-system, nytt integrerat släcksystem med sprinklers, och nu även omlackad. I vinter får motorn (Cheva 350, V8) sig en översyn med lätt trimning, all el dras om samt kapellet nyss inlämnat på tvätt samt impregnering. Snart tipptopp! (Dock inte enligt super-entusiaster) bifogar även en klock-relaterad bild på min lilla trio.

Gissa vilken slapp-länk som hänger på armen för att axla autentisk 70-tals roll? ;)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Snygg färg !
Raka rör på den där så blir du showstopper i sommar på valfri sjökrog :)

Fnular lite på att foliera båten till våren, frågan är bara vilken färg och hur mycket? Har snöat in på rött men det svänger. Har lekt lite med en enkel app och kladdat på färg på foton, har ni några synpunkter/idéer så var inte blyga? :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Fnular lite på att foliera båten till våren, frågan är bara vilken färg och hur mycket? Har snöat in på rött men det svänger. Har lekt lite med en enkel app och kladdat på färg på foton, har ni några synpunkter/idéer så var inte blyga? :)

Den är fin som den är vit, annars Segmo grå. Lägg lite krut på att byta stolar till ett par sköna flip ups :)

Seglade mycket i tonåren och det var både tre krona, laser, optimist (iof innan tonåren) och en del hellcat katamaren men det där det mer ut som något hemma snickrat mest med tanke på seglet och sen centerbordet som inte är ett centerbord...

Hade varit betydligt bättre för mig om den inte var hemmasnickrad! Då är det inte lika lätt att hitta en till salu. Tyckte att den såg lagom ut att segla på min hemmasjö Aspen. Tack för svaret!

Hade varit betydligt bättre för mig om den inte var hemmasnickrad! Då är det inte lika lätt att hitta en till salu. Tyckte att den såg lagom ut att segla på min hemmasjö Aspen. Tack för svaret!

Kolla in en askeladd eller en 2 krona. Det är iaf inte lika "blöt seglad" som en laser. Men laser är mycket roligare då den går fortare. :)

Edit:
Det heter 2- krona...

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Toppskick. Jag tippar 16753 gällande vilken som skall hänga!

Var först inne på laser. Men jag insåg ganska snabbt att man blivit tämligen bekväm av sig med åldern. Vill därför hitta en segelbåt som är enkel att slänga i själv samt att man kan segla över sjön utan att bli blöt. Därför så får det vara ganska hög reling på båten.
Seglade faktiskt optimistjolle förra sommaren. Insåg ganska snabb att man blivit för fet för en sådan liten båt :D

Var först inne på laser. Men jag insåg ganska snabbt att man blivit tämligen bekväm av sig med åldern. Vill därför hitta en segelbåt som är enkel att slänga i själv samt att man kan segla över sjön utan att bli blöt. Därför så får det vara ganska hög reling på båten.
Seglade faktiskt optimistjolle förra sommaren. Insåg ganska snabb att man blivit för fet för en sådan liten båt :D

Jag växte ur optimisten redan som 10-12 åring. Gick på laser vid tio men vägde på tok för lite även med radial rigg i combo med att jag var alltid den unge som ville segla när det mer eller mindre stormade gjorde att jag nästan badade mer de första åren än seglade. :D

Kolla in Akseladden segelkombi. Kanske inget man drar i å ur sjön själv men det är garanterat torrseglat även om det blåser lite.

Skall genast kolla in Askeladden! Kollade även in Norlins Mini tolva som såg rolig ut. Fast den blir nog i största laget!

Jag växte ur optimisten redan som 10-12 åring. Gick på laser vid tio men vägde på tok för lite även med radial rigg i combo med att jag var alltid den unge som ville segla när det mer eller mindre stormade gjorde att jag nästan badade mer de första åren än seglade. :D

Kolla in Akseladden segelkombi. Kanske inget man drar i å ur sjön själv men det är garanterat torrseglat även om det blåser lite.
Triss eller t.om. Lilltriss kanske kan vara ett alternativ? Den förstnämnda har man kappseglat :)
Triss-seglar.jpg

Tillbaka
Topp