• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

OK, jag har tänkt mig en lite större sak. Jag var in på Hjertmans i Karlstad och tittade i våras, tror det var den här jag fastnade för då:
Den skulle precis passa att fälla in i min instrumentpanel, om jag flyttar några instrument för motorn. Den sitter då rätt långt fram, i synnerhet när man sitter och kör, men det finns en liten panel med knappar som man kan sätta längre bak som tillval.

Har inte bestämt mig än, men det är en bra kandidat eftersom den passar bra i storlek för min båt och verkar ha bra funktioner. Blev inget köp i våras eftersom jag insåg att jag inte hade tid med jobbet att göra om för monteringen av den. Ska göra ett nytt försök nästa år

Bytte i våras, det är en djungel. Ett tips kan vara att vissa, men inte alla, Raymarine plottrar är klara för att ta in smartcraft motor data utan en gateway. Smutt om man som jag har Mercruiser.
 
Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg
Verkligen inga konstigheter att göra det själv! Inte särskilt svårt eller riskfyllt men kräver såklart vilket andra har konstaterat att man har tiden och engagemanget.
Jag gör allt själv och har gjort i många år. Som någon annan skrev så finner jag lite glädje i att göra det själv (en del av intresset) och samtidigt sparar jag in många slantar som jag kan lägga på annat.
Till exempel lite uppgraderingar. I vinter blir det några småprojekt för att förbättra uthållighet och komfort ombord till nästa säsong.
Har en checklista med saker att göra vid upptagning och inför sjösättning som jag kan skicka dig om du vill. Inget facit men brukar hjälpa mig i planering och genomförande.
 
Verkligen inga konstigheter att göra det själv! Inte särskilt svårt eller riskfyllt men kräver såklart vilket andra har konstaterat att man har tiden och engagemanget.
Jag gör allt själv och har gjort i många år. Som någon annan skrev så finner jag lite glädje i att göra det själv (en del av intresset) och samtidigt sparar jag in många slantar som jag kan lägga på annat.
Till exempel lite uppgraderingar. I vinter blir det några småprojekt för att förbättra uthållighet och komfort ombord till nästa säsong.
Har en checklista med saker att göra vid upptagning och inför sjösättning som jag kan skicka dig om du vill. Inget facit men brukar hjälpa mig i planering och genomförande.
Har du möjlighet får du gärna skicka den till mig. Uppskattas! 😃
 
Bytte i våras, det är en djungel. Ett tips kan vara att vissa, men inte alla, Raymarine plottrar är klara för att ta in smartcraft motor data utan en gateway. Smutt om man som jag har Mercruiser.
Generellt verkar det luta åt Garmin i plottervärlden just nu. Garmin köpte Navionics för ett par år sen vilket har medfört att Raymarine har tagit fram ett eget digitalt sjökort, Lighthouse. Det har varit en hel del inkörningsproblem med Raymarine och Lighthouse så det trygga alternativet just nu är nog Garmin.

Tänk på att tekniken i plottrar ligger ett antal år efter den i telefoner och surfplattor så köp det senaste för att få högupplöst skärm och bra prestanda.
 
Tillbaka
Topp