• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

OK, jag har tänkt mig en lite större sak. Jag var in på Hjertmans i Karlstad och tittade i våras, tror det var den här jag fastnade för då:
Den skulle precis passa att fälla in i min instrumentpanel, om jag flyttar några instrument för motorn. Den sitter då rätt långt fram, i synnerhet när man sitter och kör, men det finns en liten panel med knappar som man kan sätta längre bak som tillval.

Har inte bestämt mig än, men det är en bra kandidat eftersom den passar bra i storlek för min båt och verkar ha bra funktioner. Blev inget köp i våras eftersom jag insåg att jag inte hade tid med jobbet att göra om för monteringen av den. Ska göra ett nytt försök nästa år

Bytte i våras, det är en djungel. Ett tips kan vara att vissa, men inte alla, Raymarine plottrar är klara för att ta in smartcraft motor data utan en gateway. Smutt om man som jag har Mercruiser.
 
Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg
Verkligen inga konstigheter att göra det själv! Inte särskilt svårt eller riskfyllt men kräver såklart vilket andra har konstaterat att man har tiden och engagemanget.
Jag gör allt själv och har gjort i många år. Som någon annan skrev så finner jag lite glädje i att göra det själv (en del av intresset) och samtidigt sparar jag in många slantar som jag kan lägga på annat.
Till exempel lite uppgraderingar. I vinter blir det några småprojekt för att förbättra uthållighet och komfort ombord till nästa säsong.
Har en checklista med saker att göra vid upptagning och inför sjösättning som jag kan skicka dig om du vill. Inget facit men brukar hjälpa mig i planering och genomförande.
 
Verkligen inga konstigheter att göra det själv! Inte särskilt svårt eller riskfyllt men kräver såklart vilket andra har konstaterat att man har tiden och engagemanget.
Jag gör allt själv och har gjort i många år. Som någon annan skrev så finner jag lite glädje i att göra det själv (en del av intresset) och samtidigt sparar jag in många slantar som jag kan lägga på annat.
Till exempel lite uppgraderingar. I vinter blir det några småprojekt för att förbättra uthållighet och komfort ombord till nästa säsong.
Har en checklista med saker att göra vid upptagning och inför sjösättning som jag kan skicka dig om du vill. Inget facit men brukar hjälpa mig i planering och genomförande.
Har du möjlighet får du gärna skicka den till mig. Uppskattas! 😃
 
Bytte i våras, det är en djungel. Ett tips kan vara att vissa, men inte alla, Raymarine plottrar är klara för att ta in smartcraft motor data utan en gateway. Smutt om man som jag har Mercruiser.
Generellt verkar det luta åt Garmin i plottervärlden just nu. Garmin köpte Navionics för ett par år sen vilket har medfört att Raymarine har tagit fram ett eget digitalt sjökort, Lighthouse. Det har varit en hel del inkörningsproblem med Raymarine och Lighthouse så det trygga alternativet just nu är nog Garmin.

Tänk på att tekniken i plottrar ligger ett antal år efter den i telefoner och surfplattor så köp det senaste för att få högupplöst skärm och bra prestanda.
 
Hej

Kan någon ge tips på familjebåt med 4 kojplatser och toalett som krav. Gärna hard top.

Har kollat lite olika alternativ uttern/nimbus mm.

Men dessa båtar väger över 2 ton och har 300hästkrafter motor typ. När jag räknar på det skulle det bli upp emot 800:+/timmen vid normal drift.

Finns det båtar med betydligt mindre motorer? Jag har inget behov av att åka över 20 knop.
 
Var användare av Skipperi Fleet, tyckte konceptet var toppen och krävde extremt lite admin. Nu har man ju stängt ner hela tjönsten och mängden information om framtiden är, minst sagt, bristfällig.

Bor i Göteborg och bollar därför iden med frun om att införskaffa en badbåt. Antingen en liten DC eller BR för vindskyddet. Två små barn och kommer antagligen aldrig sova i på riktigt den utan om det är en DC mer för förvaring av saker och eventullt barn som behöver en tupplur. Budget 200' ish är väl det som sätter käppar i hjulet (plus min totala okunskap om vad man faktiskt behöver tänka på). Jag kan inte meka motor för 5 öre och inte så sugen på att lära mig för att motorn lagt av nånstans halvvägs till Vinga. Så hyfsat nytt och modernt borde väl vara rimligt?

Nån som har några solklara båtar att titta på?
 
Hej

Kan någon ge tips på familjebåt med 4 kojplatser och toalett som krav. Gärna hard top.

Har kollat lite olika alternativ uttern/nimbus mm.

Men dessa båtar väger över 2 ton och har 300hästkrafter motor typ. När jag räknar på det skulle det bli upp emot 800:+/timmen vid normal drift.

Finns det båtar med betydligt mindre motorer? Jag har inget behov av att åka över 20 knop.
Jag har inga tips på den typen av båtar, men en kommentar angående driftkostnaden.

Min båt väger ungefär 4 ton och har en dieselmotor på 310 hk. Kör jag på tomgångsfart (4 knop) så drar den 1,2 l/h, ökar jag lite till 5-7 knop drar den kanske ett par liter i timmen. Eftersom det är en planande båt så går det i princip inte att köra med en vettig förbrukning (eller gångläge) 10-22 knop. Drar jag sen på till 24-30 knop så är förbrukning 45-50 l/h, vid fullgas (35-37 knop) så drar den runt 60 l/h.
I praktiken kör jag rätt lite i hög fart, det är mest vid längre transportsträckor. Ofta glider jag runt i tomgångsfarten, för då går den nästan ljudlöst. Jag har någon gång kollat motortimmar och förbrukning under en hel säsong och då fått ett genomsnitt på runt 10 l/h.
Min båt hade bensinmotor innan jag bytte till en diesel. Den drog 7-8 l/h i tomgångsfart och runt 80 l/h i marschfart. Betydligt mer, men fortfarande betydligt mindre i låg fart.

Så, jag säger inte att du behöver 300 hk i den typ av båt du funderar på att köpa, men titta inte bara på vad den drar i hög fart. I praktiken blir det ofta så att man inte kör så mycket i hög fart. Man ska köra sakta i många passager och trånga farleder, sen så tröttnar man på att åka fort också. Mycket av båtlivet är även att sitta i båten med motorn avstängd (eller gå iland nånstans), och då drar den inget alls. :)

Edit: Hade missat ett viktigt inte i meningen "Eftersom det är en planande båt så går det i princip inte att köra med en vettig förbrukning (eller gångläge) 10-22 knop."
 
Senast ändrad:
Jag har inga tips på den typen av båtar, men en kommentar angående driftkostnaden.

Min båt väger ungefär 4 ton och har en dieselmotor på 310 hk. Kör jag på tomgångsfart (4 knop) så drar den 1,2 l/h, ökar jag lite till 5-7 knop drar den kanske ett par liter i timmen. Eftersom det är en planande båt så går det i princip att köra med en vettig förbrukning (eller gångläge) 10-22 knop. Drar jag sen på till 24-30 knop så är förbrukning 45-50 l/h, vid fullgas (35-37 knop) så drar den runt 60 l/h.
I praktiken kör jag rätt lite i hög fart, det är mest vid längre transportsträckor. Ofta glider jag runt i tomgångsfarten, för då går den nästan ljudlöst. Jag har någon gång kollat motortimmar och förbrukning under en hel säsong och då fått ett genomsnitt på runt 10 l/h.
Min båt hade bensinmotor innan jag bytte till en diesel. Den drog 7-8 l/h i tomgångsfart och runt 80 l/h i marschfart. Betydligt mer, men fortfarande betydligt mindre i låg fart.

Så, jag säger inte att du behöver 300 hk i den typ av båt du funderar på att köpa, men titta inte bara på vad den drar i hög fart. I praktiken blir det ofta så att man inte kör så mycket i hög fart. Man ska köra sakta i många passager och trånga farleder, sen så tröttnar man på att åka fort också. Mycket av båtlivet är även att sitta i båten med motorn avstängd (eller gå iland nånstans), och då drar den inget alls. :)
Tack för bra svar. Det är sant att man behöver inte maxa farten såklart :)
 
Hej

Kan någon ge tips på familjebåt med 4 kojplatser och toalett som krav. Gärna hard top.

Har kollat lite olika alternativ uttern/nimbus mm.

Men dessa båtar väger över 2 ton och har 300hästkrafter motor typ. När jag räknar på det skulle det bli upp emot 800:+/timmen vid normal drift.

Finns det båtar med betydligt mindre motorer? Jag har inget behov av att åka över 20 knop.
Om man använder båten normalt ska man iaf försöka undvika att räkna kr/h för bränsle under säsongen. Då mår man bara dåligt.

Räkna ihop alla kostnader med båt och se hur stor bränslekostnaden är i den kalkylen.
 
Om man använder båten normalt ska man iaf försöka undvika att räkna kr/h för bränsle under säsongen. Då mår man bara dåligt.

Räkna ihop alla kostnader med båt och se hur stor bränslekostnaden är i den kalkylen.
Så är det. Jag en DC med 300hk bensin V8 och även om den kostar pissmycket att tanka så är det ändå den minsta posten jämfört med förvaring, service och underhåll...
 
Var användare av Skipperi Fleet, tyckte konceptet var toppen och krävde extremt lite admin. Nu har man ju stängt ner hela tjönsten och mängden information om framtiden är, minst sagt, bristfällig.

Bor i Göteborg och bollar därför iden med frun om att införskaffa en badbåt. Antingen en liten DC eller BR för vindskyddet. Två små barn och kommer antagligen aldrig sova i på riktigt den utan om det är en DC mer för förvaring av saker och eventullt barn som behöver en tupplur. Budget 200' ish är väl det som sätter käppar i hjulet (plus min totala okunskap om vad man faktiskt behöver tänka på). Jag kan inte meka motor för 5 öre och inte så sugen på att lära mig för att motorn lagt av nånstans halvvägs till Vinga. Så hyfsat nytt och modernt borde väl vara rimligt?

Nån som har några solklara båtar att titta på?
Ungefär samma kravbild landade för min del i en Uttern D68 förra våren. Tyckte den gav mest bang for the buck av motsvarande alternativ från svenska, norska och finländska tillverkare.

Min är en 2005 (produktionen flyttades till Polen 2009, ville ha en byggd i Sverige) men med ålder kommer såklart problem och det första jag fick göra var att byta tomgångsmotorn och montera en modern plotter. Meckar man inte själv är nog något nyare att föredra.

Första frågan du skall ställa dig är utom- eller inombordare. Kolla premie på försäkring också, kan slå mycket mellan modeller och motorisering. Utombordare generellt dyrare pga problematik med stölder och skenande kostnader för nya maskiner.

Vad gäller förbrukning, jag skall måla min botten med Hempels hempaspeed nu i vår - en giftfri högblank bottenfärg. Det skall enligt uppgift göra en del på både fart och förbrukning, vi får väl se :)
 
Av nyfikenhet. Vad kostar en dagstur? Om du slår ut något slags medelvärde för medellång tur på medelhastighet?
Jag har 220 hk bensin V6 i en dc på knappa 7 meter / ~ 1800kg. Räkna ~ 1,3-1,5 liter distansen (1852 meter). Motorbåt är knappast ett bränsleeffektivt sätt att transportera sig, men som någon sa i ovan - bränslet är den lillla kostnaden.
 
När jag körde första versionen av Buster magnum med 130hk tvåtakt som drog ca 1l/sjömilen blev det ca 40liter på en helg. Jag tankade b95 i dunk på vanlig bilmack så det skulle bli 40x17kr=680kr.

Tänk på att om du tankar på sjömack kanske bara b98 finns och den har dessutom högre pris för att det är en sjömack. Med större båt:
40 distans x 1,5l/m x 25kr = 1500kr

Sen kanske du inte tankar varje gång, men en 7 meters båt kanske har en tank på 200l, smäller du i 160l per tillfälle för 25kr/l kostar varje tankning 4000kr. Men motorbåt är ju inget man har för att spara pengar direkt.
 
Om man ska tanka dunk i båt idag ska man ENBART tanka 98! Eventuellt kan man tanka 95 om man har en nyare båtmotor med nya bränsle slangar.

Har man otur och inte har bränsle slangar som klarar etanol har du en dyr surja att ta hand om i bränslesystemet…

Sjömackarna har inte samma kvalitet på drivmedel av just denna anledning.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp