• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Geneva

Omega
Helt underbart att kunna ta båten för att hämta dottern från min syster som suttit barnvakt.
Det är kvällar som denna som man uppskattar livet och hur lyckligt lottad man ändå är :)
6AFA03FE-9D42-4E6E-A768-40723A6C65A8.jpeg
 

Kugghjul

Panerai
Håller med till 100%.
Om du är så angelägen att få slut på tulldiskussionen, varför lajkade du då stelahs personangrepp på mig tidigare i tråden? Han angrepp på mig handlade om tullfrågan. Stölder är tyvärr ett mycket stort problem vad gäller båtägande (precis som vid klocksamlande). Kanske är det känsligt att peka på Sveriges totala impotens att hantera denna fråga?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Som du argumenterar sprider du en lögn. Ta med helheten. Nu utesluter du att tullverkets uppgift är att hitta stöldgodset och att de sen ska låta polisen ta över. Polisen har rätt att stoppa stöldgodset och personerna.

Om du är så angelägen att få slut på tulldiskussionen, varför lajkade du då stelahs personangrepp på mig tidigare i tråden? Han angrepp på mig handlade om tullfrågan. Stölder är tyvärr ett mycket stort problem vad gäller båtägande (precis som vid klocksamlande). Kanske är det känsligt att peka på Sveriges totala impotens att hantera denna fråga?

Men, det där var väl inte direkt ett personangrepp? Du berättar om en situation, som du och jag är eniga om att är åt helvete, men beskriver den på ett felaktigt/förenklat sätt. Då säger Stelah att du skriver en lögn. Kanske att dra det ett steg långt, men inte direkt ett personangrepp?

Sedan vad gäller stölder och problematiken där, både klockor och båtrelaterat, så står vi nog närmare varandra än du tror. I alla fall vad gäller olika typer av lösningar.
Jag hänger dock här på Klocksnack för att diskutera klockor och sådant, i det ingår (tyvärr) stölförebyggande åtgärder, men - enligt mig - inte de bakomliggande orsakerna. Då har man - återigen enligt mig - gått för långt ifrån grunddiskussionen.
 

Ola G

Cartier
Skulle vilja köpa en liten snurrebåt dvs ngt som går att dra upp på en sandstrand med hjälp av max två personer och som går att fiska och åka vattenskidor efter
Letar efter ngt kring 4m och 30-60hk beroende på båt
Några vassa tips?
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Skulle vilja köpa en liten snurrebåt dvs ngt som går att dra upp på en sandstrand med hjälp av max två personer och som går att fiska och åka vattenskidor efter
Letar efter ngt kring 4m och 30-60hk beroende på båt
Några vassa tips?
Med vänlig hälsning
Ola G
Jag antar att det är en aluminiumbåt du är ute efter så att den tål att dras på stranden? En lätt båt och vattenskidor låter som som en något lite trixig kombination? En motor på 50 Hk väger runt 100 kg och redan där blir det svårt att dra och lyfta.

Nya Buster Scc som kom för något år sedan har regnläns och ser trevlig ut. 275 kg utan motor. Risken är dock att den blir för tung att dra upp på stranden och fortfarande för liten för att åka vattenskidor bakom.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Efter årets premiärtur så gick tilten sönder till motorn. Ylade i höstas och nu hissade jag upp motorn och då blev det tyst. Har förstått att det är riktigt dyrt att fixa. :(
Motorn är en Yamaha 50hk 4 takt från 96. Någon som har något tips eller uppmuntrande ord?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Efter årets premiärtur så gick tilten sönder till motorn. Ylade i höstas och nu hissade jag upp motorn och då blev det tyst. Har förstått att det är riktigt dyrt att fixa. :(
Motorn är en Yamaha 50hk 4 takt från 96. Någon som har något tips eller uppmuntrande ord?
Beroende på hur händig du är, riv elmotorn. De jag petat på (inte supermånga, men en fem-sex) har haft vaj med motorn efter inträngande fukt. Kol som hängt sig, bussningar som skurit eller apa-mycket oxid.
 
Här har ni ett super ex. Bara gå ner till halvtid på jobbet så kanske den är klar lagom tills isen lägger sig.
B625A774-D56C-4C97-9392-6412FA93F964.jpeg
Som helt novis vad rör det sig om i timmar (1500?) att få till en sån i bra skick och är det svårt eller mest tråkigt/långsamt? Vad kan en i bra skick tänkas betinga om man istället väljer den "enkla" vägen?
 
Som helt novis vad rör det sig om i timmar (1500?) att få till en sån i bra skick och är det svårt eller mest tråkigt/långsamt? Vad kan en i bra skick tänkas betinga om man istället väljer den "enkla" vägen?
Jag köpte en Petterssonbåt i toppskick för 250’. En kille hade lagt 2 år på att fixa allt inkl 200’ i material. 2 år senare fick jag knappt sålt den för 100’. Den var fortfarande i fint skick och allt fungaerade. Finns inga köpare på träbåtar och du kan inte byta in dem. Handlare tar inte i dem med tång ens. Att äga träbåt är en fantastisk livsstil som kräver mången timme och att du är beredd på att äga båten livet ut, typ.
 
Jag köpte en Petterssonbåt i toppskick för 250’. En kille hade lagt 2 år på att fixa allt inkl 200’ i material. 2 år senare fick jag knappt sålt den för 100’. Den var fortfarande i fint skick och allt fungaerade. Finns inga köpare på träbåtar och du kan inte byta in dem. Handlare tar inte i dem med tång ens. Att äga träbåt är en fantastisk livsstil som kräver mången timme och att du är beredd på att äga båten livet ut, typ.
Hehe ok låter ju lite intressant minst sagt. Med andra ord en livsstil där man helt ska lägga ekonomi åt sidan oavsett vilken väg man går.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Topp