Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är nåt speciellt med sjösättning, hela sommaren framför sig. Enda fördelen med coronaskiten bensinen lite billigare, uppskattas när tanken rymmer 340 liter.
Vart är detta?Nu börjar man bli sugen. Lägger upp bilder från förra sommaren. Jag har kommit på att åka runt mellan öar och campa är inte helt dumt. Det borde också passa utmärkt i karantäntider.
Vart är detta?
Planerar en liknande semester och har min båt på trailer.
Vackert!Det är Höga Kusten. Har du möjlighet att ta dig hit upp så gör det. Folk åker hit från hela Europa för att vandra och paddla kajak. En grym skärgård utan grund. Det är lite coolt att se segelbåtarna gå direkt mot stranden.
Tack, det är en proline 23 sport, går oerhört bra i vattnet, gillar miamistuket.Fin båt. Vad är det för fabrikat? Den känns väldigt Dexter Morgan.
Tack, det är en proline 23 sport, går oerhört bra i vattnet, gillar miamistuket.
Fråga en expert för säkerhets skull, men förr använde man rubbing som rengjorde plasten på djupet. Därefter vaxades den in. Halt blev det väl inte, men det är som på alla båtar viktigt med rätt sorts skor. Sen minns jag att rubbning och vaxning kan ”bränna in” om man använder maskiner som går för fort. Använder man bara handkraft är det lugnt. Har man bränt rubbingen/vaxet så blir det ett brunt märke som aldrig går att få bort. Dubbelkolla detta innan du följer det. Jag har rubbat och vaxat segelbåtsdäck på det här sättet och jag har inget minne av att det blev särskilt halt.Någon som vet om det finns något man kan ha på det skrovliga vita materialet så det blir mer smutsavvisande utan att det blir halt? Har funderat på att vaxa annars.
Fungerar oxalsyra för att ta bort oxidation på det här materialet? Kan man ha oxalsyra på gel coat som är färgad?
Tack för svar! Jag får nog prova mig fram.Fråga en expert för säkerhets skull, men förr använde man rubbing som rengjorde plasten på djupet. Därefter vaxades den in. Halt blev det väl inte, men det är som på alla båtar viktigt med rätt sorts skor. Sen minns jag att rubbning och vaxning kan ”bränna in” om man använder maskiner som går för fort. Använder man bara handkraft är det lugnt. Har man bränt rubbingen/vaxet så blir det ett brunt märke som aldrig går att få bort. Dubbelkolla detta innan du följer det. Jag har rubbat och vaxat segelbåtsdäck på det här sättet och jag har inget minne av att det blev särskilt halt.
Fin båt! Modell?Klar för segling....
Siktar på Ellös till Göteborg på onsdag. Solo för att lägga ribban för säsongen
Fin båt! Modell?
Det är nog en sån som skulle passa mig. Jag tror jag seglat en sån för länge sedan. Tror de är vanliga på seglarläger för de seglar bra och är säkra båtar. Jag ska söka runt lite. Gissar att det t.o.m. finns någon hemsida/förening för bara den båttypen?En gammal häck
J80...
Mer oefgerfrågad bakgrund. Den är ritad av Johnstone i slutet av 90-talet primärt som en lovart/läns kappseglingsbåt. Ursprungligen med både Genua, fock samt symmetrisk spinnaker med bom och gennaker.
I sverige passar gennaker, fock och jibtop utmärkt.
Min spec var att jag ville ha den roligaste köpbara båten som jag kunde segla själv på några dagar med två barn som då var 6 och 8 rimligt säkert.
Nu är jag Inne på 6 säsongen och supernöjd. Vi åker på ”långsegling” uppåt 14 dagar per sommar utöver kortseglingar.
Allt till rimligt pris. Vill man sälja så går de fort på kontinenten där VM och EM fortfarande drar mycket båt.
Det är nog en sån som skulle passa mig. Jag tror jag seglat en sån för länge sedan. Tror de är vanliga på seglarläger för de seglar bra och är säkra båtar. Jag ska söka runt lite. Gissar att det t.o.m. finns någon hemsida/förening för bara den båttypen?
Det låter som att man bör hålla i skoten och vara beredd i byarna. Samtidigt är det väl det som gör den till rolig. Det låter som en båt jag skulle kunna ha kul i. Jag ser nu att det ligger en J/92 från 2006 för 495000 kr på Blocket, men ingen J/80. Trailerbar ger ju helt andra förutsättningar som kan vara kul i sig. Jag såg en annons från 2013 för en J/80. De begärde då 199000 kr. Jag har inga ambitioner att vinna regattor. Jag vill bara koppla av och njuta av att ligga på gränsen så det behöver inte vara nytt allting.det svenska förbundet verkar gått i graven sedan länge men på internationell basis finns mycket.
Jag tycker modellen är trygg men man får vara medveten om att jämfört med svenska 70-talsbåtar så är den överriggad och lätt i kölen.
Seglignsegenskaperna tycker jag är mycket bra och den är direkt i sin feedback om när man gör rätt...
Det brukar säljas någon eller några varje år i sverige och kommer ofta med trailer.
Hörde precis talas om oxalsyra på gelcoat. Jag förmodar ett den är frätande? Du hittar den tex här:Någon som vet om det finns något man kan ha på det skrovliga vita materialet så det blir mer smutsavvisande utan att det blir halt? Har funderat på att vaxa annars.
Fungerar oxalsyra för att ta bort oxidation på det här materialet? Kan man ha oxalsyra på gel coat som är färgad?
Det låter som att man bör hålla i skoten och vara beredd i byarna. Samtidigt är det väl det som gör den till rolig. Det låter som en båt jag skulle kunna ha kul i. Jag ser nu att det ligger en J/92 från 2006 för 495000 kr på Blocket, men ingen J/80. Trailerbar ger ju helt andra förutsättningar som kan vara kul i sig. Jag såg en annons från 2013 för en J/80. De begärde då 199000 kr. Jag har inga ambitioner att vinna regattor. Jag vill bara koppla av och njuta av att ligga på gränsen så det behöver inte vara nytt allting.
Resultatet på vita båtar verkar vara fantastiskt bra. Skall köpa mig en flaska och testa på små ytor.Hörde precis talas om oxalsyra på gelcoat. Jag förmodar ett den är frätande? Du hittar den tex här:
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000018158
Alla andra tillvägagångssätt tar lång tid på en yta med struktur. Finns kanske någon har har något knep? Blir svårt att inte göra ytan lite hal för att få den smutsavvisande.
Någon som vet om det finns något man kan ha på det skrovliga vita materialet så det blir mer smutsavvisande utan att det blir halt? Har funderat på att vaxa annars.
Ni får hojta till om ni får syn på den gula faran i sommar
Rolig båt! Kappseglat lite med J80. Jag lyfter på hatten eftersom du kör den soloKlar för segling....
Siktar på Ellös till Göteborg på onsdag. Solo för att lägga ribban för säsongen
Köpte du Campingen? Kul!Någon som vet om det finns något man kan ha på det skrovliga vita materialet så det blir mer smutsavvisande utan att det blir halt? Har funderat på att vaxa annars.
Kan vara värt att kolla med dessa, lite bortglömd båtklubb. Jag har legat där för länge sedan och då var det inga problem softa gubbar som var där då.Är det någon som känner till en bra båtklubb i Stockholm som har platser över? Håller på och letar efter segelbåt (22-28 fot) men vill helst ha båtplats innan jag köper båt.
Tack!Kan vara värt att kolla med dessa, lite bortglömd båtklubb. Jag har legat där för länge sedan och då var det inga problem softa gubbar som var där då.
https://svindersviksbatklubb.se/
vet att det finns svajplatser i saltis, men kanske för långt bort.
Håller med har haft båt där med, ring ksss och kolla.Tack!
Saltis är absolut inte för långt ut. Snarare tvärt om. Skönt att få börja en längre bit ut än att ha en tråkig transportsträcka innan man når riktiga skärgården.