Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut. Den är robust med höga fribord och tål sjö bra. Det finns såklart en massa andra alternativ i samma klass, men jag har åkte mycket båt genom åren och har inte mycket att anmärka på den. Jag gillar framför allt prisnivån och att det ändå inte känns som någon kompromiss jämfört med liknande båtar. För oss passar den väldigt bra.
Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.
Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet och naturhamn. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.
Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."
Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.
Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Vägen är inte längre målet. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.
ÄR jag en surgubbe eller...
Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan fortfarande skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.
För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.
Det fint ut. Husky R6 är ju också en kanonbra båt! Jag har en kompis som har en och vi brukar ofta vara ute ihop.Nu börjar man bli sugen. Lägger upp bilder från förra sommaren. Jag har kommit på att åka runt mellan öar och campa är inte helt dumt. Det borde också passa utmärkt i karantäntider.
Ja du har varit surgubbe så länge jag kan minnas.....då talar vi även på den gula tiden
Men inlägget var bra skrivet tycker jag......såg den inte på GPS:en va spot on!!!!
Äh.....du va bara lite brådmogen som ungJa - visst är jag - och har alltid varit. Kommer speciellt ihåg en gång på den gula tiden - när jag frågade om ev. säkerhet på ett anordnat event. Och blev tråkad för att jag var en sur gubbe. Ja e inte bitter! Det tar bara lite tid innan jag får rätt...
Jag satte på mute-knappen så ni får snacka ifred. Det är svårt att finna ord för att beskriva den båten. Vilket skick! Det är skönhet och materialkänsla som för alltid kommer att bestå. Det närmaste jag kommit var en A22 från 1929 som jag ägde i några år. 10,5 m lång, 1,85 m bred, låga fribord, mahogny-överbyggnad. Den seglade som en pil i vattnet.I vissa sammanhang har jag sedan dess setts vara lättsam. Inte ofta men ändå... Glad att vara med här på den vita sidan - nu för tiden.
Lägger en gammal båtbild för att det inte ska bli för tråkigt för "utomstående".
Det fint ut. Husky R6 är ju också en kanonbra båt! Jag har en kompis som har en och vi brukar ofta vara ute ihop.
Snygg! Jag skulle nog slagit på stort med en påse mandelkubb till kaffet. Vad kostar en sån?Om ni har missat det så finns det en nyproduktion av Marino Mustang.
Jag skulle inte ha något emot att åka runt och dricka kaffe i en sån här.
Snygg! Jag skulle nog slagit på stort med en påse mandelkubb till kaffet. Vad kostar en sån?
Tack! Jag var lite orolig över att de hörde till det förgångna. Det blir nog en påse mandelkubb innan dagen är slut.
Snygg! Jag skulle nog slagit på stort med en påse mandelkubb till kaffet. Vad kostar en sån?
Den röda var cool. En sån skulle jag vilja ha. Lätt att lasta på trailer. Synd bara att det garage jag har ligger så långt från vattnen jag vill åka i. Den mintgröna var läcker också. Kul med retro.Styvt 200k med motor. Finns i ca 10st olika färger.
Den röda var cool. En sån skulle jag vilja ha. Lätt att lasta på trailer. Synd bara att det garage jag har ligger så långt från vattnen jag vill åka i. Den mintgröna var läcker också. Kul med retro.
Sjösatte och mastade på i Björlanda Kile förra veckan. Ingen kö till mastkranarna i söndags, så det känns som att folk är sena med sjösättning i år med tanke på hur fint väder det har varit.
Sjösätter på onsdag
Fin båt! Björlanda Kile ja. Jag har ett minne därifrån. Det hade i sensationsmedia skrivits om en värstingresa i Västindien. Socialen hade bekostat en segling på ett gammalt träfartyg där. Flera sk. värstingar (läs barn och ungdomar med problem) fick möjligheten att segla med under den seglatsen. Tidningarna fick reda på det och skrev upp att soc betalar lyxresor för skattepengar. Egentligen var det en alldeles ypperlig idé då ingen kunde fly när det blev jobbigt. Jag fick själv en Maxi77 finansierad av soc för att segla en vecka med en 14-åring som jag var kontaktman för. Soc tyckte det var lite kul att de nu på denna ort minsann också hade finansierat en värstingresa. Tror det kostade dem 4000 kr och då seglade vi till Åstol, Kärringön, Klädesholmen och Marstrand. Killen kunde varva ner och vi kunde prata för en spottstyver. Det var från Björlanda Kile vi utgick.Sjösatte och mastade på i Björlanda Kile förra veckan. Ingen kö till mastkranarna i söndags, så det känns som att folk är sena med sjösättning i år med tanke på hur fint väder det har varit.
Härligt. Nu är i hon i sjön och mastar på under kommande vecka.Sjösatte och mastade på i Björlanda Kile förra veckan. Ingen kö till mastkranarna i söndags, så det känns som att folk är sena med sjösättning i år med tanke på hur fint väder det har varit.
Jag satte på mute-knappen så ni får snacka ifred. Det är svårt att finna ord för att beskriva den båten. Vilket skick! Det är skönhet och materialkänsla som för alltid kommer att bestå. Det närmaste jag kommit var en A22 från 1929 som jag ägde i några år. 10,5 m lång, 1,85 m bred, låga fribord, mahogny-överbyggnad. Den seglade som en pil i vattnet.
Ljuvligt!Hade den i 10 år och lyfte den rejält. Samma årtal som din - 1929. De här filmsnuttarna är från 2011-12. Sålde 2014. Saknar ljudet. Som ett gammalt bombplan.
Verkligen, vad satt det under locket?Saknar ljudet. Som ett gammalt bombplan.
Verkligen, vad satt det under locket?
Svärfar var och tittade på en sån där i veckan, är du nöjd med den?Fiske med strandhugg och grillning idag...
Japp, har inte så mycket att jämföra med, gamla båten var 470 och ganska låga fribord.Svärfar var och tittade på en sån där i veckan, är du nöjd med den?
Men är det inte en beskrivning av samhället i stort du beskriver? Att man går från det enkla till det mer bekväma? Se bara på hur bilarna har utvecklats! Förr i tiden behövde man ju dubbeltrampa för att växla och veva igång bilen. Det är klart att det har sin charm med gamla saker. Men även vandringar har ju blivit mer tekniska och bekväma.Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.
Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet och naturhamn. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.
Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."
Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.
Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Vägen är inte längre målet. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.
ÄR jag en surgubbe eller...
Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan fortfarande skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.
För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.