• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Nära nu!
Bytt bränsleslangar, olja (2-takt), alla elkablar, kontakter till mätare, hydralslangar och nu pressat alla kontakter. Självklart satte jag hydralslangarna fel så svängde man vänster svängde båten höger. Upptäckte det dock ganska omgående i luftningen som tur var.
23B30AB9-C829-4F28-A90B-500B36334B39.jpeg

696E5217-35DA-45B2-A47D-AB31346DD3E2.jpeg

Bra med en svärfar som har allt och lite till i verktyg som man får låna (och uppdatera då jag har sönder grejer...)

Varenda filter som finns är även bytt.
Händigt!
 
Det är ju en jäkla djungel med DC-båtar ju.
Ryds 20 DC kontra Uttern D55 - vilket är det klokare valet?
Finns det annat i samma prisspann (runt 200’) som jag bör leta efter?

Syftet är badbåt med möjlighet att sova i om nöden kräver.
 
Finns det någon speciell anledning att du kollar just inombordare? Tänker annars att Yamarin 59dc tex har välförtjänt bra rykte i den klassen.

Och om budgeten är aningens justerbar så tycker iaf jag att steget upp i storlek ger väldigt mycket mer båt, både gällande komfort och sjöegenskaper. Med lite tur kan man nog tex hitta en AMT 200DC för 250k

Edit: utav de du nämner skulle jag absolut satsa på Uttern över Ryds - betydligt mer kvalitetskänsla. Dessutom finns den ju med både in- och utombordare inser jag medans jag skriver :)

Det är ju en jäkla djungel med DC-båtar ju.
Ryds 20 DC kontra Uttern D55 - vilket är det klokare valet?
Finns det annat i samma prisspann (runt 200’) som jag bör leta efter?

Syftet är badbåt med möjlighet att sova i om nöden kräver.
 
Senast ändrad:
Finns det någon speciell anledning att du kollar just inombordare? Tänker annars att Yamarin 59dc tex har välförtjänt bra rykte i den klassen.

Och om budgeten är aningens justerbar så tycker iaf jag att steget upp i storlek ger väldigt mycket mer båt, både gällande komfort och sjöegenskaper. Med lite tur kan man nog tex hitta en AMT 200DC för 250k

Edit: utav de du nämner skulle jag absolut satsa på Uttern över Ryds - betydligt mer kvalitetskänsla. Dessutom finns den ju med både in- och utombordare inser jag medans jag skriver :)

Tackar för svaret.
Njae, budgeten kommer nog ligga däromkring. Jag vågar nog inte lägga mer med tanke på hur svensk sommar kan vara vädermässigt och jag skulle bara gå omkring och vara sur om jag låser upp för mycket pengar i något som jag inte kan njuta av.
Jag kikar vidare på Yamarin!
 
Kom att tänka på en till värd att kolla upp - Finnmaster 5700 Dc

Tackar för svaret.
Njae, budgeten kommer nog ligga däromkring. Jag vågar nog inte lägga mer med tanke på hur svensk sommar kan vara vädermässigt och jag skulle bara gå omkring och vara sur om jag låser upp för mycket pengar i något som jag inte kan njuta av.
Jag kikar vidare på Yamarin!
 
Hehe ja. Men i min värld är det ganska sannolikt att man efter några år kommer på att man vill ha något annat och då är andrahandsvärde av hög prio. Och där tror jag 1) Yamarin och ev Finnmaster står högre än de andra och 2) inombordare kommer vara ännu svalare än det är idag
 
Tamp är dyrt. Köper man nya tampar kan man inte köpa öl. Eller bra kött till grillen:)

Men köper man inte nya tampar kanske man måste köpa ny båt. Och då har man ju inte råd med varken semester eller klockor. Annat tråkigt man kan göra (som säkert många fler gjort) är tex kasta i ankaret och inte ha koll på om ankarlinan sitter fast i ankaret så man får köpa nytt ankare. Det är sura pengar det!
Misstänker dock att detta är ett undantag. ;)
 
Senast ändrad:
Jag har idag en 23-liters plåttank till min Örnvik 500. Det sitter en Johnson 70hk tvåtaktare på den.

Jag skulle vilja komplettera med en 25-liters tank i plast som har samma ”klickstift” som på plåttanken så att jag enkelt kan byta tank när soppan är slut i den ena.

Biltema har tankar som funkar, men de har annan ”stiftfunktion”. Jag tar gärna tips på tankar som fungerar!


3CB914D9-EE4C-429E-87C1-060146C92A72.jpeg
7C5D3388-CF45-4BCA-BD06-02C051CE4AA1.jpeg
 
Är detta bättre för forumspoliserna?
Maxi77, folköl och grillade hamburgare.

8287E0C1-19EE-4817-8FF4-314BA86DE055.jpeg
För det första; Supernajs!!! Nu ser det bra ut. :cool:
För det andra; Som den gubbe jag är håller jag mig till devisen ”förtöj för storm”. Båten är trots allt värd mer än ett flak med öl. :pompus:
För det tredje; Om jag nu ändå blev forumpolis på kuppen kan vi lika gärna gå in på detaljer. Inte bara de uppfransade tamparna som var risiga utan även själva angöringen runt knapen. :pirate:
Nåväl, ett annat förhållningssätt är ”learning by doing” och ”trial and error”. Finns fördelar med dem också. :angel:
Trevlig grill för övrigt. Min är inne på 18e säsongen i år. :)
 
Jag har idag en 23-liters plåttank till min Örnvik 500. Det sitter en Johnson 70hk tvåtaktare på den.

Jag skulle vilja komplettera med en 25-liters tank i plast som har samma ”klickstift” som på plåttanken så att jag enkelt kan byta tank när soppan är slut i den ena.

Biltema har tankar som funkar, men de har annan ”stiftfunktion”. Jag tar gärna tips på tankar som fungerar!


3CB914D9-EE4C-429E-87C1-060146C92A72.jpeg
7C5D3388-CF45-4BCA-BD06-02C051CE4AA1.jpeg
Det är väl en OMC-koppling? Hade kollat med de här lirarna om du bor i Stockholmstrakten.
https://www.marinshopen.se/
 
Körde vindö-Djurö runt igår. Började toppen med kryss upp mot 9 knop. Så pass mkt sport-segling att ett av blocken gick sönder. Efter 2h kom dock åskan och regn och all vind försvann. Rätt häftigt hur vädret kan förändras på så kort tid. Efter 30 min guppande och absolut noll fart bestämde vi oss för att gå på motor sista biten. Trist men vi hade tyvärr inget val.

FA19880B-8BB1-4ADF-930C-A61D495B0009.jpeg
279763E8-043D-43F6-8C7F-524B0094A208.png
3ECD36B1-189E-41C4-9250-F731F43C532E.jpeg
D99092DD-75E7-42FC-A402-9FFB041903D0.jpeg
 
Körde vindö-Djurö runt igår. Började toppen med kryss upp mot 9 knop. Så pass mkt sport-segling att ett av blocken gick sönder. Efter 2h kom dock åskan och regn och all vind försvann. Rätt häftigt hur vädret kan förändras på så kort tid. Efter 30 min guppande och absolut noll fart bestämde vi oss för att gå på motor sista biten. Trist men vi hade tyvärr inget val.

FA19880B-8BB1-4ADF-930C-A61D495B0009.jpeg
279763E8-043D-43F6-8C7F-524B0094A208.png
3ECD36B1-189E-41C4-9250-F731F43C532E.jpeg
D99092DD-75E7-42FC-A402-9FFB041903D0.jpeg

trist att saker går sönder, men det blocket ser inte ut att ha gått av pga att det blåste (hög last) utan att det fastnat sidledes och ”böjts” sönder.
En fråga också, varför har ni halsat förseglet så högt?
 
För det första; Supernajs!!! Nu ser det bra ut. :cool:
För det andra; Som den gubbe jag är håller jag mig till devisen ”förtöj för storm”. Båten är trots allt värd mer än ett flak med öl. :pompus:
För det tredje; Om jag nu ändå blev forumpolis på kuppen kan vi lika gärna gå in på detaljer. Inte bara de uppfransade tamparna som var risiga utan även själva angöringen runt knapen. :pirate:
Nåväl, ett annat förhållningssätt är ”learning by doing” och ”trial and error”. Finns fördelar med dem också. :angel:
Trevlig grill för övrigt. Min är inne på 18e säsongen i år. :)
Du får fråga han som äger och kan styra båten. Jag är bara med som sällskapsdam och skapare av dumma idéer:)

grillen är superbra! både hamburgare och entrecôte blev bra!
 
trist att saker går sönder, men det blocket ser inte ut att ha gått av pga att det blåste (hög last) utan att det fastnat sidledes och ”böjts” sönder.
En fråga också, varför har ni halsat förseglet så högt?
Någonting hände, vad som exakt gjorde att blocket gick sönder vet jag ej. Men enkelt och billigt att byta. Trots allt väldigt gamla block.

Bra fråga gällande förseglet. Som sagt, min första båt och bara 4-5e seglatsen hitintills så inte helt hundra på hur man trimmar den som bäst ännu. Men vi hissade seglet så mycket som det gick och sen har jag monterat en enkel trimlina i nederkant för att spänna seglet neråt som en slags cunningham. Anser du att förseglet inte bör hissas så högt och liggare närmare däck?
 
Tillbaka
Topp