Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det för märklig princip? Både jag själv, och alla jag vet, har skaffat platsen först och båten sen.Sedan är båtplats ett jäkla moment 22. Jag kan ju inte köpa båt innan jag har båtplats men jag kan inte skaffa båtplats innan jag har försäkringsbevis etc på en båt.
Vad är det för märklig princip? Både jag själv, och alla jag vet, har skaffat platsen först och båten sen.
DC för 150' inga problem, det finns amerikanska daycruisers i drivor som uppfyller det. Fina V8or, stora utrymmen osv. Problemet är att var typ tredje, femte eller sjunde år så rasar nånting stort på dem. Du vet inte vilket det år det händer så det är ständig ångest att åka runt med sådana båtar. I mitt fall var det exempelvis en startmotor. Vilket i sig inte är så dyrt. Men det förstör hela säsongen eftersom det är brutal kö på varven sommartid. Jag hade också tur att det hände hemma, mardröm om det hänt när man låg ute på nån ö.
RIB (personlig åsikt) tycks bara vara ett totalt blåsande, obekväma platser och inga förvaringsutrymmen. Ser inte poängen med båttypen om man inte ska leka sjöräddning.
Jag själv har en Buster Magnum som dock går på mer än 150' men det finns liknande i den prisklassen också om man nöjer sig med tvåtaktsmotor och lite äldre. Fördelen tycker jag är att det är väldigt lite "dötid" i jämförelse med åktid. Vårrustningen tog mig en timme liksom. Jag spolade ur hela båten invändigt med högtryckstvätt och satte sen på kapellet. That's it.
Ska du åka i havet - köp inte för liten båt. Det finns massor av dagar där det är varmt men blåser och då vill du inte åka med en liten båt. För egen del går gränsen nånstans runt 6-7 meter för att det ska vara behagligt.
Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...Någon som har erfarenhet av Uttern s64, typ från 2000/2001?
Jag har gått i båttankar i ett par år nu och tänkte till nästa sommar skaffa en enklare badbåt som familjen kan ha under helgerna.
Får man något vettigt för 150’?
Rib eller klassisk DC?
Var fasiken börjar jag liksom?
Sedan är båtplats ett jäkla moment 22. Jag kan ju inte köpa båt innan jag har båtplats men jag kan inte skaffa båtplats innan jag har försäkringsbevis etc på en båt.
Ja det är ju precis samma förutsättningar. En hel del kan man underhålla bort preventivt men då får man ju stundtals ersätta delar som fungerar men kan gå sönder "sen" för säkerhets skull och det kan ju bära lite emot. Båten i sig tror jag är vettig, tittade på den själv. Men jag ville inte ha motor med förgasare och de flesta upp till 200k tyckte jag hade gamla motorn på 190hk.Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...
Visst kan det gå hur bra som helst, men man måste vara beredd på en hel del strul.
Ja det är ju precis samma förutsättningar. En hel del kan man underhålla bort preventivt men då får man ju stundtals ersätta delar som fungerar men kan gå sönder "sen" för säkerhets skull och det kan ju bära lite emot. Båten i sig tror jag är vettig, tittade på den själv. Men jag ville inte ha motor med förgasare och de flesta upp till 200k tyckte jag hade gamla motorn på 190hk.
Det som verkligen dödar motorerna och leder till totalras är slarviga vinterkonserveringar. Sen kommer frosten och motorn sprängs inifrån. Det vill till att man vet vilka marinor man ska använda... En utombordare kan ju inte frostsprängas på det sättet eftersom vattnet rinner ur varje gång.
Då snor de drevet istället och självrisken är lika dyrEn av fördelarna som inombordare har (men det är nog den enda jag ser med) är ju att de är mycket mindre stöldbegärliga. Tyvärr kan man inte säga samma sak om nyare utombordare...
Då snor de drevet istället och självrisken är lika dyr
Premien är helt klart lägre på inombordare men man ska också vara medveten om att premien sjunker enormt när motorerna blir äldre. Jag har fyrtakt utb 200hk men betalar bara 2700kr/år. Verkar komma nån gräns där när motorerna blir 10 år och äldre, då vill inte pöbeln ha dem längre...
Skulle jag också gjort med den båten. Najs!Tanken va att vara ute under midsommar men vi körde en vecka till i det fina vädret
Förståeligt, vädret var ju outstanding. Skönt att kunna vara ute en lite längre tid i kajak så där.Tanken va att vara ute under midsommar men vi körde en vecka till i det fina vädret
Helt otroligt, första gången jag har tidig semester och vädret levererar.Förståeligt, vädret var ju outstanding. Skönt att kunna vara ute en lite längre tid i kajak så där.
Första gången ute med katamaranen, helt otrolig båt eller vad man nu ska kalla det.Skulle jag också gjort med den båten. Najs!
Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...
Visst kan det gå hur bra som helst, men man måste vara beredd på en hel del strul.
Som en inombordskille så har jag ju ett par till - helt öppen akterspegel, oftast tystare, mer pang per krona (sanning med modifikation såklart, bränsleeffektivitet vinner ju alltid moderna utombordare, och enligt mig klart snyggare. Men håller med om att det är svårt att välja annat än utombordare i dagens läge om man inte köper med hjärtat.En av fördelarna som inombordare har (men det är nog den enda jag ser med) är ju att de är mycket mindre stöldbegärliga. Tyvärr kan man inte säga samma sak om nyare utombordare...
Jag har en S64, dock från 07 så jag kan inte uttala mig om just den årsmodellen. Jag är dock väldigt nöjd med båten. Den går bra även i grövre sjö. Lätt att ta sig runt och ”ruffen” ger en kanonbra stuv. Föredrar också inombordare, det öppnar upp mer vid badbryggan och är snyggare (tycker jag). Den är något törstig men Mercruisermotorerna är driftsäkra och förhållandevis billiga att serva. I S64’an har du lätt åtkomst runt motorn. Att de skulle stjäla drevet enl inlägg ovan håller jag inte riktigt med om. Det stjäls betydligt fler utombordare än drev. Drevet är mest stöldutsatt på vintern och då är det bara att plocka av det själv.Någon som har erfarenhet av Uttern s64, typ från 2000/2001?
Som en inombordskille så har jag ju ett par till - helt öppen akterspegel, oftast tystare, mer pang per krona (sanning med modifikation såklart, bränsleeffektivitet vinner ju alltid moderna utombordare, och enligt mig klart snyggare. Men håller med om att det är svårt att välja annat än utombordare i dagens läge om man inte köper med hjärtat.
Ser riktigt trevlig ut!Härliga bilder!!
Här kommer några på min och familjens lilla pärla, som tjänstgör frekvent ute i Stockholms skärgård/Värmdö.
Ryds 23 DC med 200hk Cummins diesel och bravo 3 duoprop.