• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

RobinW

Cartier
2-Faktor
Skall du köpa nya block så kolla på loppis eller liknande. Alternativt när happyyachting har rea. Selden gör bra block för rimliga pengar. Rutgersson är billigast (oftast) och harken bäst.
När tryckcentrum för seglet flyttas uppåt så kränger båten mer och då går det långsammare. Att du kan hissa det så högt tyder på att det är en hårdvindsfock eller att den egentligen inte passar för båten. Men skotpunkterna tyder på att det är en stor Genua?
Cunninghams slaglängd är sällan mer än 10cm. Det är bara för att sträcka upp förliket och på så sätt flytta buken framåt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skall du köpa nya block så kolla på loppis eller liknande. Alternativt när happyyachting har rea. Selden gör bra block för rimliga pengar. Rutgersson är billigast (oftast) och harken bäst.
När tryckcentrum för seglet flyttas uppåt så kränger båten mer och då går det långsammare. Att du kan hissa det så högt tyder på att det är en hårdvindsfock eller att den egentligen inte passar för båten. Men skotpunkterna tyder på att det är en stor Genua?
Cunninghams slaglängd är sällan mer än 10cm. Det är bara för att sträcka upp förliket och på så sätt flytta buken framåt.
Har du koll på trimmet? Förliket är ju riktigt löst här så jag förmodar att man kan tighta åt den en hel del och att man inte hissat focken tills den går i blocket i masten är väl standard? Hug högt man ska ha försegleg från däcket handlar inte så mycket om hur högt momentet är utan mer om aerodynamiken är runt däck.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Skall du köpa nya block så kolla på loppis eller liknande. Alternativt när happyyachting har rea. Selden gör bra block för rimliga pengar. Rutgersson är billigast (oftast) och harken bäst.
När tryckcentrum för seglet flyttas uppåt så kränger båten mer och då går det långsammare. Att du kan hissa det så högt tyder på att det är en hårdvindsfock eller att den egentligen inte passar för båten. Men skotpunkterna tyder på att det är en stor Genua?
Cunninghams slaglängd är sällan mer än 10cm. Det är bara för att sträcka upp förliket och på så sätt flytta buken framåt.


Köper det mesta på seasea och har hitintills köpt barton block till kicken och akterstaget. Funkar finfint.

Får titta närmare på genuan nästa gång. Möjligt att den egentligen är något för liten för båten och således inte kommer ner så mycket som man kanske hade önskat. Kan ju också fästa genuan i nederkant men då kommer man inte kunna hissa seglet ända upp. Får testa nästa gång och jämföra!
 

PerS

Omega
trist att saker går sönder, men det blocket ser inte ut att ha gått av pga att det blåste (hög last) utan att det fastnat sidledes och ”böjts” sönder.
En fråga också, varför har ni halsat förseglet så högt?
De där gamla blocken på IF går sönder pga ålder, felaktig belastning eller ej. Mina är utbytta till seldéns sedan många år tillbaka.
 

mega

Rolex
Någonting hände, vad som exakt gjorde att blocket gick sönder vet jag ej. Men enkelt och billigt att byta. Trots allt väldigt gamla block.

Bra fråga gällande förseglet. Som sagt, min första båt och bara 4-5e seglatsen hitintills så inte helt hundra på hur man trimmar den som bäst ännu. Men vi hissade seglet så mycket som det gick och sen har jag monterat en enkel trimlina i nederkant för att spänna seglet neråt som en slags cunningham. Anser du att förseglet inte bör hissas så högt och liggare närmare däck?
Sätt fast segelt i underkant, sen hissar du som vanligt, tajta sist biten, Seglet skall inte hissas "så långt det går".
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Sätt fast segelt i underkant, sen hissar du som vanligt, tajta sist biten, Seglet skall inte hissas "så långt det går".

tack för info! Tidigare när jag hade mantåg fastnade alltid genuan vilket gjorde att jag skapade denna provisoriska lösning. Men nu när jag tagit bort dem så ska jag nog gå på din taktik.
 

mega

Rolex
Beror på om man vill ha driv i vågor (hög acceleration) eller ha hög maxhastighet.
Kan vara så, fast alla segelbåtar jag varit på har haft halshornet (förliga undre hörnet) på förseglet som den fasta punkten.
På storsegelt har det varit lite olika, har man cunningham (10% av båtarna) så hissar man i topp och justerar haslhornet med cunningham, annars gäller samma som för förseglet, fasta punkten är haslhornet.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Har du koll på trimmet? Förliket är ju riktigt löst här så jag förmodar att man kan tighta åt den en hel del och att man inte hissat focken tills den går i blocket i masten är väl standard? Hug högt man ska ha försegleg från däcket handlar inte så mycket om hur högt momentet är utan mer om aerodynamiken är runt däck.

Rätt så bra koll tycker jag nog att jag har. Kappseglat på europanivå (med några vm inkluderat) de senaste 20 åren.
Visst har närheten (att spilla mot däck försöker man ju alltid minimera) däck också betydelse men vid lutning kommer skrovet att ställa till endel där. Betydelsen av täthet/skrovturbulens diskuteras flitigt igen.
Vad jag kan se så är förseglet typ halva pulpithöjden över däck (25cm?) och det är isf betydligt mer än vad jag tror det förliket kan sträckas även om det hissats till förstagsinfästningen
Jag hade IF under ett gäng år och vad jag minns slutar genuan knappa 10 cm under infästningen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan vara så, fast alla segelbåtar jag varit på har haft halshornet (förliga undre hörnet) på förseglet som den fasta punkten.
På storsegelt har det varit lite olika, har man cunningham (10% av båtarna) så hissar man i topp och justerar haslhornet med cunningham, annars gäller samma som för förseglet, fasta punkten är haslhornet.
Beror helt på hur seglet är sytt.
Rätt så bra koll tycker jag nog att jag har. Kappseglat på europanivå (med några vm inkluderat) de senaste 20 åren.
Visst har närheten (att spilla mot däck försöker man ju alltid minimera) däck också betydelse men vid lutning kommer skrovet att ställa till endel där. Betydelsen av täthet/skrovturbulens diskuteras flitigt igen.
Vad jag kan se så är förseglet typ halva pulpithöjden över däck (25cm?) och det är isf betydligt mer än vad jag tror det förliket kan sträckas även om det hissats till förstagsinfästningen
Jag hade IF under ett gäng år och vad jag minns slutar genuan knappa 10 cm under infästningen.
Jag har mästerskapstitlar om det är vad vi tävlar om. Däremot är det helt beroende på hur seglet är sytt. Håller dock med om att set ser ut som man hade kunnat sänka förseglet något och framförallt tightat förliket. Men igen, beror på vilken form seglet syddes i och hur just if är optimerad. Även på sjögången.
 

PerS

Omega
Rätt så bra koll tycker jag nog att jag har. Kappseglat på europanivå (med några vm inkluderat) de senaste 20 åren.
Visst har närheten (att spilla mot däck försöker man ju alltid minimera) däck också betydelse men vid lutning kommer skrovet att ställa till endel där. Betydelsen av täthet/skrovturbulens diskuteras flitigt igen.
Vad jag kan se så är förseglet typ halva pulpithöjden över däck (25cm?) och det är isf betydligt mer än vad jag tror det förliket kan sträckas även om det hissats till förstagsinfästningen
Jag hade IF under ett gäng år och vad jag minns slutar genuan knappa 10 cm under infästningen.
Pratar man kappsegling så får man väl inte öht höja infästningen av förseglet över däck enligt klassreglerna för IF?
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Beror helt på hur seglet är sytt.

Jag har mästerskapstitlar om det är vad vi tävlar om. Däremot är det helt beroende på hur seglet är sytt. Håller dock med om att set ser ut som man hade kunnat sänka förseglet något och framförallt tightat förliket. Men igen, beror på vilken form seglet syddes i och hur just if är optimerad. Även på sjögången.
Inte frågan om tävling, mer en reflektion över om jag har koll på trim
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
men om jag parallellförflyttar seglet uppåt ändras inte formen?
Lät väldigt generaliserande, viktigaste är fortfarande segelformen och inte hur högt något är hissat. Speciellt inte på gamla båtar med gamla segel och mastlut som inte är uppmätta. Dock är det ju en bra utgångspunkt att ha en fast fästpunkt i nederkant. Trim känns dock rätt oviktigt i aktuella fallet.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Lät väldigt generaliserande, viktigaste är fortfarande segelformen och inte hur högt något är hissat. Speciellt inte på gamla båtar med gamla segel och mastlut som inte är uppmätta. Dock är det ju en bra utgångspunkt att ha en fast fästpunkt i nederkant. Trim känns dock rätt oviktigt i aktuella fallet.
Tackar, då hänger jag med igen
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Har märkt hur frustrerande det är att ha lämnat kappsegling och segel man kan forma som man vill för cruising med slappa och fladdrande akterlik. Allt har väl sin tid förmodar jag. Bara att investera i bättre segel.

Jag har tillfällig paus från kappseglandet iom Corona och att teamet inte har någon båt för tillfället. Det löste jag med att hälsa på Henrik Ottosson och handla en 3di-fock, jib-top och en gennaker.
Men du har rätt, allt har sin tid så nu försöker jag lära barnen att trimma
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Allmän fråga till er mer kunniga: hur bör man agera med akterstaget? När bör den spännas och när bör den släppas ut?

Jag förstår principen att ett spänt akterstag spänner förstaget och således också genuan vilket gör att seglet planas ut. Men har ni några riktlinjer gällande typ av vind och vart ifrån vinden kommer när ni trimmar riggen?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Lite vind slack
Mycket vind spänt
Det är stora förändringar i formen på storseglet som beror av akterstaget.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Appropå gårdagens diskussion.
Mötte denna innanför donsö idag
08BF57E1-8CCD-4C57-BB5D-BC64179E77C4.jpeg
 

Edin

Panerai
Fy fasen för att polera båt (och då har vi bara en Buster)!! Börjar man kan man inte sluta. Igår kväll stod jag och polerade rutorna (plexi). Dock mer än värt det då de gick från mjölkiga till närmast kristallklara. Missade dock ta bild på båten i all iver att få i den..
D613422B-2737-4D01-AE37-0ADFBE492ABC.jpeg

425514AA-3FBF-4C97-9F7C-5EEE8B92A286.jpeg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Köpte båt sent förra sommaren. Har den på trailer men har inte haft den i sjön än i år, skamligt.
Men börjar inse att ens tid är begränsad. Kanske läge att sälja, någon som har koll på marknaden generellt?
Rör sig om en 5,5 styrpulpet.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köpte båt sent förra sommaren. Har den på trailer men har inte haft den i sjön än i år, skamligt.
Men börjar inse att ens tid är begränsad. Kanske läge att sälja, någon som har koll på marknaden generellt?
Rör sig om en 5,5 styrpulpet.
Marknaden är (var?) ashet. Vad är det för modell och motor? Det är ju till stor del motorn som sätter värdet på äldre båtar.
 
Topp