Laddar...

Båt sommar och skärgård

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Wesslan, 19 januari 2014.

  1. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Skall du köpa nya block så kolla på loppis eller liknande. Alternativt när happyyachting har rea. Selden gör bra block för rimliga pengar. Rutgersson är billigast (oftast) och harken bäst.
    När tryckcentrum för seglet flyttas uppåt så kränger båten mer och då går det långsammare. Att du kan hissa det så högt tyder på att det är en hårdvindsfock eller att den egentligen inte passar för båten. Men skotpunkterna tyder på att det är en stor Genua?
    Cunninghams slaglängd är sällan mer än 10cm. Det är bara för att sträcka upp förliket och på så sätt flytta buken framåt.
     
    mega och Fabian gillar detta.
  2. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Har du koll på trimmet? Förliket är ju riktigt löst här så jag förmodar att man kan tighta åt den en hel del och att man inte hissat focken tills den går i blocket i masten är väl standard? Hug högt man ska ha försegleg från däcket handlar inte så mycket om hur högt momentet är utan mer om aerodynamiken är runt däck.
     
  3. Fabian

    Fabian Platina

    Inlägg:
    5.222
    Från:
    Stockholm

    Köper det mesta på seasea och har hitintills köpt barton block till kicken och akterstaget. Funkar finfint.

    Får titta närmare på genuan nästa gång. Möjligt att den egentligen är något för liten för båten och således inte kommer ner så mycket som man kanske hade önskat. Kan ju också fästa genuan i nederkant men då kommer man inte kunna hissa seglet ända upp. Får testa nästa gång och jämföra!
     
  4. PerS

    PerS Titan

    Inlägg:
    136
    Från:
    Göteborg
    De där gamla blocken på IF går sönder pga ålder, felaktig belastning eller ej. Mina är utbytta till seldéns sedan många år tillbaka.
     
  5. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Är ju bara höljet som rykt, så är någon slags snedbelastnig som skett.
     
  6. mega

    mega Silver

    Inlägg:
    1.800
    Sätt fast segelt i underkant, sen hissar du som vanligt, tajta sist biten, Seglet skall inte hissas "så långt det går".
     
    Fabian och Aurum gillar detta.
  7. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Beror på om man vill ha driv i vågor (hög acceleration) eller ha hög maxhastighet.
     
    mega gillar detta.
  8. Fabian

    Fabian Platina

    Inlägg:
    5.222
    Från:
    Stockholm
    tack för info! Tidigare när jag hade mantåg fastnade alltid genuan vilket gjorde att jag skapade denna provisoriska lösning. Men nu när jag tagit bort dem så ska jag nog gå på din taktik.
     
  9. PerS

    PerS Titan

    Inlägg:
    136
    Från:
    Göteborg
    Kan säkert ha varit så, men plasten på sina sprack även på blocken som aldrig användes.
     
  10. mega

    mega Silver

    Inlägg:
    1.800
    Kan vara så, fast alla segelbåtar jag varit på har haft halshornet (förliga undre hörnet) på förseglet som den fasta punkten.
    På storsegelt har det varit lite olika, har man cunningham (10% av båtarna) så hissar man i topp och justerar haslhornet med cunningham, annars gäller samma som för förseglet, fasta punkten är haslhornet.
     
    RobinW gillar detta.
  11. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Rätt så bra koll tycker jag nog att jag har. Kappseglat på europanivå (med några vm inkluderat) de senaste 20 åren.
    Visst har närheten (att spilla mot däck försöker man ju alltid minimera) däck också betydelse men vid lutning kommer skrovet att ställa till endel där. Betydelsen av täthet/skrovturbulens diskuteras flitigt igen.
    Vad jag kan se så är förseglet typ halva pulpithöjden över däck (25cm?) och det är isf betydligt mer än vad jag tror det förliket kan sträckas även om det hissats till förstagsinfästningen
    Jag hade IF under ett gäng år och vad jag minns slutar genuan knappa 10 cm under infästningen.
     
    Arvis gillar detta.
  12. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Beror helt på hur seglet är sytt.
    Jag har mästerskapstitlar om det är vad vi tävlar om. Däremot är det helt beroende på hur seglet är sytt. Håller dock med om att set ser ut som man hade kunnat sänka förseglet något och framförallt tightat förliket. Men igen, beror på vilken form seglet syddes i och hur just if är optimerad. Även på sjögången.
     
    mega gillar detta.
  13. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Skulle du kunna utveckla resonemanget kring detta? Förstår inte riktigt vad det skulle göra
     
  14. PerS

    PerS Titan

    Inlägg:
    136
    Från:
    Göteborg
    Pratar man kappsegling så får man väl inte öht höja infästningen av förseglet över däck enligt klassreglerna för IF?
     
    Senast ändrad: 10 juli 2020
  15. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Är väl grundläggande aerodynamik? Vilken form man vill ha på respektive segel?
     
  16. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Inte frågan om tävling, mer en reflektion över om jag har koll på trim
     
    Veratio gillar detta.
  17. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    men om jag parallellförflyttar seglet uppåt ändras inte formen?
     
  18. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Det vet jag inte. Jag sålde min if för 25 år sedan...
     
  19. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Lät väldigt generaliserande, viktigaste är fortfarande segelformen och inte hur högt något är hissat. Speciellt inte på gamla båtar med gamla segel och mastlut som inte är uppmätta. Dock är det ju en bra utgångspunkt att ha en fast fästpunkt i nederkant. Trim känns dock rätt oviktigt i aktuella fallet.
     
  20. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Tackar, då hänger jag med igen
     
  21. Aurum

    Aurum Harsh but fair

    Inlägg:
    26.363
    Har märkt hur frustrerande det är att ha lämnat kappsegling och segel man kan forma som man vill för cruising med slappa och fladdrande akterlik. Allt har väl sin tid förmodar jag. Bara att investera i bättre segel.
     
  22. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Jag har tillfällig paus från kappseglandet iom Corona och att teamet inte har någon båt för tillfället. Det löste jag med att hälsa på Henrik Ottosson och handla en 3di-fock, jib-top och en gennaker.
    Men du har rätt, allt har sin tid så nu försöker jag lära barnen att trimma
     
    Aurum gillar detta.
  23. Fabian

    Fabian Platina

    Inlägg:
    5.222
    Från:
    Stockholm
    Allmän fråga till er mer kunniga: hur bör man agera med akterstaget? När bör den spännas och när bör den släppas ut?

    Jag förstår principen att ett spänt akterstag spänner förstaget och således också genuan vilket gör att seglet planas ut. Men har ni några riktlinjer gällande typ av vind och vart ifrån vinden kommer när ni trimmar riggen?
     
  24. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Lite vind slack
    Mycket vind spänt
    Det är stora förändringar i formen på storseglet som beror av akterstaget.
     
    Fabian gillar detta.
  25. RobinW

    RobinW Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Göteborg
    Appropå gårdagens diskussion.
    Mötte denna innanför donsö idag 08BF57E1-8CCD-4C57-BB5D-BC64179E77C4.
     
    city69, Arvis och MartinKalle gillar detta.
  26. Arvis

    Arvis Tantal

    Inlägg:
    660
    Från:
    STHLM
    Slänger in en korspost med ett av de mer lyckade köpen till båten (när förseglet är inrullat). Hängmattan!
    A3097B18-175D-4C8D-A478-8C45B187D12B.
     
    Senast ändrad: 15 juli 2020
    OddD, eriksson850, skyseeker och 2 andra gillar detta.
  27. RosaCasio

    RosaCasio Tantal

    Inlägg:
    447
    Från:
    Malmö
    15948876847452670724996391849601.
    Ombokningsbara biljetter och snälla svärföräldrar = king
     
    Träff, Marcus och Clark Kent gillar detta.
  28. Edin

    Edin Brons

    Inlägg:
    784
    Från:
    Midsomer Wreath
    Fy fasen för att polera båt (och då har vi bara en Buster)!! Börjar man kan man inte sluta. Igår kväll stod jag och polerade rutorna (plexi). Dock mer än värt det då de gick från mjölkiga till närmast kristallklara. Missade dock ta bild på båten i all iver att få i den..
    D613422B-2737-4D01-AE37-0ADFBE492ABC.
    425514AA-3FBF-4C97-9F7C-5EEE8B92A286.
     
    alfgren och skyseeker gillar detta.
  29. DW6900MS

    DW6900MS Silver

    Inlägg:
    2.988
    Från:
    Borås
    Köpte båt sent förra sommaren. Har den på trailer men har inte haft den i sjön än i år, skamligt.
    Men börjar inse att ens tid är begränsad. Kanske läge att sälja, någon som har koll på marknaden generellt?
    Rör sig om en 5,5 styrpulpet.
     
  30. Criss Cross

    Criss Cross Diamant

    Inlägg:
    8.899
    Från:
    Stockholm
    Marknaden är (var?) ashet. Vad är det för modell och motor? Det är ju till stor del motorn som sätter värdet på äldre båtar.