Edin
Silver
Grattis!Årets första ”riktiga” kappseglingshelg är över och vi tog en totalseger med 13 poäng före 2an. Nöjda men slitna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis!Årets första ”riktiga” kappseglingshelg är över och vi tog en totalseger med 13 poäng före 2an. Nöjda men slitna.
Ändå imponerande att det inte delaminerat sönder!Testar nytt gammalt ställ:
Ser bitvis lite läskigt ut, inte van vid gamla segel med exotiska fiber. Tror de är från när båten var ny, dvs 15 år gamla.Ändå imponerande att det inte delaminerat sönder!
Formen brukar var bra men det går hål mellan fibrer och trådar…Ser bitvis lite läskigt ut, inte van vid gamla segel med exotiska fiber. Tror de är från när båten var ny, dvs 15 år gamla.
Tittade på en annan Bayliner i helgen, tre år äldre men samma modell, med 5.7l V8. Vet inte om den motorn var friskare eller om det skiljer så mycket mellan 5.0 och 5.7 men det var som natt och dag. Tog kanske 1/3 av tiden att komma upp i plan. På nåt sätt känns det skönt att ha litat på magkänslan.Var och tittade på en lite äldre Bayliner idag och måste be om er input. Det var en 2455 (7m, typ 2ton) med den lilla förgasaråttan på 230hk. Jag upplevde båten som fruktansvärt seg. Hur snabbt ska egentligen en sån komma upp i planing? Utan trimplan tog det säkert 30 sekunder med fullgas innan den kom upp i plan med 4 vuxna. Testade med max nedfällda plan och då tog det kanske 20 sekunder. Är detta normalt vad man kan förvänta sig eller var motorn dålig tror ni?
Skönt att det gick att lämna tillbaka den. En vanlig grej som kan hända är att precis när man tankar så rör man runt smuts som finns i botten av tanken. Vanligt om det som finns i tanken stått över vintern och man precis fyllt på.Jag köpte en båt idag... Men efter typ 2 sjömil dog motorn på tomgång när vi skulle tanka. Vi fick igång den en gång till, men inte igen och fick bogseras in till hamn. Så nu har jag oköpt båten igen.
Skulle kunna vara kondens i tanken efter vinterförvaringen. Men jag hade inte chansat. Hoppas att du hittar något nytt.Jag köpte en båt idag... Men efter typ 2 sjömil dog motorn på tomgång när vi skulle tanka. Vi fick igång den en gång till, men inte igen och fick bogseras in till hamn. Så nu har jag oköpt båten igen.
Som nybörjare med vax, man vaxade aldrig jollen, använder inte folk modernare skydd idag? Eller är just fettet bättre på båt än bil? Vaxa bilen kommer jag aldrig göra igen.Gamla damen är vaxad och bottenmålad. Riggen påklädd.
Då skall den bara i vattnet också.
Men så blir det när man har två damer och den ena är nyare, yngre och vassare?
#J/70 #J/80
Möjligt att det finns bättre, men jag kör helt enkelt Ultra-Glozz två gånger om året och tycker det funkar helt ok.Som nybörjare med vax, man vaxade aldrig jollen, använder inte folk modernare skydd idag? Eller är just fettet bättre på båt än bil? Vaxa bilen kommer jag aldrig göra igen.
Eftersom alla båtannonser är fritext utan struktur eller obligatoriska fält förutom båtlängd har Blocket väldigt små möjligheter att egentligen analysera att det ens är samma båtar. Man har ingen koll på årsmodeller eller motorisering på det som annonseras. Det är säkert så att snittpriset på alla annonser har gått upp men mycket mer säger inte det där.Artikel från SvD idag. Vad säger ni, kännsdet som ni har samma uppfattning? Jag som är ute efter en kanske är ute i rätt tid? Just nu lockar Smaragd.
Ännu dyrare att köpa motorbåt
Efterfrågan på båtar fortsätter att öka. Köparna är ute efter både gamla och nya båtar. Priserna stiger i år igen, i alla fall på motorbåtarna.
Johanna Cederblad/TT
Publicerad 06:30
Ännu dyrare att köpa motorbåt
En motorbåt i sommar är vad många drömmer om. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Vem kan skilja på slör, läns och kryss? Arkivbild.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
En motorbåt i sommar är vad många drömmer om. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Vem kan skilja på slör, läns och kryss? Arkivbild.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
1/2
En motorbåt i sommar är vad många drömmer om. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
2/2
Vem kan skilja på slör, läns och kryss? Arkivbild.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Priserna på begagnade båtar stiger fortfarande, visar färska siffror från Blocket. I maj i fjol låg medianpriset för en motorbåt på 85 000 kronor på Blocket, i år går den lös på 95 750 kronor.
Under pandemin blev svenskarna alltmer båtintresserade, och det blev rusning efter båtar.
Det ser nu ut att hålla i sig, konstaterar Björn Sandhaag, vd på Skanstulls Marin som har tre försäljningsanläggningar i Stockholmsområdet med både nya och gamla båtar. Begagnatpriserna är höga och efterfrågan är jättestor. För nya båtar har priserna stigit sju procent i år, men vi förväntar oss dramatiska prisökningar framöver. Framför allt på aluminiumbåtar, säger han. Precis som för andra varor är det råvarupriser, komponentbrist och transporttrassel som ligger bakom prisökningarna på nya båtar, förklarar han. Aluminium som råvara har till exempel gått upp dramatiskt i pris, bara på ett år har det ökat över 24 procent. Han berättar att medianpriserna på de begagnade båtar som de säljer ligger betydligt högre än Blockets. Där säljs alla möjliga båtar, men i hans båtbutiker är det mest nyare och dyrare farkoster.
– Medianpriset ligger runt 250 000 kronor.
Det var då pandemin slog till och vi blev tvungna att semestra hemma som drömmarna om en egen båt på allvar tog form hos så många.
– Vi märkte en stor prisuppgång på begagnat 2020, i takt med att nya båtar tog slut. Vi såg då att årsgamla båtar kostade lika mycket som nya, för nya fanns inte att få.
Förra året var också efterfrågan stor, även om det inte var riktigt lika hårt tryck som 2020. I år är tillgången ännu lite bättre, men ändå betecknar han efterfrågan som mycket stor. Det är bättre tillgång på båtar nu än 2020, och förra året då allt tog slut redan i maj. Men till midsommar kommer det mesta vara sålt.
Men det folk efterfrågar är motorbåtar. Kanske skulle man kunna tro att segelintresset ökar när bränslet är så dyrt, men så är det inte, konstaterar Björn Sandhaag. Enligt Blockets siffror har segelbåtarna sjunkit i pris.
– Det är så få människor som kan segla. Det är betydligt svårare att segla än att köra motorbåt, det krävs kunskap som få har.
Dessutom tar det betydligt längre tid att ta sig fram med segelbåt, och folk har inte tid, förklarar han.
– De ska hinna med golfen och semesterresan och påta i trädgården.
Bensinpriset har inte så stor betydelse för båtägarna, förklarar han. Inte heller stigande räntor.
– Genomsnittsbåtägaren har motorn igång 30 timmar under säsongen. Då spelar inte bränslepriset så stor roll. Räntorna påverkar inte heller så mycket. Men en sak som verkligen fick betydelse var kriget i Ukraina. När det bröt ut drog kunderna öronen åt sig, säger Björn Sandhaag.
Billigare segelbåtar
Enligt Blocket kostar en motorbåt nu 95 750 kronor (medianpris).
Förra året låg medianpriset på 85 000 kronor för en motorbåt.
En segelbåt kostar nu 56 000 kronor (medianpris). Förra året var priset 58 000 kronor.
Källa: Blocket
Johanna Cederblad/TT
Utanför Önnered/tippen?Puttrade igenom Eskilds kanal igår efter en heldag på Karrholmen
Precis!Utanför Önnered/tippen?
Mina gamla hemmavatten isf!
Jag är inne på samma linje men innan beslut kanske det blir något för en världsomsegling . Just nu lockar Smaragd eller Albin Express om jag väljer skärgårdssegling med enstaka övernattningar. Fler tips på bra båtar i det segmentet tas tacksamt emot. Ett krav är att det ska kunna gå att gå ut ensam.Sjösättning avklarad igår. Nu dags att masta på. Blir senare o senare varje år. Men intresset för att vara på sjön i kyla har svalnat. Funderar dock på att köpa något litet för att dagssegla o vara med på klubbseglingarna istället.
J80 (bättre solo än båda andra tycker jag)Jag är inne på samma linje men innan beslut kanske det blir något för en världsomsegling . Just nu lockar Smaragd eller Albin Express om jag väljer skärgårdssegling med enstaka övernattningar. Fler tips på bra båtar i det segmentet tas tacksamt emot. Ett krav är att det ska kunna gå att gå ut ensam.
Tack, jag har tänkt på den också men tror den är lite över min budget. J80 är väl en nästan ny båt? Det finns så klart fördelar med det . Det roliga med dessa 3 båttyper är att de har egna föreningar så man kan få bra tips och gemenskap, inte minst att kan kan tävla mot exakt samma båttyp. Jag ska ha koll även på J80 men jag tror aldrig jag har sett en till salu.J80 (bättre solo än båda andra tycker jag)
J70 är ny men även J80 byggs fortfarande.Tack, jag har tänkt på den också men tror den är lite över min budget. J80 är väl en nästan ny båt? Det finns så klart fördelar med det . Det roliga med dessa 3 båttyper är att de har egna föreningar så man kan få bra tips och gemenskap, inte minst att kan kan tävla mot exakt samma båttyp. Jag ska ha koll även på J80 men jag tror aldrig jag har sett en till salu.
Jag började med en träfolka och drömmer ibland om en dansk plastfolka. Enkel att segla ensam och grundgående, men naturligtvis inte lika snabb som dina alternativ.Jag är inne på samma linje men innan beslut kanske det blir något för en världsomsegling . Just nu lockar Smaragd eller Albin Express om jag väljer skärgårdssegling med enstaka övernattningar. Fler tips på bra båtar i det segmentet tas tacksamt emot. Ett krav är att det ska kunna gå att gå ut ensam.
Båten jag köpte där motorn dog har en Dehler 29. De är riktigt fina och bra komfort. Jag vill helst ha inombordare.Jag är inne på samma linje men innan beslut kanske det blir något för en världsomsegling . Just nu lockar Smaragd eller Albin Express om jag väljer skärgårdssegling med enstaka övernattningar. Fler tips på bra båtar i det segmentet tas tacksamt emot. Ett krav är att det ska kunna gå att gå ut ensam.