• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag började med en träfolka och drömmer ibland om en dansk plastfolka. Enkel att segla ensam och grundgående, men naturligtvis inte lika snabb som dina alternativ.

Folka? 😀 Jag har aldrig hört uttrycket men jag tror du menar nordisk folkbåt. Det är ljuvliga båtar. Kallade det inte kravellbyggda när skrovet inte ligger dikt mot varandra, som i en A22? Jag har seglat och bott i en ”folka”. En kompis hade en sån i trä. Fantastiskt charmiga! Vad heter modellen som är tillverkad i plast i Danmark?
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Folka? 😀 Jag har aldrig hört uttrycket men jag tror du menar nordisk folkbåt. Det är ljuvliga båtar. Kallade det inte kravellbyggda när skrovet inte ligger dikt mot varandra, som i en A22? Jag har seglat och bott i en ”folka”. En kompis hade en sån i trä. Fantastiskt charmiga! Vad heter modellen som är tillverkad i plast i Danmark?
Klinkbyggd är det när borden ligger om lott utanpå varandra. Danskarna som byggde folkbåtar i plast hette Folkbåtscentralen ( fast på danska). Googlade och såg att verksamheten tydligen tagits över av tyskar. Folkbåtssegling som entyp är nog störst i Danmark och norra Tyskland tror jag?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klinkbyggd är det när borden ligger om lott utanpå varandra. Danskarna som byggde folkbåtar i plast hette Folkbåtscentralen ( fast på danska). Googlade och såg att verksamheten tydligen tagits över av tyskar. Folkbåtssegling som entyp är nog störst i Danmark och norra Tyskland tror jag?
Det är jag som blandar ihop begreppen. då är det kravellbyggda som ligger dikt an som en A22. Jag har haft en A22 från 1929 så jag vet inte om jag orkar med en träbåt till hur charmigt det än är, men en i plast är tänkvärt. Om jag gör min drömresa till Kalix är det bara bra om den inte går för djupt. Det är många ställen man inte kommer in på för det är för grunt. Tack för tipset!
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Det är jag som blandar ihop begreppen. då är det kravellbyggda som ligger dikt an som en A22. Jag har haft en A22 från 1929 så jag vet inte om jag orkar med en träbåt till hur charmigt det än är, men en i plast är tänkvärt. Om jag gör min drömresa till Kalix är det bara bra om den inte går för djupt. Det är många ställen man inte kommer in på för det är för grunt. Tack för tipset!
Ja långköl och utanpåliggande järnköl är även en trygg kombo i grunda skärgårdar. Man behöver inta vara särskilt orolig för lite kontakt med botten.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nja, utanpåliggande lång järnköl är rätt ålderdomligt. Finns kanske i någon plastvariant av någon "mälarbåt" typ M30? Annars finns Allegro 27, men det är ju en koster och en rätt seg båt att segla.
Jag har kollat del på Allegro 27 också. M30 har så låga fribord så det är inte mycket att ge sig ut på havet med. En fenkölad reagerar direkt på roderutslag så den blir klart roligare så klart. Det är mycket att kompromissa med när man ska välja båt :) Sveriges ostkust är speciell. Senast jag seglade var i Grekland med en 50-fotare, 300 m djup överallt. Då blir en sådan här fråga en ickefråga.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nja, utanpåliggande lång järnköl är rätt ålderdomligt. Finns kanske i någon plastvariant av någon "mälarbåt" typ M30? Annars finns Allegro 27, men det är ju en koster och en rätt seg båt att segla.
@Scipio

Jag håller helt med LeManiac om att det är rätt ålderdomligt, men framförallt tycker jag att du kanske behöver spetsa vad du vill prioritera med ditt båtköp.
Express eller J80 är rena seglingsmaskiner, maximal upplevelse utan kompromisser som trögar till systemet.
Smaragden i viss mån också en seglingsmasakin även om planing/surfning kanske inte är på tapeten så ofta.
Dehler 29 är en bra komfortabel båt med ok prestanda.
En Folka, IF, Allegro etc (vare sig det är trä eller plast) är gamla bra lärobåtar men som kanske inte ger den optimala seglingsupplevelsen.

Mitt tips är helt enkelt att prioritera vad du vill ha och vad du är villig att välja bort. Då kommer det vara enklare att hitta rätt båt.

Lycka till!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
@Scipio

Jag håller helt med LeManiac om att det är rätt ålderdomligt, men framförallt tycker jag att du kanske behöver spetsa vad du vill prioritera med ditt båtköp.
Express eller J80 är rena seglingsmaskiner, maximal upplevelse utan kompromisser som trögar till systemet.
Smaragden i viss mån också en seglingsmasakin även om planing/surfning kanske inte är på tapeten så ofta.
Dehler 29 är en bra komfortabel båt med ok prestanda.
En Folka, IF, Allegro etc (vare sig det är trä eller plast) är gamla bra lärobåtar men som kanske inte ger den optimala seglingsupplevelsen.

Mitt tips är helt enkelt att prioritera vad du vill ha och vad du är villig att välja bort. Då kommer det vara enklare att hitta rätt båt.

Lycka till!
Bor man på ostkusten vill man kanske ha en båt som på snabbast möjliga tid tar en till västkusten.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
@Scipio

Jag håller helt med LeManiac om att det är rätt ålderdomligt, men framförallt tycker jag att du kanske behöver spetsa vad du vill prioritera med ditt båtköp.
Express eller J80 är rena seglingsmaskiner, maximal upplevelse utan kompromisser som trögar till systemet.
Smaragden i viss mån också en seglingsmasakin även om planing/surfning kanske inte är på tapeten så ofta.
Dehler 29 är en bra komfortabel båt med ok prestanda.
En Folka, IF, Allegro etc (vare sig det är trä eller plast) är gamla bra lärobåtar men som kanske inte ger den optimala seglingsupplevelsen.

Mitt tips är helt enkelt att prioritera vad du vill ha och vad du är villig att välja bort. Då kommer det vara enklare att hitta rätt båt.

Lycka till!
Västbris 27 är en ball tysk båt som är både retro och modern, grundad på en gammal svensk konstruktion.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Västbris 27 är en ball tysk båt som är både retro och modern, grundad på en gammal svensk konstruktion.
Som gjord för att segla längs ostkusten upp till Bottenviken. Snygg inredning också men jag får lite Stortriss-vibbar. Min första segelbåt var en stortriss/tvålkopp :eek:. Fin inredning och en rejäl båt. Man kan ha flera båtar beroende på vad man ska ha dem till. 😊 Tack för tipset. Den hade helt gått mig förbi.
 
Senast ändrad:

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Som gjord för att segla längs ostkusten upp till Bottenviken. Snygg inredning också men jag får lite Stortriss-vibbar. Min första segelbåt var en stortriss/tvålkopp :eek:. Fin inredning och en rejäl båt. Man kan ha flera båtar beroende på vad man ska ha dem till. 😊 Tack för tipset. Den hade helt gått mig förbi.
Visst är den söt? 😇
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Helt klart en upplevelse, båda alternativen! En sådan skulle höja adrenalinet lite mer än en Allegro 27.
Söt är rätt ord 😀. Å andra sidan skulle jag känna mig tryggare i den än i en smaragd och jag var på väg till Lofoten.
Jag seglar ju med Henrik Ottosson som man får anse har bra med erfarenhet av Smaragd, rätt hanterad är den fullt tillräcklig för att segla till Lofoten vad jag kan bedöma. Men å andra sidan har ju en J80 seglat över Atlanten…
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag seglar ju med Henrik Ottosson som man får anse har bra med erfarenhet av Smaragd, rätt hanterad är den fullt tillräcklig för att segla till Lofoten vad jag kan bedöma. Men å andra sidan har ju en J80 seglat över Atlanten…
Ha ha, jag förstår att det går. Jag själv är den svagaste länken.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Några bilder från helgens Jäverön runt i Karlstad. Ingen kappsegling för mig numera eftersom alla kompisar med lämpliga båtar flyttat eller lagt av.
DSC_1244.jpg
DSC_1293.jpg
DSC_1387-1.jpg
DSC_1267.jpg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det visade sig att nykorade världsmästarna inte var riktigt så enkla att slå som vi tänkt oss. Men det blev en andraplats efter 2 dagars segling iaf. Och 15,1 respektive 16,1 knops max.
Möjligen seglade även @Aurum igenom fältet alldeles bakom oss på lördagen, på Marstrandsfjorden?

B171A3CA-4194-4033-AACD-E0059CEA353D.jpeg
254188DC-12FC-42AC-8617-BB45A75FA5E1.jpeg
2CF0E56A-2A93-4EA6-A380-F511991768F2.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det visade sig att nykorade världsmästarna inte var riktigt så enkla att slå som vi tänkt oss. Men det blev en andraplats efter 2 dagars segling iaf. Och 15,1 respektive 16,1 knops max.
Möjligen seglade även @Aurum igenom fältet alldeles bakom oss på lördagen, på Marstrandsfjorden?

B171A3CA-4194-4033-AACD-E0059CEA353D.jpeg
254188DC-12FC-42AC-8617-BB45A75FA5E1.jpeg
2CF0E56A-2A93-4EA6-A380-F511991768F2.jpeg
Stämmer bra det, gjorde typ precis så man inte ville att andra gör när man kappseglar… familjeseglarmarodörer.
EF7BA4F5-80EA-4E94-93E9-574397CED82A.jpeg


238F050D-D4D5-434F-A45D-A848CF2EC940.jpeg
BF3D38B0-83C2-454F-90FC-F31C74A7E6F6.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp