• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Svår fråga. Beg segelbåtar är generellt billiga idag. Ja, tom väldigt billiga ibland. Anlita en auktoriserad besiktningsman så slipper du obehagliga överraskningar. Annars är det inte plasten i sig som kan ge problem utan konstruktionen. Vissa båtar är för klent dimensionerade t.ex. vid kölinfästningen. Läs Curt Gelins bok 500 segelbåtar i test, där finns mkt bra info om olika båtars svagheter. Inombordare är också viktiga att besiktiga. En båt för 200 kkr kan ju behöva en ny motor för 100 kkr inkl montage.
Tack för tipsen. Boken ska jag leta reda på. 👌
 
Sista träningen innan tävlingspremiär i Danmark för säsongen.

B9A9CCE9-3EDF-473A-85C2-80C88C53D080.jpeg
11AC5B2E-AD84-4072-A0F1-56345CF81B15.jpeg
Kul, lycka till! Det vore kul med tävlingsbilder men du har nog händerna fulla ändå.
 
Var och tittade på en lite äldre Bayliner idag och måste be om er input. Det var en 2455 (7m, typ 2ton) med den lilla förgasaråttan på 230hk. Jag upplevde båten som fruktansvärt seg. Hur snabbt ska egentligen en sån komma upp i planing? Utan trimplan tog det säkert 30 sekunder med fullgas innan den kom upp i plan med 4 vuxna. Testade med max nedfällda plan och då tog det kanske 20 sekunder. Är detta normalt vad man kan förvänta sig eller var motorn dålig tror ni?
 
Var och tittade på en lite äldre Bayliner idag och måste be om er input. Det var en 2455 (7m, typ 2ton) med den lilla förgasaråttan på 230hk. Jag upplevde båten som fruktansvärt seg. Hur snabbt ska egentligen en sån komma upp i planing? Utan trimplan tog det säkert 30 sekunder med fullgas innan den kom upp i plan med 4 vuxna. Testade med max nedfällda plan och då tog det kanske 20 sekunder. Är detta normalt vad man kan förvänta sig eller var motorn dålig tror ni?
Jag är ju inte någon motorbåtsmänniska, men vill du ha den med en sådan ”kapacitet” oavsett om motorn levererade 230 eller 90 HK?
Eller skall du renovera om den inte funkar enligt spec?
 
Jag är ju inte någon motorbåtsmänniska, men vill du ha den med en sådan ”kapacitet” oavsett om motorn levererade 230 eller 90 HK?
Eller skall du renovera om den inte funkar enligt spec?
Jag har egentligen inte bråttom, tänker mig mest om det är "normalt" eller om det är ett tecken på att motorn håller på och gå sönder. Enligt förra ägaren har den alltid varit likadan men man vet ju aldrig hur mycket man kan lita på det.
 
Var och tittade på en lite äldre Bayliner idag och måste be om er input. Det var en 2455 (7m, typ 2ton) med den lilla förgasaråttan på 230hk. Jag upplevde båten som fruktansvärt seg. Hur snabbt ska egentligen en sån komma upp i planing? Utan trimplan tog det säkert 30 sekunder med fullgas innan den kom upp i plan med 4 vuxna. Testade med max nedfällda plan och då tog det kanske 20 sekunder. Är detta normalt vad man kan förvänta sig eller var motorn dålig tror ni?

Jag skulle säga att motorn helt enkelt är lite för underdimensionerad för den båten. Baylinern var förhållandevis billig och den kunde hålla det priset genom mindre motorer och en hel del plastiga lösningar i interiören.

Jag hade kikat på Bellas DC-båtar istället
 
Jag hade kikat på Bellas DC-båtar istället
Ja fast motsvarande utrymmen kostar då 3ggr pengarna typ. Man får ta det onda med det goda. Båten kommer max användas 10 helger eller nåt per sommar. Vi vill sova 2 vuxna och två barn i olika kabiner dvs ej bädda om i sittbrun utan att det ska kosta en förmögenhet. Då är det bara amerikanare kvar.
 
Senast ändrad:
Ja fast motsvarande utrymmen kostar då 3ggr pengarna typ. Man får ta det onda med det goda. Båten kommer max användas 10 helger eller nåt per sommar. Vi vill sova 2 vuxna och två barn i olika kabiner dvs ej bädda om i sittbrun utan att det ska kosta en förmögenhet. Då är det bara amerikanare kvar.

Då köper jag att det inte är befogat att lägga mer pengar på den.
Syna skrov noga på den och låt en fackman gå igenom motorn.
 
Var och tittade på en lite äldre Bayliner idag och måste be om er input. Det var en 2455 (7m, typ 2ton) med den lilla förgasaråttan på 230hk. Jag upplevde båten som fruktansvärt seg. Hur snabbt ska egentligen en sån komma upp i planing? Utan trimplan tog det säkert 30 sekunder med fullgas innan den kom upp i plan med 4 vuxna. Testade med max nedfällda plan och då tog det kanske 20 sekunder. Är detta normalt vad man kan förvänta sig eller var motorn dålig tror ni?
Du kanske känner till vad man brukar säga om gamla Bayliners :) Får ändå rimligt omdöme i detta test……men 1,5L/sjömilen……burr!!

 
Du kanske känner till vad man brukar säga om gamla Bayliners :) Får ändå rimligt omdöme i detta test……men 1,5L/sjömilen……burr!!


Folk som pratar förbrukning på båtar har (oftast) inte förstått vad det är som kostar. Problemet med en gammal Bayliner är väl att något i motorn helt plötsligt pajar och så går det 50k om man inte kan fixa det själv. Eller någon liten elgrej som strular, och vips är man 10k fattigare. Ett par såna grejer per säsong så har man snabbt det berömda svarta hålet. Det heter ju ”Bayliner” av en anledning.
 
Folk som pratar förbrukning på båtar har (oftast) inte förstått vad det är som kostar. Problemet med en gammal Bayliner är väl att något i motorn helt plötsligt pajar och så går det 50k om man inte kan fixa det själv. Eller någon liten elgrej som strular, och vips är man 10k fattigare. Ett par såna grejer per säsong så har man snabbt det berömda svarta hålet. Det heter ju ”Bayliner” av en anledning.
Under 1.5 lit/nm kommer man ju inte. Skulle faktiskt bli glad om det var så ”lågt”.

Jag har dock sagt nej till den aktuella båten. Den kändes för klen för 230hk. Båten hade på riktigt svårt att komma upp i plan alls.
 
Folk som pratar förbrukning på båtar har (oftast) inte förstått vad det är som kostar. Problemet med en gammal Bayliner är väl att något i motorn helt plötsligt pajar och så går det 50k om man inte kan fixa det själv. Eller någon liten elgrej som strular, och vips är man 10k fattigare. Ett par såna grejer per säsong så har man snabbt det berömda svarta hålet. Det heter ju ”Bayliner” av en anledning.
Folk, är det jag det?
 
Ska man vara sån är väll förbrukningen inte det viktigaste för en båt?

Vi kör själva en 150 hästars Yamaha V-max 2-takts förgasar motor på vår Buster. Den är INTE snål om man står på. Men då går det å andra sidan i 50+ knop. kör man i 25-30 är det drägligt. Och skulle vi nu byta motor får man ju räkna med en 200-250" och så kanske vi får 20-30" för vår gamla som bara gått 220 timmar i dagsläget. Det blir således väääldigt mycket soppa för 200"...

Man använder ju kanske båten aktivt 2-3 månader om året. så om det då kostar lite mer i förbrukning den tiden än att det kostar 2-3 tusen mer varje månad om året är rätt okej tycker jag.

Tror vår båt var i sjön 50 dagar förra året och jag tankade för kanske 3-4000 totalt. Men då kom lite bröstcancer, lägenhetsförsäljning och husköp mitt i sommaren så den åkte väll upp lite extra tidigt bara för att slippa ett surt höstmoment. I år satsar jag på att få i den veckan innan midsommar.
 
Senast ändrad:
Ska köpa ny propeller till min mercury 60hk.
Vad hwr man för alternativ och vad för man hosta för en i rostfritt alt alu?
 
Under 1.5 lit/nm kommer man ju inte. Skulle faktiskt bli glad om det var så ”lågt”.

Jag har dock sagt nej till den aktuella båten. Den kändes för klen för 230hk. Båten hade på riktigt svårt att komma upp i plan alls.

Håller helt med om att 1.5L/nm är att förvänta sig i sammanhanget. Och med den användning du beskriver blir det knappast 1.3 eller 1.8 som avgör.

Har du kollat forbina 8000 DC? Kanske ligger aningen högre i pris men det gissar jag att du får du igen i andrahandsvärde. Kommer ofta med diesel också vilket väl är tämligen sällsynt med jänkarna
 
Håller helt med om att 1.5L/nm är att förvänta sig i sammanhanget. Och med den användning du beskriver blir det knappast 1.3 eller 1.8 som avgör.

Har du kollat forbina 8000 DC? Kanske ligger aningen högre i pris men det gissar jag att du får du igen i andrahandsvärde. Kommer ofta med diesel också vilket väl är tämligen sällsynt med jänkarna
Jag har tittat och den är vettig men kostar cirka 200k mer än den jag tittade på. Kan iofs överleva det eftersom det som sagt är bra andrahandsvärde på dem. Problemet brukar mer vara att det inte finns så många så de hamnar ofta så oerhört långt bort. Typ västkusten eller norrland. Ska titta på en båt 20 mil bort i helgen och bara det känns väldigt jobbigt att ta hem på 30-kärra. Dessutom med elbil som klarar 15 mil mellan laddningar...

Den halvskabbiga båten jag tittade på är för övrigt såld nu ändå. Folk är som tokiga i båtar just nu. Upplever att folk i princip köper båtar osedda och sen får det bli det det blir. I detta fall gissningsvis motorbyte inom nåt år...
 
Jag har tittat och den är vettig men kostar cirka 200k mer än den jag tittade på. Kan iofs överleva det eftersom det som sagt är bra andrahandsvärde på dem. Problemet brukar mer vara att det inte finns så många så de hamnar ofta så oerhört långt bort. Typ västkusten eller norrland. Ska titta på en båt 20 mil bort i helgen och bara det känns väldigt jobbigt att ta hem på 30-kärra. Dessutom med elbil som klarar 15 mil mellan laddningar...

Den halvskabbiga båten jag tittade på är för övrigt såld nu ändå. Folk är som tokiga i båtar just nu. Upplever att folk i princip köper båtar osedda och sen får det bli det det blir. I detta fall gissningsvis motorbyte inom nåt år...

Ja det blir lite knepigt med transporter tyvärr.

Jag själv går i tankarna att uppgradera från 6.5m DC till mer övernattningsbar båt och det är dels problem med transport för mitt körkort inte räcker till och dels är priserna upp 20-30% på 2-3 år. Jag får ju med mig det i den jag köpte -19 också men när man står i färd att lägga 3x pengarna man redan lagt så hade det varit bättre om priser åtminstone stått still 😅
 
Jag har tittat och den är vettig men kostar cirka 200k mer än den jag tittade på. Kan iofs överleva det eftersom det som sagt är bra andrahandsvärde på dem. Problemet brukar mer vara att det inte finns så många så de hamnar ofta så oerhört långt bort. Typ västkusten eller norrland. Ska titta på en båt 20 mil bort i helgen och bara det känns väldigt jobbigt att ta hem på 30-kärra. Dessutom med elbil som klarar 15 mil mellan laddningar...

Den halvskabbiga båten jag tittade på är för övrigt såld nu ändå. Folk är som tokiga i båtar just nu. Upplever att folk i princip köper båtar osedda och sen får det bli det det blir. I detta fall gissningsvis motorbyte inom nåt år...
Jaha, så trycket håller i sig. Trodde det skulle bli en svacka i år efter Pandemin och med de högre bränslepriserna.
 
Jaha, så trycket håller i sig. Trodde det skulle bli en svacka i år efter Pandemin och med de högre bränslepriserna.
Pratade med en handlare när jag hämtade ut min från vinterförvaringen som sa att deras nyförsäljning av båtar och motorer hade halverats sedan i mars. Däremot kanske trycket på andrahandsmarknaden inte stannat av ännu?
 
Pratade med en handlare när jag hämtade ut min från vinterförvaringen som sa att deras nyförsäljning av båtar och motorer hade halverats sedan i mars. Däremot kanske trycket på andrahandsmarknaden inte stannat av ännu?
Håller tummarna för att man åtminstone hinner titta på båtarna innan man måste bestämma sig framöver
 
Tillbaka
Topp