• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Egentligen helt sjukt att jag som har Kustskeppare, utsjöskeppare och lite annat lullull behöver bevisa min duglighet för att köra vattenskoter. Missförstå mig rätt - jag tycker absolut att någon form av förarbevis ska krävas av alla (och i vissa fall även ytterligare avhängt båtens storlek alternativt andra besvärande förhållanden) men att det ska krävas separat för vattenskoter i mitt fall är typisk överförmyndarmentalitet.
 
https://transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/vattenskoter/

Om man läser på "gamla meriter" i länken ovan tolkar jag att tillstånden som görs på gamla meriter är giltiga tom 30 april 2023?

Eller är det ett annat cert ni söker?

Lite intresserad eftersom jag har gott om gamla meriter inkl Klass VIII ovh endel annat
Hm, jag har tolkat det som att jag har fram till mitten av nästa år på mig att ansöka på gamla meriter under förutsättning att de är tagna före maj 2022.
 
https://transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/vattenskoter/

Om man läser på "gamla meriter" i länken ovan tolkar jag att tillstånden som görs på gamla meriter är giltiga tom 30 april 2023?

Eller är det ett annat cert ni söker?

Lite intresserad eftersom jag har gott om gamla meriter inkl Klass VIII ovh endel annat

Hm, jag har tolkat det som att jag har fram till mitten av nästa år på mig att ansöka på gamla meriter under förutsättning att de är tagna före maj 2022.
Precis som @Alarik skriver så har man tom siste april 2023 på sig att få ut vattenskotercert med de gamla behörigheterna. Det står inget om att certet slutar gälla efter en viss tid.
 
Hm, jag har tolkat det som att jag har fram till mitten av nästa år på mig att ansöka på gamla meriter under förutsättning att de är tagna före maj 2022.
intressant. Jag tycker också att det skulle gå att läsa så.

Kollade på denna länk också, men det är inte lätt att avgöra


Edit. Jag hittar olika uppgifter så jag skrev en fråga till transportstyrelsen. Återkommer


Denna tyder också på ett tillfälligt cert? De är dock part i målet så jag tycker ofta de lindar in villkoren för att passa dem. Så var det iaf avseende vhf/src reglerna tyckte jag.
 
Senast ändrad:
Egentligen helt sjukt att jag som har Kustskeppare, utsjöskeppare och lite annat lullull behöver bevisa min duglighet för att köra vattenskoter. Missförstå mig rätt - jag tycker absolut att någon form av förarbevis ska krävas av alla (och i vissa fall även ytterligare avhängt båtens storlek alternativt andra besvärande förhållanden) men att det ska krävas separat för vattenskoter i mitt fall är typisk överförmyndarmentalitet.
Det handlar till 100% om att det ska vara precis lagom jobbigt för att "fel" personer inte ska ta intyget.
 
Fått svar från Transportstyrelsen angående förarbevis för vattenskoter:

************************************************
Ansök om förarbeviset på gamla meriter

Alla behöver inte gå en ny utbildning för att ta förarbevis, utan det går också bra att söka på gamla meriter. Det är det vi kallar övergångsreglerna. I korthet innebär det att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning. Det gäller till och med den 30 april 2023, men vi vill gärna att den som kan tar ut sitt förarbevis redan nu.

Övergångsreglerna innebär att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning.

********************************************

Så jag tolkar deras svar att man får ett obegränsat förarbevis och att möjligheten att ansöka på gamla meriter tar slut i april 2023.
Gör ni samma analys?

Tackar
 
Fått svar från Transportstyrelsen angående förarbevis för vattenskoter:

************************************************
Ansök om förarbeviset på gamla meriter

Alla behöver inte gå en ny utbildning för att ta förarbevis, utan det går också bra att söka på gamla meriter. Det är det vi kallar övergångsreglerna. I korthet innebär det att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning. Det gäller till och med den 30 april 2023, men vi vill gärna att den som kan tar ut sitt förarbevis redan nu.

Övergångsreglerna innebär att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning.

********************************************

Så jag tolkar deras svar att man får ett obegränsat förarbevis och att möjligheten att ansöka på gamla meriter tar slut i april 2023.
Gör ni samma analys?

Tackar
Yes!
 
Fått svar från Transportstyrelsen angående förarbevis för vattenskoter:

************************************************
Ansök om förarbeviset på gamla meriter

Alla behöver inte gå en ny utbildning för att ta förarbevis, utan det går också bra att söka på gamla meriter. Det är det vi kallar övergångsreglerna. I korthet innebär det att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning. Det gäller till och med den 30 april 2023, men vi vill gärna att den som kan tar ut sitt förarbevis redan nu.

Övergångsreglerna innebär att den som har andra behörigheter på sjön (utfärdade före den 1 maj 2022) kan ansöka om förarbevis för vattenskoter direkt – utan att gå någon ny utbildning.

********************************************

Så jag tolkar deras svar att man får ett obegränsat förarbevis och att möjligheten att ansöka på gamla meriter tar slut i april 2023.
Gör ni samma analys?

Tackar
Jg tolka det så också. Har man nautisk kompetens innan och ansöker innan 30 april 2023 så har man rätt att köra vattenskoter. Då kommer Trafikverket att lägga till den rättigheten. Jag visste Inter att Trafikverket registrerar nautiska utbildningar men så är det tydligen.
 
Jg tolka det så också. Har man nautisk kompetens innan och ansöker innan 30 april 2023 så har man rätt att köra vattenskoter. Då kommer Trafikverket att lägga till den rättigheten. Jag visste Inter att Trafikverket registrerar nautiska utbildningar men så är det tydligen.

Jag ansökte just och behövde inte styrka min kompetens (har Klass VIII, Förarbevis och Kustskepparen) så antingen NBF eller högskoleregister har de iaf tillgång till.
 
Jag ansökte just och behövde inte styrka min kompetens (har Klass VIII, Förarbevis och Kustskepparen) så antingen NBF eller högskoleregister har de iaf tillgång till.
Man måste ju ladda upp något själv? Jag har det lilla blå häftet - nånstans hos mina föräldrar nedpackat sen 15 år...
1650382970095.png



Edit: Laddade hem NFBs app och tamigtusen har de mitt 23 år gamla intyg sparat! Här ska ansökas.
 
Jag ansökte just och behövde inte styrka min kompetens (har Klass VIII, Förarbevis och Kustskepparen) så antingen NBF eller högskoleregister har de iaf tillgång till.

Man måste ju ladda upp något själv? Jag har det lilla blå häftet - nånstans hos mina föräldrar nedpackat sen 15 år...
1650382970095.png



Edit: Laddade hem NFBs app och tamigtusen har de mitt 23 år gamla intyg sparat! Här ska ansökas.
Tack för tipsen! Kunde också söka på gamla meriter. Sen om det är att Transportstyrelsen har koll på gamla Förarbeviset, klass VIII eller VHF-certifikatet har jag ingen aning om…
 
Även om båten ligger på land så är det ändå en rätt skön känsla att lägga upp fötterna när allt är klart med polering, vaxning, bottenmålning, trädetaljer slipade och lackade, motorn helt servad med olja, filter och impeller, provstartad och klar, alla dynor och segel lastade.
Inväntar äntligen datum för sjösättningen nu!
73516E8F-4D0F-4442-B577-6960C6E4431D.jpeg

C4C657B5-4C31-4F54-9539-6A5C2351E091.jpeg
 
Även om båten ligger på land så är det ändå en rätt skön känsla att lägga upp fötterna när allt är klart med polering, vaxning, bottenmålning, trädetaljer slipade och lackade, motorn helt servad med olja, filter och impeller, provstartad och klar, alla dynor och segel lastade.
Inväntar äntligen datum för sjösättningen nu!
73516E8F-4D0F-4442-B577-6960C6E4431D.jpeg

C4C657B5-4C31-4F54-9539-6A5C2351E091.jpeg

En Maxi (77) känner ju igen i sömnen, vi hade en 95'a under min uppväxt.
 
Även om båten ligger på land så är det ändå en rätt skön känsla att lägga upp fötterna när allt är klart med polering, vaxning, bottenmålning, trädetaljer slipade och lackade, motorn helt servad med olja, filter och impeller, provstartad och klar, alla dynor och segel lastade.
Inväntar äntligen datum för sjösättningen nu!
73516E8F-4D0F-4442-B577-6960C6E4431D.jpeg

C4C657B5-4C31-4F54-9539-6A5C2351E091.jpeg
Jag hade en -74. Den hade inte sjöfartsverkets blå skylt. Den var lättare än senare årsmodeller med blå skylten. Den var mer attraktiv bland kappseglare på bekostnad av sämre kölinfästning 😅 Fin segelbåt helt klart även om kraven förändrats.
 
En Maxi (77) känner ju igen i sömnen, vi hade en 95'a under min uppväxt.

Jag hade en -74. Den hade inte sjöfartsverkets blå skylt. Den var lättare än senare årsmodeller med blå skylten. Den var mer attraktiv bland kappseglare på bekostnad av sämre kölinfästning 😅 Fin segelbåt helt klart även om kraven förändrats.

Ja ingen toppmodern racer men perfekt familjecruiser med stor salong och ännu större sittbrunn. 😊 Min är från 80-tal med segelnr i höga 2000.
I framtiden finns det definitivt en modernare 30 plus fotare, men det får bli när ungarna är äldre.
 
Träningstävlingar med David Gilmore som coach hela dagen 2-1-2-1-3-1-2 så vi är nöjda med resultatet.
F691A463-7CA4-4237-9358-FE1BF52FC296.jpeg
368D6D2B-D389-4B45-BF46-E5FE33D24965.jpeg
Ja ingen toppmodern racer men perfekt familjecruiser med stor salong och ännu större sittbrunn. 😊 Min är från 80-tal med segelnr i höga 2000.
I framtiden finns det definitivt en modernare 30 plus fotare, men det får bli när ungarna är äldre.
Det var väl mycket därför de blev så populära då, att de var stora invändigt, gott om plats i sittbrunnen och att de seglade förhållandevis bra. Jag uppfattade dem också som stabila och trygga. Jag har många roliga minnen från slutet av 1980-talet. Tyvärr blev frugan sjösjuk två dagar innan det var dags för helgsegling så till slut sålde jag båten. Nu letar jag efter en segelbåt igen men vi får se vad det blir.
 
Ska pröva Internationals Woodskin på rorkulten. Någon slags olja-fernissa hybrid som inte ska flagna ... Fan tro't men värt att pröva. Någon fernissa expert som har en uppfattning?
20220503_191929-01.jpeg
 
Var segelbåtarna bättre förr? Hur ska man tänka, en nyare eller en äldre. Jag vill inte köpa problem men heller inte betala för något som inte är bra. Hur ser det ut med plastmaterialen från 70-talet kontra idag?
 
Var segelbåtarna bättre förr? Hur ska man tänka, en nyare eller en äldre. Jag vill inte köpa problem men heller inte betala för något som inte är bra. Hur ser det ut med plastmaterialen från 70-talet kontra idag?
Svår fråga. Beg segelbåtar är generellt billiga idag. Ja, tom väldigt billiga ibland. Anlita en auktoriserad besiktningsman så slipper du obehagliga överraskningar. Annars är det inte plasten i sig som kan ge problem utan konstruktionen. Vissa båtar är för klent dimensionerade t.ex. vid kölinfästningen. Läs Curt Gelins bok 500 segelbåtar i test, där finns mkt bra info om olika båtars svagheter. Inombordare är också viktiga att besiktiga. En båt för 200 kkr kan ju behöva en ny motor för 100 kkr inkl montage.
 
Tillbaka
Topp