• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nope, kan inte vara kvar på samma plats två år i rad... Hamnen var inte jättetaggad på djupa båtar och de stal kabel på masten. Sedan stod vi väl på botten två ggr med... Nu i Torslanda Lagun, verkar vara lite bättre ordning där. Men vi får se, har ju nästan ingen erfarenhet av detta.
Svågern har sin båt där och har varit helnöjd. Lugnt sett till stölder och rackartyg samt att hygien för att jobba med båten funnits.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nope, kan inte vara kvar på samma plats två år i rad... Hamnen var inte jättetaggad på djupa båtar och de stal kabel på masten. Sedan stod vi väl på botten två ggr med... Nu i Torslanda Lagun, verkar vara lite bättre ordning där. Men vi får se, har ju nästan ingen erfarenhet av detta.
Djupa båtar i Hinsholmen är ett känt problem. Jag plöjde alltid en fåra ut från sjösättningen med 36.7. När jag ringde och påpekade att deras djupangivelse inte stämde så fick jag svaret att det var lodat till det djupet. 1970….

Hoppas jag får ha kvar kabeln i min mast. Lämnade den där när jag trappade upp båten till inomhusförvaringen men det kanske var dumt…

Om det är bättre i Torslanda vet jag inte men de har ju bom iaf
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Djupa båtar i Hinsholmen är ett känt problem. Jag plöjde alltid en fåra ut från sjösättningen med 36.7. När jag ringde och påpekade att deras djupangivelse inte stämde så fick jag svaret att det var lodat till det djupet. 1970….

Hoppas jag får ha kvar kabeln i min mast. Lämnade den där när jag trappade upp båten till inomhusförvaringen men det kanske var dumt…

Om det är bättre i Torslanda vet jag inte men de har ju bom iaf
Var knappa 2 m lite grövre strömkabel till solcell de stal från oss. De vanliga i masten bör inte vara något problem då de är så tunna. Men man vet aldrig...
 

Edin

Panerai
Tyvärr dags:
B41FA1E0-EAA8-46F8-8B29-8674251F6472.jpeg


…och sedan den mest tillfredställande delen av vinterunderhållet:
10B5EB5F-1276-4388-87A9-6740C6EC0188.jpeg

67351A8E-E453-4DEF-90FD-8D61851B7008.jpeg
Det där var något nytt!
Förstår att det är rengöring men tar gärna en förklaring om varför/resonemanget till ättiksbad/kok?
 

Edin

Panerai
Smart!
Har kört något dyrt medel sist jag behövde ta bort havstulpaner. Kanske funkar med ättika likväl. Värt att testa nästa gång helt klart.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hur har ni det med vinterförvaring i år?
Pratade precis med en kompis som fick faktura från Marinestore på 31.000 kr för upptagning, förvaring och service. Båten är en Buster Magnum. Dyrt!
 

Edin

Panerai
Hur har ni det med vinterförvaring i år?
Pratade precis med en kompis som fick faktura från Marinestore på 31.000 kr för upptagning, förvaring och service. Båten är en Buster Magnum. Dyrt!
En båt i ladan ute på landet och en på tomten. 3000:-/år för att ha båt och släp i ladan. Inte direkt samma sak kanske men vi betalar gladeligen 3.000 fö ratt slippa se båten när den inte är i vattnet fast vi knapt ser den som står på tomten nu...
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hur har ni det med vinterförvaring i år?
Pratade precis med en kompis som fick faktura från Marinestore på 31.000 kr för upptagning, förvaring och service. Båten är en Buster Magnum. Dyrt!
27 betalar jag för upptagning, service, bottenmålning och förvaring i varm hall.
Mindre Rib.

Edit: kan vara värt att nämna att samma upplägg kostade 22500 förra året.
 

Jajo

Omega
2-Faktor
Hur har ni det med vinterförvaring i år?
Pratade precis med en kompis som fick faktura från Marinestore på 31.000 kr för upptagning, förvaring och service. Båten är en Buster Magnum. Dyrt!

5700kr för utomhusförvaring i Slagsta utanför Stockholm, inkl upptagning, bottentvätt, hyra av pallningsmaterial samt sjösättning till våren.
Samma som förra året.
21 fots snipa.
 

Edin

Panerai
Någon som har tips på bra sätt att få loss växelhus som inte vill lossna?

Redan fixat svetsjobb på fanstyget och fortsätter det såhär tar jag fram reservmotorn…
 

Edin

Panerai

Funderade på det med men finns inget ställe att fästa den bra i väselhuset.
Konsulterade svärfar och vi ringde in svågerns polare som jobbar på varv. Bästa är tydligen att köra krypolja i omgångar och sen kilar. Det dumma är att det troligen är själva axelns splines som rostat och då fäst sig i vevaxeln om jag fattade det rätt. Alla bultar som håller växelhuset på plats hade bra med fett på sig därav vi tror det kan vara så. Håller på och marinerar skiten i wd40 nu och ska fortsätta så ett tag. Sen ska vi testa med träkilar.
 

Edin

Panerai
Så jävla pinsamt!

Suttit och läst på en hel del om varför växelhuset sitter fast och nyss tittade svågerns polare förbi som konsulterades ovan. Problemet är min egen idioti och oförmåga att titta på en sprängskiss. SKulle jag gjort det skule jag insett att jag missat en bult!
Vart en dyr läxa men man lär så länge man lever.
 
Senast ändrad:

mhgard

Panerai
2-Faktor
Så jävla pinsamt!

Suttit och läst på en hel del om varför växelhuset sitter fast och nyss tittade svågerns polare förbi som konsulterades ovan. Problemet är min egen idioti och oförmåga att titta på en sprängskiss. SKulle jag gjort det skule jag insett att jag missat en bult!
Vart en dyr läxa men man lär så länge man lever.
Den under anodfenan? Skönt att det löste sig på ett enkelt sätt iaf 🙂
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hur har ni det med vinterförvaring i år?
Pratade precis med en kompis som fick faktura från Marinestore på 31.000 kr för upptagning, förvaring och service. Båten är en Buster Magnum. Dyrt!
Nu är väl det i Sthlm men jag gjorde en seriös marknadsundersökning för ett par år sen och kollade med alla ställen jag kunde googla mig fram till från Strömstad till Halmstad för helservice på 6.5m dc

Dvs upptagning, tvätt, motorservice (150hk 4t), förvaring i varmhall, bottenmålning och sjösättning. Målet var att bara lämna och hämta vid bryggan.

Bäst var Lysmarine i Lysekil (under 20k) men väldigt få kom under 25k. Spannet var mellan 17k och 40k för samma båt och samma service
 

Edin

Panerai
Vi avslutade 2022 med en riktig cliffhanger där växelhuset togs av.
B981EDE8-5318-428F-8593-46CC059C4D81.jpeg


För att börja det nya året med en separation.
A9783257-3F89-4E70-AC6A-7DF9DDA5C07A.jpeg

3DAAAA42-C443-4AEE-A611-27B11A0BCA7F.jpeg
98CABADD-ACF8-497F-A6DB-F6D44D938720.jpeg


Nästa steg är att ta av lämna iväg växelhuset på lagning av min tidigare fadäs, dela på mellandelen och sänka ner motorn på en rullpall tills reservdelarna kommer.
 

Marli

Cartier
Vi avslutade 2022 med en riktig cliffhanger där växelhuset togs av.
B981EDE8-5318-428F-8593-46CC059C4D81.jpeg


För att börja det nya året med en separation.
A9783257-3F89-4E70-AC6A-7DF9DDA5C07A.jpeg

3DAAAA42-C443-4AEE-A611-27B11A0BCA7F.jpeg
98CABADD-ACF8-497F-A6DB-F6D44D938720.jpeg


Nästa steg är att ta av lämna iväg växelhuset på lagning av min tidigare fadäs, dela på mellandelen och sänka ner motorn på en rullpall tills reservdelarna kommer.
Hoppsan, vad hände med det växelhuset?

Avslagna skäddor har man ju lyckats med men aldrig kavplattan.
 

Edin

Panerai
Hoppsan, vad hände med det växelhuset?

Avslagna skäddor har man ju lyckats med men aldrig kavplattan.

Skrev om det tidigare men kort så missade jag en bult och fick betala dyrt för det.. Fördelen är att det är långt ifrån växelhuset/oljan så ska inte vara något konstigt att svetsa tillbaka.
 

Edin

Panerai
Är det bara jag som är i full gång med off season?

Nu har jag i vart fall demonterat allt som ska demonteras, packat in motorn och ställt den på en pall. Inspekterade avgasporten på motorblocket innan den åkte ner på pallen och den såg riktigt bra ut så nu är det bara klicka han nya delar!

AC72CD94-010B-4611-85D0-67FC2967219D.jpeg

För er som kör Yamaha 200/225 från 2002-2007 kan jag bara rekommendera att inspektera avgassystemet noga!!
9695C1FF-DC04-40BE-8CA4-185DD9727139.jpeg


Och ja, jag var fullt medveten om vad som behövde göras på denna motorn när jag köpte den. Dock var det ärligt talat värre än jag trodde med själva avgassystemet…
 
Topp