• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Mercruiser 4,3, 2003….Gayliner 185BR
Kikar jag på allt som behöver köpas…..kostar det nästa som hos båtfirman……iofs går mkt att återanvända….
Du behöver i princip bara spolmuff, lite slang och glykol. Är den sjövattenkyld behöver man dock köra så länge att termostaten öppnar så då behövs ett lite mer avancerat upplägg där man pumpar tillbaka glykolen till kärlet på nåt sätt.

Jag håller i princip med dig, det är ett jäkla kladdande och man har alltid en osäkerhet om man lyckats. Sista åren har jag lämnat bort det...

I teorin behöver man inte glykolköra om man tar ut pluggarna och tömmer motorn på vatten. Men det har jag aldrig vågat lita på.
 
På Orust förr veckan. Bonuspoäng till den som tar namnet på fyren

IMG_1049.jpeg
 
Du behöver i princip bara spolmuff, lite slang och glykol. Är den sjövattenkyld behöver man dock köra så länge att termostaten öppnar så då behövs ett lite mer avancerat upplägg där man pumpar tillbaka glykolen till kärlet på nåt sätt.

Jag håller i princip med dig, det är ett jäkla kladdande och man har alltid en osäkerhet om man lyckats. Sista åren har jag lämnat bort det...

I teorin behöver man inte glykolköra om man tar ut pluggarna och tömmer motorn på vatten. Men det har jag aldrig vågat lita på.
Tack….får fnula på det…
 
Mercruiser 4,3, 2003….Gayliner 185BR
Kikar jag på allt som behöver köpas…..kostar det nästa som hos båtfirman……iofs går mkt att återanvända….
Har samma motor och gör det själv. Det är inga stora grejer du behöver, spolmuff (*2 om du har separat kylvattenintag till motorn, dvs att den inte tar kylvattnet via drevet).

Drevet dränerar sig självt så det kan du strunta i, motorns skövattensystem (pump, vvx, bränslekylare, kyl på servostyrningen och slutligen knän) kör du igenom med rikligt av biologiskt nedbrytbar antifreeze (så slipper du samla upp kylväskan till våren). Klart.

Lycka till!
 
Har samma motor och gör det själv. Det är inga stora grejer du behöver, spolmuff (*2 om du har separat kylvattenintag till motorn, dvs att den inte tar kylvattnet via drevet).

Drevet dränerar sig självt så det kan du strunta i, motorns skövattensystem (pump, vvx, bränslekylare, kyl på servostyrningen och slutligen knän) kör du igenom med rikligt av biologiskt nedbrytbar antifreeze (så slipper du samla upp kylväskan till våren). Klart.

Lycka till!
Kör med denna ! https://www.vake.se/en/organic-anti...safe for people, animals, and the environment.
 
Har samma motor och gör det själv. Det är inga stora grejer du behöver, spolmuff (*2 om du har separat kylvattenintag till motorn, dvs att den inte tar kylvattnet via drevet).

Drevet dränerar sig självt så det kan du strunta i, motorns skövattensystem (pump, vvx, bränslekylare, kyl på servostyrningen och slutligen knän) kör du igenom med rikligt av biologiskt nedbrytbar antifreeze (så slipper du samla upp kylväskan till våren). Klart.

Lycka till!

Tackar, den tar bara kylvatten från drevet. Kör i stor insjö så bara sötvatten…..
 
Tackar, den tar bara kylvatten från drevet. Kör i stor insjö så bara sötvatten…..
Om båten är sjövattenkyld med enbart drevintag, köp en drevsäck.

Kör tills termostaten (om det sitter någon i) öppnar och en BRA stund till.

Glöm inte stoppa i fräsch motor/drevolja samtidigt inför vintern, det gör man INTE på våren. 🙂
 
Om båten är sjövattenkyld med enbart drevintag, köp en drevsäck.
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av drevsäck. Har varit med flera gånger om att motorn inte orkat suga hela vägen upp. Det enda jag fått att funka varje gång är att ställa behållare med glykol OVANFÖR motorn så att trycket hjälper glykolen hela vägen in. Det har funkat varje gång. Det blir lite jobbigare med sjövattenkylning för då behöver man ställa någon slags kar så man kan pumpa tillbaka glykolen igen. Till det funkar drevsäcken lyckligtvis bra ;)
 
Om båten är sjövattenkyld med enbart drevintag, köp en drevsäck.

Kör tills termostaten (om det sitter någon i) öppnar och en BRA stund till.

Glöm inte stoppa i fräsch motor/drevolja samtidigt inför vintern, det gör man INTE på våren. 🙂

En bra stund….5 min? Känns nervöst att köra länge utan riktig kylning? Glykolblandningen kyler väl inte nämnvärt? Termostat sitter i och öppnar vid 71 grader…..om jag minns rätt. Satte i en ny förra året. Tidigare ägaren körde utan….
 
En bra stund….5 min? Känns nervöst att köra länge utan riktig kylning? Glykolblandningen kyler väl inte nämnvärt? Termostat sitter i och öppnar vid 71 grader…..om jag minns rätt. Satte i en ny förra året. Tidigare ägaren körde utan….
Ingen fara, glykol kyler lika bra som vatten.

Alternativ 2 - ta bort termostaten så kör den hela slingan från början.
 
En bra stund….5 min? Känns nervöst att köra länge utan riktig kylning? Glykolblandningen kyler väl inte nämnvärt? Termostat sitter i och öppnar vid 71 grader…..om jag minns rätt. Satte i en ny förra året. Tidigare ägaren körde utan….
Vilket pucko, då kommer motorn inte upp i rätt arbetstemp i vart fall inte inom rimlig tid. = extra slitage och utsläpp.
 
Om båten är sjövattenkyld med enbart drevintag, köp en drevsäck.

Kör tills termostaten (om det sitter någon i) öppnar och en BRA stund till.

Glöm inte stoppa i fräsch motor/drevolja samtidigt inför vintern, det gör man INTE på våren. 🙂
Två billiga & funkis tips -

- ett klassiskt oljefat som du sågar ur en rektangulär bit för drevet i kan fungera.

- en uppblåsbar barnpool i lämplig diameter som du placerar under akter / drev och då får du använda spolmuff och slang mot drevet

Vissa alpha1 drev har inte bälg på avgassidan utan bara en gummistrut mellan sköld / drev. Dessa plaskar ut bra med kylvatten ur struten, då funkar nog alt. 2 bäst. Har du lite ’muller’ på tomgång och en massa avgaser ut vid skölden har du strut. Avgasutsläpp 100% via propellernav är mycket tystare.

Drevsäck borde i teorin funka klockrent men klarar inte flödet i praktiken, har en tendens att kollapsa.
 
IMG_9920.jpeg


Äntligen får man titulera sig båtägare med denna Flipper 666 HT!

Är supernöjd med sjöegenskaperna hittills och denna hardtop blir en bra kompromiss mellan dagsutflykter med sol och bad och möjlighet att pendla till landstället med lite skydd när så krävs.
7177706C-2114-4B82-8888-202A133DAE43.jpeg

Hade också en 666ht om men något äldre för några år sen. Volvo penta v6:a med duopropp gav bra grepp. Kul båt att köra🙂
 
Har fått för mig att de är lite svåra att köra och kanske främst lägga till med pga begränsad sikt. Stämmer det?
Nja, vet inte om jag upplevde det som ett stort problem. Dock hade jag gärna sett att det fanns möjlighet att öppna en ruta eller lucka för att ta barn i land säkrare än att klättra på dom smala relingslisterna när det gick lite sjö. Det va största bristen som båten hade i min bok.
 
Jag hade kapellet nere 95% av tiden när jag körde HT och stod då alltid upp vid tilläggning så just då var aldrig sikten något problem. Däremot kunde hytten fånga en del vind och driva sidleds vid just tilläggning. Tycker ändå det är en trevlig båtform. Väldigt skönt med permanent väderskydd i fronten både mot regn och stänk 🙂
 
Jag hade kapellet nere 95% av tiden när jag körde HT och stod då alltid upp vid tilläggning så just då var aldrig sikten något problem. Däremot kunde hytten fånga en del vind och driva sidleds vid just tilläggning. Tycker ändå det är en trevlig båtform. Väldigt skönt med permanent väderskydd i fronten både mot regn och stänk 🙂
Så är det. Jag hade en Buster Magnum tidigare - en båt som känns som att den tål vilken sjögång som helst. MEN - när det blåser snett framifrån så får man precis allt stänk över sig. Det är som att sitta i duschen för de som är där framme och intressant nog även delvis bakom pulpitarna eftersom tak saknas.
 
Senast ändrad:
Ja lite det jag misstänkt samt så klart det som nämndes ovan avseende att på/avstigning. Annars gillar jag typen då jag även gärna kommer undan direkt solljus ibland på sjön vilket är svårt på öppna båtar 🙂
Finns ju dock HT-båtar med öppningsbar ruta och ”stege” så man slipper halka i sjön med bebisar och picknick-korg från relingen…
Håller med om att det är största problemet på HT-båtar utan öppningsbar framruta.
 
Hej! Kollade precis växelhusoljan. Har kört ca 4 timmar under sommaren efter att ha haft den inne på stor service i höstas. Tänkte bara kolla om det kom ut något vatten och sen skruva in skruven igen. Blev väldigt förvånad över att oljan var helt vit! Inte vattnig och sörjig utan helt vit och jämnflytande.

Har man börjat tillverka vit olja? För inte kan det väl vara vatten som gjort den vit?

IMG_0882.jpeg
IMG_0880.jpeg
 
Hej! Kollade precis växelhusoljan. Har kört ca 4 timmar under sommaren efter att ha haft den inne på stor service i höstas. Tänkte bara kolla om det kom ut något vatten och sen skruva in skruven igen. Blev väldigt förvånad över att oljan var helt vit! Inte vattnig och sörjig utan helt vit och jämnflytande.

Har man börjat tillverka vit olja? För inte kan det väl vara vatten som gjort den vit?

IMG_0882.jpeg
IMG_0880.jpeg

Min brukar se ut sådär när jag tömmer på hösten. Dock får jag alltid in lite vatten också…..men all olja ser inte ut så när man tömt den helt….merparten ser normal ut…
 
Hej! Kollade precis växelhusoljan. Har kört ca 4 timmar under sommaren efter att ha haft den inne på stor service i höstas. Tänkte bara kolla om det kom ut något vatten och sen skruva in skruven igen. Blev väldigt förvånad över att oljan var helt vit! Inte vattnig och sörjig utan helt vit och jämnflytande.

Har man börjat tillverka vit olja? För inte kan det väl vara vatten som gjort den vit?

IMG_0882.jpeg
IMG_0880.jpeg
Om man googlar på milky lower unit oil verkar det se ut så där. Var skruvarna åtdragna? Jag brukar få efterdra mina på våren. Sen burkar jag alltid använda nya tätningsbrickor vid oljebyte.
 
Om man googlar på milky lower unit oil verkar det se ut så där. Var skruvarna åtdragna? Jag brukar få efterdra mina på våren. Sen burkar jag alltid använda nya tätningsbrickor vid oljebyte.
Ja det var skithårt åtdraget!
Då kan jag vara lugn då.

Edit: misstolkade dig, så borde inte vara lugn. Men oljan såg så fin ut och i en tidigare motor när jag hade vatten i växelhuset så rann det ut först, det brukar samlas i botten.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp