• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för tipset Mac, har dock redan köpt en sådan här i äkta kinaplast från wish. Betalade inte speciellt mycket med rabatt så är nöjd ändå. Är det nån som vill ha så säg till, så kan jag skicka en rabattkod på 45:-
https://dl.wish.com/3Ker8
Har ej använt den skarpt ännu, så får återkomma med recension...
Screenshot_20200922-130225_Wish.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20200922-130225_Wish.jpg
    Screenshot_20200922-130225_Wish.jpg
    138.8 KB · Visningar: 8

Uris

Breitling
Eta 6497 är utmärkta "fickursverk" att börja skruva på... sen finns det ju massa boetter och urtavlor till dom..
 

Dr.Glas

Omega
Nedsidan är ju att de är små. Som nybörjare är det enklast att pilla i stora saker. Fickur är bra att börja med ur den aspekten. Dock kan reservdels- frågan ibland vara problematisk för fickur.
Jag valde själv att se det som en hård ingång, om man klarar små damur, blir det desto lättare med ett i vettig storlek. Men jag förstår din poäng.
 

Dr.Glas

Omega
Jag har en sån, men den hjälper mig inte alls med att få luppen att sitta där den ska. Slutade med att jag skaffa en klämma till glasögon, tryckte ut glasen ur ett par gamla solglajjor, och det funkar galant.
därmed inte sagt att det är fel på grejen du länkar till, det kan vara användbarberoende ( som i att jag inte fattat hur den funkar).
Jag vill ändå slå ett slag för glasögonklämma!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för tipset Mac, har dock redan köpt en sådan här i äkta kinaplast från wish. Betalade inte speciellt mycket med rabatt så är nöjd ändå. Är det nån som vill ha så säg till, så kan jag skicka en rabattkod på 45:-
https://dl.wish.com/3Ker8
Har ej använt den skarpt ännu, så får återkomma med recension...
Screenshot_20200922-130225_Wish.jpg
Nu har jag använt den här en del, den är helt okej, den lilla runda nerfällbara förstoringsglaset har väl en del och önska, är bara skarpt i mitten, för övrigt så är det helt okej.
Inte jättebekväm att ha på sig längre stunder, men oftast behöver man ju bara ha på sig den en kort stund och då fungerar den ypperligt för ändamålet. Klart nöjd för liten peng!
 

Emfen

Breitling
Bara ett stalltips: amazon.se är öppet nu och har en hel mängd med kinesiska set med introduktionspressar, toolkits etc etc för någon hundralapp, så man behöver inte längre shoppa loss från utlandet för dubbla priset++
 

Exxet

Rolex
Bara ett stalltips: amazon.se är öppet nu och har en hel mängd med kinesiska set med introduktionspressar, toolkits etc etc för någon hundralapp, så man behöver inte längre shoppa loss från utlandet för dubbla priset++
Nja, verkar inte gälla allt, t ex.
bergeon1.jpg

cousinsuk
bergeon2.jpg

har visserligen bara skummat lite.
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Hej! Mitt tips är att köpa ordentliga saker från början. Har gått på en del nitar med billigare saker. Hur förväntas man pressa i ett glas rakt med denna press som enligt den svenska butiken fungerar som den ska.. 🤔

961C2450-5995-4B76-BBF6-B9538527D8D5.jpeg
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Okej, tack, då antar jag ebay blir billigare då cousins verkar ha så dyr frakt. Iofs stödjer jag hellre cousins.
Cousins har inte dyr frakt. För mindre beställningar brukar man klara sig mid 2£ + VAT. Större och spårbara 10-11£ + VAT. Nästa år blir det nog annorlunda då posten kommer att ta betalt för momshanteringen.
 

Watcheyes

Cartier
Pegwood brukar vara orange wood . Fasiken vet vad det heter på svenska , Läst nånstans att det är fläder? Jag köper en stor påse med nagelpetare på wish . Lite grövre än vanlig pegwood. Typ dessa .
Tack för svar. Kommer bli en beställning på cousin då jag ska köpa lite annat också. Finns det någon "oljedelning" här på forumet? :) så slipper man köpa 2 ml som troligtvis behöver slängas när bäst före passerats.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej! Mitt tips är att köpa ordentliga saker från början. Har gått på en del nitar med billigare saker. Hur förväntas man pressa i ett glas rakt med denna press som enligt den svenska butiken fungerar som den ska.. 🤔

961C2450-5995-4B76-BBF6-B9538527D8D5.jpeg
Billiga verktyg har sällan lika bra tolleranser som riktiga märken, men nog borde du ganska enkelt kunna slipa till ena pucken så de centrerar?
 

Lars-O

Breitling
Ett verktyg jag rekomenderar är en timegrapher, t ex:
Skickas från flera europeiska länder så man slipper tull och postmords straffavgifter. beställde en från banggood som skickades från Tjeckien, framme efter 2 veckor.
Övrigt så rekommenderar jag en stereolupp (ser ut som ett mikroskop men har bara 20-40 ggr förstoring), riktigt användbart när man oljar juveler mm.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Ett verktyg jag rekomenderar är en timegrapher, t ex:
Skickas från flera europeiska länder så man slipper tull och postmords straffavgifter. beställde en från banggood som skickades från Tjeckien, framme efter 2 veckor.
Övrigt så rekommenderar jag en stereolupp (ser ut som ett mikroskop men har bara 20-40 ggr förstoring), riktigt användbart när man oljar juveler mm.
Vilken stereolupp rekommenderar du?
 

Lars-O

Breitling
Vilken stereolupp rekommenderar du?
Välj efter din budget, allt från den här:
till den här:
är fullt tillräcklig.
hittade även de här om du inte gillar amazon:
Själv använder jag sällan mer än 20ggr förstoring. (mitt är begagnat, minst 30 år gammalt, från en skola)
/Lars-Olov
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag måste kolla med någon av er andra som har tidigare erfarenhet av att handla från CousinsUK.
Jag testade nu runt nyår att för första gången beställa en del verktyg därifrån. Det gavs lugnande besked om att brexit-avtalet skulle göra att vi skulle kunna fortsätta handla med UK utan att behöva betala moms eller tull. Iom att detta är första gången jag beställer från CousinsUK så jag vet inte hur det brukar vara.
Nu är verktygen på gång och jag får plötsligt ett meddelande om att jag skall betala importkostnader till UPS på 916 kr (ca 35% av det totala ordervärdet!). Är detta nytt eller har det alltid varit på detta sätt? Jag valde fö det billigaste transportalternativet.
När jag har beställt grejer från andra (EU-)länder har detta aldrig inträffat!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Om jag fattat rätt efter ha läst tullverkets hemsida ska vi fr.o.m årsskiftet betala moms på varor från England. Å andra sidan ska vi inte längre betala brittisk VAT. Momsen är ju 25% + transportörens avgifter för hanteringen av moms. Brittisk VAT tror jag är 20% så summa summarum blir allt 5% dyrare + avgifterna. Tog Cousins ut VAT på priserna?
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag måste kolla med någon av er andra som har tidigare erfarenhet av att handla från CousinsUK.
Jag testade nu runt nyår att för första gången beställa en del verktyg därifrån. Det gavs lugnande besked om att brexit-avtalet skulle göra att vi skulle kunna fortsätta handla med UK utan att behöva betala moms eller tull. Iom att detta är första gången jag beställer från CousinsUK så jag vet inte hur det brukar vara.
Nu är verktygen på gång och jag får plötsligt ett meddelande om att jag skall betala importkostnader till UPS på 916 kr (ca 35% av det totala ordervärdet!). Är detta nytt eller har det alltid varit på detta sätt? Jag valde fö det billigaste transportalternativet.
När jag har beställt grejer från andra (EU-)länder har detta aldrig inträffat!
När jag beställde därifrån under sensommaren/tidig höst så behöve jag inte betala någonting alls. Inte ens någon "hanteringskostnad" till Postnord/DHL som jag får från länder utanför EU. Kommer dock inte ihåg vilken typ av frakt jag valde. Men det verkar vara något nytt isf från årsskiftet.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jävligt synd i sådana fall, det är ju en riktigt bra sida där man kan hitta det mesta. Men det måste ju löna sig också
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När jag beställde därifrån under sensommaren/tidig höst så behöve jag inte betala någonting alls. Inte ens någon "hanteringskostnad" till Postnord/DHL som jag får från länder utanför EU. Kommer dock inte ihåg vilken typ av frakt jag valde. Men det verkar vara något nytt isf från årsskiftet.
Låter mao som att man tyvärr skall undvika att handla från CousinsUK i fortsättningen! Tråkigt men sannolikt sant. Jag har ställt en fråga ang detta till supporten hos Cousins, men räknar med att få punga ut med den "lilla" avgiften. Ser ut att bli första och sista gången jag handlar från dem mao. Tråkigt med tanke på deras fantastiska sortiment! 😭
 

rogart-63

Patek
Jag måste kolla med någon av er andra som har tidigare erfarenhet av att handla från CousinsUK.
Jag testade nu runt nyår att för första gången beställa en del verktyg därifrån. Det gavs lugnande besked om att brexit-avtalet skulle göra att vi skulle kunna fortsätta handla med UK utan att behöva betala moms eller tull. Iom att detta är första gången jag beställer från CousinsUK så jag vet inte hur det brukar vara.
Nu är verktygen på gång och jag får plötsligt ett meddelande om att jag skall betala importkostnader till UPS på 916 kr (ca 35% av det totala ordervärdet!). Är detta nytt eller har det alltid varit på detta sätt? Jag valde fö det billigaste transportalternativet.
När jag har beställt grejer från andra (EU-)länder har detta aldrig inträffat!
Jag har kollat lite . UPS har en dyrare hanteringskostnad än PN . Du betalar en avgift på 3,2 % på allt . Men mnsta avgiftern är 126:-+ moms dvs 158:- .
Så UPS är dyrare än PN . Men går mycket snabbare.

Tyvärr är det nog så illa så att vi numera får betala moms på allt som kommer från England. Plus då hanteringskostnader. Och överstiger värdet 1600:- så tillkommer tullhanteringsavgift. Som jag tror är 4%

Du behöver inte betala moms när du handlar från cousinsuk så det är inte superilla men det har blivit lite dyrare helt klart.
 

rogart-63

Patek
Om jag fattat rätt efter ha läst tullverkets hemsida ska vi fr.o.m årsskiftet betala moms på varor från England. Å andra sidan ska vi inte längre betala brittisk VAT. Momsen är ju 25% + transportörens avgifter för hanteringen av moms. Brittisk VAT tror jag är 20% så summa summarum blir allt 5% dyrare + avgifterna. Tog Cousins ut VAT på priserna?
Cousinsuk tar inte längre ut nån VAT på sin sida. Gjorde en liten beställning strax efter nyår. men räkar med att jag får betala tull på den när den kommer till Svedala . Suraste är nog att det tar sån jä..a tid för PN att fixa tullhantering . Hade gladligen betalt 75:- om det går snabbt . Men det brukar ta 2 veckor.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Cousinsuk tar inte längre ut nån VAT på sin sida. Gjorde en liten beställning strax efter nyår. men räkar med att jag får betala tull på den när den kommer till Svedala . Suraste är nog att det tar sån jä..a tid för PN att fixa tullhantering . Hade gladligen betalt 75:- om det går snabbt . Men det brukar ta 2 veckor.
Hmm, det knepiga i mitt fall var att jag lade ordern strax innan nyår. Jag har ställt frågan till deras support nu ang om jag har fått betala brittisk moms också (är ganska säker på att moms lades till när jag lade ordern). Så svensk moms på 25% läggs alltid till istf 20% brittisk plus att man skall försöka hålla sig under 1700 kr per order för att slippa betala tull.
 
Topp