• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Hmm, det knepiga i mitt fall var att jag lade ordern strax innan nyår. Jag har ställt frågan till deras support nu ang om jag har fått betala brittisk moms också (är ganska säker på att moms lades till när jag lade ordern). Så svensk moms på 25% läggs alltid till istf 20% brittisk plus att man skall försöka hålla sig under 1700 kr per order för att slippa betala tull.
Isåfall borde du få tillbaka momsen du betalat på cousinsuk . Dock är dom väldigt svåra att ha att göra med. Jag har väntat 4,5månader på att få pengar tillbaka för ett paket som kom bort. Dom skyller på royal mail att det tar sån tid pga Corona. Kanske bättre att höra med UPS . Dom har varit helt okej när jag varit i kontakt med dom.

Skickades det samma dag som ordern var lagd?

Cousinsuk tar inte längre ut nån VAT på sin sida. Gjorde en liten beställning strax efter nyår. men räkar med att jag får betala tull på den när den kommer till Svedala . Suraste är nog att det tar sån jä..a tid för PN att fixa tullhantering . Hade gladligen betalt 75:- om det går snabbt . Men det brukar ta 2 veckor.

Ja hanteringstiden stör mig extremt. Ofta jag beställt grejer som skickas med det aktuella landets postverk och det kommer till Sverige inom ett par dagar men sedan dröjer det 2-3 veckor innan det går att betala avgifterna. Tacka vet jag DHL express.

Jag gjorde en beställning strax innan nyår hos Cousins, och fick betala VAT. Beställningen skickades dock först i förrgår och jag fick faktiskt tillbaka den brittiska momsen då. Vi får väl se hur pass mycket dyrare det blir om ett par veckor...

Jag gjorde en beställning strax innan nyår hos Cousins, och fick betala VAT. Beställningen skickades dock först i förrgår och jag fick faktiskt tillbaka den brittiska momsen då. Vi får väl se hur pass mycket dyrare det blir om ett par veckor...
Japp, jag såg att samma sak måste ha inträffat för mig iom att jag upptäckte en insättning på mitt kort från Cousins. I mitt fall (ordervärde ca 2600 kr) blev importavgifterna ca 35% och det torde inkludera svensk moms, tull och ev fasta avgifter.

Cousinsuk tar inte längre ut nån VAT på sin sida. Gjorde en liten beställning strax efter nyår. men räkar med att jag får betala tull på den när den kommer till Svedala . Suraste är nog att det tar sån jä..a tid för PN att fixa tullhantering . Hade gladligen betalt 75:- om det går snabbt . Men det brukar ta 2 veckor.
Ja jag vet, PN är sjukt långsamma ibland på importpaket. Kan se på tracking att det inkommit till Sverige med tar flera veckor för PN att höra av sig.

Hur vet man om det är bommen/axeln det är fel på i ett fall då den inte hittar rätt läge för uppdragning/ställa tid/datum? Kan man se om den är sliten eller kan det vara fel på annan del i urverket? Helt novis på detta, är ett eta 2784.

IMG_20210210_130854.jpg
IMG_20210210_125401.jpg

Bommen ser lite skadad ut, jag hade provat byta ut den, de är ju rätt så billiga.
Hur vet man om det är bommen/axeln det är fel på i ett fall då den inte hittar rätt läge för uppdragning/ställa tid/datum? Kan man se om den är sliten eller kan det vara fel på annan del i urverket? Helt novis på detta, är ett eta 2784.

IMG_20210210_130854.jpg
IMG_20210210_125401.jpg
Är inte det där en s k Helical Square-bom? ska vara lite vridna i "toppen" annars kan det vara en regel (set lever) som kan vara sliten, och har för mig att dom där verken kan vara lite kinkiga när man lösgör bommen, lätt att trycka ner "knappen" för långt och kan det hoppa snett i ställmekanismen.

Är inte det där en s k Helical Square-bom? ska vara lite vridna i "toppen" annars kan det vara en regel (set lever) som kan vara sliten, och har för mig att dom där verken kan vara lite kinkiga när man lösgör bommen, lätt att trycka ner "knappen" för långt och kan det hoppa snett i ställmekanismen.
Ja precis, den är vriden :) knappen tror jag hade fastnat i bottenläge tidigare då kronan/bommen inte alls fick fäste i urverket(ständigt frigjord) .. Lyckades nog få knappen att flexa tillbaka till ursprungsläge nu men bommen hittar fortfarande inte rätt läge för att kunna ställa tid osv. Tänkt att serva framöver så inte hela världen men bra att undersöka möjligheterna för quickfix :)

Ja precis, den är vriden :) knappen tror jag hade fastnat i bottenläge tidigare då kronan/bommen inte alls fick fäste i urverket(ständigt frigjord) .. Lyckades nog få knappen att flexa tillbaka till ursprungsläge nu men bommen hittar fortfarande inte rätt läge för att kunna ställa tid osv. Tänkt att serva framöver så inte hela världen men bra att undersöka möjligheterna för quickfix :)
Har man lite tur kan man "jucka" :wideyed: lite och hoppas grejerna hamnar på plats igen, kanske inget rekommendera direkt, brukar vara att plocka av tavlan och räta till. En liten bild.
eta 2784.jpg

Blev lite förvirrad där, blandade i hop med Scubapro 450 Turtle :facepalm: fina klockor där, och scuban är ju klart värd att fixa till.
Tack, ja verkligen.. Den är riktigt ball :) är något inristat på insida baklock, datum och någon förkortning. Vad kan det vara tro? Verkar ha öppnats upp både år 94 och 95 i alla fall. Syns ganska otydligt men zoomar man in så.

IMG_20210209_164808.jpg

Tack, ja verkligen.. Den är riktigt ball :) är något inristat på insida baklock, datum och någon förkortning. Vad kan det vara tro? Verkar ha öppnats upp både år 94 och 95 i alla fall. Syns ganska otydligt men zoomar man in så.

IMG_20210209_164808.jpg
Det där brukar vara Urisarnas kryptiska noteringar som ingen annan än dom själva brukar veta, men nånting är gjort med verket i a f.

Första renoveringen på G. Behöver köpa nytt glas och urverket behöver bada, det går alldeles för fort.

Bilagor

• 20210417_165148.jpg
    20210417_165148.jpg
    317 KB · Visningar: 26
  • 20210417_170112.jpg
    20210417_170112.jpg
    263.4 KB · Visningar: 28
Om jag inte fått allt om bakfoten så är det väl inte så konstigt om verket går för fort, ruckningsarmen är ju ställd i maxläge,
om inte får jag ta fram skämskudden.
Ruck.jpg
Spiralen har slagit ihop. Om du kollar mitt emot den gröna pilen ser du att den är dubbel. Troligen smuts eller olja. Ta bort och tvätta spiralen i bensin Kolla att dom inte klibbar ihop och förrhoppningsvis funkar det.

Spiralen har slagit ihop. Om du kollar mitt emot den gröna pilen ser du att den är dubbel. Troligen smuts eller olja. Ta bort och tvätta spiralen i bensin Kolla att dom inte klibbar ihop och förrhoppningsvis funkar det.
Tack @rogart-63 ska testa när jag beställt grejor från cousinsuk. Behöver grundutrustningen för att komma vidare - lupp, oilers m.m. Det här är mitt jungfru-ur att börja mecka med.

Antar att ditt citering skulle till @Kapten Krok ? men visst står ruckarmen väldigt mkt på plus, och när du påpekar det så ser jag det också.

Vic mejsel.JPG

Jag tycker miniskruvmejseln från min Victorinox Compact fungerar bättre att justera Oysterlänkar med än min nya Bergeon #160.
Med sin mindre uttalade kilform greppar Victorinoxmejseln bättre och vill inte kliva upp ur skruvspåret lika lätt.
Kan inte se att den skadar skruven heller på något sätt...

Någon som kan tipsa om var man smidigast köper nya mejselblad nu när det är lite bökigare att handla från cousins? Behöver bara några 0,8 mm gul.

https://www.verkmastarna.se/category.html/skruvmejselklingor.

Inte billigast men känns bra att stödja den enda svenska återförsäljaren (?) tycker jag. De har dessutom varit riktigt på tårna senaste veckorna med blixtsnabba leveranser.
Har nästan alltid varit väldigt snabba de senaste åren. Toppenservice överlag, finns mycket som inte finns på hemsidan också om man mailar och frågar. Beställer därifrån flera gånger per månad. Känns bra att stödja den sista svenska grossisten även om det kan vara billigare utomlands.

Ser att Conrad.se har lite enklare urmakarverktyg, någon som vågar uttala sej om kvaliteten på dessa?
Bernstein och Toolcraft?

Conrad.se
Skulle gissa på att alla dessa kit har ursprung i Kina, så jag tror inte det spelar så stor roll om man skickar efter från Conrad, Biltema, Jula, Tradera eller Wish, har bara haft ett sk Toolkit och det köpte jag i från USA, Ofrei tror jag dom hette, kostade då 13-1400:- men ingen vidare kvalitet.
Det enda jag brukar varna för är boettöppnaren, brukar vara väldigt sladdriga, har bara köpt beggat efter det.

Tillbaka
Topp