• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sitter och kollar på Cousins efter något och stänga baklocket till boetter som pressas in, någon som använder några av deras och kan tipsa? Finns ju bl.a en tång, https://www.cousinsuk.com/product/case-closing-pliers, leveler press (eller är de envart för glas?). Vad skall man välja?
Jag kör med en glasspress liknande denna. Funkar kalas
_3-10-jpg.440457
 

Kreacon

Audemars
Hej!
Testar en post här. (Dubbelpost) och
Har en gammal Certina som jag gillar. Inget fancy men den har hängt med länge och skulle gärna använda den.
Problemet är ju då att den inte går. Känns inte riktigt värt att lämna in en klocka som inte är värd något och tänkte därför om jag eventuellt skulle kunna lösa det själv.
Kronan drar upp mjukt och fint, men den hoppar inte igång. Rotorn rör sig om jag rör den men den stannar snabbt.
Finns det något jag bör titta efter?
Ref 8704-1
Boettnr 1853467
D14ECAE9-3C7E-40E7-B9D9-381AA4FA4BBF.jpeg
086F34B5-31B3-45CA-8BE7-D0B8A0969B84.jpeg
 

Dr.Glas

Omega
Nybörjarfråga. Jag har skruvat isär ett gammalt verk, AS 984. En skruv sköt ur pincetten, det var en skruv som höll fast en av broarna, kommer inte ihåg vilken. Alla skruvar till broarna ser likadana ut, men jag saknar alltså en. Kollade på cousins, om man köper ett set med blandade skruvar typ: https://www.cousinsuk.com/product/all-kinds-mixed-screws-wristwatch kan man hoppas på att det finns någon skruv där som kan passa? Klockan är ju inte värd någonting, jag skruvar med den mest för övning, men det vore ändå kul att få igång den, och det skulle kännas trist att lämna den utan en skruv... Tar tacksamt emot tips på vart jag kan hitta skruvar! Bifogar en bild på en skruv som mig veterligen är identisk med den som försvann.
IMG_4459 (1).jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Har du letat ordentligt? Bryggskruvar är ju inte de allra minsta och trots allt bör den finnas i rummet. Använd ficklampa och lys parallellt med golvet. Testa gärna med en annan skruv så du får en bild av vad du letar efter. I bland har jag sopat hela golvet och sen letat igenom dammhögen. Tror dom flesta av oss letade lika mycket som vi mekade i början.
 

Dr.Glas

Omega
Har du letat ordentligt? Bryggskruvar är ju inte de allra minsta och trots allt bör den finnas i rummet. Använd ficklampa och lys parallellt med golvet. Testa gärna med en annan skruv så du får en bild av vad du letar efter. I bland har jag sopat hela golvet och sen letat igenom dammhögen. Tror dom flesta av oss letade lika mycket som vi mekade i början.
Jag har letat ett tag, men det är ett gammalt brädgolv med stora springor mellan... Chansen att hitta den är nog mycket liten.
 

McGyver

Rolex
Fick ett tips av @Valdemar25 för många år sedan som hjälpt mig hitta åtskilliga delar!
Ta en finmaskig nylonstrumpa och sätt över dammsugarmunstycket. Dammsug området du vet att delen finns på och töm sedan ut strumpans innehåll på ett vitt papper och förhoppningsvis finns din del med! Har ännu inte gått bet med denna metod hur små delarna än varit! Lycka till!
 

Dr.Glas

Omega
Fick ett tips av @Valdemar25 för många år sedan som hjälpt mig hitta åtskilliga delar!
Ta en finmaskig nylonstrumpa och sätt över dammsugarmunstycket. Dammsug området du vet att delen finns på och töm sedan ut strumpans innehåll på ett vitt papper och förhoppningsvis finns din del med! Har ännu inte gått bet med denna metod hur små delarna än varit! Lycka till!
Smart! Det ska jag testa ikväll! Damen kommer bli nöjd när jag snor hennes strumpor =) På sikt får jag väl lägga om golvet eller skaffa mig ett annat rum att sitta i.
Om jag ändå inte skulle hitta den, vart köper ni skruvar? Jag har en Sandoz där rotorn med anhang är lös, och där saknades 2 skruvar när jag fick den, kommer behöva skruvar till den med. Kollar ni upp exakt vilken typ av skruv det är, alltså mäter på motsvarande med mikrometer, eller går det köpa en batch blandade skruvar och leta upp något liknande som funkar? Jag förstår att det beror lite på vad det är för klocka man jobbar med...
 

Dr.Glas

Omega
Nu har jag damsugit med strumpbyxa i alla springor mellan brädorna och resten av rummet bra länge utan att få napp. Det är för djupt ner mellan springorna för att kunna suga upp all skit som ligger där. Tack för tipset hursomhelst, hade det inte varit för springorna hade inte skruven haft en chans! Kom på ännu en användbar grej, att "scanna" dammet med en stark magnet för att sålla allt som var metall. Har även kollat i en annan skräpklocka jag hade, men helt annat verk, helt andra skruvar. Så om någon har tips på vart man enklast skaffar nya skruvar mottages det tacksamt!
 

David_1981

Breitling
Någon som har erfarenhet av den här sortens verktyg? Själv har jag problem ibland när man ska ta av länken från vissa klockor, så funderar på om man skulle kunna vara hjälpt av den här varianten... ?
watchtool.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Nu har jag damsugit med strumpbyxa i alla springor mellan brädorna och resten av rummet bra länge utan att få napp. Det är för djupt ner mellan springorna för att kunna suga upp all skit som ligger där. Tack för tipset hursomhelst, hade det inte varit för springorna hade inte skruven haft en chans! Kom på ännu en användbar grej, att "scanna" dammet med en stark magnet för att sålla allt som var metall. Har även kollat i en annan skräpklocka jag hade, men helt annat verk, helt andra skruvar. Så om någon har tips på vart man enklast skaffar nya skruvar mottages det tacksamt!
Försök ta en macrobild och mått på skruv och efterlys här eller i fix och trix tråden.
 

ittam

Audemars
Nybörjarfråga. Jag har skruvat isär ett gammalt verk, AS 984. En skruv sköt ur pincetten, det var en skruv som höll fast en av broarna, kommer inte ihåg vilken. Alla skruvar till broarna ser likadana ut, men jag saknar alltså en. Kollade på cousins, om man köper ett set med blandade skruvar typ: https://www.cousinsuk.com/product/all-kinds-mixed-screws-wristwatch kan man hoppas på att det finns någon skruv där som kan passa? Klockan är ju inte värd någonting, jag skruvar med den mest för övning, men det vore ändå kul att få igång den, och det skulle kännas trist att lämna den utan en skruv... Tar tacksamt emot tips på vart jag kan hitta skruvar! Bifogar en bild på en skruv som mig veterligen är identisk med den som försvann.
IMG_4459 (1).jpg
Jag har, men tyvärr inte i nyskick. Misstänker att det inte spelar så stor roll..
Skicka PM med adress så lägger jag på posten.
 

Laplander

Rolex
Bergeon.JPG

Bör man använda en sådan här vanlig Bergeon skruvmejsel för att korta en länk?
Det är helt koniskt slipad vilket känns som att den gärna vill kliva upp och slinta ur skruvspåret om man måste "ta i" lite...?
 

Andreasbr414

Cartier
Tipps på bra verkhållare när man ska börja skruva själv. Ska hälst vara kompatibelt med mer än en storlek på verk eller behöver man flera olika? :) och är det cusins som gäller eller finns de fler sidor att beställa från som är bra?:) och om någon har något att sälja såär jag intresserad!

Mvh Andreas
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Satsa på kavlitet, själv kör jag just nu med en Bergeon i kompositmaterial.
Jag skall dock köpa en i metall istället då denna är lite för mjuk och det är ibland svårt för den att hålla vissa verk. Kollar du på Cousins så ser du vilken storlek av verk de klarar av, brukar vara en range av storlekar det klarar.

Det är denna jag har:
8¾ to 19 Ligne, Bergeon 4040P - Carbon Fibre

Storleken funkar på alla verk jag tittat på, från riktigt små till mer vanliga vintage verk. Vill man skruva i fickur t.ex. får man nog ta en större.
 

Axlet

Breitling
Tjenare.
Är det nödvändigt med en avmagnitaserare. Eller kan man lösa det genom att tex använda en korntäng som inte är magnetisk?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ganska individuellt skulle jag säga. Jag köpte en hel uppsättning med luppar men använder enbart 10x. För allmänt arbete använder jag ingen lupp alls.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ganska individuellt skulle jag säga. Jag köpte en hel uppsättning med luppar men använder enbart 10x. För allmänt arbete använder jag ingen lupp alls.
Kör endast 3x och ibland footar jag med mobilen för och se riktigt små saker. Skall dock köpa glasögon istället, lite jobbigt och hålla luppen de gånger man behöver två armar. Skall se om det finns någon kombo, typ 4x samt ytterligare förstorning.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Go fish! PS. Damklockor är det bästa om du vill ha vettiga verk billigt att pilla med. DS.
Nedsidan är ju att de är små. Som nybörjare är det enklast att pilla i stora saker. Fickur är bra att börja med ur den aspekten. Dock kan reservdels- frågan ibland vara problematisk för fickur.
 
Senast ändrad:
Topp