• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Jag har ett tag använd en billig kinesisk glaspress och har gjort ett 30-tal glasbyten utan problem. Men när jag råkade på ett trilskande armerat glas tog jag i för mycket och pressen blev sned.
Glaspresskass.jpg

Istället för att försöka räta den (tror det är lönlöst) eller köpa en liknande billig kinavariant började jag jaga efter en begagnad med lite bättre kvalité. Resultatet blev en AF 179.110
AF179110.jpg

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att denna AF borde vara hållbarare än kinavarianten.
Glaspress.jpg

Nu har jag bara bytt två glas med den nya men den har redan fått en plats i mitt hjärta, skön kvalitetskänsla.
Slutsatsen är samma som några gånger tidigare i denna tråd: Billiga kinaprylar funkar men har man tänkt använda dom ofta är det bättre att lägga lite mer pengar och köpa begagnade kvalitetsprylar.

Tänkte dela detta tips på arbetsplats. Elfas hyllsystem. Hyllan fanns sedan tidigare i vad som numera är ett gästrum. Det enda jag kompletterade med var en extra djup skiva/kraftigare konsoler för arbetsytan. 2 billiga ledlampor från IKEA är arbetsbelysning. Fördelar:
  • Diskret "partnervänlig" lösning (faktiskt fruns ide:))
  • Enkelt att få rätt arbetshöjd
  • Inga ben som stör och dessutom lättstädat
Nackdelar då, ja naturligtvis inte lika stabilt som fast bänk men inget jag stör mig på som hobbymekare.
IMG_1288.JPG

Jag fick en fråga om vad jag använder för att pressa i plastglas utan armering och tänkte försöka svara på det här.
Det är inte helt lätt att hitta (heter "dies" på engelska och vad dessa "glas-i-pressar-pluppar" heter på svenska har jag ingen aning om så jag kommer att kalla dom dies) dies avsedda just plastglas utan armering om man inte jagar reda på en gammal glaspress med tillbehör eller köper en ny superkomplett typ Bergeon 5500A där allt följer med. Köper man en billig ny kinapress eller en billig sats med dies så följer dom konvexa hanorna sällan med. Eftersom jag till 99% bara sysslar med vintage klockor så blir det mest just oarmerade plastglas för min del så när jag en gång i tiden köpte min kina glaspress så letade jag länge efter en där det även följde med platta dies vilket funkar hjälpligt.

Till vänster den vanliga typen av dies som brukar följa med billiga satser och till höger dies som egentligen inte är till oarmerade plastglas men funkar hjälpligt ändå.
Dies.jpg

Det finns dock en lösning och det är att det går att köpa konvexa Bergeon dies löst och dessa funkar ypperligt. Tyvärr är Bergeon grejor sällan billigt men skall man bara jobba med vintage herrur behöver man inte så många olika dies. Det gäller bara att ha koll på vilka gängor ens glaspress har, både min gamla kinapress min nya AF och Bergeon använder M6 gängor.
BergeonDies.jpg

Hoppas att någon fattade något av detta svammel och blev lite hjälpt av det.
AFmedDies.jpg

Jag fick en fråga om vad jag använder för att pressa i plastglas utan armering och tänkte försöka svara på det här.
Det är inte helt lätt att hitta (heter "dies" på engelska och vad dessa "glas-i-pressar-pluppar" heter på svenska har jag ingen aning om så jag kommer att kalla dom dies) dies avsedda just plastglas utan armering om man inte jagar reda på en gammal glaspress med tillbehör eller köper en ny superkomplett typ Bergeon 5500A där allt följer med. Köper man en billig ny kinapress eller en billig sats med dies så följer dom konvexa hanorna sällan med. Eftersom jag till 99% bara sysslar med vintage klockor så blir det mest just oarmerade plastglas för min del så när jag en gång i tiden köpte min kina glaspress så letade jag länge efter en där det även följde med platta dies vilket funkar hjälpligt.

Till vänster den vanliga typen av dies som brukar följa med billiga satser och till höger dies som egentligen inte är till oarmerade plastglas men funkar hjälpligt ändå.
Dies.jpg

Det finns dock en lösning och det är att det går att köpa konvexa Bergeon dies löst och dessa funkar ypperligt. Tyvärr är Bergeon grejor sällan billigt men skall man bara jobba med vintage herrur behöver man inte så många olika dies. Det gäller bara att ha koll på vilka gängor ens glaspress har, både min gamla kinapress min nya AF och Bergeon använder M6 gängor.
BergeonDies.jpg

AFmedDies.jpg
Pressar du glaset genom hela boetten, 'från baksidan'? Fungerar det med glas som har 'step' också?
Vissa boetter har gängor och annat som är i vägen därav min fråga. Då har jag använt glastång. Bra tips med lösa bergeon pluppar
Aka dies:)

Jag är också lite på jakt efter ett startkit för att försöka lära mig rengöra och serva enklare verk. Snubblade över detta, vad tror ni?
http://www.watch-tool.de/html/kits.php?id=0229sf
Ser ut att vara ett totalt felbalanserat set. Du behöver inte så mycket prylar för rengöring. Vill du serva så har en 10x lupp för kraftig förstoring och används bara vid inspektion av detaljer. Du klarar dig även långt med en (1) pincett. Sen behövs som sagts mejslar. Du kommer även att behöva boettöppnare, verkhållare, dammkåpor och oljor. Fundera på vad du egentligen behöver och köp löst och gärna vartefter du har behov så riskerar du inte att köpa på dig en massa onödigt. Finns många bra tips tidigare i tråden och några andra.

Ser ut att vara ett totalt felbalanserat set. Du behöver inte så mycket prylar för rengöring. Vill du serva så har en 10x lupp för kraftig förstoring och används bara vid inspektion av detaljer. Du klarar dig även långt med en (1) pincett. Sen behövs som sagts mejslar. Du kommer även att behöva boettöppnare, verkhållare, dammkåpor och oljor. Fundera på vad du egentligen behöver och köp löst och gärna vartefter du har behov så riskerar du inte att köpa på dig en massa onödigt. Finns många bra tips tidigare i tråden och några andra.

Ja jag håller med er båda angående att det saknas skruvmejslar, vilket jag tänkte komplettera med om jag skulle köpa kitet.
Tyckte mest att det ser ut som ett bra mellanting mellan för en nybörjare ganska dyra Bergeon-verktyg och risiga kina-prylar från ebay.
Ganska många saker som är överflödiga men ändå ganska mycket prylar för pengarna. Håller man som jag till i lågprissegmentet och jagar gammalt mögel på loppisar kan det vara bra att ha lite rengöringsgrejer.

Lusläst mängder med trådar här på KS angående verktygsrekommendationer, men känner nog att de generella tipsen om att köpa rejäla Bergeon-verktyg från start är lite dyrt för mig som känner mig osäker på min egen förmåga i sammanhanget :)

Ska fundera ett varv till. Tack för er input!

Ja jag håller med er båda angående att det saknas skruvmejslar, vilket jag tänkte komplettera med om jag skulle köpa kitet.
Tyckte mest att det ser ut som ett bra mellanting mellan för en nybörjare ganska dyra Bergeon-verktyg och risiga kina-prylar från ebay.
Ganska många saker som är överflödiga men ändå ganska mycket prylar för pengarna. Håller man som jag till i lågprissegmentet och jagar gammalt mögel på loppisar kan det vara bra att ha lite rengöringsgrejer.

Lusläst mängder med trådar här på KS angående verktygsrekommendationer, men känner nog att de generella tipsen om att köpa rejäla Bergeon-verktyg från start är lite dyrt för mig som känner mig osäker på min egen förmåga i sammanhanget :)

Ska fundera ett varv till. Tack för er input!
Tycker geberellt att det finns många indien/ebay-verktyg som duger gott! Men även många man hade kunnat köpa kvalité från början och inte lagt onödig deg på skit. Imho är skruvmejseln och korntången din bästa vän och värt att köpa bra grejer. Håller oxå på mkt med billigare mögel. Klart du ska börja mecka! Finns mkt tips o trix i just den tråden som heter så :)

Köp lite billigare skruvmejslar men bytt ut bladen mot Bergeon när dom går sönder. Det lär dom göra. Och köp det bästa du kan hitta i verktygsväg. Köper du bra verktyg kan du ju alltid sälja dom senare. Skräpverktyg är bara å slänga. Dåliga verktyg lär man sig inget med heller då man får spendera mer tid på golvet än mekande med klockorna :)

Köp lite billigare skruvmejslar men bytt ut bladen mot Bergeon när dom går sönder. Det lär dom göra.
Jag skulle råda att hoppa det steget och köpa kvalité direkt. En Bergeon skruvmejsel kostar 9£ inkl 4 blad på Cousins. En kapsel med 10 st reservblad kostar också 9£. Bättre då att inte köpa så många mejslar. Servade min första Seiko med 2 mejslar (1,0 och 1,4) efter råd från en erfaren mekare här;) Sen har jag kompletterat efter hand.

Jag skulle råda att hoppa det steget och köpa kvalité direkt. En Bergeon skruvmejsel kostar 9£ inkl 4 blad på Cousins. En kapsel med 10 st reservblad kostar också 9£. Bättre då att inte köpa så många mejslar. Servade min första Seiko med 2 mejslar (1,0 och 1,4) efter råd från en erfaren mekare här;) Sen har jag kompletterat efter hand.
Så sant . Sällan man använder annat än den grå eller svarta mejslen . Nån gång ibland den gula 0.80 .

Jag är också lite på jakt efter ett startkit för att försöka lära mig rengöra och serva enklare verk. Snubblade över detta, vad tror ni?
http://www.watch-tool.de/html/kits.php?id=0229sf
Istället för ett billigt kit med saker du kanske inte behöver och av tveksam kvalité tycker jag du skall titta efter begagnade kvalitetsprylar. Dyker hela tiden upp klockverktyg på både eBay och Tradera. Kan ta lite tid och köpa på detta sättet men du slipper köpa skit och ledsnar du kan du troligtvis få igen pengarna.

Hej!
Finns det nåt typ startkit att beställa i verktygsväg? Är helt ny på detta men nyfiken på att öppna upp någon gammal klocka o kika i! Vet ju inte vad som behövs riktigt! Hittade detta nedan, kan de va nåt att börja med?
https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-tool-kit
Om du är osäker hur mycket du kommer 'hålla på' kör på den. Mycket bättre än kina-kits från ebay, dessutom inte så dyrt. Det finns en del saker i cousins kit som man inte behöver från dag ett men som sagt, inte jätte dyrt - kör på och sen uppgradera/fyll på i efterhand.

Jag kom av en slump över lite delar till denna boettöppnare för någon vecka sen. Så det var bara att börja leta efter en begagnad och inte komplett Bergeon 5700. Nu är förhoppningsvis trilskande boettlock inget problem längre:) Saknas fortfarande några stift men det får jag skaffa vartefter jag behöver dom.
IMG_1678.JPG
IMG_1680.JPG

Senast ändrad:

Dies.jpg

BergeonDies.jpg

AFmedDies.jpg
Jag förstod aldrig vad den konvexa pucken gör, själv kör jag på liknande sätt som dig men med en platt puck istället för din konvexa. Sedan tom boett med glaset nedåt och och boetten med boettlocket monterat uppåt mot den platta pucken.

Tillbaka
Topp