Jag fick en fråga om vad jag använder för att pressa i plastglas utan armering och tänkte försöka svara på det här.
Det är inte helt lätt att hitta (heter "dies" på engelska och vad dessa "glas-i-pressar-pluppar" heter på svenska har jag ingen aning om så jag kommer att kalla dom dies) dies avsedda just plastglas utan armering om man inte jagar reda på en gammal glaspress med tillbehör eller köper en ny superkomplett typ Bergeon 5500A där allt följer med. Köper man en billig ny kinapress eller en billig sats med dies så följer dom konvexa hanorna sällan med. Eftersom jag till 99% bara sysslar med vintage klockor så blir det mest just oarmerade plastglas för min del så när jag en gång i tiden köpte min kina glaspress så letade jag länge efter en där det även följde med platta dies vilket funkar hjälpligt.
Till vänster den vanliga typen av dies som brukar följa med billiga satser och till höger dies som egentligen inte är till oarmerade plastglas men funkar hjälpligt ändå.
Det finns dock en lösning och det är att det går att köpa konvexa Bergeon dies löst och dessa funkar ypperligt. Tyvärr är Bergeon grejor sällan billigt men skall man bara jobba med vintage herrur behöver man inte så många olika dies. Det gäller bara att ha koll på vilka gängor ens glaspress har, både min gamla kinapress min nya AF och Bergeon använder M6 gängor.
Hoppas att någon fattade något av detta svammel och blev lite hjälpt av det.