• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Har någon tipps för hållare och stenar för mejsel slipning som är bra!?
02ED59E3-1B15-4E23-9976-E53091175C51.png
E89916E0-1B60-45B4-A4AE-A1333C13DCAB.png
Eller ett diamantbryne från Claes Olsson

@Beo, det @noeLLY länkade är bra grejor. Det jag beställde och äntligen fick hem är "indian-varianten" från cousinsuk. Det var billigt men jag tycker att det duger för mina behov. Det var busenkelt att använda rollern och skadade skrivelser mejslar är som nya. Jag snålade denna gång men blev inte besviken ändå.

20180122_205314.jpg
Tack för tippset!såg ju kalasbra ut!är det ett set med sten och mejsel hållare från Cousins?:)

Tack för tippset!såg ju kalasbra ut!är det ett set med sten och mejsel hållare från Cousins?:)
Säljs det som ett set? Jag köpte de separat, ska leta upp deras artikelnummer nu.

- Square India Stone on Wooden Base, Indian (S31323)
- Non Swiss Screwdriver Sharpener (S31322)
Det är mycket bang-for-buck dock skulle man säkert kunna använda slipstenar om redan har dem hemma - detta var ju dock inte dyrt hur som. Jag testade lite först på några biltema-mejslar tills jag fick känsla hur roller rör sig. Sedan fick jag slipa skarpt först min 'set B' med icke swiss mejslar och till slut bergeon. Snabb tips är att titta med lupp så att du har rätt vinkel och dra mejsel mot dig och låta stenen skära i bara den riktningen.

Säljs det som ett set? Jag köpte de separat, ska leta upp deras artikelnummer nu.

- Square India Stone on Wooden Base, Indian (S31323)
- Non Swiss Screwdriver Sharpener (S31322)
Det är mycket bang-for-buck dock skulle man säkert kunna använda slipstenar om redan har dem hemma - detta var ju dock inte dyrt hur som. Jag testade lite först på några biltema-mejslar tills jag fick känsla hur roller rör sig. Sedan fick jag slipa skarpt först min 'set B' med icke swiss mejslar och till slut bergeon. Snabb tips är att titta med lupp så att du har rätt vinkel och dra mejsel mot dig och låta stenen skära i bara den riktningen.
Kanon!tackar för tippset!blir att ta med i nästa beställning från Cousins.

Funderar lite på att slå till på nån visarpress. Tänkte man skulle få bättre kontroll om man tar varianten med stativ så man inte trycker snett. Duger en sån nedan från kina eller är det bara att bita ihop o köpa made in swiss? Svårt att veta med kineserna, vissa prylar är jättebra o andra är skräp. Vad använder ni andra för nåt?

0B47FC5C-0B27-4595-8CBC-20290BC4677B.png

Funderar lite på att slå till på nån visarpress. Tänkte man skulle få bättre kontroll om man tar varianten med stativ så man inte trycker snett. Duger en sån nedan från kina eller är det bara att bita ihop o köpa made in swiss? Svårt att veta med kineserna, vissa prylar är jättebra o andra är skräp. Vad använder ni andra för nåt?

Jag har funderat på samma typ av verktyg. Inga av de urmakare jag följer online verkar använda det dock? Kanske är det bättre i teorin än i verkligheten?

Jag har funderat på samma typ av verktyg. Inga av de urmakare jag följer online verkar använda det dock? Kanske är det bättre i teorin än i verkligheten?
Köpte en sån när jag tänkte fixa med min speedmaster . Den var väldigt glapp och plastdelarna var dåligt gjorda .

Köpte en sån när jag tänkte fixa med min speedmaster . Den var väldigt glapp och plastdelarna var dåligt gjorda .
Var rädd att det var så. Såg att cousins hade nån för femhundringen. Kanske bättre att gå på en sån. Eller är det bättre att köra med lösa pressar man håller i handen. Nu kör jag med några stiftpennor i plast jag borrat upp till olika dimensioner. Vill ha nåt lite seriösare tänkte jag.

Var rädd att det var så. Såg att cousins hade nån för femhundringen. Kanske bättre att gå på en sån. Eller är det bättre att köra med lösa pressar man håller i handen. Nu kör jag med några stiftpennor i plast jag borrat upp till olika dimensioner. Vill ha nåt lite seriösare tänkte jag.
Jag gillar ju horotec pressarna. Köpte en Bergeon typ penna. Men gilla inte storleken på pressen eller priset. Har en av varje storlek Horotec. Typ dessa. Använder nästan uteslutande röd svart och grå vit. Går att flytta spetsarna och bygga om som man vill ha dom själv.
watch_hand_installer_64.020__79142.1477099540.500.750.jpg

Har fått min första service som behöver en ny juvel. Centrumjuvelen på en Certina 25-651. Jag letar efter donator men tänkte samtidigt titta på om det är möjligt att pressa sånt själv. Någon som har feedback på det.

Jag antar att jag behöver
1. En press med mothåll.
2. Något att mäta axel dimension med.
3. Något att mäta hålets dimension med.
4. Ev brotchar att anpassa hålet med.
5. Behöver jag nämna Juveler i rätt storlek :)

Räcker dessa verktyg eller saknas det flera verktyg. Kan man göra detta utan att ruinera sig och vad är det isåfall för prylar man behöver eller skall man ge upp redan nu och lämna detta till urmakare/mer erfaren forum person?

Har fått min första service som behöver en ny juvel. Centrumjuvelen på en Certina 25-651. Jag letar efter donator men tänkte samtidigt titta på om det är möjligt att pressa sånt själv. Någon som har feedback på det.

Jag antar att jag behöver
1. En press med mothåll.
2. Något att mäta axel dimension med.
3. Något att mäta hålets dimension med.
4. Ev brotchar att anpassa hålet med.
5. Behöver jag nämna Juveler i rätt storlek :)

Räcker dessa verktyg eller saknas det flera verktyg. Kan man göra detta utan att ruinera sig och vad är det isåfall för prylar man behöver eller skall man ge upp redan nu och lämna detta till urmakare/mer erfaren forum person?
Låter som du behöver ett jeweling tool från seitz. Med lite tur kan du hitta ett på Tradera. Tror det är lättare att hitta ett donator verk eller en fin bottenplatta med hel centrumjuvel. Juveler är dyra som kvicksilver så det lönar sig knappast.

Juveler är dyra som kvicksilver så det lönar sig knappast.
16£ inklusive frakt fick jag betala för 3 stycken när jag gjorde mitt byte på fickuret i länken ovan (jag hade bara behövt en men såldes bara i 3- pack). Sen kanske olika sorter har olika priser. Det har jag dålig koll på.

Hur du skall göra tycker jag beror lite på. Du bör fråga dig själv följande:

1. Är du i hobbyn för att stanna? I så fall vill du ha ett jeweling- tool eller stans- set med jeweling- möjligheter (sådant som jag använder) till slut ändå.

2. Vad är meningen med ditt äventyr? Att prompt få klockan fixad eller att lära dig och utvecklas? Hänger lite ihop med 1.)

3. Är du redo att ta steget mot en operation som är över introduktionskurs? Det vill säga, kan du ta lite motgångar i detta skede i din urmakarkarriär eller kommer det innebära att du lägger sakerna i ett skåp och aldrig återvänder? För egen del är det just minorna som fått mig att utvecklas. De allra dyraste och smärtsammaste misstagen är de jag minns mest.
Känns steget med juvelering motigt är ett alternativ att lägga undan detta stycke tills det att du är redo och börja jobbat på något annat objekt istället. Kan kanske kännas lite motigt men "There are plenty of fish in the sea". Många urverk som behöver kärlek och omvårdnad.

Senast ändrad:
16£ inklusive frakt fick jag betala för 3 stycken när jag gjorde mitt byte på fickuret i länken ovan (jag hade bara behövt en men såldes bara i 3- pack). Sen kanske olika sorter har olika priser. Det har jag dålig koll på.

1. Är du i hobbyn för att stanna? I så fall vill du ha ett jeweling- tool eller stans- set med jeweling- möjligheter (sådant som jag använder) till slut ändå.

2. Vad är meningen med ditt äventyr? Att prompt få klockan fixad eller att lära dig och utvecklas? Hänger lite ihop med 1.)

3. Är du redo att ta steget mot en operation som är över introduktionskurs? Det vill säga, kan du ta lite motgångar i detta skede i din urmakarkarriär eller kommer det innebära att du lägger sakerna i ett skåp och aldrig återvänder? För egen del är det just minorna som fått mig att utvecklas. De allra dyraste och smärtsammaste misstagen är de jag minns mest.
Känns steget med juvelering motigt är ett alternativ att lägga undan detta stycke tills det att du är redo och börja jobbat på något annat objekt istället. Kan kanske kännas lite motigt men "There are plenty of fish in the sea". Många urverk som behöver kärlek och omvårdnad.
Både du och #rogart har bra poänger. Tja vad jag vill, hmm den är inte helt lätt. Började med att jag blev imponerad av hur små delar som byttes i min klocka jag hade på service. Ville kolla upp det och hade en trasig omega från mitten av 20 talet som jag öppnade. Lirkade lite med den och den hoppade igång. Hittade hit och har haft en riktigt kul resa så är nog inte bara att fixa nån klocka som gäller utan vill ju lära mig mer men lär ju ta det i lagom steg för man är ju nybörjare vad man än tar i. Vips så har man ett gäng klockor som ligger hemma för service, rengörning, inoljning, rucka i timegraphern, smörja här men inte där, läderband måste man lära sig fixa, reluma, ultraljudstvättar, färga skinn, mikroskop så man ser vad man jobbar med, sy i läder, pressa glas mm mm. Jag antar att jag redan har syltat in mig en del och tycker det är kul så jag lär väl fortsätta. Än så sitter ju inte grunderna så man har ju mer av basfunktionerna att lära sig. Tror ju iof inte att det är omöjligt att lära sig pressa stenar heller men om det är fruktansvärda pengar att börja kan man ju iof ta det lite easy och börja köpa in utrustning i lagom takt istället. Håller ju helt med resonemanget om att det troligen är billigare att köpa donatorer men samtidigt finns det ju en skön känsla i att kunna göra lite större jobb själv också.

Ni som är lite mer rutinerade kanske kan svara på vilka andra typer av jobb man skall avancera med och vilka verktyg som kan vara lämpligt att införskaffa. Pressa stenar kommer väl att komma men vet man lite mer om det kan man ju bränna pengarna på rätt saker istället för att gå i alla fällor.

vad är skillnade på ett jeweling- tool eller stans- set med jeweling- möjligheter? Vad är det mer för jobb man kan göra med ditt verktyg?

vad är skillnade på ett jeweling- tool eller stans- set med jeweling- möjligheter? Vad är det mer för jobb man kan göra med ditt verktyg?
Ett drivnitsverktyg typ staking tool. Om man kör tex boley & linen så är det lite för kanske byta ett kullager i en ETA rotor . men för små juveler så kan man inte knacka med hammare. Då spräcker man juvelen. Finns drivnitsverktyg med hävarm. Den funkar fint att byta juveler med.
Sen har vi Seitz jewel tool . Brukar komma med brotschar och ipressverktyg. Fördelen är att den har ett stopp så man kan ställa in höjden på hur högt man vill att juvelen ska sitta.
Vill du kan jag säkert byta juvelen åt dig. Vet inte om jag har nån i asken med osorterade juvel annars kan jag säkert ta en från en 25-66 platta.
Juvelerna kommer i standard storlekar iallafall utvändigt. Så ett bra skjutmått är en bra investering.

Om svarven är urmakarens bästa kompis är stansen näst bästa. Lite beroende på vilka tillbehör man har till den så kan man göra mer eller mindre. Många gånger används den för att ta isär eller montera ihop detaljer som är "friction fitted" i eller till urverk.
Jag har sett det användas från allt från väldig enkla jobb, som att montera visare (inget jag själv använder den till men det går), till den mest (i mina lekmanna ögon) krävande operation en urmakare ställs inför; byte av balansaxel.

Fördelen är att den har ett stopp så man kan ställa in höjden på hur högt man vill att juvelen ska sitta.
Vill bara tillägga att ett stans- set med juveleringsmöjligheter också har "stoppet". Eller i alla fall så som jag definierar "juveleringsmöjlighet". Inte alla stans- set har "stoppet" och i de fallen skulle jag inte säga att det är helt lämpliga för uppgiften.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
FF66A7DE-252C-4DE8-B62C-DECD36D3C741.png
Ett drivnitsverktyg typ staking tool. Om man kör tex boley & linen så är det lite för kanske byta ett kullager i en ETA rotor . men för små juveler så kan man inte knacka med hammare. Då spräcker man juvelen. Finns drivnitsverktyg med hävarm. Den funkar fint att byta juveler med.
Sen har vi Seitz jewel tool . Brukar komma med brotschar och ipressverktyg. Fördelen är att den har ett stopp så man kan ställa in höjden på hur högt man vill att juvelen ska sitta.
Vill du kan jag säkert byta juvelen åt dig. Vet inte om jag har nån i asken med osorterade juvel annars kan jag säkert ta en från en 25-66 platta.
Juvelerna kommer i standard storlekar iallafall utvändigt. Så ett bra skjutmått är en bra investering.
Låter som ett riktigt bra erbjudande. Jag PMar dig ang det.

Är kittet jag klistrade in nånstans i messet komplett med vad jag behöver för att pressa i och ur samt brotscha upp hålen?
För att mäta Har jag ett digitalt skjutmått från Kjell.com och några gamla mikrometrar liggande men jag antar att jag behöver komplettera på mätfronten med eller klarar man sig mdd det?

• Like
Reactions: Beo
FF66A7DE-252C-4DE8-B62C-DECD36D3C741.png

Låter som ett riktigt bra erbjudande. Jag PMar dig ang det.

Är kittet jag klistrade in nånstans i messet komplett med vad jag behöver för att pressa i och ur samt brotscha upp hålen?
För att mäta Har jag ett digitalt skjutmått från Kjell.com och några gamla mikrometrar liggande men jag antar att jag behöver komplettera på mätfronten med eller klarar man sig mdd det?
Ser komplett ut . Möjligen kan det saknas nån av dom större brotscharna . Finns att köpa och kostar inte jättemycket.
Viktigast är att verktyget är komplett och i hyfsat skick .

Bra lista för den som behöver ett startkit och undrar vad man skall börja med.

https://www.eternaltools.com/blog/essential-tools-for-watch-repair
Just gjort den resan och tänkte att kina prylar är en billig start. Det är den inte. Har nog lagt 1500:- på skitverktyg som förstör mer än de hjälper. Sen att köpa från cousins, länk finns i tråden och de har all de bra prylarna och är mycket billigare än att köpa på ebay som jag gjorde

Just gjort den resan och tänkte att kina prylar är en billig start. Det är den inte. Har nog lagt 1500:- på skitverktyg som förstör mer än de hjälper. Sen att köpa från cousins, länk finns i tråden och de har all de bra prylarna och är mycket billigare än att köpa på ebay som jag gjorde
Inte kinaprylar i listan jag länkade för den som undrar.

Tycker det ser ut att vara en bra början in i träsket!:D

Snart står jag där knädjupt...har en känsla av att det kommer bli en dyr historia.

Men å andra sidan så finns det en möjlighet att man blir tillräckligt duktig för att kunna tjäna sig en extra slant som självlärd urmakare lagom tills man blir fattig pensionär. Då man slösat bort alla sparpengar på klockor och tillbehör.

Halloj alla,

Har skummat igenom tråden och hittade inget angående vad ni kör för olika typer av underlägg på borden medans ni meckar. Tänkte om man skulle ha något gjort i ett mjukt läder men kom på att det kanske inte är det bästa när man pillar med saker som man har fingertutor på sig för att inte kladda ner hehe. Men kör ni plastunderlägg eller vad kör ni?

Halloj alla,

Har skummat igenom tråden och hittade inget angående vad ni kör för olika typer av underlägg på borden medans ni meckar. Tänkte om man skulle ha något gjort i ett mjukt läder men kom på att det kanske inte är det bästa när man pillar med saker som man har fingertutor på sig för att inte kladda ner hehe. Men kör ni plastunderlägg eller vad kör ni?
Jag har 3st sånna här från cousinsuk.com
upload_2018-6-29_16-6-19.png

Tillbaka
Topp