• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Rolfen

Rolex
Jag förstod aldrig vad den konvexa pucken gör, själv kör jag på liknande sätt som dig men med en platt puck istället för din konvexa. Sedan tom boett med glaset nedåt och och boetten med boettlocket monterat uppåt mot den platta pucken.
Då pressar du alltså i glaset i boetten? Det gör inte jag utan jag pressar enbart på själva glaset så det minskar i diameter (gäller naturligtvis enbart glas utan armering). Med din metod måste man ju nästan ha sönder glaset för att få dit det, prova mitt sätt så får du se hur lätt det är. Jag provar att förklara igen (svårt som f*n att förklara i text, får större förståelse för usla manualer efter detta).

Jag lägger glaset på den vita skålade pucken (här väljer man en puck som är aningen mindre än glaset) med insidan upp och trär upp boetten (naturligtvis utan lock) (med baksidan upp) över den svarta pucken (som skall vara mindre än den vita, så liten att den går i den vita med råge) och håller boetten där, pressar lite (och håller press) och släpper ned boetten över glaset. Sedan släpper jag pressen och glaset sitter där. Fungerar som sagt bara på glas utan armering tex Sternkreuz N och HW

AFmedDies.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då pressar du alltså i glaset i boetten? Det gör inte jag utan jag pressar enbart på själva glaset så det minskar i diameter (gäller naturligtvis enbart glas utan armering). Med din metod måste man ju nästan ha sönder glaset för att få dit det, prova mitt sätt så får du se hur lätt det är. Jag provar att förklara igen (svårt som f*n att förklara i text, får större förståelse för usla manualer efter detta).

Jag lägger glaset på den vita skålade pucken (här väljer man en puck som är aningen mindre än glaset) med insidan upp och trär upp boetten (naturligtvis utan lock) (med baksidan upp) över den svarta pucken (som skall vara mindre än den vita, så liten att den går i den vita med råge) och håller boetten där, pressar lite (och håller press) och släpper ned boetten över glaset. Sedan släpper jag pressen och glaset sitter där. Fungerar som sagt bara på glas utan armering tex Sternkreuz N och HW

AFmedDies.jpg
Ah nu är jag med på hur du menar. Men ja, glaset vilar ju på ytterkanten (glasringen) tills glaset komprimerats av den skålade pucken, visst har det gått något glas men Nästan jämt går det fint utan problem.

Ska nog testa att slipa en av de billigare platta pucklarna till konkav (kanske behandla den med något mjukare lim ytterst) och testa din metod. Tack för tipset! :)
 

Rolfen

Rolex
Ah nu är jag med på hur du menar. Men ja, glaset vilar ju på ytterkanten (glasringen) tills glaset komprimerats av den skålade pucken, visst har det gått något glas men Nästan jämt går det fint utan problem.

Ska nog testa att slipa en av de billigare platta pucklarna till konkav (kanske behandla den med något mjukare lim ytterst) och testa din metod. Tack för tipset! :)
Gott att min röriga förklaring var begriplig. Du kan prova med en liten platt puck det funkar också, gjorde så innan jag hittade dom konkava Bergeon puckarna. Man får ju dock ett jämnare tryck (och jag upplever att det går smidigare) med en konkav puck.

Detta sätt att jobba med oarmerade glas är dock inte mitt påhitt utan det var så dom jobbade förr i tiden när dom bara hade den typen av glas. Gamla glaspressar har bara konkava och konvexa puckar, där var dom konkava oftast filtklädda för att skona glaset.

Stulen bild.
Robur.jpg
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gott att min röriga förklaring var begriplig. Du kan prova med en liten platt puck det funkar också, gjorde så innan jag hittade dom konkava Bergeon puckarna. Man får ju dock ett jämnare tryck (och jag upplever att det går smidigare) med en konkav puck.

Detta sett att jobba med oarmerade glas är dock inte mitt påhitt utan det var så dom jobbade förr i tiden när dom bara hade den typen av glas. Gamla glaspressar har bara konkava och konvexa puckar, där var dom konkava oftast är filtklädda för att skona glaset.

Stulen bild.
Robur.jpg
Det är ju lite konstigt att det ej följer med några konvexa (borde det bli?) om det nu är så det är tänkt att man ska arbeta med verktyget. Om det nu enbart är till för platta mineralglas t.ex., så borde det ju inte följa med konkava öht som det gör.
 

Rolfen

Rolex
Det är ju lite konstigt att det ej följer med några konvexa (borde det bli?) om det nu är så det är tänkt att man ska arbeta med verktyget. Om det nu enbart är till för platta mineralglas t.ex., så borde det ju inte följa med konkava öht som det gör.
Dom används ju även till armerade glas så det är nog därför man får med dom. Moderna billigare satser och glaspressar är anpassade enbart till platta och armerade glass. Oarmerat är ju lite vintage. Men köper man tex Bergeons värstingsats får man med allt.

Stulen bild.
Bergeonglaspress.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Brukar använda dom kupiga till å trycka ut med oxå. Men undrar vad man har det som är längst till höger nere till? Den som är avfasad. Har en sån men aldrig använt den.
 
Hur ofta händer det att crystal gasket går sönder när man byter glas?
Funderar på om jag måste köpa det eller inte, innan jag byter glas.
 

Rolfen

Rolex
Hur ofta händer det att crystal gasket går sönder när man byter glas?
Funderar på om jag måste köpa det eller inte, innan jag byter glas.
Oftast är ju dom riktigt billiga så personligen gillar jag att ha sådana hemma vid glasbyte, annars blir det en trist väntan om den behöver bytas. Är klockan lite äldre är det dessutom alltid bra att byta.
 

rogart-63

Patek
Tycker den packnigen just till skx007 nästan alltid ser knas ut. Kostar en liten slant att byta . Cousisnuk har såna. Har en sån liggande om du behöver. Även baklockspacknigen. PM?
 

Rolfen

Rolex
Senaste inköp. En original Jaxa boettöppnare. Ett riktigt skitigt ex som jag fick till hyfsad peng på bukten. Efter tvätt och lite olja som "ny" igen. Visst fungerar noname öppnarna också bra men det är en helt annan känsla med originalgrejer.
IMG_1998.JPG
Kan inte annat än hålla med, även jag byte en noname mot en begagnad original och visst är det skillnad. Kan även tipsa om att bitsen till den modernare varianten även passar i denna äldre så det går fint att köpa nya bits om dom skulle vara slitna.
 

Rolfen

Rolex
Det är inte alltid så lätt att hålla ordning men i dagarna gjorde jag ett litet ryck och köpte en förvaring för urglas. Hittade i en järnaffär (Tools) en sortimentlåda från Raaco som banne mig var som gjord för ändamålet.
Glaslada.jpg


Vidare var det någon här på forumet som för ett tag sedan tipsade om små plastlådor innehållande ännu mindre plastburkar, från detta stället http://stores.ebay.com/redroosteruk Onekligen riktigt praktiska (använder två för att förvara kronor i) så tack för det tipset vem det nu var som kom med det.
Kronforvaring.jpg
 

Fadershan

Patek
Det är inte alltid så lätt att hålla ordning men i dagarna gjorde jag ett litet ryck och köpte en förvaring för urglas. Hittade i en järnaffär (Tools) en sortimentlåda från Raaco som banne mig var som gjord för ändamålet.
Glaslada.jpg


Vidare var det någon här på forumet som för ett tag sedan tipsade om små plastlådor innehållande ännu mindre plastburkar, från detta stället http://stores.ebay.com/redroosteruk Onekligen riktigt praktiska (använder två för att förvara kronor i) så tack för det tipset vem det nu var som kom med det.
Kronforvaring.jpg
Tack själv för tipset, ska kolla lådorna för glas!
 
Topp