• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Alla utom 8an är otroligt prisvärda(som jag inte hört, dessutom svårt att prata prisvärt plus 100k) så jag håller med om 6an. Räknar man kostnad element kontra utpris högtalare skulle jag Larsen bland de sämsta marginalerna i branschen.
När jag köpte mina L6 kostade de 14K har jag för mig. Nästan löjligt billigt faktiskt. Börjar väl på 18K nu vilket också känns väldigt prisvärt. Såg att Larsen är nästan dubbelt så dyra i tex USA men verkar ändå få en hel del ros.

Viss skillnad
IMG_20210121_123032.jpg

Drog igång THX deep note.

Jag måste ljuddämpa värmepumpen i vardagsrummet och rensa i vitrinskåpet i rummet bredvid.
Nu börjar det likna något! :D
Ser ju riktigt fint ut det där.

Första initiala tankarna?

Nu börjar det likna något! :D
Ser ju riktigt fint ut det där.

Första initiala tankarna?
Ja du var ska jag börja. Provade som sagt lite försiktigt med volymratten kl 12 och körde typ 55 av 98 på förstärkaren när jag testade THX och hela rummet skakade :p

Testade lite andra scener ur vissa filmer och upplevde att basen var mycket fylligare. Mysigare att lyssna på utan att jag kan beskriva det bättre.

Förra subben var ju 10" portad, 150w och 100-25hz.
Nya 12" portad, 500w och 260(nånting)-16hz

Så troligen en kombination av att allting är bättre och att den kan gå lite högre också som fyller ut.

Men coolast var helt klart när jag kikade lite scener ur filmen 1917. Den scenen i slutet när han ska rusa genom skyttegraven för att stoppa attacken.

Vi såg den på hyfsad volym tidigare men med nya subben var det de riktigt riktigt låga tonerna som var helt nya för mig. De var så låga att de knappt hördes men det liksom vibrerade i bröstet. Antar att de var så låga toner att man just inte hör de men de KÄNNS ju! Så spänningen som byggdes upp iom att luften i rummet typ vibrerade var riktigt läckert!

Sambon tycker den är jättestor :hilarious:

@Nissenutz Låter ju fantastiskt. Bra köp!
Nu är det bara en till "blomhållare" du behöver så är du hemma :D

Jag har gått ner mig lite nu också när vi börjat snacka bas och funderar på att sälja min lilla vita sub och köpa 2st SVS PB1000 istället:
Skärmavbild 2021-01-21 kl. 22.31.22.png

Tror att 2st framåt-12" element är precis vad jag behöver för att jämna ut lite hål i kurvan, men även för att hjälpa fronterna som bara går ner till runt 35hz.
Jag lyssnar ju mycket på elektronisk musik samt metal så jag behöver lite mer djup.

Har fått feedback från SVS och de tycker att det åtminstone är en bra ide att gå på 2st sådana istället för 1st av någon bättre modell just pga att min lägenhet är så problematisk.

Får se vad det blir, men min ide är att bygga en ny bänk under TVn där jag tex har en hylla i mitten och sedan 1st PB1000 på varje sida och sen en toppskiva på bänken och täcka basarnas öppning med tyg så att de inte syns. Tror det kan bli bra mycket bättre än min nuvarande setup.

Senast ändrad:
@Nissenutz Låter ju fantastiskt. Bra köp!
Nu är det bara en till "blomhållare" du behöver så är du hemma :D

Jag har gått ner mig lite nu också när vi börjat snacka bas och funderar på att sälja min lilla vita sub och köpa 2st SVS PB1000 istället:
Skärmavbild 2021-01-21 kl. 22.31.22.png

Tror att 2st framåt-12" element är precis vad jag behöver för att jämna ut lite hål i kurvan, men även för att hjälpa fronterna som bara går ner till runt 35hz.
Jag lyssnar ju mycket på elektronisk musik samt metal så jag behöver lite mer djup.

Har fått feedback från SVS och de tycker att det åtminstone är en bra ide att gå på 2st sådana istället för 1st av någon bättre modell just pga att min lägenhet är så problematisk.

Får se vad det blir, men min ide är att bygga en ny bänk under TVn där jag tex har en hylla i mitten och sedan 1st PB1000 på varje sida och sen en toppskiva på bänken och täcka basarnas öppning med tyg så att de inte syns. Tror det kan bli bra mycket bättre än min nuvarande setup.
Låter som en smart idé de där med hur du tänkt dölja dom. Bättre WAF :)

För min del är jag jättenöjd med att fått in ett sånt monster till bas utan att de gnällts allt för mkt. Och som tidigare nämnt, även om jag skulle köpa en till vet jag inte riktigt hur fasen jag skulle få plats med den.

Jag kan ju positionsbestämma den eftersom den står till vänster om mig i hörnet på rummet. Men då jag bara använder den till film så stör det inte nämnvärt.

Spar dubbla subbar till större hus sen och då slipper man bry sig om grannar också dessutom.

Såg att min svs pc 2000 numera står som utgången modell så antar att jag knep en av de sista. Om jag förstått de rätt så ersätts den med 2000 PRO som går loss på 12,5k. Så nu är jag ännu mer nöjd med att jag fick tag på min för 7k. Enda nackdelen är väl att den kan bli lite jävligare att komplettera sen.

@Nissenutz Det är en fördel att ha skillt sig. Nu får jag göra vad jag vill ;)
Det låter inte bli något problem att få tag på dem likadan och även om du bara får tag på dem nya så är den ju bara bättre.

Laborera mycket. Det är då du kommer hitta rätt. Jag tänker på frekvens, nivå och fas. Det är den bra början.
Du kan nog tjäna på att köra sub out på stärkaren och inte LFE input då du även vill ha stereobas när du ser på film och inte bara .1 kanalen.

@Nissenutz Det är en fördel att ha skillt sig. Nu får jag göra vad jag vill ;)
Det låter inte bli något problem att få tag på dem likadan och även om du bara får tag på dem nya så är den ju bara bättre.

Laborera mycket. Det är då du kommer hitta rätt. Jag tänker på frekvens, nivå och fas. Det är den bra början.
Du kan nog tjäna på att köra sub out på stärkaren och inte LFE input då du även vill ha stereobas när du ser på film och inte bara .1 kanalen.
Hehe ja utan kvinna i hemmet blir högtalare mycket enklare :p

Ja frekvens är ju enkelt och bekvämt att bara styra via fjärren till recievern. Fasen blir trixigare att lyssna sig till kan jag tänka, men även den att pilla på är ju bara en ratt. Nivå lär vara enklast av allt :)

Ser ut såhär baktill på min
XL_SR5013_gallery_images_6.png

Kopplat sub på pre out för just sub.

Hehe ja utan kvinna i hemmet blir högtalare mycket enklare :p

Ja frekvens är ju enkelt och bekvämt att bara styra via fjärren till recievern. Fasen blir trixigare att lyssna sig till kan jag tänka, men även den att pilla på är ju bara en ratt. Nivå lär vara enklast av allt :)
Kollar inte Marantzen av fasen på samtliga högtalare, inklusive subben, när du gör rumskalibreringen med mikrofonen?

Har också Marantz (SR6012) men det var många år sedan jag gjorde kalibreringen.

Kollar inte Marantzen av fasen på samtliga högtalare, inklusive subben, när du gör rumskalibreringen med mikrofonen?

Har också Marantz (SR6012) men det var många år sedan jag gjorde kalibreringen.
Jo jag tror den fixar de mesta. Kommer inte ihåg detta dock.

Ska kalibrera senare i EM innan jag hämtar dottern på förskola

Har du tid så gör två kalibreringar där du vrider/ställer fasen helt olika så får du se om den upptäcker det :)
Är så jäkla träligt när man ska kalibrera om alla 9 positioner bara :p kommer nog inte ha tid med de idag.

Och ska man följa guiden ifrån SVS är det rätt simpelt när man har den kopplad via lågnivå. Nivåratt kl 12. Fas på 0 och delningen ställd på max (LFE i detta fall). Resten borde receivern sköta.

Men fasen kan man alltid prova att vrida lite fram och tillbaka så får jag se om jag hör vad som låter bäst.

Senast ändrad:
Är så jäkla träligt när man ska kalibrera om alla 9 positioner bara :p kommer nog inte ha tid med de idag.

Och ska man följa guiden ifrån SVS är det rätt simpelt när man har den kopplad via lågnivå. Nivåratt kl 12. Fas på 0 och delningen ställd på max (LFE i detta fall). Resten borde receivern sköta.

Men fasen kan man alltid prova att vrida lite fram och tillbaka så får jag se om jag hör vad som låter bäst.
Köp en dspeaker gjorde susen hos mig.

Köp en dspeaker gjorde susen hos mig.
Gör säkert nytta men har redan gått över budget på vad jag hade tänkt spendera på bas till film :)
@Nissenutz Testa första 20-30s av Edge of tomorrow och se om något händer, ta det försiktigt med volymen bara :)
Hehe jag har läst om den. Får kika, frågan är bara om sambon vill kasta ut den efter det :hilarious:

Gör säkert nytta men har redan gått över budget på vad jag hade tänkt spendera på bas till film :)

Hehe jag har läst om den. Får kika, frågan är bara om sambon vill kasta ut den efter det :hilarious:

Ja det var helt sjukt när jag såg den första gången, trodde något var fel när det började fladdra och saker som aldrig vibrerat förut började vibrera, projektorfäste och fönster, duken till projektorn. Så spolade tillbaka och samma igen, sedan försvann det. Det är i början när bilden är helt mörk, så man är inte beredd riktigt att något sådant ska ske. Basen är dessutom rätt lågt i frekvens, mina har jag för mig mätte bra till 14Hz.

freq kurva.png

DSC00607 (Custom).jpeg

Ja det var helt sjukt när jag såg den första gången, trodde något var fel när det började fladdra och saker som aldrig vibrerat förut började vibrera, projektorfäste och fönster, duken till projektorn. Så spolade tillbaka och samma igen, sedan försvann det. Det är i början när bilden är helt mörk, så man är inte beredd riktigt att något sådant ska ske. Basen är dessutom rätt lågt i frekvens, mina har jag för mig mätte bra till 14Hz.

freq kurva.png

DSC00607 (Custom).jpeg
Hehe ja dörren till sovrummet och klädkammaren började slå utöver de andra sakerna som jag redan märkt skakar och för oväsen av sig. Då körde jag receivern på 50% :D

Kan inte påstå att de var behagliga bastoner men nog allt skakade det!

Behöver streamer till Tidal men har dålig koll. Vad skall man köpa? Är före detta hifinörd men har inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Har skaffat Tidal med CD kvalitet och en Hegel H160 med inbyggd dac. Behöver således en streamer som inte behöver ha dac. Någon som har koll på vad man skall ha? Påverkar streamern ljudkvaliten?

Behöver streamer till Tidal men har dålig koll. Vad skall man köpa? Är före detta hifinörd men har inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Har skaffat Tidal med CD kvalitet och en Hegel H160 med inbyggd dac. Behöver således en streamer som inte behöver ha dac. Någon som har koll på vad man skall ha? Påverkar streamern ljudkvaliten?
Jag är inne på en Allo DigiOne eftersom jag har ett Raspberry Pi liggandes, och det ska vara en kompetent streamer. Finns som färdigbyggd om man önskar.

freq kurva.png

DSC00607 (Custom).jpeg
Ditt gamla rum var så grymt @Empa Både ljud och utseende.

Beror på hur mycket du vill lägga och om du kör du några andra streamingprodukter som ska lira ihop?
Bluesound node och HEOS link brukar rekommenderas.

Jag tänkte preciiiiis samma sak!! :)

Jag är inne på en Allo DigiOne eftersom jag har ett Raspberry Pi liggandes, och det ska vara en kompetent streamer. Finns som färdigbyggd om man önskar.

Det enda ni behöver är:
Raspberry pi med vettig stömförsörjning 600:-

Resten av pengarna som blir över jämfört med alla konkurrenter lägger ni på Tidal hifi och Roon.

Ca 2000:- totalt för en väldigt bitperfekt streamer. Som dessutom är så liten att den inte syns!

:)

Det enda ni behöver är:
Raspberry pi med vettig stömförsörjning 600:-

Resten av pengarna som blir över jämfört med alla konkurrenter lägger ni på Tidal hifi och Roon.

Ca 2000:- totalt för en väldigt bitperfekt streamer. Som dessutom är så liten att den inte syns!

:)
Lät som ett roligare alternativ än det jag tipsade om, läst mycket gott om Roon.

Tidals egen app på valfri dator?

Tillbaka
Topp