• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Behöver streamer till Tidal men har dålig koll. Vad skall man köpa? Är före detta hifinörd men har inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Har skaffat Tidal med CD kvalitet och en Hegel H160 med inbyggd dac. Behöver således en streamer som inte behöver ha dac. Någon som har koll på vad man skall ha? Påverkar streamern ljudkvaliten?
H160 har Airplay så du kan även köra Tidals app på iPhone/iPad och streama direkt till förstärkaren utan nåt mellanting så länge båda är på samma wifi (H160 inkopplad med nätverkskabel). Ingen Apple TV ed behövs. Har dålig koll på Android, men gissar att det också borde gå på en sån enhet(?) Jag kör själv enligt ovan setup pga smidigheten och för att hålla nere antal enheter.

Kan inte uttala mig om ljudkvalitet jfr med dedikerad streamer, men den sistnämnda borde rimligen vara bättre i teorin iaf.

H160 har Airplay så du kan även köra Tidals app på iPhone/iPad och streama direkt till förstärkaren utan nåt mellanting så länge båda är på samma wifi (H160 inkopplad med nätverkskabel). Ingen Apple TV ed behövs. Har dålig koll på Android, men gissar att det också borde gå på en sån enhet(?) Jag kör själv enligt ovan setup pga smidigheten och för att hålla nere antal enheter.

Kan inte uttala mig om ljudkvalitet jfr med dedikerad streamer, men den sistnämnda borde rimligen vara bättre i teorin iaf.
Kan ju vara värt att testa. Antagligen en dum fråga men var kopplar man in den andra ändan av nätverkskabeln🤔

Behöver streamer till Tidal men har dålig koll. Vad skall man köpa? Är före detta hifinörd men har inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Har skaffat Tidal med CD kvalitet och en Hegel H160 med inbyggd dac. Behöver således en streamer som inte behöver ha dac. Någon som har koll på vad man skall ha? Påverkar streamern ljudkvaliten?
Har en Yamaha WXC-50 som streamer ansluten till min dac, tycker den är prisvärd och funkar bra, info om den hittar du här: https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.html
Det enkla svaret på om streamern påverkar ljudet är ja (även digitalkabeln gör det).
Om man vill använda en dator finns en hel del att hålla koll på för att optimera ljudet från en PC, med en Mac är det enklare. Om du använder en dator tänk också på att använda en USB-kabel som är gjord för ändamålet (det spelar roll, jag har provat).
Överföring med Airplay och BT tycker jag går bort när du redan valt Tidal framför Spotify.

Senast ändrad:
Har en Yamaha WXC-50 som streamer ansluten till min dac, tycker den är prisvärd och funkar bra, info om den hittar du här: https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.html
Det enkla svaret på om streamern påverkar ljudet är ja (även digitalkabeln gör det).
Om man vill använda en dator finns en hel del att hålla koll på för att optimera ljudet från en PC, med en Mac är det enklare. Om du använder en dator tänk också på att använda en USB-kabel som är gjord för ändamålet (det spelar roll, jag har provat).
Överföring med Airplay och BT tycker jag går bort när du redan valt Tidal framför Spotify.
Berätta gärna mer om man kör ifrån PC. Jag trodde i min enfald att hmdi som går ifrån mitt grafikkort till receivern gjorde att ljudet tas över av receivern och dennes inbyggda DAC

Det finns otroligt mycket att läsa om detta men för att göra det kort.
En PC är otroligt störig och skickar massor med fel i den digitala domänen.
Därför använder man helst inte en PC.
En Mac funkar bättre. Tex en Mac mini är billig för ändamålet.
Det finns också olika anledningar till att inte använda HDMI pga även där dålig signal och diverse andra störningar.

Därför använder man en så bitkorrekt enhet som möjligt som skickar en renare signal via coax. Enligt mig så är den mest märkbara skillnaden i hur tight basen blir.
Digione har dessutom ett "clean card" som innebär att strömmen är separerad från den digitala enheten och därmed stör den inte eller tillför någon felaktig data till transporten.

Både PC och Mac har också problem med deras mjukvarumixar, så därför kan man använda tex Audirvana eller Roon som går förbi detta.
Testa! Så märker ni själva vilken skillnad det blir. Det är gratis i två eller fyra veckor.
För Roon så kan jag skicka en kod som ger er en gratis månad om ni köper ett år.

Men läs på om mitt tips ovan om Raspberry och digione.
Det är ett bra tips :) Kör du tex Roon så har du Roon-servern på din dator, i mitt fall min Macbook pro. Denna kör Roon som skickar mina låtar eller streams från Tidal hifi till Allo digione som för vidare signalen till min DAC/förstärkare.

Obs, jag är inte alls ett proffs på detta men jag har läst på väldigt mycket och detta är helt klart den mest rimliga lösningen i förhållande till pris, detta jämförs med transporter för 10-20x högre pris.

Senast ändrad:
Observera att om ni kör Airplay så omvandlas signalen till apples ALAC 16/44. Detta innebär att Airplay komprimerar tex högupplöst/MQA osv till ALAC 16/44.1 innan det skickas vidare i nätverket. Så du kan glömma allt med en "ren" signal eftersom signalen är "förstörd" redan innan den hamnar i din förstärkare.
Kör du däremot tex med en USB-kabel istället för trådlöst så blir det annorlunda.

Detta inlägg beskriver det bra om du tex använder en AppleTV (som bör funka ungefär som en dator):

Skärmavbild 2021-01-23 kl. 13.14.22.png

Jag gjorde en screenshot från Roon på min Ipad så ni ser skillnaden på signalen via min Allo när jag spelar MQA:

IMG_0351.PNG

Signalen skickas alltså "ren" vidare till min DAC utan några ändringar i format eller liknande vilket gör att signalen är ren och (ganska) distortion-fri jämfört med när den omvandlas fram och tillbaka flera gånger innan den landar hos DACen.

Men som allt gällande hifi, testa och se om du är nöjd, är du nöjd så är det ju väldigt bra då du slipper massa "skit" som dammar i hyllan.
@Nissenutz har du dessutom kört via datorn och grafikkortet så är du antagligen nöjd, eller kommer att bli väldigt mycket nöjdare med en Allo digione-lösning (som du kan sälja om du tycker den inte gjorde någon skillnad).

Jag lyssnar själv ofta via youtube och optisk signal från TVn till förstärkaren. Det låter skit och går nästan inte att lyssna på men det är smidigt och funkar när jag tex lagar mat.

Bonus:

Senast ändrad:
Om jag installerar Tidals app på min PC och väljer en DAC som klarar MQA på mitt nätverk som spelare, (Tex Hegel H160) så streamas väl musiken direkt dit via nätverket utan att gå via PCn på något vis och jag får bästa möjliga ljud. Dvs, Tidals PC app agerar bara som en avancerad fjärrkontroll utan inverkan på ljudet?

(Samma sak borde väl även gälla om du styr via deras telefonapp och har Hegeln inkopplad via ethernet på samma subnätverk?)

Senast ändrad:
Om jag installerar Tidals app på min PC och väljer en DAC som klarar MQA på mitt nätverk som spelare, (Tex Hegel H160) så streamas väl musiken direkt dit via nätverket utan att gå via PCn på något vis och jag får bästa möjliga ljud. Dvs, Tidals PC app agerar bara som en avancerad fjärrkontroll utan inverkan på ljudet?

(Samma sak borde väl även gälla om du styr via deras telefonapp och har Hegeln inkopplad via ethernet på samma subnätverk?)
Ja så funkar det. Eller brukar funka i alla fall. Appen är bara fjärrkontroll, Tidalkontot lägger man in i streamern vi appen.

Detta med MQA...
MQA är en Meridianprodukt som licensieras mot royalty till tillverkare aav HIFI-utrustning.
Det är ett lossy propietärt format (till skillnad mot FLAC, öppet format, lossless) och mig veterligen tillför det ingenting, utan är ett sätt att låsa
in konsumenter i hela uppspelningskedjan.

Här står det lite bättre beskrivet om nackdelarna:

Vad är era tankar om MQA?

Detta med MQA...
MQA är en Meridianprodukt som licensieras mot royalty till tillverkare aav HIFI-utrustning.
Det är ett lossy propietärt format (till skillnad mot FLAC, öppet format, lossless) och mig veterligen tillför det ingenting, utan är ett sätt att låsa
in konsumenter i hela uppspelningskedjan.

Här står det lite bättre beskrivet om nackdelarna:

Vad är era tankar om MQA?
Mycket bra fråga. Har själv all min nyare musik lokalt som FLAC (och mina äldre rippningar som MP3 😭 ) och är alldeles för gammalmodig för att hoppa på någon streamingtjänst. Vilket jag antar att formatet är till för? Första gången jag hörde talas om MQA avskrev jag det direkt eftersom det är lossy och alltså ingen ersättning för FLAC.

Läste på lite. Tidal streamar FLAC i normal cd kvalitet (16/44.1). Högre (24/96 och uppåt) kan även streamas som MQA. Har sett många skriva att de inte hör någon direkt skillnad så jag tänker nöja mig med 16/44.1. Mer högupplöst blir nog ändå overkill i min anläggning.🤘

Läste på lite. Tidal streamar FLAC i normal cd kvalitet (16/44.1). Högre (24/96 och uppåt) kan även streamas som MQA. Har sett många skriva att de inte hör någon direkt skillnad så jag tänker nöja mig med 16/44.1. Mer högupplöst blir nog ändå overkill i min anläggning.🤘
16/44.1 är i princip helt transparent så du kan vara lugn. Det är bara dom "till och med frun hörde skillnad från köket när jag byte strömkablar på DACen"-snubbarna som tror sig höra skillnader på sånt. Om allt övrigt är samma (volymmatchat, samma mix osv) så är det mer eller mindre omöjligt för mänsklig hörsel att detektera skillnader. Än mindre att uppfatta det som kvalitetsskillnader.

Personligen så vill jag ha så bra kvalité på inspelningarna som möjligt.
Finns det tex en okomprimerad studioinspelning så är det självklart den som jag lyssnar på.

Här kan ni läsa en enkel förklaring på skillnaden på 16/44 och högre:

If the sampling rate is raised to 96 kHz, the Nyquist frequency rises to 48 kHz, making it possible to reproduce a much wider range of high frequencies. But let's not forget a very important detail in this respect: the bandwidth in the best of human hearing never exceeds 20 kHz and is around 17 kHz in adults, though a number of sound buffs believe that increasing the bandwidth beyond what can actually be heard substantially improves perception of sound because of the harmonics created by the sounds beyond the limit. This is known as "residual listening." Scientific experiments on this have never been able to prove once and for all the beneficial effects of residual listening, but we can establish some things about sound resolution and sampling rates:

• If the aim is to digitize, work on, and recreate an analog sound, there is no doubt about the advantage of 24 bits/ 96 kHz. The object of the exercise being to retrieve the original curve in the end, you are more likely to do so if your source base contains as much information as possible.

Men som vanligt, vissa nöjer sig med komprimerad musik, är man en av dom så är det ju bara att vara glad :)
I slutändan så är det bara personlig uppfattning om vad som är bra/dåligt ljud.

Om man vill testa de olika komprimeringarna så anser jag att man det enklast via hörlurar (gärna dubbel uppsättning av samma prylar) eftersom man tar bort rummets akustiska problem.
Det är faktiskt väldigt roligt och intressant för man inser rätt snabbt att det är olika kvaliteter på de olika formaten(, men även kablar spelar roll då allt förändrar ljudet).

Skärmavbild 2021-01-24 kl. 12.07.53.png

Är man i Tokyo så kan man få testa hur mycket olika format och hårdvara som helst och får även instruktioner av proffs om man önskar, här är ett exempel på en demo hos Sony med olika format och kablar som jag testade när jag var där:

Skärmavbild 2021-01-24 kl. 12.10.34.png

I detta fall var det Sonys värsting-DAP och Z1R kopplat med Kimber-kablar. Samma låtar fanns i olika format och upplösningar, men även samma uppsättning med olika kablar. Helt klart värt att testa om man är intresserad.

Senast ändrad:
Men som vanligt, vissa nöjer sig med komprimerad musik, är man en av dom så är det ju bara att vara glad :)
I slutändan så är det bara personlig uppfattning om vad som är bra/dåligt ljud.
Inte alls. De har gjorts flertalet ganska bra genomgångar på det och under förutsättningen att man inte har en specifik hörselnedsättning så är det inte speciellt subjektivt vad som är bra/dålig ljud. De flesta tycker samma i kontrollerade miljöer.

Det är som vanligt mest tro och tyckande när det kommer till ljud och väldigt lite vetenskap.
Det är faktiskt väldigt roligt och intressant för man inser rätt snabbt att det är olika kvaliteter på de olika formaten(, men även kablar spelar roll då allt förändrar ljudet).
o_O

Inte alls. De har gjorts flertalet ganska bra genomgångar på det och under förutsättningen att man inte har en specifik hörselnedsättning så är det inte speciellt subjektivt vad som är bra/dålig ljud. De flesta tycker samma i kontrollerade miljöer.

Det är som vanligt mest tro och tyckande när det kommer till ljud och väldigt lite vetenskap.

o_O
Gäller tro och tyckande bara ljud eller är det generellt för smak och syn också?
Alltså, skulle ex.vis någon som är väldigt duktig och intresserad av vin kunna skilja åt två vinsorter som en som är ointresserad inte känner skillnad på?
Kan man öva upp denna förmåga eller är det bara bull tror du?

Gäller tro och tyckande bara ljud eller är det generellt för smak och syn också?
Alltså, skulle ex.vis någon som är väldigt duktig och intresserad av vin kunna skilja åt två vinsorter som en som är ointresserad inte känner skillnad på?
Kan man öva upp denna förmåga eller är det bara bull tror du?
Jag vände mig bara emot det slentrianmässiga, "hör man ingen skillnad så var glad för det" samt "alla hör olika" underförstått att vissa som är lite mer duktiga, speciella, intresserade osv skulle ha en säregen förmåga att via hörseln vara lite bättre än gemene man.

Det här supegenskaperna försvinner nästan alltid i kontrollerad miljö. Det behöver man inte åka till Tokyo för att upptäcka. Ljud är mycket mer objektivt är gemene man tror. Men status, dyra prylar, kablar täckta med snygga strumpor osv är det inte och det är sånt som folk förväxlar med ljud. "Vi lite finare hör minsann skillnad". Well, oftast inte.

Har ett par gamla Dali Icon vägghögtalare och nån sub i lådor i källaren. Finns det någon riktigt prisvärd förstärkare med streamingmöjlighet som skulle kunna göra det till ett vettigt budgetbudgetpaket? Tänker spela Spotify, typ, that’s it. Eller ska man lägga pengarna på nån bluetoothhögtalare lika gärna?

Har ett par gamla Dali Icon vägghögtalare och nån sub i lådor i källaren. Finns det någon riktigt prisvärd förstärkare med streamingmöjlighet som skulle kunna göra det till ett vettigt budgetbudgetpaket? Tänker spela Spotify, typ, that’s it. Eller ska man lägga pengarna på nån bluetoothhögtalare lika gärna?
Begagnad Sonos Amp?

Du får väl en för 2k typ, men man får använda gamla appen. Men den klarar radiostationer, lokal musik och streaming från Spotify. Räcker för mig och man kan gömma den någonstans(om man vill) :)

Låter ju jäkligt praktiskt, men gamla appen är väl lite av ett frågetecken. Hur länge den supportas osv.

Tillbaka
Topp