• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hehe så är det, tänk på att du helst ska ha varianten som har 6cm djup
Finns lite på Thomann också, Acoustic Treatment – Thomann International
Såg en kommentar som skrämmer lite för att köpa på nätet. Någon som fick plocka ner de för att de luktade för mycket. Sambon har näsa som en blodhund så om de luktar plast eller typ flamskyddsmedel blir de direkt gnäll :p

Men ska helt klart se över möjligheterna till att lösa någonting snyggt. Kanske inte att de gör mirakel för uppmätta kurvor i slutändan men i vårat kala vardagsrum utan matta så är nog nästan all ljuddämpning bra.

Leverans sket sig för övrigt. Skulle levereras hem mellan kl 9-14 idag men istället hamnade de hos ombud 10mil ifrån mig! Suck... Så tidigast onsdag nästa vecka nu då.

Mmm de var segt! Ville ju lattja i helgen. Har förövrigt kikat en timma in på de youtubeklipp du länkade.

Här ska byggas ljudabsorbenter och basfällor! Snorbilligt och kul projekt ju. Tänkte jag kör med 70mm sån här https://www.hornbach.se/shop/Isoler...-70x1170x580-mm/8873459/artikel-detaljer.html

En absorbent bakom varje front sen tre basfällor :)
Kul!
Tänk på att använda så lätt ram som möjligt så blir de inte så otympliga.
Och klä baksidan med tyg också så stenullen inte ligger helt öppen bak. Det sägs att det inte är farligt men det är ändå byggmaterial som inte är tänkt att ha "öppet" i vardagsrummet.

Kul!
Tänk på att använda så lätt ram som möjligt så blir de inte så otympliga.
Och klä baksidan med tyg också så stenullen inte ligger helt öppen bak. Det sägs att det inte är farligt men det är ändå byggmaterial som inte är tänkt att ha "öppet" i vardagsrummet.
Ja de rektangulära bakom frontarna blir ju rätt enkla. Funderade mest på basfällor. Arken är ju iprincip 120x60cm.

Men tänkte att om man dela de på mitten, alltså 120x30 och sen gör trianglar av de. Alltså så blir sidorna 30cm ungefär, vet inte om de blir stort nog men då får de plats snyggt. Sen får jag googla mer på hur man får ihop alla dessa till en enhet sen som går att montera i ett hörn

Efter några års ”frånvaro” går jag tillbaka till den ortoakustiska sidan igen. Senast hade jag en liten lägenhet där ett par 4or gjorde ett bra jobb. 4orna var otroligt lättplacerade och välljudande både för storlek och pris.
Nu blir det ett par 8or, har ganska stora förhoppningar.

7BD770C3-5367-447E-9C52-827D60C905D9.jpeg

Efter några års ”frånvaro” går jag tillbaka till den ortoakustiska sidan igen. Senast hade jag en liten lägenhet där ett par 4or gjorde ett bra jobb. 4orna var otroligt lättplacerade och välljudande både för storlek och pris.

Aldrig sett nå liknande. Berätta lite mer :)

Vilket fabrikat är det där? Bygger du själv?

Vilket fabrikat är det där? Bygger du själv?
Aldrig sett nå liknande. Berätta lite mer :)
Lite föråvand att ni inte har koll på Larsen, är ändå Sverige ”största” högtalartillverkare för Hifi:) Men man bygger högtalare enligt Carlssons filosofi så som tidigare svar.

Larsen har fått ganska mycket erkännande internationellt på senare år. Tydligen säljer nya Larsen 9 ganska bra i US tex

På temat inte sett något liknande är ju Duevel Planets en intressant skapelse. De ska vara lättplacerade och jag vill minnas att ljudet var väldigt trevligt, iaf diskant och mellanregister.

1611126646297.png
Cool design! Skulle vara kul att höra dom.
Har du lyckats undvika Carlsson högtalare ;)
Carlssonhögtalarnas historia - CarlssonPlanet

Lite fritt översatt, en föregångare till Ing. Öhman och Ino högtalare imho.
Trevlig högtalare som ger härligt ljud och är enkla att placera i ett hem map konstruktionen.
De "tändsticksask" formade känner jag igen. Tror farsan har några på vinden. Men jag var för ung för de där. Kul att se nyare varianter dock :)

Lite föråvand att ni inte har koll på Larsen, är ändå Sverige ”största” högtalartillverkare för Hifi:) Men man bygger högtalare enligt Carlssons filosofi så som tidigare svar.

Larsen har fått ganska mycket erkännande internationellt på senare år. Tydligen säljer nya Larsen 9 ganska bra i US tex
Ne jag har faktiskt väldigt dålig koll på hifi och dess historia. Vet inte om det är för att jag är för ung eller intressent inte varit tillräckligt högt tidigare. Eller att begränsningen är mitt vardagsrum.

Och just nu är jag ganska nöjd hemma så blir inte att jag söker vidare/mera.

Förutom att jag verkligen vill ha hem min baslåda och börja bygga på mina ljudabsorbenter som jag köpt material till :p

• Like
Reactions: par

WAF:en måste vara låg på dessa! :eek:

Det är planen ja, fick den även bekräftad av postnord idag. Så håller tummarna :)
Postnord har schablat till det för andra gången. Efter 45min i telefon nyss så kunde de konstatera att den inte kom med på bilen för utkörning idag men de skulle se till att den kommer med imorgon....

Tredje gången gillt då får man hoppas.

• Like
Postnord har schablat till det för andra gången. Efter 45min i telefon nyss så kunde de konstatera att den inte kom med på bilen för utkörning idag men de skulle se till att den kommer med imorgon....

Tredje gången gillt då får man hoppas.
Man blir knappt förvånad längre... Tråkigt att höra men så länge den kommer innan helgen så får du väl vara "glad".

Kul! Dom är bra mycket större (och mer kompetenta) än 6:eek:rna va? Har själv suttit nöjd med vita L6 i över 10 år. Tröttnar inte på dom av någon anledning.

• Like
Kul! Dom är bra mycket större (och mer kompetenta) än 6:eek:rna va? Har själv suttit nöjd med vita L6 i över 10 år. Tröttnar inte på dom av någon anledning.
Alla utom 8an är otroligt prisvärda(som jag inte hört, dessutom svårt att prata prisvärt plus 100k) så jag håller med om 6an. Räknar man kostnad element kontra utpris högtalare skulle jag Larsen bland de sämsta marginalerna i branschen.

Tillbaka
Topp