Liten fråga ang. digitala format.
Oftast när jag lyssnar på musik blir det en hel del konvertering av signalen då jag kör med Spotify som källa och sen över blåtand till lurarna. (Ogg Spotifys format till AAC eftersom iPhone inte stöder aptX Adaptive) Låter oftast ok speciellt med hörlurarnas möjlighet till EQ. Men mitt intryck är att lite detaljrikedom har benägenhet att försvinna. Är för övrigt ett par B&O H95 jag använder.
Däremot ibland när jag får feeling att lyssna på framförallt Jazz eller Klassisk musik så kopplar jag in hörlurarna med 3,5mm plugg och kör CD skivor som källa via förstärkarens inbyggda DAC för har ingen separat hörlursförstärkare. Tycker då att ljudet blir mer levande och inte lika platt, efterklang och andra detaljer finns då på ett sätt som de inte gör när man lyssnar ”trådlöst”
Nu har jag fått Apple Music kostnadsfritt några månader och tänkte om de va någon fördel. Trådlöst är det ingen märkbar skillnad även om man slipper Ogg till ACC konverteringen. Men funderar på om det finns någon liten smidig USB-C DAC man kan skaffa med 3,5mm utgång så man kan köra Apples lossless ALAC via kabel till hörlurarna.
Hmm någon input eller output på det?