• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Den går mao inte igång när du typ kollar på tv på normal volym?
Precis så. Jag ska nog förbi minst -25 till - 30dB innan fläktarna ens funderar på att smyga igång.

Och riktigt så högt har jag inte vid normalt tv tittande. Snarare kring - 40dB och då är det ju inte ljud konstant som vid musik.

Så absolut inget som stör i vardagen. Jag märker det typ bara mellan låtar när man vrider på högt och det plötsligt blir tyst 🙂

Vad är det som gör att du inte tror att Denon håller måttet? Man kommer ganska långt på lite effekt och det är vid högre volym som det gör mest skillnad. Bara spekulation nu men dina Elac är specade på 4ohm och peak power handling på 110w samt känslighet på 88db/w vid 1 m torde ge en max spl på ~108dB.
Så jag har svårt att se att du behöver mer än 110w för att spela så att högtalarna orkar med.

Men det kan ju såklart finnas andra fördelar att byta receiver, kikar du till exempel på Denon AVC-x3800h som nu är nedsatt så har den det mesta man behöver, samt stöd för Dirac live och stöd Audessys kalibrering via en app, det skulle jag tro gör mer än slutsteg :)
Jag är ingen riktig kånäsör men jag upplever att ljudet blir hårt och platt vid högre volymer. Med det sagt lyssnar jag sällan särskillt högt (grannar, barn, fru osv). Jag ska ge det någon månad för att bilda mig en uppfattning dock.

Den länkade receivern är ju najs ut, Dirac är någon proffsigare konkurrent till Audessy eller? Ska tillägga att att jag varken har möjlighet eller intresse att göra förändringar i rum och högtalarplacering. Så oklart om en mer avancerad programvara kan göra något. Tack för ett bra kritiskt svar förresten 😃

Jag är ingen riktig kånäsör men jag upplever att ljudet blir hårt och platt vid högre volymer. Med det sagt lyssnar jag sällan särskillt högt (grannar, barn, fru osv). Jag ska ge det någon månad för att bilda mig en uppfattning dock.

Den länkade receivern är ju najs ut, Dirac är någon proffsigare konkurrent till Audessy eller? Ska tillägga att att jag varken har möjlighet eller intresse att göra förändringar i rum och högtalarplacering. Så oklart om en mer avancerad programvara kan göra något. Tack för ett bra kritiskt svar förresten 😃

Ja men man behöver inte vara connoisseur för att uppskatta bra ljud, man vill ju att det ska låta bra. Men att det låter hårt och platt har troligen mer med rummet och högtalarna att göra.
Dirac är en bättre och mer avancerad variant av Audessy, AVC-X3800h har stöd för alla Dirac versioner, men de kostar beroende på vilken licens du vill ha.
Jag har nyss kikat på EQ funktioner och hade just Marantz Cinema 70s och Denon 3800 som alternativ, men Marantz föll bort då den inte mätte så bra samt att den har en enklare korrigering. Hade nog kört på en 3800h om den kostat 13k, den låg på 20k för någon månad sen. I ditt fall hade jag nog kört på en Dirac Full bandwidth licens, då det kan vara ett alternativ att få det att låta bra utan förändringar i rummet.
Jag skulle gissa att en Dirac licens gör mer för ljudet än extra slutsteg faktiskt, det borde bli ungefär samma pengar Denon + dirac som Marantz + 2st XTZ Edge A300.

Här finns lite intryck och mätningar av Dirac.

Senast ändrad:
Ja men man behöver inte vara connoisseur för att uppskatta bra ljud, man vill ju att det ska låta bra. Men att det låter hårt och platt har troligen mer med rummet och högtalarna att göra.
Dirac är en bättre och mer avancerad variant av Audessy, AVC-X3800h har stöd för alla Dirac versioner, men de kostar beroende på vilken licens du vill ha.
Jag har nyss kikat på EQ funktioner och hade just Marantz Cinema 70s och Denon 3800 som alternativ, men Marantz föll bort då den inte mätte så bra samt att den har en enklare korrigering. Hade nog kört på en 3800h om den kostat 13k, den låg på 20k för någon månad sen. I ditt fall hade jag nog kört på en Dirac Full bandwidth licens, då det kan vara ett alternativ att få det att låta bra utan förändringar i rummet.
Jag skulle gissa att en Dirac licens gör mer för ljudet än extra slutsteg faktiskt, det borde bli ungefär samma pengar Denon + dirac som Marantz + 2st XTZ Edge A300.

Här finns lite intryck och mätningar av Dirac.
Tack för input, som sagt. Blir till att läsa på lite och ta sig en funderare! Och lyssna 😁

Att ljudet börjar hårdna när du skruvar upp är ett säkert tecken på att förstärkaren komprimerar.
Du saknar kraftreserv. Eller "headroom" som det heter på utrikiska.

Hur starkt spelar du när det är starkt? I db alltså, mätt vid lyssningsplats. Har du ett stort rum? Sitter du långt från högtalarna?

Låna eller köp en dbmätare och kolla. Mät där du sitter.

Har jag 90 db på min lyssningsplats upplever jag det som jävligt starkt. Det pallar jag inte lång stund.

Har du uppgift på vad dina högtalare presterar vid 1 watt in mätt i db på 1 meters håll?

Jag kollade i specen för dina högtalare.
Min. Impedans ligger på 3,5 Ohm.
Frågan är om förstärkaren är bekväm med den lasten. Alla förstärkare gillar inte att driva en högtalare under 4 Ohm.
Har din förstärkare klippindikator? I såfall, lyser eller blinkar den när du drar på?

Senast ändrad:
Jag kollade i specen för dina högtalare.
Min. Impedans ligger på 3,5 Ohm.
Frågan är om förstärkaren är bekväm med den lasten. Alla förstärkare gillar inte att driva en högtalare under 4 Ohm.
Har din förstärkare klippindikator? I såfall, lyser eller blinkar den när du drar på?
Har igen decibelmätare men kan mäta med telefonen senare. Ev köpa någon nästa vecka. Dina slutsatser ovan liknar mina förövrigt. Kan inte hitta något om klippindikator, men receivern har iaf aldrig gått in i något skyddsmod.

Lutar starkt åt att köpa receivern som nämns ovan då priset är rätt bra. Skulle man önska ännu mer kraft så kan man ju komplettera med slutsteg.

Ser att Marantz Cinema 60 går att köpa för 12k också. Någon som har en uppfattning om den? Betydligt sämre möjligheter att rumskorrigera dock. Insåg att Cinema 70 har enklaste varianten av Audyssey rumskorrigering, så den går iaf bort.
Kan väl nämna att ljudet på "normal" volym är jävligt bra redan med förstärkaren jag har.

Har igen decibelmätare men kan mäta med telefonen senare. Ev köpa någon nästa vecka. Dina slutsatser ovan liknar mina förövrigt. Kan inte hitta något om klippindikator, men receivern har iaf aldrig gått in i något skyddsmod.

Lutar starkt åt att köpa receivern som nämns ovan då priset är rätt bra. Skulle man önska ännu mer kraft så kan man ju komplettera med slutsteg.

Ser att Marantz Cinema 60 går att köpa för 12k också. Någon som har en uppfattning om den? Betydligt sämre möjligheter att rumskorrigera dock. Insåg att Cinema 70 har enklaste varianten av Audyssey rumskorrigering, så den går iaf bort.
Kan väl nämna att ljudet på "normal" volym är jävligt bra redan med förstärkaren jag har.
Jag hade gått på Denon, så här jämför Chat GPT de två:
Markdown (GitHub flavored):
Funktion / Specifikation 
                                           Denon AVC-X3800H                             Marantz Cinema 60
|Kanaler                                        9.4 (11.4 pre-out)                         7.2
| Effekt (8 ohm, 2 ch driven)      | 105 W                                     | 100 W                                      |
| Audyssey                         | MultEQ XT32                               | MultEQ XT                                  |
| HDMI-ingångar                    | 7 st (alla 8K)                            | 6 st (3 st 8K)                              |
| HDMI-utgångar                    | 3 st                                      | 2 st                                       |
| Pre-out                          | Full 11.4                                 | Begränsad (7.2)                            |
| DAC                              | AKM 32-bit                                | 32-bit HDAM (modell ej specificerad)       |
| Streaming                        | HEOS, AirPlay 2, Spotify, TIDAL m.fl.    | HEOS, AirPlay 2, Spotify, TIDAL m.fl.      |
| SINAD                            | ca 95 dB (DAC)                            | ca 90–92 dB (uppskattat)                   |
| THD                              | 0.005 %                                   | 0.08 % (vid 2 ch driven)                   |

Kanske inte särskillt tillförlitliga mätningar med telefonen men ljudet börjar låta platt och hårt från ca 85 dB. Om det är rummet eller förstärkaren låter jag vara osagt. Högtalarna klarar att spela högre än så och ändå låta kanon, det vet jag från när jag provlyssnade dem i butiken.
Detta är ju egentligen inget problem, då jag aldrig lyssnat så högt.

Tillbaka
Topp