• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jag upplever inte att ANC försämrar ljudet särkilt mycket med mina QC35. Sen är det inte lurar för att ”finlyssna”, det har jag högtalarna hemma till.

Rätt verktyg för rätt jobb säger jag.
Min upplevelse med QC35 också. De är ganska bra på just ANC men å andra sidan är ljudet kanske inte hifi från början. ;)
 
Jag fattar inte varför producenterna av lurarna skall förstöra musiken, men denna jävla bas hela tiden. Hade musikerna velat ha mer bas på sin musik hade de lagt på den. Lurar och högtalare ska vara neutrala!
Köp rätt lurar. Och lyssna på rätt musik.
T ex så är de flesta mobila slutna lurar gjorda för att låta hyfsat utomhus och ofta är de då lite hissade i basen. Det finns dock grader i helvetet och dessutom är det förhållandevis lätt att EQa bort lite bas, I jämförelse med att lägga till vilket oftast blir dåligt.

Men visst, kidzen idag vill ju hellre ha kvantitet före kvalitet. Beats över Beyerdynamic, osv.
Låt dem lyssna på Rihanna och Mellotjafset och allt vad sönderkomprimerad skräpmusik heter på sina Bose och Beats så kan vi lyssna på välproducerad musik med hög dynamic genom schyssta lurar.
 
Vad är ett överkomligt pris för dig, vad har du för förstärkare och vad ska du använda den till :) ?
Gärna kring tusenlappen. Jag har en vintage receiver. Dux 6693 (varumärke under Philips, tror jag)
DSC_3214.JPG

Jag kommer till största delen ha den för att kunna lyssna på musik från datorn till stereoanläggningen.
 
Är det ngn som har problem med TIdal och Naim streaming?
Min Naim lever sitt eget liv ibland kan jag uppleva och det är jävligt störande. Det fungerar klockrent med Spotify.
Jag streamar Tidal flera timmar om dagen till en Linn-streamer utan ett enda avbrott. Streamar också någon timme om dan från mobilen till bilen via blåtand och även det fungerar bra sålänge man inte kör in i någon tunnel.
Om du kör trådlöst kanske du skulle prova med kabel? Det är ju mer data som skickas via Tidal, kanske att nötverket är skakigt?
 
grejen är att jag har tråd till min naim, så det borde inte vara problem. Men Naim tvingar mig att använda min telefon för att använda deras app som fjärrkontroll och då blir det också att jag har Tidals app i telefonen. Har funderat på om det är att jag har både TIDAL i datorn och på telefonen igång samtidigt som ställer till det?

Tidals kvalitet är ju mkt bättre, så det är lite surt. Får se om jag orkar testa igen. Tack för tipset.

Går ju fort att avinstallera appen för att testa, men jag tror inte det kommer att göra skillnad. Jag har båda apparna också (android).
För du styr bara med telefonen eller hur? Du streamar inte från telefonen till Naimen?
Kom att tänka på en sak nu, det är inte så att Tidal-appen loggar ut Naimen? Eller någon annan i familjen som har samma konto? Prova att byta lösenord på Tidal.
 
Nej jag streamar inte över telefonen, Gud jag kan bara tänka mig kvalitetstappet.
Jag har faktiskt funderat på om tidalappen loggar ut naimen. För jag har märkt att ibland när jag kommer hem och slår på musiken, som det blir problem. Ibland stänger jag också av wifi i telefonen när jag är ute och då blir det problem när jag kommer hem. Det kanske är där som problemet är. Har funderat på att ha en dedikerad telefon eller bara köra Tidal över datorn. Ska testa det!

Det var lättare med CD och vinyl alltså.
Det är fortfarande lika lätt, bara kraven som har förändrats ;)
 
Vad är skillnad mellan monitorer för studio och "hifi-ljud"? Tänker på märken som Adam, yamaha, genelec. Har alltid tänkt att monitorer ska ha så platt frekvenskurva som möjligt så att man kan mixa ordentligt och att man inte använder "hifi"-högtalare för de färgar ljudet för mycket. Nu är väl genelec rätt bastunga och passar egntligen inget vidare för referenslyssning.
 
Vad är skillnad mellan monitorer för studio och "hifi-ljud"? Tänker på märken som Adam, yamaha, genelec. Har alltid tänkt att monitorer ska ha så platt frekvenskurva som möjligt så att man kan mixa ordentligt och att man inte använder "hifi"-högtalare för de färgar ljudet för mycket. Nu är väl genelec rätt bastunga och passar egntligen inget vidare för referenslyssning.
Studiomonitorer och vanliga Hifi-högtalare skiljer lite i ljudet som du säger. Studiomonitorer är oftast aktiva (inbyggd förstärkare), till skillnad mot passiva hifi-högtalare och i lite seriösare studiomonitorer sitter det separata förstärkare för respektive högtalarelement. Alltså, en förstärkare för diskant och en egen för basen. Detta för att kunna ge ett mer balanserat ljud då basen oftast kräver mer effekt. På så sätt kan tillverkare justera högtalarna enligt deras ljudfilosofi och erbjuda en högtalare som dom tycker är "korrekt". Hifi-högtalare behöver du en separat förstärkare till och då kommer en till faktor att tänka på: vilken förstärkare?

Aktiva studiomonitorer har oftast också en balanserad XLR-ingång, något som föredras inom studiovärlden. Balanserade XLR inom hifi hittar du bara i high end-segmentet.

Sen finns det säkert mycket mer man kan tillägga och vissa tycker si, andra tycker så (som vanligt inom ljud) men det är väl en liten kort sammanfattning.
 
Är det ngn som har erfarenhet av strömfilter?
Jag funderar på att köpa Isoteks filter. Mest handlar det väl om att förhindra strömspikar i nuläget. Jag har en del annat att jobba med akustiskt innan jag kan höra skillnaden tänker jag.

Ni som har filter hör ni skillnaden? och vad har ni för filter?
har förstått efter att ha läst lite att det beror ju också på vilken utrustningsnivå man har i övrigt, hur mkt skillnad man hör
Har du högtalare i >100K-klassen, förstärkare som klarar driva dem, en bra DAC, en lossless källa, balanserade XLR mellan källa och förstärkare, vettigt kablage, akustikbehandlat rum och vaxfria öron?
Annars fixa detta först ;)
 
Är det ngn som har erfarenhet av strömfilter?
Jag funderar på att köpa Isoteks filter. Mest handlar det väl om att förhindra strömspikar i nuläget. Jag har en del annat att jobba med akustiskt innan jag kan höra skillnaden tänker jag.

Ni som har filter hör ni skillnaden? och vad har ni för filter?
har förstått efter att ha läst lite att det beror ju också på vilken utrustningsnivå man har i övrigt, hur mkt skillnad man hör
Har själv Supras strömlimpa, tycker den funkar bra. Supra har ju tagit fram en ny produkt som kallas DC-blocker som tar bort likspänningen från nätspänningen. Den ska tydligen vara jävligt bra. Dock inte testat själv än, men är lite sugen.
http://www.hifikit.se/lorad-md01-16-eu

Finns även en hel strömlimpa med detta DC-filter inbyggt i deras vanliga Lorad-dosa http://www.hifikit.se/md07dc-16-eusp
 
Har själv Supras strömlimpa, tycker den funkar bra. Supra har ju tagit fram en ny produkt som kallas DC-blocker som tar bort likspänningen från nätspänningen. Den ska tydligen vara jävligt bra. Dock inte testat själv än, men är lite sugen.
http://www.hifikit.se/lorad-md01-16-eu

Finns även en hel strömlimpa med detta DC-filter inbyggt i deras vanliga Lorad-dosa http://www.hifikit.se/md07dc-16-eusp
Vad har du för utrustning I övrigt?
Och hör du skillnad vid ett blindtest?
 
Vad har du för utrustning I övrigt?
Och hör du skillnad vid ett blindtest?
Bara vintage: Gammal Nikko-förstärkare och skiftar mellan JBL L26 och JBL 4311b i perioder plus en Technics SL-1200 (enklare USB-dac till datorn från HRT). Har inte gjort något blindtest med den vanliga strömdosan vad gäller ljudet, men den tog bort alla klick- och knäppljud som orsakades av kylen. Tanken är att jag ska försöka låna med mig en sån där DC-blocker och göra nåt typ utav blindtest. Brist på hifi-intresserade vänner gör det lite jobbigare att utföra :artist:
 
Bara vintage: Gammal Nikko-förstärkare och skiftar mellan JBL L26 och JBL 4311b i perioder plus en Technics SL-1200 (enklare USB-dac till datorn från HRT). Har inte gjort något blindtest med den vanliga strömdosan vad gäller ljudet, men den tog bort alla klick- och knäppljud som orsakades av kylen. Tanken är att jag ska försöka låna med mig en sån där DC-blocker och göra nåt typ utav blindtest. Brist på hifi-intresserade vänner gör det lite jobbigare att utföra :artist:
Skulle bli mycket förvånad om du märker skillnad. Om du har någon form av elfel i huset så kanske, men det är ju ett helt annat problem.
 
Skulle bli mycket förvånad om du märker skillnad. Om du har någon form av elfel i huset så kanske, men det är ju ett helt annat problem.
Det där med ström och hifi verkar ju vara lite si eller så. Just att få bort likström med Supras DC-blocker ska vara väldigt bra enligt många och det kanske jag kan köpa nu när hemmen är fyllda med LED-lampor, dimmers och massa annat som kan störa. Ett vanligt strömfilter gör dock förmodligen inte så mycket skillnad. Köpte mest för att eliminera just knäppljud när kylen sätts igång och det fixade den.
Sen finns det ju dom som påstår att det gör enorm skillnad beroende på hur man har stoppat in stickkontakten i uttaget, något med att fasen ska vara rätt eller vad det nu är. Finns strömlimpor som indikerar om man har stoppat i kontakten "rätt" eller "fel". Men jag kommer sällan upp till den nivån utav nördighet, där jag testar olika strömfilter, kablar för flera tusen osv. Det ska låta bra och ge glädje till musiken. Allt lull-lull därefter är inte superintressant. Bland annat därför jag inte orkat göra blindtest för ljudskillnad. Vi får se om jag orkar göra det med DC-blockern (eller om jag ens orkar låna med mig en hem för test) :)
 
Någon som prövat "Nuraphones"? Blir onekligen sugen på att testa själv.

"Learns and adapts to you
At its core is a self-learning engine built into the nuraphone that automatically learns and adapts to your unique hearing. Hear your favourite music for the first time.

*Learns your hearing in 60 seconds without even the press of a button.
*Creates your unique hearing profile.
*Adapts the sound system to match your hearing system. "



https://eu.nuraphone.com/
 
  • Like
Reactions: Wi
Har dem. Fast i den manliga grå versionen.
Skulle säga att ljudet är rejält mkt bättre än Bose / Sony. Byggkvaliten är som vanligt klockren och går inte att jämföra med de andra. Däremot är ANC något svagare och sämre på att stänga tjatter. Funkar bra mot flygplansbuller och liknande lågfrekvent brus. Går att justera i tre lägen för t ex kontorsbruk med justerbar voice pass through. Bra batteritid och smart auto-av/på när man tar av/på dem.
Bra BT, både räckvidd och stabilitet. Kan vara ansluten till en tele och en ljudkälla samtidigt och funka smidigt med samtal, som ger bra ljud.
Funkar med inbyggd DAC direkt till datorns USB vilket gör att ljudet från en sketen HP-laptop får sig ett rejält lyft.

Det ska dock sägas att både ljudet och passformen behöver lite inspelning innan de blir bra. Många blir besvikna rätt ur lådan men det ger sig med 20-30 timmar spelning.
Memory foam på kuddarna och clamp force mjuknar, mina var halvbekväma först men är nu bra. Fortfarande inte riktigt lika mjuka som Bose.

Sammanfattningsvis - vill du att det ska låta ungefär så bra det kan bli med ANC och BT från en mobil kan B&W vara ett alternativ. Vill du ha en lätt lur med något starkare ANC och inte bryr dig om byggkvalitet eller ljud, kör på Bose.

Det fick bli ett par, men i den mindre manliga guldversionen ;) Passar utmärkt till daydaten som synes.

Ljudet på de lurar jag testade i butiken var mycket bra, men mina låter lite platt. Men det är inget jag oroar mig över då det förmodligen är så som du säger, att de behöver ”köras in”. Säljaren nämnde även det.

ANC funkade utmärkt på flyget hem från London. ANC på Bose QC35 tycker jag nog är bättre men PX är absolut inte dåliga, klart tillräckliga. På jobbet valde jag kontorsinställningen som blockade surr och ljud från renoveringen som pågår, men släppte genom när jag blev tilltalad. Precis så som jag vill ha det och jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det faktiskt funkar.

Kvalitetskänslan är utmärkt, sjyst med stål och läder. Jag känner mig hittills nöjd. Hoppas dock på bättre ljud om några dagar.

3C2E2A98-FAB8-4660-9682-C1679E1E6535.jpeg
 
Det fick bli ett par, men i den mindre manliga guldversionen ;) Passar utmärkt till daydaten som synes.

Ljudet på de lurar jag testade i butiken var mycket bra, men mina låter lite platt. Men det är inget jag oroar mig över då det förmodligen är så som du säger, att de behöver ”köras in”. Säljaren nämnde även det.

ANC funkade utmärkt på flyget hem från London. ANC på Bose QC35 tycker jag nog är bättre men PX är absolut inte dåliga, klart tillräckliga. På jobbet valde jag kontorsinställningen som blockade surr och ljud från renoveringen som pågår, men släppte genom när jag blev tilltalad. Precis så som jag vill ha det och jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det faktiskt funkar.

Kvalitetskänslan är utmärkt, sjyst med stål och läder. Jag känner mig hittills nöjd. Hoppas dock på bättre ljud om några dagar.

3C2E2A98-FAB8-4660-9682-C1679E1E6535.jpeg
Kul att du är nöjd såhärlångt!
Jag märkte rätt stor skillnad efter inspelning men det krävdes nog mer än 30h när jag tänker efter. Jämförde mina nu med brorsans helt nyuppackade och det är markant skillnad. En annan faktor som förbättras är att memory foamet mjuknar lite så för mig som har glasögon t ex så blir det ett bättre seal efter ett tag, vilket ger bättre bas. Och bättre komfort. De satt rätt hårt första veckan men nu är de sköna.
 
Kul att du är nöjd såhärlångt!
Jag märkte rätt stor skillnad efter inspelning men det krävdes nog mer än 30h när jag tänker efter. Jämförde mina nu med brorsans helt nyuppackade och det är markant skillnad. En annan faktor som förbättras är att memory foamet mjuknar lite så för mig som har glasögon t ex så blir det ett bättre seal efter ett tag, vilket ger bättre bas. Och bättre komfort. De satt rätt hårt första veckan men nu är de sköna.

Låter lovande!
Jag inbillar mig att de redan låter bättre efter drygt 10h användande. Har något ömma öron nu, men bra att kuddarna mjuknar!
 
Tillbaka
Topp