• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kanske inte riktigt HiFi men i alla fall handlar min fråga om musik/ljud. Marshalls WiFi högtalare; är det något att ha? Som gammal gitarrist & "rocker" så är ju gamla vinylklädda Marshallådor ikoniska. Har gått igenom ett antal under mina aktiva år som gitarrist...
När det kommer till högtalare för musik så har jag en Marshall Stanmore Bluetoothspelare som jag tycker är cool och spelar tillräckligt bra får mina krav. Men frågan är om deras nya WiFi-system som konkurrent till Sonos är nå´t att ha? Nån med insikt/kunskap? (kan iofs. inget om Sonos heller men förstått att de är märket att benchmarka mot.)

Hursom så 'r de ju coola som f-n och vem skulle inte vilja ha en Marshallåda i varje rum hemma?
Multi-Room-Stack-2160x1032_1080.png
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kanske inte riktigt HiFi men i alla fall handlar min fråga om musik/ljud. Marshalls WiFi högtalare; är det något att ha? Som gammal gitarrist & "rocker" så är ju gamla vinylklädda Marshallådor ikoniska. Har gått igenom ett antal under mina aktiva år som gitarrist...
När det kommer till högtalare för musik så har jag en Marshall Stanmore Bluetoothspelare som jag tycker är cool och spelar tillräckligt bra får mina krav. Men frågan är om deras nya WiFi-system som konkurrent till Sonos är nå´t att ha? Nån med insikt/kunskap? (kan iofs. inget om Sonos heller men förstått att de är märket att benchmarka mot.)

Hursom så 'r de ju coola som f-n och vem skulle inte vilja ha en Marshallåda i varje rum hemma?
Multi-Room-Stack-2160x1032_1080.png
Kan inte uttala mig om multi-room funktionaliteten, men rent ljudmässigt är ju varken Marshall el Sonos något att hurra för.
Min bild av Marshall Stanmore som grabben har på sitt rum är att den gör det den ska, skapar bakgrundsljud osv men det är ju ingen fullfjädrad stereoanläggning. Om man är som folk är mest, och design är viktigare än ljud - ja då är den lysande. Men dyr om du ska ha ett gäng till hela huset, här finns bättre alternativ både pris- och ljudmässigt.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kan inte uttala mig om multi-room funktionaliteten, men rent ljudmässigt är ju varken Marshall el Sonos något att hurra för.
Min bild av Marshall Stanmore som grabben har på sitt rum är att den gör det den ska, skapar bakgrundsljud osv men det är ju ingen fullfjädrad stereoanläggning. Om man är som folk är mest, och design är viktigare än ljud - ja då är den lysande. Men dyr om du ska ha ett gäng till hela huset, här finns bättre alternativ både pris- och ljudmässigt.

OK. Ge gärna förslag på andra, bättre och mer prisvärda alternativ till bra streaming-lösningar.
(Och ja; jag fattar att streaming aldrig kan bli HiFi...)
 
D

Deleted member 5780

Guest
OK. Ge gärna förslag på andra, bättre och mer prisvärda alternativ till bra streaming-lösningar.
(Och ja; jag fattar att streaming aldrig kan bli HiFi...)
Streaming kan absolut bli hygglig hifi, det är inte där bristen ligger med Marshall högtalare, utan i svårigheten att ge ett vettigt stereoperspektiv från en enda låda.
Beroende på behov och hur mkt man orkar pilla finns ju allt från Sonos till att göra som jag gjort hemma - en hemmabioförstärkare med Spotify Connect och multi-room. Den driver två vägghängda högtalare vid tvn, två vid matbordet och två i köket. Samt en sub i garderoben den står bakom tvn. Och allt styrs med en iOS-app där jag väljer volym i zon1-2-3 samt källa.
Vill jag ha "hifi" så kör jag tidal/flac med min 2.0 stereo med golfare från Kef.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
OK. Ge gärna förslag på andra, bättre och mer prisvärda alternativ till bra streaming-lösningar.
(Och ja; jag fattar att streaming aldrig kan bli HiFi...)

Har du utrymme så kan du ju köra vilka aktiva högtalare som helst med en analog eller optisk ingång och köpa chromecast audio. Vi kör ett par audio pro t14, vilket kan hittas på rean för 2k och en chromecast för 400kr. Då är det pris under en Sonos play 1.

Har en polare som kör lösningen från Bose, du har även Denon heos, B&O och samsungs lösning.

Bästa är att kolla runt och få demo på grejerna.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
OK. Ge gärna förslag på andra, bättre och mer prisvärda alternativ till bra streaming-lösningar.
(Och ja; jag fattar att streaming aldrig kan bli HiFi...)
Jag har varit hifiintresserad i 20år men sålt stora stereon nu....lyssnar inte som förr helt enkelt. Jag har köpt Audio Pro Addon T10 mk II som kör via bluetooth och det är det största tekniska fyndköpet jag någonsin har gjort.....
Nej den har inte sammma stereoperspektiv som 2 separata högtalare men den har driv och bas och spelglädle som är LÅNGT över priset. Lyssna på den eller bara köp den på rea nu för 1500kr. Fördelen med bluetooth är ju att man kan ta med den till sommarstugan etc.....
Basen kan ställas in i 3 steg och det finns en SUB att köpa oxå.

Audio Pro ska även ha wifi-högtalare men de har jag inte testat.

Ett test: http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/bluetooth-hogtalare/audio-pro-addon-t10-gen-2/

Lycka till med musiken!
 

David

Bödeln
OK. Ge gärna förslag på andra, bättre och mer prisvärda alternativ till bra streaming-lösningar.
(Och ja; jag fattar att streaming aldrig kan bli HiFi...)

Audio Pro Allroom Air One säljs tyvärr inte längre, men det borde innebära att de är billiga begagnade, om de dyker upp.

Jag blir fortfarande förvånad varje gång jag slår på min.

http://www.ljudochbild.se/test/audio-pro-allroom-air-one/

EDIT: Finns i Jämtland och Skåne.

https://www.blocket.se/helsingborg/Allroom_air_one_77946056.htm

https://www.blocket.se/jamtland/Audio_Pro_Allroom_Air_One_78560249.htm
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur gör ni med returnerade varor? Säljer billigare och informerar kunden om att de inte är nya antar jag?
Yup. Märks med gul fyndlapp och ”återlämnad vara” alt ”demo-ex”, beroende på skäl. Mycket kasseras (in-ear, hygiengrejer etc). Det kostar en jävla massa pengar men de senaste åren har visat att det lönar sig både på kort och medellång sikt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag ska flytta (om 6 mån), frugan vill ha en Samsung "the frame". Om jag nu ska ha ett vettigt ljudsystem till den - vad ska jag ha? Vill såklart kunna köra musik på den också. Helst vill jag ha ett ljudsystem i hela lägenheten (3a, 80m2) men det kanske blir väl svettigt prismässigt?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag ska flytta (om 6 mån), frugan vill ha en Samsung "the frame". Om jag nu ska ha ett vettigt ljudsystem till den - vad ska jag ha? Vill såklart kunna köra musik på den också. Helst vill jag ha ett ljudsystem i hela lägenheten (3a, 80m2) men det kanske blir väl svettigt prismässigt?
Hur långt är ett snöre?
Budget?
Behov och prio? Musik vs film?
Design vs bra ljud?
Vägghängt vs tunga pjäser på golvet?
Hur ser planlösning ut?
Hur mkt orkar du pilla med det tekniska?
Etc etc. :)

Men som svar på frågan, jag hade kört på de här:

IMG_1892.PNG
 
Hur långt är ett snöre?
Budget?
Behov och prio? Musik vs film?
Design vs bra ljud?
Vägghängt vs tunga pjäser på golvet?
Hur ser planlösning ut?
Hur mkt orkar du pilla med det tekniska?
Etc etc. :)

Men som svar på frågan, jag hade kört på de här:

IMG_1892.PNG

Om hans frun vill ha the frame har jag extremt svårt att tro att ditt förslag landar inom ramen för hennes WAF.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hur långt är ett snöre?
Budget?
Behov och prio? Musik vs film?
Design vs bra ljud?
Vägghängt vs tunga pjäser på golvet?
Hur ser planlösning ut?
Hur mkt orkar du pilla med det tekniska?
Etc etc. :)

Men som svar på frågan, jag hade kört på de här:

IMG_1892.PNG

WAF = 0
:D

Design = viktigt.
Ratio film/musik= övervikt musik
Vägghängt vs golv = mindre viktigt, design trumfar.
Planlösningen är ett stort rum på 50m2 med kök och vardagsrum. Där kommer tv + system stå sannolikt.

Jag är lika teknisk som ett barn. Med diagnoser. Som inte sovit på 3 dygn. Och hatar teknik.

Om hans frun vill ha the frame har jag extremt svårt att tro att ditt förslag landar inom ramen för hennes WAF.

hehehehe
 
WAF = 0
:D

Design = viktigt.
Ratio film/musik= övervikt musik
Vägghängt vs golv = mindre viktigt, design trumfar.
Planlösningen är ett stort rum på 50m2 med kök och vardagsrum. Där kommer tv + system stå sannolikt.

Jag är lika teknisk som ett barn. Med diagnoser. Som inte sovit på 3 dygn. Och hatar teknik.



hehehehe
Köp diskreta golvare med bra ljud. Vad är din budget?
 
D

Deleted member 5780

Guest
WAF = 0
:D

Design = viktigt.
Ratio film/musik= övervikt musik
Vägghängt vs golv = mindre viktigt, design trumfar.
Planlösningen är ett stort rum på 50m2 med kök och vardagsrum. Där kommer tv + system stå sannolikt.

Jag är lika teknisk som ett barn. Med diagnoser. Som inte sovit på 3 dygn. Och hatar teknik.



hehehehe
B&O Beolab 8000? Aktiva högtalare som kan kopplas in till tv och t ex en AppleTV för streaming via AirPlay?
Kvinnor brukar gilla bling bling, märkesprodukter och dansk design, här får du en multipelorgasm i ett enda paket.
Eller valfria aktiva högtalare med AirPlay/Spotify Connect eller vad du nu går igång på.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vänder på frågan, vad behöver jag i budget för ett hyfsat ljud?
10-15 papp om du kan tänka dig begagnat och att det ev ser mindre designat ut. Hur mycket pengar som helst om du vill att det ska låta grymt och se bra ut.

Generellt kan man väl säga att det är bättre att börja med budgetfrågan eftersom det inte finns något tak...

Och fundera på hur högt du ska spela, om du behöver multiroom, surroundljud, streaming etc eller om det räcker med två stereohögtalare (aktiva) eller högtalare+förstärkare med lämplig källa.
Generellt får du betydligt bättre ljud för pengen om du håller dig till stereo och "fyrkantiga lådor" till högtalare. Då kommer man ganska långt på 10 papp. Samma budget för 5.1 och "design" så låter det oftast skit.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
10-15 papp om du kan tänka dig begagnat och att det ev ser mindre designat ut. Hur mycket pengar som helst om du vill att det ska låta grymt och se bra ut.

Generellt kan man väl säga att det är bättre att börja med budgetfrågan eftersom det inte finns något tak...

Och fundera på hur högt du ska spela, om du behöver multiroom, surroundljud, streaming etc eller om det räcker med två stereohögtalare (aktiva) eller högtalare+förstärkare med lämplig källa.
Generellt får du betydligt bättre ljud för pengen om du håller dig till stereo och "fyrkantiga lådor" till högtalare. Då kommer man ganska långt på 10 papp. Samma budget för 5.1 och "design" så låter det oftast skit.

Grym input, tack! Hade ju hoppats att landa på 10k. (Eftersom henns förbannade tv kostar över 20, sen Apple tv på det).
Tycker du att jag ska fokusera på det stora rummet i huset och skita i högtalare i t.ex. badrum, sovrum m.m.?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Grym input, tack! Hade ju hoppats att landa på 10k. (Eftersom henns förbannade tv kostar över 20, sen Apple tv på det).
Tycker du att jag ska fokusera på det stora rummet i huset och skita i högtalare i t.ex. badrum, sovrum m.m.?
Jag hade nog gått all in i vardagsrummet och sen sovit och bajsat med hörlurar... :)
Och troligen köpt elektronik nytt och högtalare begagnat.
 

par

Patek
2-Faktor
Hur långt är ett snöre?
Budget?
Behov och prio? Musik vs film?
Design vs bra ljud?
Vägghängt vs tunga pjäser på golvet?
Hur ser planlösning ut?
Hur mkt orkar du pilla med det tekniska?
Etc etc. :)

Men som svar på frågan, jag hade kört på de här:

IMG_1892.PNG
Jäkligt vackert, dina?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En tumregel har varit att din stärkare bör kosta lika mycket eller mer som dina högtalare. Ta det med en nypa salt, men du gör dig själv en björntjänst om du köper högtalare för 10k och stärkare för 3k.

Förlåt att jag helt kapat tråden men jag är verkligen helt novis på detta.
Men säg att jag köper den där Samsung TV:n (the frame). Kan jag plugga in vilka högtalare (och förstärkare) som helst?
 
Topp