• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Lugn lördagsförmiddag, ensam hemma, först storslalom på tv och nu lite skön musikavkoppling. Underbart!

D9D5A459-1164-4F0B-AE90-23D1AC76665C.jpeg
A7102C3A-2A6E-4DFD-A3A4-C591D781C8B5.jpeg
 
Har svårt att tro den är värd de pengarna. Högtlare ser faktiskt ut som dom gör av en anledning; en soundbar kommer alltid vara sämre.
Jag vill påstå att den är värd pengarna.
17k. Har man en budget på cirka 20, får man enligt mig, inte något speciellt om man ska komma hem med en receiver, baslåda, 5 högtalare + kabel ?
Men absolut,högtalare kommer alltid vara snäppet bättre, men då räcker inte 20k för ett helt paket.
Sedan är det inte alla som vill/kan/får sätta upp 5 högtalare runt om i vardagsrummet och dra kabellister.
För dom personerna kommer en YSP passa som handen i handsen.
Sedan spelar rummet stor roll. Har man 50 kvm kanske man ska kolla på annat :)
 
Jag vill påstå att den är värd pengarna.
17k. Har man en budget på cirka 20, får man enligt mig, inte något speciellt om man ska komma hem med en receiver, baslåda, 5 högtalare + kabel ?
Men absolut,högtalare kommer alltid vara snäppet bättre, men då räcker inte 20k för ett helt paket.
Sedan är det inte alla som vill/kan/får sätta upp 5 högtalare runt om i vardagsrummet och dra kabellister.
För dom personerna kommer en YSP passa som handen i handsen.
Sedan spelar rummet stor roll. Har man 50 kvm kanske man ska kolla på annat :)

Fast det där är en soundbar, inte 5.1
Isåfall får du göra liknelsen mellan 17k soundbar och 17k 2.0 eller 2.1 system.
 
  • Like
Reactions: par
Var förbi IKEA igår och köpte bordstabletter för högtalarna att stå på eftersom spiksen gör märken i golvet.
Så underst är det bordtablett i plast och sedan ovanpå det en i tyg med fint mönster. Helt OK lösning för 80kr totalt! :) ser inte helt dumt ut heller.
20180107_174526.jpg
 
Var förbi IKEA igår och köpte bordstabletter för högtalarna att stå på eftersom spiksen gör märken i golvet.
Så underst är det bordtablett i plast och sedan ovanpå det en i tyg med fint mönster. Helt OK lösning för 80kr totalt! :) ser inte helt dumt ut heller.
20180107_174526.jpg
Varför använder du spikarna om de repar golvet? Kör på gummipluppar istället. Högtalare brukar komma med båda.
 
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/grupptest_11-soundbar-hogtalare-3/yamaha-ysp-5600
Fast det där är en soundbar, inte 5.1
Isåfall får du göra liknelsen mellan 17k soundbar och 17k 2.0 eller 2.1 system.
YSP5600 är den soundbar som faktiskt kan mäta sig med 5.1 konfigurationer.
Tanken med mitt första inlägg om denna soundbar var för att jag hellre hade tittat på denna än att köpa en Heos lösning för samma pengar.
Trevlig kväll! :)
 
Var förbi IKEA igår och köpte bordstabletter för högtalarna att stå på eftersom spiksen gör märken i golvet.
Så underst är det bordtablett i plast och sedan ovanpå det en i tyg med fint mönster. Helt OK lösning för 80kr totalt! :) ser inte helt dumt ut heller.
20180107_174526.jpg
Du vet väll att den billigaste lösningen är 1kr under spikarna:)
 
Jag har lite strul med en XTZ A100D3 som jag köpte (begagnad) 2012. Vänsterkanalen dör om jag inte skruvar upp volymen kraftigt, vilket inte hade varit ett större problem om det inte vore för att jag bor i en lägenhet :shifty: Är lite sugen på att byta helt... 23kg koloss på TV-bänken är inte direkt uppskattat av sambon, även om hon börjat uppskatta bättre ljud än datorhögtalarna. I vardagsrummet står A100:an, XTZ 99.26 MKII, bluetoothdongel och en Pro-Ject debut carbon esprit dc. Sen en liten optisk rackare från TVn.

Behöver något litet som gärna går in i TV-bänken. Kollat på NuPrime IDA-8 alt. DAC-9/STA9. Sen har ju XTZ ett nytt ICE-steg och mest troligt ett försteg i pipeline. Har ni några tips och erfarenheter? Har också fått ett galet sug efter att köpa en billig NuForce DDA120 bara för att ha något till vidare... Den hade jag kunnat ställa in i gäst/arbetsrummet sen där det står ett par Q Acoustics 3010 (tror jag) med en trött gammal förstärkare idag. Här spelas uteslutande musik från Spotify via telefoner eller datorer, bara för att ha lite sällskap i rummet när man jobbar eller om gäster vill lyssna på något. Detta förutsatt att jag senare köper något vettigare i vardagsrummet då :) Att uppgradera från NuForce DDA120 på sikt är nog en nödvändighet då 50W/kanal känns i klenaste laget. Nytt RIAA kommer det bli om inte något mycket bra alternativ dyker upp som har inbyggt.

Så för att sammanfatta: Tankar kring NuPrime IDA-8 alt. DAC9/STA9? Tankar kring vad XTZ har rullat ut och kommer rulla ut? Tankar kring NuForce DDA120 under tiden för att se vad som kommer? Har ni helt andra förslag? Klass D kommer det nog behöva vara för att bli litet nog, gärna lite kraft så att jag inte blir ledsen när jag skruvar upp eller skaffar större boende.

All hjälp vore otroligt uppskattat! Ge mig allt ni har, tankar, förslag och allmänna erfarenheter!
 
Jag har lite strul med en XTZ A100D3 som jag köpte (begagnad) 2012. Vänsterkanalen dör om jag inte skruvar upp volymen kraftigt, vilket inte hade varit ett större problem om det inte vore för att jag bor i en lägenhet :shifty: Är lite sugen på att byta helt... 23kg koloss på TV-bänken är inte direkt uppskattat av sambon, även om hon börjat uppskatta bättre ljud än datorhögtalarna. I vardagsrummet står A100:an, XTZ 99.26 MKII, bluetoothdongel och en Pro-Ject debut carbon esprit dc. Sen en liten optisk rackare från TVn.

Behöver något litet som gärna går in i TV-bänken. Kollat på NuPrime IDA-8 alt. DAC-9/STA9. Sen har ju XTZ ett nytt ICE-steg och mest troligt ett försteg i pipeline. Har ni några tips och erfarenheter? Har också fått ett galet sug efter att köpa en billig NuForce DDA120 bara för att ha något till vidare... Den hade jag kunnat ställa in i gäst/arbetsrummet sen där det står ett par Q Acoustics 3010 (tror jag) med en trött gammal förstärkare idag. Här spelas uteslutande musik från Spotify via telefoner eller datorer, bara för att ha lite sällskap i rummet när man jobbar eller om gäster vill lyssna på något. Detta förutsatt att jag senare köper något vettigare i vardagsrummet då :) Att uppgradera från NuForce DDA120 på sikt är nog en nödvändighet då 50W/kanal känns i klenaste laget. Nytt RIAA kommer det bli om inte något mycket bra alternativ dyker upp som har inbyggt.

Så för att sammanfatta: Tankar kring NuPrime IDA-8 alt. DAC9/STA9? Tankar kring vad XTZ har rullat ut och kommer rulla ut? Tankar kring NuForce DDA120 under tiden för att se vad som kommer? Har ni helt andra förslag? Klass D kommer det nog behöva vara för att bli litet nog, gärna lite kraft så att jag inte blir ledsen när jag skruvar upp eller skaffar större boende.

All hjälp vore otroligt uppskattat! Ge mig allt ni har, tankar, förslag och allmänna erfarenheter!


Vet inte vad det får kosta men en Thrax Ares är en grym lösning. Den bygger på klass A utan den onödiga överskottsvärmen.
Relativ liten integrerad stärkare med 120 w i 8 ohm och 200 w i 4 ohm .
Riaa modul går att köpa till.
Dac modul går att köpa till (R2R DAC teknik)
Streamer modul går att köpa till.

Kikar själv på en sån. :)
DSC03645-1.jpg
 
Vet inte vad det får kosta men en Thrax Ares är en grym lösning. Den bygger på klass A utan den onödiga överskottsvärmen.
Relativ liten integrerad stärkare med 120 w i 8 ohm och 200 w i 4 ohm .
Riaa modul går att köpa till.
Dac modul går att köpa till (R2R DAC teknik)
Streamer modul går att köpa till.

Kikar själv på en sån. :)
DSC03645-1.jpg

Tack för ett nytt förslag! Ska kolla lite närmare på det :) Har ingen aning om vad den kostar men budgeten är ju ganska flexibel, bra saker betalar jag gärna mer för helt enkelt. Köpte precis en DDA120 för att ha under tiden, får se vad jag tycker om den men någonstans kommer den garanterat göra nytta i hemmet!

Under denna period av googling har dessutom intresset för att bygga egna monoblocks vaknat. Hypex NC400 verkar ju kunna leverera välljud i litet fysiskt format, inte snordyrt men inte heller "bygger själv för att få det billigaste möjliga". Spännande tider framöver helt enkelt! :D
 
Ok nu jevvlar stryker jag på hifinerven.

Pga av waf i vardagsrum behöver jag flytta på mina q acoustics golvare och behöver finna ett par bra, välljudande, vägghängda högtalare.
Har spanat på SA som har någon modell, fast dom är väldigt stora. Hittade också Jern W8000 samt DLS som såg intressant ut.

Någon som har tips?

Är osugen på att använda sub då jag tycker ljudet blir lite märkligt. Så små satelliter går bort.
 
Ok nu jevvlar stryker jag på hifinerven.

Pga av waf i vardagsrum behöver jag flytta på mina q acoustics golvare och behöver finna ett par bra, välljudande, vägghängda högtalare.
Har spanat på SA som har någon modell, fast dom är väldigt stora. Hittade också Jern W8000 samt DLS som såg intressant ut.

Någon som har tips?

Är osugen på att använda sub då jag tycker ljudet blir lite märkligt. Så små satelliter går bort.
Tror det blir svårt att hitta vägghängda högtalare som gör att du slipper en sub. Oftast vill man inte hänga kompakthögtalare av den kalibern.
 
Blev vita till slut ändå. Provkörde med gamla förstärkaren som ändå skötte det bra. Allmänt imponerad av ljudet men samtidigt helt okej finish för pengarna. Kanske inte i nivå med mina gamla Cremona men samtidigt är ju prislappen en annan.

C883E712-3E59-47BC-9B2C-F6A4ECF7146F.jpeg
2D7ADEF3-EAF5-41F9-9D9C-8F525140209B.jpeg
31390030-E580-4557-9FFF-8C49BCF00321.jpeg


Nu behövs tjockare matta och något att döda efterklang/eko från bakväggen... vi får väll se, var en strid bara att få in dessa hemma:)
 
Senast ändrad:
Blev vita till slut ändå. Provkörde med gamla förstärkaren som ändå skötte det bra. Allmänt imponerad av ljudet men samtidigt helt okej finish för pengarna. Kanske inte i nivå med mina gamla Cremona men samtidigt är ju prislappen en annan.



Nu behövs tjockare matta och något att döda efterklang/eko från bakväggen... vi får väll se, var en strid bara att få in dessa hemma:)
Snygga. Men jag vet att män har en annan syn på högtalare och vad som är vackert.

Akustiken är ju ofta det viktigaste. Hoppas du får bukt. Är det klappereko?
 
Blev vita till slut ändå. Provkörde med gamla förstärkaren som ändå skötte det bra. Allmänt imponerad av ljudet men samtidigt helt okej finish för pengarna. Kanske inte i nivå med mina gamla Cremona men samtidigt är ju prislappen en annan.

C883E712-3E59-47BC-9B2C-F6A4ECF7146F.jpeg
2D7ADEF3-EAF5-41F9-9D9C-8F525140209B.jpeg
31390030-E580-4557-9FFF-8C49BCF00321.jpeg


Nu behövs tjockare matta och något att döda efterklang/eko från bakväggen... vi får väll se, var en strid bara att få in dessa hemma:)

Ser fint ut men väldigt väldigt kalt, prova att dämpa eller diffusera i det gröna området istället för bakväggen. Tycker aldrig att det blir riktigt bra med bara bakväggen dämpad.

5CE10CF0-259B-49A8-B4C7-4D18AC6EF006.jpeg

Sedan är det ju det där med striden hemma också, är precis i samma situation då jag knappt fått igenom småhögtalare till tvn. Tur att biorummet är på g nu som man får härja ganska fritt i.
 
Tillbaka
Topp